Blir det feil med brent cd på lyttetest av høytalere ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir det feil med brent cd på lyttetest av høytalere ?

Til helgen tar jeg en tur innom HiFi-klubben for å felle en avgjørelse på hvilken høytaler jeg går for.

I den anledning vil jeg lytte til egen medbrakt musikk og jeg sitter her med 6 forskjellige album hvor det er en eller to sanger på hvert album jeg har spesielle segmenter jeg vil lytte til.

Tenkte jeg skulle spare meg for en masse cdskifting og lurte på å brenne de utvalgte sporene på en enkel cd.
    Blir hele poenget borte da, eller er en kopi av original-plate like god som originalen ?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopien skal være en klone av originalen, dvs. nøyaktig lik. Noen mener tilogmed at en kopi kan være bedre enn originalen hvis originalen er slitt/ripete.

En CD-spiller vil nemlig forsøke og korrigere eventuelle lesefeil, dvs. fylle inn 0-er og 1-tall der hvor de mangler, som vil kunne degradere lydkvaliteten. Mens en CD-ROM i en PC vil ved feil lese om og om igjen til den får det 100% riktig, og hvis den ikke klarer det får du en melding på skjermen om at CD'en kan ikke leses. Når du da brenner CD'en vil den bli feilfri.

På den annen side så er noen CD-spillere dårlige til å lese brente CD'er, som gjør at den leser mer feil enn på en original CD, hvilket i teorien betyr dårligere lyd. Et tips kan være å bruke gode merke-CD'er (f.eks. Verbatim) og brenne på lav hastighet.

Uansett tror jeg dette er lydforskjeller som de fleste av oss ikke kan høre, og har ihvertfall ikke noe å si når du skal teste høyttalere, så bare brenn ivei og ta med på HiFi-Klubben

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd at hvis cden er brent på en gammel (5år--->) brenner, er kvaliteten dårligere enn originalen...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, brennerne har jo blitt bedre de siste 5 årene. Selv nye brennere kan gi dårlige brenninger som gjør at en CD-spilleren leser mye feil.

Det er bare å se på hvordan en CD-ROM reagerer på ulike brente plater. Hvis brenningen er god eller det er en original, høres det ut som ei vifte når du setter i plata. En dårlig brenning høres knapt, fordi CD-ROM'en må sette ned hastigheten betraktelig for å kunne lese plata. Tilsvarende vil selvsagt en CD-spiller lese mer feil på en dårlig brent plate, den kan jo tross alt ikke sette ned hastigheten.

Husk også at kvaliteten på CD-platene har minst like mye å si for brennekvaliteten som brenneren. Har du en gammel/dårlig brenner er det desto viktigere at kvaliteten på platene er god.

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det går fint, bare bruk EAC til å rippe cd'en (www.exactadiocopy.de), og brenn på en bra cd som sagt i 1x (i nero f.eks) for å være 100% sikker på at den funker på selv det særeste av ustyr. (brente cd'er funker ikke på alt uansett da men)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •