Hjemmekino nummer 10/2006 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 106
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    På den annen side skal man aldri undervurdere sine lesere. Skal vi ikke kunne lære noe av artiklene i Hjemmekino da...
    Jo, selvfølgelig.
    Og nettopp derfor er det viktig at hvis man skal drive med målinger, så må de gjøres skikkelig, presenteres på en forståelig måte og ikke minst være relevante i forhold til produktets ytelse og den bruken det er tiltenkt.

Tilfeldige målinger uten en bevisst holdning til potensielle feilkilder og minimering av disse, relevansen til produktets ytelse og leserens tolkning av målingene blir tullete. Men jeg er enig i at målinger somer gjort riktig og er relevante definitivt vil ha en merverdi i tillegg til brukstestene (tester av produktet i praktisk bruk).

Litt på siden: Jeg er ikke enig i at brukstestene kun er subjektive. Som tester opparbeider man seg ikke bare en erfaring med hvordan ting fungerer i referanseanlegget, men man henter også inn andre referansepersoner og lytter til deres meninger. Som tester lever man ikke i et sosialt vakuum, og det er vår plikt som testere å forholde oss til andre menneskers smak. Et av mine mål når jeg tester er å finne ut hvilke preferanser og behov det konkrete produktet oppfyller og forsøker å oppfylle. Målet er ikke at det skal oppfylle mine preferanser.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Litt på siden: ... men man henter også inn andre referansepersoner og lytter til deres meninger. Som tester lever man ikke i et sosialt vakuum...
    Jeg synes testene i Hjemmekino er OK, jeg.

Ikke misforstå nå, men dersom man har 2-3 produkttester i et helt år så er det lettere å følge din oppskrift enn når man har 2-3 produkttester i snitt i hvert utgave av bladet.

En teknisk vurdering, selv med sine begrensninger, kan være en god "samarbeidspartner" i slike tilfeller.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes testene i Hjemmekino er OK, jeg.

Ikke misforstå nå, men dersom man har 2-3 produkttester i et helt år så er det lettere å følge din oppskrift enn når man har 2-3 produkttester i snitt i hvert utgave av bladet.

En teknisk vurdering, selv med sine begrensninger, kan være en god "samarbeidspartner" i slike tilfeller.
    Nei, jeg vil tro at også de som skriver hyppig og mye har minst like mye sosial omgang ved testingen som oss som skriver mer sporadisk (selv om det er få som har så få som 2-3 tester i året...). Jeg sier ikke at man må bringe inn andre for hver eneste test for å forstå andres preferanser i relasjon til egne preferanser, og de som tester mye har nok minst like mye innblikk i hva andres preferanser innebærer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal tydeligvis ikke være lett (når vi ender opp med å diskuterer om ansatte i bladet har mange venner eller ikke). Eg gjer opp. Var egentlig bare ute etter å få en ny dimensjon i testene og bladet...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er da vel ikke antall venner.

La meg bare stille et enkelt spørsmål, Tiger: Mener du at testingen som gjøres i Norge i blader som fidelity, Lyd og bilde og Hjemmekino (uten målinger) alltid er rent subjektive, eller tror du det er mulig å opparbeide seg en viss grad av journalistisk objektivitet gjennom interaksjon med andre entusiaster?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar: Jeg mener at slike tester er å anse som subjektive. Kan ikke se at dette er et gjensidig utelukkende alternativ når det gjelder journalistisk objektivitet. Testene er akseptable. Ønsker bare å føye til en annen dimensjon.

Spørsmål: Har du forslag til nye testrutiner/-metoder/-beskrivelser utover de eksisterende som kan lede til en fornyelse av dagens praksis når det gjelder produkttester?

PS: Gorm har klart dette i sine projektortester. Han har benyttet kalibreringsutstyr for å få et inntrykk av projektorenes kalibrering fra fabrikk og muligheter for etterjusteringer. Denne type dokumentasjon har han publisert i enkelte av sine tester, og mange lesere av bladet tror jeg har satt pris på å få Gorms subjektive oppfatninger av bildekvaliteten, men også litt teknisk dokumentasjon som supplement til testen.

Et kjapt eksempel på test kan være: Har spikes, dempepute, betonghelle, eller kombinasjoner av disse en reell påvirkning på lydkvaliteten? Hvilken metode, eventuelt kombinasjoner, er best? Dette kan måles.

Utifra alle de spørsmål dette forumets brukere stiller, kan man relativt enkelt få en informasjonsbasis om hva som opptar brukerne. Dette gjør man allerede i dag formoder jeg. Det er tidligere indikert synergieffekter mellom forumet og bladet Hjemmekino. Momenter i bl.a. denne tråden er derfor å anse som ønsker...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo også hele tiden sagt at så lenge målingene er relevante, korrekt utført og forståelig presentert, så tilfører de nytteverdi til testen. Der er vi faktisk enige, Tiger.

Jeg er ikke like sikker på om vi er enige om relevansen til powercube-målingene i forhold til et produkts ytelser i praktisk bruk. Jeg ser at de kan si en del om kraftreservene i bassområdet (der man oftest har mest behov for kraft, og der impedansen svinger mest). Men de tekniske sidene hos de som produserer Powercube-målesystemet overbeviser meg ikke om at dette er mer relevant enn slike målinger som f.eks. Stereophile utfører. Et effektrinns ytelser handler om mer enn å opprettholde spenning ved maks utslag i vanskelige laster. Powercube-eksemplene viser jo også med all tydelighet hvordan effektbehovene øker for å holde spenningen oppe ved lave impedanser. Det er ikke dermed sagt at en forsterker er dårlig hvis den ikke har en perfekt kube, for den kuben er et uttrykk for holdningen om at spenningsnivået er det viktigste. Og likevel sier den vel ikke så mye mer enn et rent effekttall. Man kan ikke regne med at en forsterker skal yte åtte ganger så mye effekt i 1ohm som i 8ohm, når maks effekt er klart oppgitt for forsterkeren. Det er helt naturlig med et nærmest lineært spenningsfall mot lavere impedanser her. Klarer forsterkeren å holde den lovede effekten (ikke spenningen) i alle laster, så holder den det den lover.
    Eller for å si det med eksempelet som benyttes på den "perfekte" forsterker i henhold til Powercube-tankegangen. Hvis forsterkeren er oppgitt å yte opptil 15000W, hvorfor har den da et spenningstak som er så lavt at den kun yter 1000W i 8 ohm?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke subjektiviteten til journalistene jeg og Tiger angriper her. En journalists subjektive meninger er veldig interessante, og gjennom sin erfaring og kunnskap er det og mye objektivt stoff i artiklene. Det eneste vi etterlyser er litt tilleggsinformasjon.

Det er godt mulig at powercube-målinger er uinteressante, men i så fall etterlyser jeg, som Tiger, bare en dimensjon til. De som lager bladet får være kreative og finne ut av hva som skal til!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Powercube var jeg ferdig med på forrige side i denne tråden...

Jeg og pnerbye etterlyser andre ting.

Et forslag til kan være å teste om receivere er "mørke", "nøytrale" eller "lyse". Spill f.eks. av en sveip på ulike receivere og se på frekvenskurven. F. eks. farges lyden via en Marantz på en annen måte enn H/K?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for øvrig ikke slik at man ikke gjør målinger selv om de ikke står på trykk. Når jeg tester høyttalere har jeg ofte lydtrykksmåleren framme, og måler f.eks. ved hvilket lydtrykk jeg synes lyden blir dårlig og stresset på grunn av dynamikkbegrensninger i høyttaleren. Det hender jeg nevner slike tall i teksten, men det er en grunn til at det ikke presenteres som målinger.
    Ved en bestemt anledning testet jeg en dyr høyttaler som jeg syntes var alt for slitsom i diskanten, faktisk såpass at jeg tvilte litt på om jeg faktisk hørte rett. Da fikk jeg hjelp av en kamerat til å måle frekvensgangen til høyttaleren. Det viste seg at det bekreftet det jeg hørte. Men igjen var målingen såpass ad hoc at det ble feil å presentere det som måleresultater.
    Slike målinger er relevante, men det er såpass store avvik fra gang til gang, så målingene er ikke direkte sammenlignbare, og feilkildene er ofte vanskelige å kontrollere. Det ville også være feil å gjøre slike målinger hjemme hos den enkelte tester, fordi når ulike personer tester er måleutstyret ikke det samme fra gang til gang, det samme gjelder referanseutstyret og rommet det spilles i.

Jeg vil igjen stresse kravene jeg mener må gjelde for målinger i testartikler av utstyr i blader:
    * Målingen må være relevant, den må altså måle noe som er interessant for ytelsen til produktet, sammenlignet med andre produkter i samme kategori i reell brukssituasjon.
    * Målingen må utføres korrekt. Det vil si at feilkilder må være kjente og kontrollerte, slik at de ikke ødelegger måleresultatene. Man må gjennomføre målingene på samme måte hver gang hvis de skal ha en sammenligningsverdi.
    * Måleresultatet må presenteres forståelig, slik at leseren ikke trekker feilaktige slutninger fra måleresultatene.

Det er masse eksempler på at folk allerede leser spesifikasjoner som om de beskriver faktiske ytelser. Eksempler på parametre som det ofte trekkes feilaktige slutninger ut fra:
    * Oppgitt effektforbrukforbruk i forsterkere
    * Effektangivelser for forsterkere (musikkeffekt vs peakeffekt vs kontinuerlig effekt vs RMS-effekt vs effekt i alle kanaler samtidig vs effekt i en kanal av gangen vs effekt i 4 ohm vs effekt i 8 ohm)
    * Effekttall for høyttalere
    * Diameter på høyttalerelementer
    * Frekvensområder uten oppgitte avvikstall
    mm...

Dette er grunnen til at jeg mener at ting må presenteres forståelig. Når slike enkle tall som dette brukes til å trekke slutninger om kvalitet er det etter min mening ingen tvil om at mer kompliserte målinger med kurver og tabeller som resultat må forklares.
    Gorm gjør dette bra med sine målinger av bildeytelse, og hans hjemmekino er en referanse der feilkilder er under kontroll og målingene er repeterbare. Relevansen er det heller ingen tvil om. Fargebalanse, kontrast etc er viktige og synlige parametre for et godt bilde. Klart dette gir en viktig merverdi for testene.

Målingene av bildeproduktene som Gorm gjør viser også hvor mye som må være oppfylt. Hverken rommet, referanseutstyret, måleutstyret eller metodikken må ha vesentlige avvik fra måling til måling. Og det er ofte tidkrevende å gjøre skikkelige målinger. Det må derfor settes av ressurser for å bygge opp et testapparat som omfatter utstyr, lokaliteter og kunnskap om målinger. Tiden vil vise om disse ressursene er tilgjengelig for å bygge opp noe slikt og dermed øke kvaliteten på målingene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er enige i at ulike rom, elektronikk og brukerpreferanser gir ulike konklusjoner. Men, det bør jo ikke være en begrensende faktor for ikke å supplere måleresultater. De subjektive (journalistiske objektiviteten) inntrykkene dannes i samme rommet og samme elektronikk.

F.eks. så vil vel Audiovectors høyttaler som du testet kunne låte mindre skarpt i et annet rom og med annen elektronikk. Men at dere målte den...se det. Da er dere jo på riktig vei allerede. Hvorfor ikke fortelle leserne dette i testen?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at folk engasjerer seg nok til å gidde å gi hjemmekino feedback er vel ønsket om et bedre blad.
    Forslagene som er kommet inn er jo veldig konkrete og burde i det minste taes opp til vurdering av redaksjonen.

Jeg har skjønt det slik at neste nummer vil "stå på egene ben" i mye større grad enn før??

Hjemmkino har bygd seg opp en trofast leserskare mye takket være AVforum og muligheten til å komme med forslag. Dette "samarbeidet" mellom leser og redaksjon er noe dere burde ta vare på.

Hjemmkino har potensialet til å bli et meget bra blad da flere av skribentene har modnet betydelig med tiden. Men som dere ser så etterspør leserene mere dybdestoff og detaljer.
    Jeg har tidligere kommet med ønske om bedre ratingsystem, bruk av second opinions og at anmelder får lengre tid enn idag sammen med produktet.
    Det har også vert mye skrivefeil i hjemmekino, noe som trekker ned helhetsinntrykket.
    En mere gjennomført layout og bedre bilder er et sterkt ønske fra min side.
    Det hadde også vert spennende med en presantasjon av hjemmekino sitt referanse system og en forklaring på hvorfor de forskjellige komponentene har blitt valgt.
    DIY artikkler som f.eks hvordan bygge lytterom, lage 2.35:1 lerrett selv og HTPC guide hadde også vert spennende prosjekter.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at dere har fokus på kvalitet i Hjemmekino. Jeg gleder meg allerede til 1/2007. Når kan jeg begynne å henge rundt postkassen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så ingen misforstår, det er vel ingen vrangvilje i Hjemmekino redaksjonen mot å foreta målinger, snarere tvert imot. Spørsmålet er heller under hvilke forhold dette bør gjøres, for å kunne sikre korrekte målinger. Dersom er avvik i et slikt oppsett forsvinner jo poenget med målingen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks. så vil vel Audiovectors høyttaler som du testet kunne låte mindre skarpt i et annet rom og med annen elektronikk. Men at dere målte den...se det. Da er dere jo på riktig vei allerede. Hvorfor ikke fortelle leserne dette i testen?
    Saksopplysning:
    Det var ikke Audiovector vi målte. Audiovector-settet jeg testet er et av de bedre jeg har hatt i hus, og hadde jeg ikke vært så glad i DIY, så var det på et tidspunkt en kjøpskandidat for meg.
    Jeg velger med vilje å ikke si noe mer om hvilken høyttaler dette var. Inntrykket mitt av alle høyttalere jeg har testet er etter min mening godt beskrevet i testene som er publisert. Det jeg nå har nevnt er en personlig mening. I den publiserte testen har jeg tatt høyde for at det finnes andre preferanser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare så ingen misforstår, det er vel ingen vrangvilje i Hjemmekino redaksjonen mot å foreta målinger, snarere tvert imot. Spørsmålet er heller under hvilke forhold dette bør gjøres, for å kunne sikre korrekte målinger. Dersom er avvik i et slikt oppsett forsvinner jo poenget med målingen.
    Nettopp. Jeg vet at redaksjonen vurderer fortløpende om man skal investere i utstyr og lokaliteter for nettopp målinger på lydsiden. Personlig håper jeg de kommer til konklusjonen at dette er noe man trenger og har råd til, men det er som sagt mange faktorer som spiller inn i forhold til dette. Som uavhengig skribent er jeg ikke en av dem som beslutter noe om dette, men jeg håper og tror at dersom det blir noe av, så blir det skikkelig gjort. Her har man allerede en god praksis i bildekvalitetsmålingene dine, Gorm. Samme standard på lydmålingene, så er jeg "all in" som det heter i pokerspråket.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Godt å høre. Forventet heller ikke noe annet.

En ting med målingene er de absolutte egenskapene til et produkt. Det ser jeg kan være vanskelig uten å ta hensyn til rommet.

Men, relative målinger kan være mindre vanskelig da alle komponenter er utsatt for samme romfaktor og man da muligens lettere kan måle og presentere de ulike karakteristikka for produktene.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du påpeker roffe så gjør allerede Gorm målinger på billedsiden, han skriver også veldig bra og detaljert.
    Hvis Audiodelen kunne kommet opp på samme nivå så hadde bladet vert i en helt annen klasse.
    At redaksjonen har et dedikert lytterom ser jeg på som veldig viktig, da det vil standarisere en del parametere.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det hadde også vert spennende med en presantasjon av hjemmekino sitt referanse system......
    Dette gjøre vel i praksis i dag, ved at vi lister opp benyttet testutstyr i testene (i hvertfall gjør jeg det). Hver skribent har jo sine referanseoppsett, og ikke et felles et for redaksjonen. Kan godt gi en begrunnelse for de valgene som er gjort ved hvert komponent, men det blir for mye tekst å inkludere i hver enkelt test. Valgene er relativt godt dokumentert her på AVforum allikevel, vil jeg tro... ;-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    At redaksjonen har et dedikert lytterom ser jeg på som veldig viktig, da det vil standarisere en del parametere.
    For de testene som virkelig skal "gå i dybden" er jeg enig i dette. Derimot er det ikke alle skribenter som er bosatt i nærområdet til redaksjonen, og det ville vel strengt tatt være urimelig at det skulle være et krav til skribenten?

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •