Hjemmekino nummer 10/2006 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 106 av 106
    Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    arghh - målinger! Jeg ber om respekt for at målinger er vanskelige greier og at det ikke er noen vrangvilje noe sted i redaksjonen i forhold til dette. Dere skal også vite at vi slett ikke oppfatter dette som kritikk, men seriøse innspill i forhold til hvordan vi kan gjøre bladet bedre og mer tilpasset akkurat våre lesere.

I første nummer av Hjemmekino - på helt egne ben - er det (forhåpentligvis) en ordentlig gjennomgang av B&W 801D. Med like mye målinger som "subjektive" kommentarer om lydkvalitet. Jeg har kikket litt på målingene og forsøkt å finne noen sammenheng mellom målingene og høyttalernes påståtte lydkvalitet. Ikke lett å finne noen egentlige bevis for at disse høyttalerne er verdt pengene. Derfor er dette så vanskelig. Ut fra målingen er det omtrent umulig å se om det er en høyttalere til 100.000 eller en til 10.000 som faktisk måles. Sammen med den subjektive oppfattelsen av lydkvaliteten er man allikevel der hvor man synes man får en fyldigere og mer komplett presentasjon av høyttaleren. Jeg forstår altså poenget til tråddeltakerne og det får dere tolke som et brukbart positivt tegn.

For å illustrere at dette ikke er helt enkelt og at selv de meste seriøse kan feile. - Jeg hadde for ikke lenge siden en temmelig lang og temmelig teknisk diskusjon med Paul Barton (PSB) om målinger, og han var meget kritisk til de målingene som ble gjort av bladene og hvordan målingene ble tolket i ettertid. Etter en test i Stereophile kontaktet Paul bladet for å kommentere målingene. De måtte åpenbart være gale! Årsaken var en mikrofon som ikke var kalibrert korrekt. Stereophile ba selvfølgelig om unnskyldning, men hva med alle de andre høyttalerne de hadde testet med den samme mikrofonen? Og hvor lenge hadde de benyttet den?

Etter Pauls mening var det litt for lett å måle det man hører og høre det man måler. Det til tross for at sammenhengen mellom det øret hører og hjernen tolker - og det målemikrofonen oppfatter og det elektronikken regner ut, ikke alltid er spesielt åpenbar. Vel - fortsettelsen av diskusjonen var nå i hvert fall at Paul Barton sørger for at vi får en kalibrert mikrofon til bruk i våre målinger og at vi kan benytte den enorme tekniske kunnskapen hans til å sjekke ut det vi holder på med.

Når det gjelder forsterkere er det mange som sverger til powercube, men det er vel egentlig bare fordi det er rimelig enkelt å lese grafikken som testprogrammet produserer? Metoden har åpenbare svakheter, selv om det altså ser flott ut på trykk. Allikevel skal vi ikke gi oss her heller, før vi har kommet opp med noen metoder som virker, som kan gjentas og som kan kommuniseres leserne uten å bruke flere sider. Vi kommer nok ikke dit hvor vi klarer å måle alt vi tester, men måler vi noen produkter i hvert nummer vil vi kanskje kunne tilfredsstille tørsten til noen av de mer avanserte entusiastene på forumet. Vi har - så det også er sagt - også vurdert å spesiallage innhold for registrerte abonnenter på AVforum.

I tillegg er vi i gang med å bygge et skikkelig lytterom i våre nye lokaler ( som vi lover å invitere dere til ) å begynne å gjøre målinger selv. Akto er satt på saken og har begynt å prosjektere et lytterom med kontrollerte akustiske egenskaper. Det er rart hva man kan bruke penger på når man kommer unna bedriftsøkonomene i store selskaper.

Hva om vi rett og slett inviterte dere til lyttekvelder en gang i mellom? Vi vil få plass til omtrent 20 stykker pr. sesjon og kvelden er som kjent ganske lang. Kanskje også på spesialpresentasjoner av nye produkter, pre-release demoer av nytt utstyr, shoot-outs og mulighet til treffe konstruktører av spennende produkter? Anyone?

Akkurat nå har vi ikke engang kontorpulter eller kaffetrakter på kontoret (eller noe å skrive på og med) , så jeg ber om forståelse for at dette ikke er på planen denne uken.

Vi snakkes!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har som Håvard nevner ganske store vyer for fremtiden Vi flyttet inn i våre nye lokaler i går og allerede i dag har Atle målt og fundert rundt i vårt fremtidige testrom/demokino. Som kjent ble ikke Rom bygd på en dag, men vi håper det ikke tar alt for lang tid. Kanskje det er noen resurser her som kunne tenke seg å stille opp på en liten dugnad? Crashcourse i bygging av hjemmekino på en helg Det må da finnes både elektrikkere og snekkere på dette forumet....
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har også meldt meg inn i Brafilm med koden, så reklamen virker. Så gjenstår det å se om de leverer...
    Det gjør de ikke. Kom hjem fra juleferie til to fakturaer fra Brafilm, den ene for perioden 11.12.06 - 31.12.06. Dermed har Barefilm mistet en potensiell kunde allerede etter under én måned. Amatører...

Beklager OT fra siste del av tråden, måtte bare blåse ut litt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoredaksjonen med frilanceskribenter lager p.t. Norges beste AV-blad, og utifra det jeg leser i denne tråden så vil dere distansere konkurrentene ytterligere både med tanke på innhold i bladet og synergi mot WWW.

Lykke til på egne ben. Hold orden på økonomien og ikke gap over alle ønskene vi har på én gang.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    Det gjør de ikke. Kom hjem fra juleferie til to fakturaer fra Brafilm, den ene for perioden 11.12.06 - 31.12.06. Dermed har Barefilm mistet en potensiell kunde allerede etter under én måned. Amatører...

Beklager OT fra siste del av tråden, måtte bare blåse ut litt.
    Sikker på at du ikke glemte avbestillingsdatoen?

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sikker på at du ikke glemte avbestillingsdatoen?
    Æsj, må abdisere som kongen av å lese liten skrift. Du har selvfølgelig rett ang. den datoen ja, så jeg trekker tilbake mine anklager mot Brafilm med umiddelbar virkning.

Ellers var jeg svært så fornøyd med dem altså...

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •