Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1372

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan hjelpe med selve tappingen jeg, hvis du har tenkt å knipse serier tenkte jeg

Kommer telefon i morgen også
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestandig bruk for en god øltapper
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallå folkens.

Har vært innom det før i varierende grad, men da jeg hverken har god hukommelse eller tekniske evner spør jeg igjen.

Jeg kunne tenkt meg et "server-opplegg" i huset. Noen punkter/tanker;

1. En hovedserver som alt i huset kan kobles opp mot. (bærbare trådløst, trådløs printer, SB Duet, PS3 og Popcornhour.

2. Den trenger ikke å være på mange TB ettersom jeg ikke kommer til å ha hele filmsamlingen innpå. Det kommer stort sett til å ligge noen hundre cd-er og ca 50-100 musikk-dvder der. Godt mulig vi legger barnefilmer innpå der etterhvert også.

3. Hva har jeg å velge blandt? Qnap, Synology Disk Station. Andre? Hva med en enkel stasjonær? Jeg har som nevnt før et kabinett med strømforsyning som jeg kan bruke som utgangspunkt. Problemet er jo at jeg ikke har peiling på data, så om jeg ikke kan spare mye på dette så er det utelukket.

4.Er de (Qnap/Synologi) ikke de rette for meg? Må jeg ha en av de dyrere modellene?

5. Kan man koble på flere SB Duet og Popcornhour på disse?

6. Støy er ikke et tema da denne skal stå på loftet.

Flere ting jeg ikke har tenkt på?

Comeback-kid.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hallå folkens.

Har vært innom det før i varierende grad, men da jeg hverken har god hukommelse eller tekniske evner spør jeg igjen.

Jeg kunne tenkt meg et "server-opplegg" i huset. Noen punkter/tanker;

1. En hovedserver som alt i huset kan kobles opp mot. (bærbare trådløst, trådløs printer, SB Duet, PS3 og Popcornhour.

2. Den trenger ikke å være på mange TB ettersom jeg ikke kommer til å ha hele filmsamlingen innpå. Det kommer stort sett til å ligge noen hundre cd-er og ca 50-100 musikk-dvder der. Godt mulig vi legger barnefilmer innpå der etterhvert også.

3. Hva har jeg å velge blandt? Qnap, Synology Disk Station. Andre? Hva med en enkel stasjonær? Jeg har som nevnt før et kabinett med strømforsyning som jeg kan bruke som utgangspunkt. Problemet er jo at jeg ikke har peiling på data, så om jeg ikke kan spare mye på dette så er det utelukket.

4.Er de (Qnap/Synologi) ikke de rette for meg? Må jeg ha en av de dyrere modellene?

5. Kan man koble på flere SB Duet og Popcornhour på disse?

6. Støy er ikke et tema da denne skal stå på loftet.

Flere ting jeg ikke har tenkt på?

Comeback-kid.
    Heihei,
    Har vel vært nevnt litt tidligere i tråden dette emnet=)
    Men skjønner mangelen på interesse for å bla side for side=P

Har selv hatt en Qnap 209pro II som jeg var EKSTREMT fornøyd med.
    Om du ikke krever å laste ned NZB så vil en slik dekke basiclly alle dine behov.

Man får flere muligheter med å bygge seg sin egen server, men det kan for mange være litt vanskeligere å sette opp, samt "vedlikeholde". sistnevnte i parantes, pga om man har satt opp en linuxserver godt så er det ikke så mye man må gjøre, den blir som en duracell kanin=P går og går

Jeg gikk for sistnevnte løsning, pga jeg hadde pcdeler liggende og trengte peng, derfor solgte jeg Qnapen. Samt at om du leser tidligere så hadde jeg problem med ressursene på den når jeg skulle dekode NZB filer. Det ville da hakke når jeg spilte fra Squeezeboxen (siden det bruker eget program, og dermed ikke henter rett fra HDD). Å streame HD til popcorn gikk som en drøm selv om ressursene var temmelig oppbrukt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frode, og dere andre også for den del

Hatt den vanlige lørdagsrunden, oghentet mobilen. Guttungen er vel den som er mest begeistret, han er på tur til å bli en skikkelig gadget type. Jeg ser en mobil med OK kamera som jeg kan bruke til mp3, han ser noe helt annet og flere funksjoner som sikkert er artige, men som jeg ikke har bruk for.

Som vanlig på lørdager har jeg også plenty planer, men får antakelig ikke gjort så mye, men i morgen ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morn morn gutter, her skinner sola og alt er bra, rema hadde vært på døra mi med rundstykker og alt gikk fint helt til jeg kom på jobb, og så at jeg er sååååå fokkings heldig at jeg skal jobbe med det vanskeligste av alle kollegaer jeg har...

Hvilken mobil kjøpte du Jan?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Heihei,
    Har vel vært nevnt litt tidligere i tråden dette emnet=)
    Men skjønner mangelen på interesse for å bla side for side=P

Har selv hatt en Qnap 209pro II som jeg var EKSTREMT fornøyd med.
    Om du ikke krever å laste ned NZB så vil en slik dekke basiclly alle dine behov.

Man får flere muligheter med å bygge seg sin egen server, men det kan for mange være litt vanskeligere å sette opp, samt "vedlikeholde". sistnevnte i parantes, pga om man har satt opp en linuxserver godt så er det ikke så mye man må gjøre, den blir som en duracell kanin=P går og går

Jeg gikk for sistnevnte løsning, pga jeg hadde pcdeler liggende og trengte peng, derfor solgte jeg Qnapen. Samt at om du leser tidligere så hadde jeg problem med ressursene på den når jeg skulle dekode NZB filer. Det ville da hakke når jeg spilte fra Squeezeboxen (siden det bruker eget program, og dermed ikke henter rett fra HDD). Å streame HD til popcorn gikk som en drøm selv om ressursene var temmelig oppbrukt.
    Det skiller 1200,- på 109 og 209. Hva er forskjellene på disse?

NZB-filer sier meg ikke en pøkk. Det jeg kommer til å gjøre er å rippe mine egne ting i god kvalitet og legge innpå. Noe stort mer trenger jeg ikke å ha "støtte" for. Holder det da med 109?

Når det gjelder at det er tatt opp før, så skummer jeg bare gjennom innlegg som inneholder tema som ikke interesserer meg akkurat da.

Takk for hjelpen så langt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skiller 1200,- på 109 og 209. Hva er forskjellene på disse?

NZB-filer sier meg ikke en pøkk. Det jeg kommer til å gjøre er å rippe mine egne ting i god kvalitet og legge innpå. Noe stort mer trenger jeg ikke å ha "støtte" for. Holder det da med 109?

Når det gjelder at det er tatt opp før, så skummer jeg bare gjennom innlegg som inneholder tema som ikke interesserer meg akkurat da.

Takk for hjelpen så langt.
    forskjellen på 109 og 209 hovedsaklig er at 109 har plass til en HDD mens 209 har plass til to.
    Utseende messig er de også annerledes.

Vær oppmerksom at de begge kommer i flere versjoner, både pro og nonpro.
    samt I og II

Forskjellen på pro og nonpro er såvidt jeg vet støtte for linux fildeling, glemt hva det hete, mens nonpro "bare" har støtte for Samba (Windows, men kan seff også brukes mot linux)

forskjellen på I og II er minnestørrelsen.
    mens I har 128mb minne
    har II 256mb minne.
    Dette kommer godt med om man skal bruke nedlastingsfunksjonene osv med denne, da disse fort sluker en del minne. om prisforskjellen ikke er horibel hadde jeg gått for II utgaven! dette for man da har mulighet for å "Multitaske" med mange program uten å være bekymret for at det skal henge opp

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en test som sier det du sier Svenn-Andre. Prisforskjellen på I og II er 200,- så det går fint. Pro-utgaven trenger jeg nok ikke.

Klippet fra idg.no:

Når det gjelder konkurransen med Synology må vi si at det kan bli en smakssak eller avgjort av enkeltfunksjoner som man trenger. Vi synes Synologys enheter er mer brukervennlig, mens Qnap kan tilby litt mer til avanserte brukere i form av standardtjenestene og flere forskjellige tilleggsløsninger.

Ytelsesmessig blir det i praksis ikke de store forskjellene mellom TS-109 og TS-209 sammenlignet med henholdsvis Synology DS-107+ og DS-209+. Det man videre kan si er at det heller ikke er spesiell forskjell i ytelse mellom modellene med én og to harddisker. Synology DS-107+ og DS-207+ blir samtidig en del rimeligere enn Qnap-enhetene. For de fleste mener vi Synologys enheter er et bedre valg og gir mer for pengene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde komplett var blandt de billigste på slikt jeg, men fant qnap 109II over 600,- billigere hos Multicom.

QNAP TS-109 II 1-bay NAS w/ printserver, backup, UPnP AV, 256 MB / MULTICOM

Synology sin var faktisk litt dyrere hos Multicom.

SYNOLOGY Synology DiskStation DS-107+ NAS m/ printserver, backup, UPnP AV, 128 MB / MULTICOM

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Morgen, har tørket støv og støvsugd, får familiebesøk etterpå.

Hadde skikkelig skallebank i morges - var jo ikke mange cognacene jeg tok i går kveld? Er vel alderen.

Høres kult ut med slik server opplegg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde komplett var blandt de billigste på slikt jeg, men fant qnap 109II over 600,- billigere hos Multicom.

QNAP TS-109 II 1-bay NAS w/ printserver, backup, UPnP AV, 256 MB / MULTICOM

Synology sin var faktisk litt dyrere hos Multicom.

SYNOLOGY Synology DiskStation DS-107+ NAS m/ printserver, backup, UPnP AV, 128 MB / MULTICOM
    for meg virker det litt ett fett om man velger Qnap eller Synology,
    De har begge nok til å tilfredstille den gjennomsnittlige bruker.
    Var positivt overrasket over Qnap sitt forum dog,
    Masse/hurtig hjelp å få ved spørsmål og problem.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med organiseringen av filer på slike NAS-er? Er det egne opplegg, eller ligner det på mappestrukturen som jeg er vant til i XP?

Om jeg går for en slik server med 1-2 TB lagring, trenger jeg egentlig lagring i Popcornhour da Svenn-Andre? Vil jo ha alt av filmer/musikk liggende sentralt slik at jeg på sikt kan ha flere Popcornhour på sikt. Brodern har Popcornhour og den fikk jeg sansen for.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med organiseringen av filer på slike NAS-er? Er det egne opplegg, eller ligner det på mappestrukturen som jeg er vant til i XP?

Om jeg går for en slik server med 1-2 TB lagring, trenger jeg egentlig lagring i Popcornhour da Svenn-Andre? Vil jo ha alt av filmer/musikk liggende sentralt slik at jeg på sikt kan ha flere Popcornhour på sikt. Brodern har Popcornhour og den fikk jeg sansen for.
    1. på Qnapen så er det standard mappestruktur som XP om man går til den via PC, om man bruker popcorn så blir det standart trestruktur liste.

2. NEI! du trenger overhodet ikke lagring i Popcorn houren da, jeg vil faktisk råde deg til å ikke ha lagring i popcornen, da denne i utgangspunktet er helt lydløs uten vifte. Irriterte meg grønn over "harddisk" støy når jeg monterte en i min poppy. Derfor bedre å bare hente fra en server...
    minuset er at du mister noen funksjoner hos poppyen, men disse funksjonene er av ingen interesser for meg i hvert fall...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må disse kables eller kan man knytte de opp mot det trådløse nettet? Sikkert dumt spm men...

Kan jeg feks sitte i stuen og skrive ut fra laptoppen til en trådløs skriver via denne? Altså hente filer fra NAS-en og skrive de ut? Hva med filer på laptoppen?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver på flere spm jeg. Kan jeg bruke PS3-en som en avspiller også her? Slik at jeg feks har en popcornhour i kinoen og PS3 på stua?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bare LAN hos Synology dessverre... De kommer til å kables for avspilling av filmer uansett, men praktisk med WLAN også da.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Fikk ikke med noen manual Lars men rtfm? tuller'u eller
    Den eneste "godkjente" Fu#$# forkortelsen i dataverdnen brukt av seriøse aktører! :-D

forkortelsen kommer fra den tiden UNIX/Linux begynte å nå menig mann!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skrivergreia: Ja

ps3 greia: Ja men PS3en har begrenset støtte for filmformater

WLan greia: fleste NASer har bare kablet nett. men det hindrer deg jo ikke å koble den til ett Nettverk med Trådløs sender.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Frode og alle andre

Mye å finne på gett..

FRODE:

Svennand sier mye fornuftig her!
    ----

Det er viktig å planlegge bruken godt (slik du gjør).
    Den raskeste og sikreste send/motta metoden er via kabler, man vil aldri kunne sende/motta raskere en det tregeste leddet i sambandet.

Det er ikke noe problem å koble en trådløs switch/router til en lagringsenhet for å dele innholdet på nettet ditt

Det enkleste er muligens en mediaserver, her menes dedikert PC. Dette er dyrere men enklere i oppsett og kan spille av/streame alt som eksisterer av formater. I tillegg er det enkelt å "rippe" musikk og film direkte på mediaserver og evenotuelt konvertere til mer streamervennlige størrelser / formater.

NAS'ene blir levert uten harddisker så dette må man ta høyde for. En NAS kan kun romme det antall disker den er designet for, en media/homeserver kan rent teknisk sett ha ubegrenset med eksterne harddisker der hver oppgradering kun vil koste deg en ny harddisk, blir en NAS full må du kjøpe ny NAS + harddisker. Går mediaPC'n full må du kjøpe en kontroller til ca 300.-! + harddisk.

Priseksempel NAS:
    1 QNAP TS-209 Pro 2-bay NAS
    2 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB (2GB)
    (Husk at 1TB per disk er maks!)

Pris inkl kabler og frakt, litt under 6.000.-
    Oppgraderbar: Nei.

Priseksempel Home Server:
    Komplett Home Server i20 som inneholder:
    2 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB (2GB) som over!
    mulighet for 4 SATA harddisker i ubegrenset størrelse.
    295.- pr. 2 ekstra SATA disker utover de 4 standarddiskene.
    Microsoft Windows Home Server OEM Engelsk, Power Pack 1
    (Programvare du kjenner godt til fra din egen pc!)
    Support:
    One-Call-Fix-All: Ett nummer for all support, både HW og SW
    3 års telefonsupport
    Dekker software support for Microsoft operativsystem
    Brukerstøtte HW og periferutstyr i leveransen

Pris inkl kabler og frakt, litt under 7.000.-
    Oppgraderbar: Alle mulige!

Håper det var litt til hjelp.
    ________
    Lars

Side 1372 av 2256 FørsteFørste ... 372 872 1232 1242 1252 1262 1272 1282 1292 1302 1312 1322 1332 1342 1352 1362 1368 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1382 1392 1402 1412 1422 1432 1442 1452 1462 1472 1482 1492 1502 1512 1872 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •