Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1104

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Med så små ht'r kan du jo bruke idustriborrelås. Da må du sage til noen små hjørneklosser med riktig vinkel nedover, da vil opphenget bli 100% skjult. Ledninger kan du legge i taklistene og ta ned i et hjørne forran.

Center:
    Et alternativ er å bruke hylla BJÄRNUM fra IKEA el.l. noe som gir et stilmessig bedre resultat (synes jeg) kontra hylleknekter. Hvis centeren er liten og lett kan du ev. feste den med små vinkler under og over. Et annet alternativ er å bruke bildehengere (plater med opp/ned nøkkelhul). Har du virkelig lyst å utfordre millimeterene kan du bore 4 hull i veggen og 4 i centeren (kanten) og så lime fast sylindre i hullene i veggen og skyve centeren på plass, da er du garantert en del hodebry!

Forsterkeren kan settes på IKEA løsningen men da må du bruke sterke skruer og vite at veggen holder! Vil du ha noe orginalt så kjøper du en kloss med sort polert granitt (gravstein) som du setter den på (tipper det blir kommentert)!.. Er i det kreative hjørnet i kveld..

Lars.

Geniale innspill Lars Likte den klosseløsningen i hjørnene, men også de andre løsningene... JA, alt av ledninger skal skjules best mulig, for det er jo ett soverom

Du gav meg mer inspirasjon til enda mer fintenking... Centeren er bare en liten kg, og receiveren er rundt 3kg... Er jo ett lite anlegg... Men dette blir morsomt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så jeg som blir litt lett oppgitt når jeg ikke finner batteridrillen :? Ikke alle som er like bekymret om de roter bort noe

USA mistet atombombe under isen på Grønland - VG Nett
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Varmepumpa står på 22 grader og med de siste ukers svingninger mellom -4 og +12 har innetempen ligget konstant, det er ikke etter Norsk standard for å si det mildt. Hvis det blir 20- må jeg kanskje skru opp pumpa 1grad eller 2! Med isolering av gulvet (kommer snart) er utetempraturen helt uinteressant! Så pengene vi sparer på fyring går uavkortet til kino'n i kjelleren (og det er ikke lite)!..

Onkel Skrue.
    Ikke etter Norsk standard? Og hvorfor må du skru opp pumpa ved 20 minus? Den skal jo regulere seg selv.

Altså jeg følger nøye med på hvordan pumpa mi fungerer og her varierer tempen fra 18,9 til 19,9 på kjøkkene når pumpa står på 19 grader. Kaldeste utetemp har vært -10 hittil i høst. Det er da snakk om et tømmerhus uten isolasjon fra 1852 med med 6 vinduer fra slutten av 50 tallet i rommene som pumpa varmer, som du kjenner at det trekker fra og to utette dører som fører til kaldere rom.

Pumpa får problemer på 16-17 minus, men den gjør det bedre enn 3kw fra varmeovner spredt utover under vinduene. Dette selv om pumpa klarer "kun" 3,3kw ved 7 minus. For å si litt mer om isolasjonen så er gulvet varmere på loftet enn på stua Strømforbruket det første året mitt her kom på 10500 kwh.

Men varmepumpe er genialt! Skal jeg bygge hus skal jeg ha vannbåren gulvvarme med luft-vann varmepumpe.

Nattsenking på varmepumpe trenger foresten ikke å være lønnsomt Tom. Den er mest effektiv når den får stå nesten på tomgang. Når du skal varme opp igjen etter natta synker effektiviteten i og med at den kjører på full guffe og det blir lite å tjene her.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ikke etter Norsk standard? Og hvorfor må du skru opp pumpa ved 20 minus? Den skal jo regulere seg selv.

Altså jeg følger nøye med på hvordan pumpa mi fungerer og her varierer tempen fra 18,9 til 19,9 på kjøkkene når pumpa står på 19 grader. Kaldeste utetemp har vært -10 hittil i høst. Det er da snakk om et tømmerhus uten isolasjon fra 1852 med med 6 vinduer fra slutten av 50 tallet i rommene som pumpa varmer, som du kjenner at det trekker fra og to utette dører som fører til kaldere rom.

Pumpa får problemer på 16-17 minus, men den gjør det bedre enn 3kw fra varmeovner spredt utover under vinduene. Dette selv om pumpa klarer "kun" 3,3kw ved 7 minus. For å si litt mer om isolasjonen så er gulvet varmere på loftet enn på stua Strømforbruket det første året mitt her kom på 10500 kwh.

Men varmepumpe er genialt! Skal jeg bygge hus skal jeg ha vannbåren gulvvarme med luft-vann varmepumpe.

Nattsenking på varmepumpe trenger foresten ikke å være lønnsomt Tom. Den er mest effektiv når den får stå nesten på tomgang. Når du skal varme opp igjen etter natta synker effektiviteten i og med at den kjører på full guffe og det blir lite å tjene her.
    Nattsenking er i prinsipp alltid lønnsom - en "bra" varmepumpe har selvsagt denne funksjonen innebygget..
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg både natt og dagsenking - har 21 grader en times tid på morgenen og fra 15.00 til 23.00 på kvelden. I helgene står det på hele tiden.

Så bruker jeg rundt 9000kWh på rundt 100m2 - før jeg fikk plasmaen lå jeg på noe over 8000kWh i året.. :-D

Men dette er selvsagt med elektriske varmeovner som er perfekt å styre.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Nattsenking er i prinsipp alltid lønnsom - en "bra" varmepumpe har selvsagt denne funksjonen innebygget..
    Viss du har en styring som foretar sakte gjenoppvarming fra f.eks. 18 til 21 grader så kan du sikkert spare et par hundre kroner i året.

Men såvidt meg bekjent så er ikke dette vanlig i varmepumper til 20k. Pleier å skru ned til 17 grader når jeg er borte ei og slikt på vinteren, men det tar jaggu en del timer før jeg kommer opp i 17 igjen, selv om pumpa kjører på full guffe.

Heldigvis lager stereo'en mye varme på vinteren Og gjør det ekkelt varmt inne om sommeren

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg både natt og dagsenking - har 21 grader en times tid på morgenen og fra 15.00 til 23.00 på kvelden. I helgene står det på hele tiden.

Så bruker jeg rundt 9000kWh på rundt 100m2 - før jeg fikk plasmaen lå jeg på noe over 8000kWh i året.. :-D

Men dette er selvsagt med elektriske varmeovner som er perfekt å styre.

Pga plasmaen på stua, så har jeg bare en liten oljeovn i tillegg jeg som varmer stua

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo en del utsugere også - husker for mange år siden den gang jeg var ung og pen - da leide jeg en slik sokkelleilighet som lå halveis under bakken.

Huseieren hadde selvsagt installert varmekabler i hele underetasjen - for at leietageren skulle varme opp hele andre etasje hvor han og familien bodde. Ikke bare skulle leia dekke huslånet - han skulle **** meg ha dekket strømmen også....

Men han visste kanskje ikke at han leide ut til en Ing/elektrikker med enøk som spesialfelt.

Etter første regningen på vinteren - og litt testing - så begynte jeg med følgende opplegg:

Når jeg gikk på jobb 07.00 så slår jeg på varmekablene på maks og skrur termostaten på 25 grader.

Når jeg kommer hjem kl 16.00 så slo jeg av hele greia.

Betonggulv er jo utrolig seint å varme opp - men samtidig så magasinerer det store mengder varme. Så min vri fikk det til å være godt og varmt på kvelden når jeg var hjemme - men kaldt ellers - samtidig som jeg kun hadde på varme i rundt 8-9 timer.

Men det er klart - naboen måtte plutselig begynne å varme opp selv... :-D Tror du ikke fyren var inne i min leilighet og skrudde opp termostaten stadig vekk? Mange ganger kom jeg hjem og så termostaten skrudd opp til 30 grader - han skjønte vel ikke stort - for hver gang jeg var på jobb og han snek seg ulovlig inn så var det varme på full guffe der

Jeg bodde der i to år og regnet med at jeg sparte masse penger på dette - hvor han antagelig tapte tilsvarende!

Ojess

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, genialt Tom!

Første "hybelen" jeg bodde på hadde samme opplegg. 90 kvadrat sokkel med gulvvarme i hver eneste kvadratmeter....

Jeg var ikke like smart, men jeg er ikke frossen så 19 grader i rommet var mer enn nok for meg og han jeg bodde sammen med. Med tykke gardiner foran de store vinduene i et desperat forsøk på å begrense kaldraset litt så kom strømregninga på rundt 5000kwh for 10 måneder, delt på to

Merkelig nok gikk det mer strøm i den andre sokkelen jeg bodde i. Mindre vindu og en 1500W ovn under vinduene samt varmekabler på badet. Nyere og omtrent like stort hus, men en mer frossen person å dele hybel med

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du jakten på kjærligheten Tom?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nå?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nå?

Hehe... Ikke prøv deg Tom.... Vi vet det

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Klarer ikke å se på sånne program.

Var greit å se litt på hun lyse når lyden var skrudd av :-D

Blir kvalm av reality greier... :?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten

Må understreke at jeg kun ser på fordi en fra nabobygda er med Også er han trønderen som er på valdres ganske morsom

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter aldri å forundre meg over ho derre JÆ... inkompetente kjerringen på lønnskontoret... Nå har hun klart å kjøre lønna feil IGJEN!!!!!!!!!!!!! Og denne gangen 10k mindre inn på kontoen i morra... Skulle fa.. meg tro det er hennes private penger... Ja, jeg tror faktisk det

I morra blir det sinte-Kristian på besøk inn dit... Skal nok få opp hvilepulsen hennes ja!!!!!!!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kødder ikke med lønna til folk :evil:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kødder ikke med lønna til folk :evil:

Hun her må oppleves.... Og da jeg går sykemeldt for tiden pga ett føkket håndledd, så skal jeg tydeligvis ikke få sykepenger av henne... Hun er så sløv at halvparten er nok.... Skal spørre henne i morgen hvordan hun løser sine regningsforpliktelser når de månedene hun går 10k i manko... Hun har sikkert mange tips.!!!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10k er seriøst mye penger for lite. Jeg har jo opplevd å få litt for lite flere ganger, men aldri slike beløp. Fikk lønna idag, men synes det skulle vært mer så jeg får sjekke lønnsslippen når den kommer.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    10k er seriøst mye penger for lite. Jeg har jo opplevd å få litt for lite flere ganger, men aldri slike beløp. Fikk lønna idag, men synes det skulle vært mer så jeg får sjekke lønnsslippen når den kommer.

Er ikke første gangen... OG denne gangen skal jeg også sjekke opp igjen hva som skjedde i fjor sommer når jeg lå med dobbeltsidig lungebetennelse i 8 uker.. Jeg er nemlig fast ansatt i en brøkstilling, og da skal det foretaes en snittberegning i forhold til hva en skal ha utbetalt sett i lys av f.eks. siste 12 mnd da jeg har variabel månedslønn utifra hvor mye jeg tjener.. OG de to mnd i fjor, der tror jeg faktisk fikk utbetalt rundt 12-13k for lite.. Så nå har hun fått meg til å fyre meg såpass opp at hun skal få jobbe for lønna si i morra og sjekke BEGGE deler... Det får jaggu meg være måte på... Skal endel til å trekke meg opp såpass, men nå har hun klart det... Og premien for det, ja den får hun i morra!!!!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er lønn en av dagene ja :-D

Av en eller annen årsak så har vi halv skatt i november i stedet for desember!

Hva skal man unne seg for noe spennende denne måneden da?

Side 1104 av 2256 FørsteFørste ... 104 604 964 974 984 994 1004 1014 1024 1034 1044 1054 1064 1074 1084 1094 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1114 1124 1134 1144 1154 1164 1174 1184 1194 1204 1214 1224 1234 1244 1604 2104 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •