Oppvarming av hus...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppvarming av hus...

Holder på og planlegge nytt hus. I den forbindelse lurer jeg litt på om noen har inngående kjennskap til oppvarming med gasspeis og varmepumpe luft til vann. Tenker da priser ol. Ser på nettet at dette er forholdsvis utbredt spesielt rundt Stavanger/ Bergen.

På forhånd takk.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer veldig an på hvordan planløsnigen ( E ) er. Men jeg vet at luft til vann fungerer utmerket men er veldig dyrt!! monterte dette i et hus og bare pumpen ( kompressoren og hjertet) kostet 60000..

En vanlig varmepumpe luft til luft KAN fungere perfekt med riktige løsninger, min sjef har et hus med ca 200 kvm bo areal og han forskyner huset med 2 varme pumper 1 oppe og 1 nede.

Med mindre du har veldig mange rom og dører så vil jeg anbefale deg ved og varmepumpe, det er litt gammeldags men det er greit.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SKulle jeg bygd nytt hus hadde jeg pr idag aldri vurdert noe annet enn vannboren gulvvarme. Ja det koster litt å kjøpe men er verdt hver krone og vil nok iløpet av endel år ha spart seg inn i kroner og øre også... og komforten er gull verdt!

Er derimot dette ikke alternativ har jeg også god erfaring med vanlig luft til luft varmepumpe, de er ikke minst kostnadseffektive og det er deilig å ha jevn termperatur døgnet rundt. Det som er SVÆRT viktig med slik pumpe er plasseringa, monterer en den feil kan både effektiviteten gå ned og så kan den bli svært sjenerende (tenker da både pga støy men og trekk).

Mange "eksperter" anbefaler det ikke, men jeg ville uten tvil valgt montering nede ved gulv igjen, først og fremst pga utseende (innedelene er desverre ikke særlig pene) men og pga støy og strekk kan bli noe mindre. Ulempen er at de KAN være noe mindre effektive.

Gass har jeg desverre ingen erfaring med

EDIT: Ser nå at jeg såg litt feil av spm ditt og at det var luft til vann du lurte på Iutgangspunktet er det en grei løsning, MEN den har sine svakheter. Det første er at utedelen på en slik løsning normalt er stor, stygg og støyende (nærmeste nabo her har slik løsning) itillegg er det kanskje på sikt ikke den mest økonomiske løsningen. En slik løsning koster også endel og prisforskjellen på å gå opp til "grunnvann til vann" er ikke sååå stor. Effektiviteten på vann til vann er høyere (hvor mye høyere kommer bl.a. ann på klima der en bor) og vedlikeholdskostnaden skal også være lavere, så på sikt vil den nok lønne seg. Jeg ville mao uten tvil valgt å hoppe i det og ta kostnaden ved å borre ned til grunnvann med en gang, både pga det er en mye bedre løsningen men og fordi det på sikt vil svare seg også økonomisk.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, har fått et tilbud på boring og grunnvarmepumpe.

Da totalprisen ble litt for høy på huset, holder jeg på og "kutte" litt der det går, uten at det går på bekostning av vannbåren varme. Hadde også tenkt meg og prøve og bruke gass til en gasspeis på stua og komfyr på kjøkenet.

Mulig det er et altenativ og bruke gass til vannbårenvarme også?

Hadde håpet at det satt en eller flere med litt kjennskap til bruk av gass og evt. priser. Gass er desverre ikke utbredt her jeg bor.(midtnorge)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •