Har vi skikkelige fagfolk butikker/blad her i Norge ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har vi skikkelige fagfolk butikker/blad her i Norge ?

Det som får meg til å undre er:
    I en annen diskusjon tok jeg opp lyd og bilde sine motstridene tanker angående de ikke kunne anbefale en dvd-spiller til under 2500,-
    Likevel inneholdt listen deres over anbefalte dvd-spillere 3 stk til under 2500,-

Fikk da til svar at L&B ikke var særlig pålitelig og skiftet referansemodell for hver gang de testet en ny spiller.

Var senere i dag innom HiFI-klubben.
    Skulle bare teste noen høytalere og fant dem på et lytterom.
    Der var det ingen folk, men en projektor viste en film og akkurat de fronthøytalerne jeg ville sjekke var koblet til.
    Jeg tok meg friheten til å sette på en musikkcd, men etter en halv sang kom en selger inn med 3 personer som var interresert i projektor.
    Jeg spurte om jeg skulle sette på filmen igjen og selgeren var fornøyd med det.
    Dette resulterte i at jeg ble sittende i sofaen og høre på selgerens argumenter og (mangel) kunnskap om projektorer.

Kundene spurte om regnbueeffekten og han forklarte at det var muligheten for å se GUL, RØD OG BLÅ skygge bak objekter i bevegelse.

Kunde- "Hva med LCD projektorer da ?"
    HiFi-Klubben selger- "Absolutt alle projektorer sliter med regnbueeffekten, men det er et problem de jobber med og som blir mindre og mindre med tiden."

Er det mulig tenkte jeg ?
    Så ville de teste hvor mye lys man kunne ha på i rommet og likevel ha et akseptabelt bilde.

Selger gav alt av lys, bildet var totalt utvasket og bar preg av "på gata projektorer som viser reklame på høylys dag"

-"Selv ved full belysning er det mulig å se filmen"

Mitt spørsmål må bli, hvor kan jeg gå til sikre kilder og personer som vet litt mer enn det jeg har lest meg til gjennom på dette forum i litt over 1 mnd ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt spørsmål må bli, hvor kan jeg gå til sikre kilder og personer som vet litt mer enn det jeg har lest meg til gjennom på dette forum i litt over 1 mnd ?
    Tja.. Det kommer vel litt ann på. Jeg tror nok at også HIFI klubben har selgere som vet hva de snakker om. "Mandags-selgere" kan man treffe overalt.

De butikkene som har mest kompetanse om produktene de selger, er vel de som har få produkter.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Har vi skikkelige fagfolk butikker/blad her i Norge ?

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    HiFi-Klubben selger- "Absolutt alle projektorer sliter med regnbueeffekten, men det er et problem de jobber med og som blir mindre og mindre med tiden."
    Denne sier han kun fordi de ikke har LCD projektorer tipper jeg.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...Da begynner det å tegne seg et mønster.
    For da jeg spurte om hvilken type lerret jeg burde bruke til DLP, grått eller hvitt, så svarte de utelukkende at alle projektorer skal ha hvitt.

Da konkluderte noen her med at det sikkert var fordi HiFi-klubben kun hadde hvitt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en grunn til at ting skjer i denne bransjen:

L&B har jo holdt på en del år, og de har blitt mer og mer som en fargekatalog med årene. Det er langt mellom hvert sted det står noe som er bassert på kunnskap i de bladene. Det meste kommer fra leverandører og manualer og passer etter min mening svært godt til ettertrykk for butikker som selger de aktuelle produktene. Derimot er jeg ikke i tvil om at de tjener penger. Alikevel er det jo ikke det som er min interesse (at andre skal tjene så voldsomt med penger på min hobby), så jeg holder meg til blader skrevet av entusiaster.

Butikkene har det gjerne på samme måten. De som skal tjene penger må lære av mesteren (Elkjøp) slik de har gjort de siste årene. Der fungerer livet slik at du forteller ikke mange nok om deres inkompetens eller løgn til at det har særlig mye å si for det totale markedet deres. De har tross alt ikke noe voldsomt mørkt stempel på seg, og det er nok åpenbart en kjede som styres av folk med økonomisk bakgrunn. Tar du Lyric i Oslo til sammenlikning så er de nok glade i penger de også, men de liker det de driver med litt for godt til at det får ta helt overhånd. Det synes jo godt på hvor rotete det har vært der inne i årevis. Jeg skal ikke påstå at kompetansen er på noe voldsomt høyt plan, men viljen er det ikke noe å si på. I butikkene tror jeg egentlig stort sett det er veldig avhengig av enkeltpersoner.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om noen norske blader som er seriøse da?
    Som ikke tester kun i de øverste prisklasser?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Noen som vet om noen norske blader som er seriøse da?
    Som ikke tester kun i de øverste prisklasser?
    Det er ikke akkurat så mange å velge mellom da. Men i mine øyne er Fidelity seriøse.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså hele poenget med å selge er å gjøre en vare attraktiv for den som skal ha den. Har noen noe innvendinger så sier de feil ting for at salget skal gå bra.

Drive med salg nå om dagen handler mer om å komme seg på kundens nivå og ikke på de "proffes" (eller hobby proffe eller hva man skal kalle det) nivå. Dessuten, de som vet mye, vet stort sett hva de skal ha.

I lyd og bilde sammenheng så tror jeg fåtallet har så mye kjennskap til lyd og bilde som de som er her på forumet at selgerene kommer seg unna med mange påstander som er helt bak mål.

Selvfølgelig er det synd at kundene skal få svar som er feil, men samtidig, å forklare en kunde som ikke har filla peiling om de ulike begrepene har ikke så mye for seg. Jo mer man skal forklare, jo mere tid går bort på 'tull'.

Derfor tror jeg at kunnskapsnivået har gått ned, noe som gjør at de som jobber der diskuterer ikke hifi, men de selger mer isteden.

Hva bladene angår har jeg bare en hypotese. Bare for å forklare mitt syn på saken, så kjøpte jeg et lyd og bilde blad for mange år siden og det ble komisk måten journalistene skrev på der. Man hadde en språkbruk hvor man skjønte på en måte hva de mente, men det var så mange superlativer at det ble jo komisk. Så at de senker nerdefaktor nivået ganske mange hakk og skriver litt mer 'folkelig' med mere folkelig kunnskap kan jo gjøre at man når flere folk.

Nå som internett er veldig utbredt og mye brukt så kan man også lese mer 'spesial' stoff på nettet, som gjør at man kan fortsatt følge med.

NB! Jeg sier ikke at det er sånn det er, men kan tenke meg at det er slik butikkene tenker.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De som skal tjene penger må lære av mesteren (Elkjøp) slik de har gjort de siste årene.
    Er ikke helt sant at det er så "fete" marginer i Elekro bransjen... Mange av både Elkjøps, Experts og andre el-butikker sliter økonomisk. (Spesielt Elkjøp og Expert (Generell elekro). Butikker som Spaceworld og en annen (Husker ikke hvilken) klarte å komme bedre ut, da disse differensierer seg litt anderledes enn Elkjøp, Expert og Lefdal.

Mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    De som skal tjene penger må lære av mesteren (Elkjøp) slik de har gjort de siste årene.
    Er ikke helt sant at det er så "fete" marginer i Elekro bransjen... Mange av både Elkjøps, Experts og andre el-butikker sliter økonomisk. (Spesielt Elkjøp og Expert (Generell elekro). Butikker som Spaceworld og en annen (Husker ikke hvilken) klarte å komme bedre ut, da disse differensierer seg litt anderledes enn Elkjøp, Expert og Lefdal.

Mvh
    Det stemmer at Expert har gått med underskudd de siste årene.

Elkjøp publiserer ikke tallene sine da de ikke er på børs.

Spaceworld var vel teknisk konkurs for et pår år siden så jeg tror ikke de går så bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det stemmer at Expert har gått med underskudd de siste årene.

Elkjøp publiserer ikke tallene sine da de ikke er på børs.

Spaceworld var vel teknisk konkurs for et pår år siden så jeg tror ikke de går så bra.
    Alle årsrapporter fra AS kan man få hvis man vil ha det... DN publiserer disse i noe de kaller resultatbørsen..

Kan hende jeg husker feil, men mener bestemt at jeg leste en artikkel om emnet for en liten stund siden (ca halvt år).

Mvh

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ca 3-4 mnd siden var jeg innom hifi-klubben i Sarpsborg for å få en demo på X1, og stilte da noen enkle og greie spørsmål. Fikk da noen diffuse svar, og det viste seg at jeg viste mer om X1 enn denne selgeren i butikken, og det etter å ha trålet forumet her en god stund. Så er det ting jeg lurer på innen AV, sjekker jeg bare forumet her. Her får man de beste svarene og tipsene.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står det litt om Elkjøp.

Der står det at Elkjøp er et ASA bl.a.

Driftsinformasjon til Elkjøp

Samme tall men for Expert

Dette gjelder da 2002, siden 2003 regnskapet sannsynligvis ikke er ferdig enda.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdtom
    For ca 3-4 mnd siden var jeg innom hifi-klubben i Sarpsborg for å få en demo på X1, og stilte da noen enkle og greie spørsmål. Fikk da noen diffuse svar, og det viste seg at jeg viste mer om X1 enn denne selgeren i butikken, og det etter å ha trålet forumet her en god stund. Så er det ting jeg lurer på innen AV, sjekker jeg bare forumet her. Her får man de beste svarene og tipsene.
    De fleste selgerne på Hi-Fi klubben i Sarp suger royal når det kommer til kundeservice og kjennskap til produktene de selger

Men jeg har da snakket med 1 selger der som var "bra"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente da heller ikke at Elkjøp tjener så voldsomt mye penger pr vare. Saken er heller den at de har lært seg å spise markedsandeler ved å gi blaffen i de som er spesielt interesserte og heller selge til den vanlig mann i gata. Da selger de fler enheter og blir en langt sterkere aktør i markedet.

Spaceworld har jo langt høyere priser enn de store kjedene så det er vel ikke så rart at de har større marginer.

Siste frist for offentlig årsrapport til brønnøysundregistrene fra aksjeselskap er ved augusttider. Jeg tror det samme gjelder for allmenaksjeselskaper, så vi får neppe vite noe før den tid.

Av de større kjedene i bransjen er det kun HiFiCenter-kjeden som har bra resultat. Lyric har derimot et resultat nær null, og siden de tilsynelatende har en delt selskapsform er det grunn til å tro at de kan "skjule" et eventuelt overskudd i organisasjonen for å spare skatt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Elkjøp er et engelsk firma tror jeg de ikke presenterer sine tall offentlig på noen måte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp er ikke et engelsk firma. Det er et norsk firma og det ligger under et engelsk konsern. Det norske firmaet heter Elkjøp ASA og er underlagt regnskapsloven og aksjeloven. Det er derfor pliktig til å levere årsoppgaver på samme måte som alle andre norske aksjeselskaper.

(korriger meg om jeg har feil)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyric har derimot et resultat nær null, og siden de tilsynelatende har en delt selskapsform er det grunn til å tro at de kan "skjule" et eventuelt overskudd i organisasjonen for å spare skatt.
    Hmmm du impliserer her at de bryter loven???? "Spare skatt"~skattesvik??

Komplekse selskapsformer (mange under-aksjeselskaper) har blitt brukt i noen selskaper for å skjule deres dårlige økonomi (jmf Enron, Finance Credit osv). Er det dette du mener med delt selskapsform???

Edit:
    Engelsk firma osv
    Eierstrukturen har ingenting med lover og regler og innbetaling av mva.. De gjelder uansett hvem som eier.. Så lenge firmaet holder til i Norge
    (Ett unntak er ved delingsmodellen, der hvis en eier mer en 2/3 av ett aksjeselskap og er aktiv (dvs jobber mer enn 300timer?? året i sitt eget firma) så blir deler av firmaets overskudd også skattet på privat hand(Eier))

(Beklager dårlig formulering.. Litt trøtt.. Orker ikke reformulere)

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Lyric har derimot et resultat nær null, og siden de tilsynelatende har en delt selskapsform er det grunn til å tro at de kan "skjule" et eventuelt overskudd i organisasjonen for å spare skatt.
    Hmmm du impliserer her at de bryter loven???? "Spare skatt"~skattesvik??

Komplekse selskapsformer (mange under-aksjeselskaper) har blitt brukt i noen selskaper for å skjule deres dårlige økonomi (jmf Enron, Finance Credit osv). Er det dette du mener med delt selskapsform???
    Nei, for all del. Det jeg mener er at dersom de har mange selskaper har de større mulighet til å for eksempel ta ut varer gjennom et annet selskap for å bremse omsetning og derav overskudd i et annet. Dette er fullt lovlig, og heller ikke det minste tvilsomt. En annen ting er at de har en avdeling i Sarpsborg på gang. Det er også grunn til å tro at mye av et eventuelt overskudd er investert i denne oppstarten. De har brukt noen år på å bygge seg opp, så det er derfor ikke grunn til å tro at de driver med stort underskudd for å starte en ny avdeling. Jeg mistenker at TAA Import sitter som en del av gruppen, og siden dette er nok et selskap har de mange muligheter til å påvirke det endelige resultatet.

For de som er litt borti det å drive virksomhet er dette helt naturlig. For de som ikke er inni dette på noen måte må jeg derfor understreke at selvom et resultat nærmest kan konstrueres er det ikke snakk om noe ulovlig. Dette kan ofte være et ledd i å markedsføre firmaet overfor investorer også.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til det tråden begynte med: det er ikke så stor forskjell på elektonikk bransjen og mange andre bransjer. Se på bruktbiler for eksempel, jeg tror nok en selger kunne rundlurt mange av oss her på forumet.

Husk at mange selgere er tilfeldigvis selgere i den butikken de er i akkurat nå. Om det er bil, elektronikk eller klær er ikke så nøye.
    Det er mange skoleelever som er selgere rundt om kring.

Uansett hva man skal kjøpe, så må man sette seg litt inn i hva man skal ha, eller få hjelp av noen med peiling. Dette er ikke unikt for elektronikk bransjen dessverre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •