Dialekt eller bokmål/nynorsk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dialekt eller bokmål/nynorsk

Har fått litt kritikk for at eg skrive med dialekt og lure på kossen dåke ser på saken? E da greit å skriva dialekt eller skal folk forsøka å skriva bokmål/nynorsk? Når eg prøve på da so blir da bare ei god suppe av heile drittenE for lenge sio eg satt på skulebenken, hehe Alle svar mottas med takk

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skriver på et riksdekkende forum skriver man selvfølgelig på bokmål/nynorsk.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her e dialækta mi. Æ koinna gått ha skrevve sånn i aill innlæggan min, om folk hadd villja d. Herre e msn-språke mett, dialækta her ha æ snakka i 26 år, så herre kainn æ ut å inn. Æin tå groinnan t at æ ikke skriv sånn, e åt d faktisk e flæir æinn mæ som les innlæggan æ har skrevve, å dæffer lætt æ værra å skriv sånn. En ainna groinn e åt æ sjøl syns d e myjtti vanskeliar å lessa å ferrstå ka æ sjøl ha skrevve, når æ skriv sånn. D e ferr åt æ e oppvokse me dæm samma to skreftspråkan som aill ainna normæinn, bokmål å nynorsk. D e d to skreftspråkan æ e vant t å både lessa å skriv. Sjøl om æ i mang år ha skrevve søte æssæmmæssa t diværse frøkna, og aill æssæmmæssan ha vorre på frøyværsk, så syns æ fortsatt åt bokmål sjer meir ferrnufti ut. æ e da itj ut ætter å sjarmer nånn tå dåkker, vett di! i tillegg sjer d mæir særiøst ut å skriv på norsk å. Så dæffer meine æ åt mainn bør skriv på bokmål, å itj dialækt, nettopp ferrde at vi ska fårstå kvarainner innpå her. Æillers så kainn vi bære setta hæim å diskuter me åss sjøl, da kainn vi både snakk å skriv akkurat som vi vil, å atpåte skjønn ka vi diskutere. :wink:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Og det var vel egentlig en tilstrekkelig god forklaring.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriv bokmål eller nynorsk eller engelsk for den del. Er uhyre slitsomt å stavre seg gjennom dialektinnlegg. Det vil si; jeg gidder ikke lese dem.
    Tror det skulle tatt seg ut om jeg skrev på dialekt.....

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nynorsk er jo basert på dialekter, så hvis man skal tillate at folk skriver på nynorsk, så burde man tillate at folk skriver på dialekt også.

Mao, bort med både dialekt og nynorsk!

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enig; nynorsk er et godkjent nosk skriftspråk, og bør kunne brukes på samme måte som bokmål.
    Vi kan da ikke forby bokmål her heller selv om det likner en del på sentral Østlandsdialekt....

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Var ein liten utfordning å lese dialekta di pirium Men bare te å forsetta diskusjonen. Men da ser ut som eg må stikka hodet i sanden og hente fram norsk kunnskapene mine.......(Skal i mitt forsvar sei at min dialekt er litt enklere enn pirium`s ) hehe

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nynorsk er morsmålet mitt,men jeg skriver bokmål her slik at innkompetente "reservesvensker" (østlendinger) og bergensere skal klare og forstå det jeg skriver.
    Å nekte folk å skrive nynorsk er etter min mening helt på trynet. Om du ikke klarer å forstå det,så har du ett problem.(men jeg har som sagt valgt å gjøre det lettest mulig)
    Ang dialekter,så må jeg si meg enig med flertallet at det er slitsomt.Nordlendinger og folk fra Haugesundsområdet er oftest de som skriver dialekt av en eller annen merkelig grunn.......
    Når det er sagt,så vil jeg bare legge til at bokmål eller nynorsk er en ting å krangle om,men det er nå stort sett hvordan man formulerer seg som utgjør den store forskjellen.

Send meg gjerne eit privat meddelande på personleg mjøldning eller du kan krinsa rundt på veven og leita etter den elektroniske postkassa mi

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Nynorsk er jo basert på dialekter, så hvis man skal tillate at folk skriver på nynorsk, så burde man tillate at folk skriver på dialekt også.

Mao, bort med både dialekt og nynorsk!

Det var da et forferdelig argument for at ting skal foregå på bokmål! For bokmål er jo basert på dansk, så da burde HVERTFALL det bortfalle!

Nei! Så lenge folk skriver på nynorsk eller bokmål så er det good! Men ekstreme dialekter: les sogning, telemark, totning nordlending....'

Vil man bli misforstått så vær sågod!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver på bokmål selv om jeg snakker nynorsk. Delvis fordi jeg vil bli forstått, og delvis fordi jeg ikke helt "kjenner meg igjen" i nynorsken slik den fremstår "på trykk". Den er ofte svært gammeldags i utrykksformen.

Ps: syns Sildo er lett å forstå, men det kan ha noe med at jeg har bodd på Karmøy en gang i tiden....:wink:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av oss som bor på østlandet snakker jo også en lokal dialekt, så egentlig skriver vel ingen av oss som bor her akkurat slik vi snakker når vi skriver på bokmål heller (kanskje med unntak av de som er fra Oslo vest?).

Jeg har større problemer med folk som ikke kan rettskrivning, uansett dialekt eller skriftspråk. SMS-språk og 'knoting'; det vil si folk som skriver 99% på bokmål men av og til blander inn merklige vendinger fra egen dialekt, og folk som rett og slett ikke kan skrive (manglende, evt. overdreven tegnsetting, ingen stor bokstav ved ny setning, gjentatte skrivefeil etc.) er vel det som irriterer meg mest.

Skjønner ikke at folk kan bestå noe som helst i skolen hvis de skriver slik der? Men kravene er kanskje senket?

Nå ja - det er ikke lov lenger å påpeke andres skrivefeil på diverse forum, så vi får bare la det skure og gå.

Dialekt er egentlig greit for meg, men det er vel bokmål og nynorsk som er standard på de fleste norske forum, tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nynorsk er jo skriftspråket for alle dialekter i Norge som Aasen gadd å samle inn. Altså er det "på en måte dialekt". Det er også et godtkjent skriftspråk i Norge, på linje med bokmål, dette er også de eneste to godkjente skriftspråk i dette landet, hvorfor ikke holde seg til et av dem.

Det greiene over der brukte jeg sikkert 30 min på å forstå... Skulle tatt seg ut om alle skrev slik de snakket.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessom vi skall tilatte å skrive dialllekt, så err dett ingen sm tilslutt kn skrive riktig.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bokmål uten tvil!
    Dialekt gjør det vanskelig å lese og meningen forsvinner i alle ordene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver nå å huske å skrive på bokmål, men en og annen gang hender det at e gløm me bort som feks no:-)

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Ser ut som dialekt er dårlig likt her

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uttrykk deg på den dialekten du har..blir riktigst det syns nå jeg!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nynorsk eller bokmål!

Å skrive på dialekt er en uting på lik linje med SMS-språk.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal man skrive ironisk,så blir det ofte morsomere på nynorsk. Her er ett innlegg jeg fikk på trykk i lokalavisa etter å ha sett meg lei på hetsing av det lange håret mitt. Tror ikke det ville blitt noe bra på bokmål. Bedøm selv:-)

KORFOR HAR DU LANGT HÅR ,ØYSTEIN?!?

Korfor har du langt hår?, spør dei meg.Det er då eg kjem ut av det.Eg undrar ei god stund ,og det fyrste som fell meg inn er å seie at,"de veit eg ikkje".Ikkje særlig smart å svara det når eg spart i fem år.
    Når eg kjem åleine og får litt tid for meg sjølv,kjem eg faktisk på ei rekke gode grunnar til å vera gut med langt hår.
    1. Eg kan utføra kriminelle handlingar med stil og eit skremmande utseende!
    (Alle gutar med langt hår ,er utruleg kriminelle.)
    2.Eg kan bli svært rik på platesalg.
    (Alle gutar med langt hår, er grueleg flinke til å spela gitar.)
    3.Eg kan snika meg inn på dametoalettet utan å verta oppdaga.
    (Alle gutar med langt hår, er "kikkarar")
    4.Eg kan gå på homofile utestadar og føla meg heime.
    (Alle gutar med langt hår, er veldig homofile)
    5.Eg kan vera ein komplett ubrukeleg og livsfarlig sjåfør td. berre kjøyra etter fartsgrensene og bruka nesten eit minutt på å lukeparkera og høyre etter meg:"Typisk kvinnfolk!"
    (Alle kvinnfolk ,er av mannlege forskarar ,konstatert ubrukelige sjåførar.)
    6.Eg treng ikkje å arbeida.
    (Ingen gutar med langt hår, er i arbeid,men lever på trygd av dine skattepengar.)

Dette var nokre grunnar til å ha langt hår,men stadig treff eg på nye situasjonar som gjer meg uviss.

"Ska eg fiddna ei soks å klyppa deg?" ...spør dei meg.

Når eg høyrer dette vert eg fyrst grueleg lei meg,men når eg skjønar at dei ikkje meiner alvor.........,ja då ler eg!Stundom ler eg slik at eg dett i bakken og må spørje fint om å få eit glas vatten slik at eg greier å stå på beina igjenn! Det er jo ikkje rart,..............fiddna ei soks og klyppa deg! Kor tar dei det i frå?Det er utanfor min forståelse korleis ein kan vera so morosam.
    Dette får eg stort sett høyre frå gutar &menn.Dei har alltid utruleg vellstelt hår sjølve og ingen av dei har vikar eller "måne" .Det beste er at dei aldri har kompleksar for at dei byrjar å få grått hår og at dei har ein slik sjølvironi at dei aldri vert sure om eg svarar dei med noko morosamt.............om eg kom på noko morosamt då........
    Den omtalte spøken(Ska eg fiddna ei soks å klyppa deg?), kjem av og til frå damer eller jenter.
    Dei har aldri nett klyppt seg kort sjølve og har heller ikkje kompleksar med at dei har begynt å få grå hår ,slik at dei må farga det.

I fritida mi gjer eg ein rekke ting i lag med andre langhåra gutar.I gjengen ( alle gutar med langt hår,er med i ein grueleg farlig gjeng!)driv me for det meste å med å rane
    gamle damer,kjøyrer i fylla på motorsykkel utan eksosannlegg alt for fort.Me brukar aldri hjelm og held ingen trafikkreglar.Når me har møte, drikk me store mengder alkohol og tek mykje narkotika som me har smugla inn i landet på ein svært ulovleg måte.Den dopen me ikkje klarar å bruka sjølv,sel me til små ungar og psykisk ustabile personar som er sikre på kjem til å gjera noko kjempeulovleg.Ellers kan eg fortelje at me alltid ber kniv og for det meste også skytevåpen.

Den andre store lidenskapen min er satanisme!(Alle gutar med langt hår ,er veldig satanistiske)
    På satanistsamling, bannar me mykje og snakkar kun om satan og korleis me skal få til å brenna opp alle kjyrkjene i heile landet.Etter me er ferdige med å banna mykje,ofrar me eit kjempesøtt og uskyldig dyr som me har stole frå ein unge utan familie og som ikkje hadde noko anna en nett det dyret.

Ofte får eg høyra at alle gutar med langt hår,er dårleg utstyrt nedantil og at hestehalen skal vera ein slags "forlengjar"Dette stemmer utruleg bra ,so eg berre håpar at håret vil hjelpa meg der eg ikkje strekk til!
    Avsluttningsvis ,vil eg seia at eg misunnar alle der ute med feitt hår, tynnt hår, tupe,rufsete hår, grått hår...............og stor kjeft:Eg håpar at eg ein dag ,kan verta slik som alle andre!

Helsing Øystein Tholo.

EIT PAR TIPS ANGÅANDE KORLEIS DU SKAL TOLKA INNLEGGET:
    1.Ta ALT, heilt alvorleg!
    2.IKKJE les mellom linjene!
    3.Føl DEG troffe!
    4.Vær redd meg resten av livet!
    5.Vålerenga er hovedstaden i Argentina!
    ---------------------------------------------
    Helsing Øystein!
    ---------------------------------------------

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden