Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1373

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    får bygd billigere servere også vel og merke.

Spesielt siden du hadde kabinett og strømforsyning fra før.
    For ca 1500-2000kr får du
    hovedkort (med onboard skjermkort)
    dobbelkjerne prosessor (med kjøler)
    1-2gb minne

Så tilkommer mus,tastatur,skjerm (garantert at du eller noen du kjenner har slikt liggende å slenge på loftet). Samt om man skal ha mange disker i så må man gjerne kjøpe til en ekstre Kontroller for HDDer.

Minuset er selvfølgelig å få denne opp å gå tilfredsstillende.
    Er ikke like lett å få alt til å gå om man ikke har mye erfaring med dette fra før.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    får bygd billigere servere også vel og merke.

Spesielt siden du hadde kabinett og strømforsyning fra før.
    For ca 1500-2000kr får du
    hovedkort (med onboard skjermkort)
    dobbelkjerne prosessor (med kjøler)
    1-2gb minne

Så tilkommer mus,tastatur,skjerm (garantert at du eller noen du kjenner har slikt liggende å slenge på loftet). Samt om man skal ha mange disker i så må man gjerne kjøpe til en ekstre Kontroller for HDDer.

Minuset er selvfølgelig å få denne opp å gå tilfredsstillende.
    Er ikke like lett å få alt til å gå om man ikke har mye erfaring med dette fra før.
    Riktig!

Det kan fort bli både dyrt og mentalt utfordrende å knote med slike ting. Jeg kommer ikke en gang til å vurdere det selv med min bakgrunn, det blir for mange usikre momenter! Ikke har jeg tid, ønske eller vilje til å sitte å herje med gammal dritt for å spare "litt" penger! Da sparer jeg heller til noe som funker "out-of-the-box" og som jeg kan oppgradere billig i fremtiden.

Windows mediacenter programvaren koster ca 1100.- og den kan instaleres på alt av oppegående maskiner.

En SATA kontroller koster ca 300.-

Lars.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Den eneste "godkjente" Fu#$# forkortelsen i dataverdnen brukt av seriøse aktører! :-D

forkortelsen kommer fra den tiden UNIX/Linux begynte å nå menig mann!
    Hehe, jeg kjenner rtfm så altfor godt Lars, drev tross alt seriøst med nettverks systemer linux/openbsd i en del år for mange år siden

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, her var mye god info.

Men hvor mange formater snakker vi egentlig om når jeg ripper all musikk til flac og i tillegg ikke henter filmer/serier fra nett? Så lenge jeg bestemmer hvordan jeg ripper, så burde det ikke være problem å få PS3 med på laget regner jeg med...? Og som nevnt over så er det snakk om ca 2-300 cd-er og ca 100-150 filmer. Hele samlingen skal uansett ikke rippes. Trenger jeg da egentlig såpass heftige opplegg dere har skissert? Holder det ikke med feks Qnap TS-109 II da Lars? Tar 1TB i tillegg til eksterne opptil 1TB såvidt jeg ser... Da snakker vi om 3-4k.... Litt mer levelig det.

Ser ut til at du har "avspiller" i ditt forslag også Lars. (at selve media-pcen er det) men hvordan blir det med utvidelse av dette til flere rom? Min tanke er at jeg foreløpig går for en SB Duet og en Popcorn, så kan jeg bare "hekte på" flere etterhvert.

Takker for all hjelp folkens. Dette er morro.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ok, her var mye god info.

Men hvor mange formater snakker vi egentlig om når jeg ripper all musikk til flac og i tillegg ikke henter filmer/serier fra nett? Så lenge jeg bestemmer hvordan jeg ripper, så burde det ikke være problem å få PS3 med på laget regner jeg med...? Og som nevnt over så er det snakk om ca 2-300 cd-er og ca 100-150 filmer. Hele samlingen skal uansett ikke rippes. Trenger jeg da egentlig såpass heftige opplegg dere har skissert? Holder det ikke med feks Qnap TS-109 II da Lars? Tar 1TB i tillegg til eksterne opptil 1TB såvidt jeg ser... Da snakker vi om 3-4k.... Litt mer levelig det.

Ser ut til at du har "avspiller" i ditt forslag også Lars. (at selve media-pcen er det) men hvordan blir det med utvidelse av dette til flere rom? Min tanke er at jeg foreløpig går for en SB Duet og en Popcorn, så kan jeg bare "hekte på" flere etterhvert.

Takker for all hjelp folkens. Dette er morro.
    Minuset med PS3en er vel at den på bildesiden bare takler FLV filer om jeg ikke tar helt feil, ett format jeg virkelig hater. Er ikke oppdatert på dette så skal ikke stå å påstå akkurat dette.

Å lage en "Media Senter pc" å ha i kinoen hadde jeg ikke orket, da det er veldig vanskelig å få den stille nok. Uansett om man får den vifteløs blir det fremdeles mye bråk fra harddiskene osv.

Alternativet er å lage en media server på "teknisk" rom, for så å ha trådløst tastatur og mus inn til kinoen.

Det er jo i utgangspunktet en pc, så å bruke denne som en server er ikke noe spesielt problem, men hadde da vurdert å kjørt linux media server, da dette etter min mening fungerer glattere å blande inn med annen teknologi.
    MEN! da er vi atter en gang ute på glatt is når det kommer til å få satt det opp osv.

en T-109 ville nok gjort like stor sus, og da bare streamer du over nettverk til en popcorn.

Garantert den løsningen jeg hadde gått for.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre det kommer andre forslag som er bedre (for meg ) så blir det nok noe slikt jeg går for. "I verste fall" får jeg rippe noen barnefilmer og musikk-dvder inn på PS3-en for seg selv. NAS-en kommer til å stå på loftet i ett eget rom i skråveggen i gangen. Rommet er som skapt for slikt. Skal lage dør til det "rommet" der jeg sager ut en "@" som håndtak. Da ser man hva døren skuler samtidig som man får lufting. Tror det blir stilig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen planer for av og på for en slik server?

Hvis en slik sak går konstant på så drar den ganske mye strøm? Eller finnes det noen løsninger med timerstyring - eventuelt hvileperioder når det ikke er trafikk?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Qnap trekker 14,4w i bruk, og 6,6w i "Sleeping mode". Noe den går i etter en liten stund uten bruk vil jeg tro.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    En Qnap trekker 14,4w i bruk, og 6,6w i "Sleeping mode". Noe den går i etter en liten stund uten bruk vil jeg tro.
    veldig god funksjon,
    Den shutter ned HDDene når de ikke er i bruk for å minske slitasjen,
    Samt at den går i hvilemodus drift når den ikke trengs,
    min Qnap 209pro II mener jeg på brukte 5w i idle.

Derfor mye gunstigere en en vanlig serverpc, som trenger mye mer strøm (mye med ei teskje salt)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo glimrende
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, endelig hjemme igjen etter en lengre biltur Vi kom plutselig på at vi skulle kjøre en tur og endte opp på Frøya, se kart

Kartrute

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18 mil en vei??

:-D

Når jeg var tidlig i 20 årene så bodde jeg stort sett i bilen :-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En NAS er i utgangspunktet bare en dårlig konfigurert PC med minimale oppgraderingsmuligheter. En PC kan man bruke til det man vil også som NAS.
    Alle disse funksjonenne styrer man med software. På en pc kan man velge softwaren selv etter kunnskapsnivå, med Linux bør du ta høyde for MYE knoting, gidder du det eller er villig til å lære mange nye ting så kjør igang!!

Hva jeg og andre gjør er uinteresant for deg fordi kunnskapsnivået ditt er 100% usammenlignbart med feks. mitt. Du bør selvsagt velge noe veldig enkelt. Både jeg og svennand er på en annen planet en deg rent kunnskapsmessig vedr. disse tinga. Det er viktig å huske på for deg (lett å glemme for oss)..
    ..

Jeg kommer til å sette opp en mediaserver basert på windows mediasenter software + andre med ekstern filserver via optisk eller eSATA grensesnitt for å få maksimalt igjen for pengene mine samt skalerbarhet langt inn i himmelen. Dette ligner mye på NAS men koster meg en brøkdel og er billig å ekspandere. Mitt lagringsbehov i dag ligger på ca 6-7TB i RAID 5!! (i dag brenner jeg backup på DVD).

Jeg sparer heller til noe som er dyrt i utgangspunktet og som er maksimalt skalerbart (utbyggbart) mot å hele tiden kjøpe billige ting, det blir etter min erfaring fort veldig dyrt. Heller glad å problemfri en uke etter måned med frustrasjon! (Det skal jo være gøy!)

Lars.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no

Hva jeg og andre gjør er uinteresant for deg fordi kunnskapsnivået ditt er 100% usammenlignbart med feks. mitt. Du bør selvsagt velge noe veldig enkelt. Både jeg og svennand er på en annen planet en deg rent kunnskapsmessig vedr. disse tinga. Det er viktig å huske på for deg (lett å glemme for oss)..
    ..
    Hehe lars mener frode er dum=P

Mener at Qnapen er best for deg frode, siden den er så plug å play som du kan få det. samt jeg bor ikke så langt unna og har vært mye borti saken om det skulle være noe problem=)

PS.
    Fra nå må ingen høre på meg.
    Da alkoholinnholdet i blodårene begynner å ordne seg...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    18 mil en vei??

:-D

Når jeg var tidlig i 20 årene så bodde jeg stort sett i bilen :-D
    Jupp Tror vi endte på 39 mil før vi var hjemme, tok noen omveier også

Har aldri vært på Frøya før så hvorfor ikke tenkte vi De hadde foresten like mye snø som vi har på juli

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Tok det ikke slik at jeg tror Lars mente jeg er dum. Jeg har sagt (og gitt klart inntrykk av) at dette også er noe jeg ikke har peiling på. Å sitte å knote med noe som til stadighet ikke funker kan jeg ikke begi meg ut på. Kunnskapsnivået er der bare ikke.

Det som kan funke er å gå for noe som Lars tester og får til. Rett og slett kopiere hans opplegg. Men jeg tipper det er et stykke frem i tid? Og hvordan funker dette i flere rom? Bruker man SB Duet og Popcorn på samme måten? Er det "bare" server du snakker nå Lars?

Og som du er inne på Lars, så må jeg gjøre det som funker for meg. Men når jeg spør om det så regner jeg med at dere tar høyde for kunnskapsnivået mitt (som er klargjort for lenge siden) og ikke snakker generelt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Qnap er en god løsning, det er det ingen tvil om! skalerbarheten eksisterer ikke med den løsningen men det kommer som sagt an på bruksmønster!

Nei, dum er ikke Frode og etter noen år med "Lars & Svennand (P&P)" er han klar for astronauteksamen - å kopiere en løsning er alltid det beste, da slipper man å gjøre/betale for de samme feila som andre har gjordt!

Jeg kan være med på at Qnap er en midlertidig løsning for Frode men om et par år bør han gå over på en serverløsning slik "pompel og pilt" høyst sansynlighvis kommer til å få seg??

Hvis det blir fiber her i bygda en gang kan vi sette opp en fiberserver i sammen om streame alt vårt materiale mellom oss! I følge loven er det jo lov å "dele" kopibeskyttet materiale blandt familie og nære venner!
    Hva sier du til det svennand? (er det Svenn du heter? kan ikke huske!)..

Pompel.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bah

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det Oddbjørn?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert helt rett Lars. Jeg kommer nok muligens til å ville utvide dette etterhvert, men slik jeg ser det nå så burde det holde med Qnap. Som nevnt så blir det ikke så mye som skal streames. For meg holder det å rippe de filmene som blir sett mer enn en gang. Det er ikke så mange. Musikk-dvder og barnefilmer er de som trengs å rippes. I tillegg til noen hundre cd-er selvsagt.

Hva har jeg ikke tenkt på som gjør at du mener at en godt satt opp media-pc er riktig for meg? (jeg spør fordi det er godt mulig jeg har glemt noe. ) Ser den med utvidelse, men pr nå ser jeg ikke at jeg har behov for den biten.

Artig dette.

Side 1373 av 2256 FørsteFørste ... 373 873 1233 1243 1253 1263 1273 1283 1293 1303 1313 1323 1333 1343 1353 1363 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1377 1383 1393 1403 1413 1423 1433 1443 1453 1463 1473 1483 1493 1503 1513 1873 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •