Interesse for demokvelder i Ålesund? Litt hifi, og mye sosial prat. :) - Side 1078

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Søren det minnte meg på at jeg må flytte ned akvariet mitt fra Xn og skilpaddene også...
    Ja det må du gjøre vet du! :-D

Nå er det jo slik at plantene ikke kan nyttegjøre seg noe særlig mer enn 10-12 timer med lys - som selvfølgelig er styrt via en timer. Så resten av døgnet står karet mørkt - det er jo ikke noe fint å se på.

Men i Hong Kong på Ebay selger de mye fint, noe som er litt kult er så kalt Moonlight - dette skal virkeliggjøre fiskenes naturlige miljø i innsjøer og elver - for det er jo stadig månelyst ute - ikke sant?

Så jeg bestilte en slik dings - den består av 8 stk blå/hvite LED montert i en armatur, samt at den har innebygget fotocelle som gjør at den automatisk tenner når det vanlige lyset går av.

De hadde også en litt mer avansert sak som til og med kopierte lysstyrken i månens alle faser i løpet av en måned

Her har jeg tatt bilde av karet med Moonlight - med flere sekunders eksponering:

Det er rett og slett dritkult å se på
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha lest teksten fikk jeg nesten litt lyst på denne

Gooba.no - NETTAUKSJON

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen,jeg har jo 5 18" liggende og 4 forsterkere på vei,hvorfor skal jeg kjøpe disse ??
    Fordi disse går dyyyyyyypere.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål Oddbjørn. Har vært litt frem og tilbake ang det der. Sogndal var jo laget mitt før, men de har ingenting i Tippeligaen å gjøre. Dessuten så blir humøret bedre på jobb dersom Ålesund vinner.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller nok i retning av å spare pengene akkurat nå.... PJ frister enda mer enn monstersenter. Marginalt, men likevel.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok folkens. Here we go again.

Jeg har nå funnet ut hvordan jeg skal få lagt kabler ned til stua og kjelleren fra dette "rommet" som vi har på loftet. I "rommet" skal router og harddisker og slikt stå. Dette bør være rimelig fremtidsrettet da jeg ikke får lagt dette i rør....

- Vi vil ha kablet nettverk til stua og kinoen/puben. Hvordan løser vi dette på best mulig måte? Cat6?
    -Hva trekkes hvor? Kan man legge 1 kabel for så å forgrene denne til feks flere punkt i stua, eller må/bør man legge 1 kabel til hvert punkt?
    - Både i kinoen/puben og stua vil vi ha SB Duet etterhvert. Hvordan skal disse kables egentlig...? ops:
    - Finnes det smarte bokser/løsninger som vi ikke har tenkt på som bør være med?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke vil ha Cat5 så bør du gå opp til Cat7 Frode (IMHO) Cat6 er ikke veldig mye kjappere enn Cat5, mens Cat7 er et kjempehopp.

Normalt legger man en kabel til hvert punkt, men bruker du Cat5 så går det iallefall å dele opp om en vil det.

Legger du rør så går det jo an å trekke annen kabel senere også, fiber f.eks
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Om du ikke vil ha Cat5 så bør du gå opp til Cat7 Frode (IMHO) Cat6 er ikke veldig mye kjappere enn Cat5, mens Cat7 er et kjempehopp.

Normalt legger man en kabel til hvert punkt, men bruker du Cat5 så går det iallefall å dele opp om en vil det.

Legger du rør så går det jo an å trekke annen kabel senere også, fiber f.eks
    Får jeg utnyttet noe mer med Cat7 kontra Cat5 med den hastigheten vi har på nettet her...? Som nevnt over så får jeg ikke lagt dette i rør..... Jeg vil ikke rive store deler av en vegg for å få det til.... Ei heller sage av en stor bit av en bjelke..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja det må du gjøre vet du! :-D

Nå er det jo slik at plantene ikke kan nyttegjøre seg noe særlig mer enn 10-12 timer med lys - som selvfølgelig er styrt via en timer. Så resten av døgnet står karet mørkt - det er jo ikke noe fint å se på.

Men i Hong Kong på Ebay selger de mye fint, noe som er litt kult er så kalt Moonlight - dette skal virkeliggjøre fiskenes naturlige miljø i innsjøer og elver - for det er jo stadig månelyst ute - ikke sant?

Så jeg bestilte en slik dings - den består av 8 stk blå/hvite LED montert i en armatur, samt at den har innebygget fotocelle som gjør at den automatisk tenner når det vanlige lyset går av.

De hadde også en litt mer avansert sak som til og med kopierte lysstyrken i månens alle faser i løpet av en måned

Her har jeg tatt bilde av karet med Moonlight - med flere sekunders eksponering:

Det er rett og slett dritkult å se på
    Det var gromt :-D

Kan ikke du ta deg en tur hit og bli med og bære ?

Tenkte og gi det en rens sammtidig,tror det trengs....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til den internettfrobindelsen du har nå trenger du ikke Cat5 engang. Men det blir i tilfelle du setter en server en eller annen plass og vil ha filer fra den kjpt frem til f.eks. HTPC i kinoen.

Cat5 standarden sier 100Mbit, mens max hastighet på ADSL hjemme hos meg er ca. 12Mbit med det abbonementet jeg har nå.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næææ,tidlig ferdig på kafèen så vi prøver og få opp noen stendere til :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var gromt :-D

Kan ikke du ta deg en tur hit og bli med og bære ?

Tenkte og gi det en rens sammtidig,tror det trengs....
    Klart det, jeg hiver meg i Puntoen - er vel fremme på vårparten engang :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ei som blir kn***a bakfra oppetter et tre, på vinteren på NRK1 - samtidig som det spilles japansk musikk

Norsk film på sitt beste!

Så fantastisk, Tarantino - gå og heng deg

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ok folkens. Here we go again.

Jeg har nå funnet ut hvordan jeg skal få lagt kabler ned til stua og kjelleren fra dette "rommet" som vi har på loftet. I "rommet" skal router og harddisker og slikt stå. Dette bør være rimelig fremtidsrettet da jeg ikke får lagt dette i rør....

- Vi vil ha kablet nettverk til stua og kinoen/puben. Hvordan løser vi dette på best mulig måte? Cat6?
    -Hva trekkes hvor? Kan man legge 1 kabel for så å forgrene denne til feks flere punkt i stua, eller må/bør man legge 1 kabel til hvert punkt?
    - Både i kinoen/puben og stua vil vi ha SB Duet etterhvert. Hvordan skal disse kables egentlig...? ops:
    - Finnes det smarte bokser/løsninger som vi ikke har tenkt på som bør være med?
    Cat 7 kabel til hvert punkt. Viss det er enklere kan du legge en Cat 7 frem til en switch som er litt mer sentralt plassert og legge en kabel til hvert punkt fra switchen.

Vanlig Squeezebox takler jo trådløst nett. Sjekk om SB duet gjør det samme. Om ikke trengs nettverkskabler her også.

En swicth som jeg nevnte kan gjøre ting enklere for deg om du finner en lur plass til den. Men mulig det er like greit å legge kabler fra rommet på loftet.

Du må ihvertfall tenke på alt når du først skal igang. De fleste nye receivere har nettverksinngang. Også Blu-rayspillere. HTPC. Muligens nye paraboltunere og TV. Spørs bare hvor framtidsrettet man skal være.

Men og dette er et stort men! Hvor mye har du bruk for og hvor mye kommer du faktisk til å bruke i fremtiden? Du kan jo legge opp til all verdens duppeditter og det er bare fantasien som setter begrensninger egentlig. Det er bare litt kjipt å legge masse arbeid og penger i noe som kanskje blir unødvendig.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Cat 7 kabel til hvert punkt. Viss det er enklere kan du legge en Cat 7 frem til en switch som er litt mer sentralt plassert og legge en kabel til hvert punkt fra switchen.

Vanlig Squeezebox takler jo trådløst nett. Sjekk om SB duet gjør det samme. Om ikke trengs nettverkskabler her også.

En swicth som jeg nevnte kan gjøre ting enklere for deg om du finner en lur plass til den. Men mulig det er like greit å legge kabler fra rommet på loftet.

Du må ihvertfall tenke på alt når du først skal igang. De fleste nye receivere har nettverksinngang. Også Blu-rayspillere. HTPC. Muligens nye paraboltunere og TV. Spørs bare hvor framtidsrettet man skal være.

Men og dette er et stort men! Hvor mye har du bruk for og hvor mye kommer du faktisk til å bruke i fremtiden? Du kan jo legge opp til all verdens duppeditter og det er bare fantasien som setter begrensninger egentlig. Det er bare litt kjipt å legge masse arbeid og penger i noe som kanskje blir unødvendig.
    Hvor får jeg kjøpt cat7 forresten? Fant ikke noe i farta... Og en ok switch...?

Du har mange gode poenger her Oddbjørn. Litt usikker på hvor mye det blir brukt. Trådløst funket utmerket i kinoen, men jeg har likevel lyst å kable ned dit. Trenger ikke en kabel til alt da jeg fint kan bytte fra boks til boks der nede. SB Duet funker trådløst også, men er mer stabilt (selvsagt) når den er kablet. Vil også ha minst ett punkt i stua. Greit å koble seg opp på nettverket og få skrive ut noe (skriver er på loftet) istedet for å bære med seg dataen opp.... Vi vil jo også ha muligheten til å ha kamera på barnerom og se dette i kinoen/puben, så kablet er greit å ha da...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha et uttak i hvert rom det kan være aktuelt og heller spe på med en switch om det er aktuelt kan være greit.

Har lagt kabel til stua pluss at det blir i bua. I tillegg kommer jeg sikkert til å dra kabel til barnerommene, men jeg holder meg til Cat5 foreløpig, det dekker behovet her mer enn bra nok.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det MÅ det bli premie for! Noe annet kan jeg ikke forstå.

Premie må vi vel klare å få til... Hva med ei kald øl en eller annen gang før jul?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har du sett :-D Fikk amerikansk bil jeg,pussig

Start.no - Quiz

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Premie må vi vel klare å få til... Hva med ei kald øl en eller annen gang før jul?
    Det må vi vel få til? Regner med at du ble mektig imponert over at jeg visste det?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har du sett :-D Fikk amerikansk bil jeg,pussig

Start.no - Quiz
    Ble ikke så mye stenderverk skjønner jeg.

Side 1078 av 2256 FørsteFørste ... 78 578 938 948 958 968 978 988 998 1008 1018 1028 1038 1048 1058 1068 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1088 1098 1108 1118 1128 1138 1148 1158 1168 1178 1188 1198 1208 1218 1578 2078 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •