Kvaliteten på AVforum?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvaliteten på AVforum?

Jeg er innom AVforum nesten daglig og blar meg gjennom mange trådene her. Det som jeg synes er litt påfallende er at det til stadighet blir lenger og lenger mellom interessante tråder. For meg virker det som om kvaliteten på innleggene er i fritt fall. En mulighet er kanskje at jeg er blitt mer kresen, men samtidig så føler jeg at 95% av alt som skrives er ting som ligger på et veldig basic nivå. Det er veldig mye det samme som går om igjen.

Det samme kan sies om publikasjonene på minHjemmkino og minHifi. Hva er vitsen med å legge ut et uskarpt bilde av iPod'en sin? Eller 15 bilder uskarpe bilder av en eller annen CV høytaler?

Jeg savner følgende;
    High-end relatert utstyr
    Akkustikk og optimalisering av rommet
    Trender i bransjen
    Jevnt over lengre og mer seriøse innlegg

Dessuten er det alt for mye fokus på pris og at all ting er så dyrt. Faktum er at en aldri før har fått så mye god ytelse for pengene. Det er på tide å slutte å syte om prisen og innse at man i de aller fleste tilfellene får det en betaler for!

Tenkte bare å ytre min mening og se om jeg kunne høste noen reaksjoner. Er det bare meg som føler det slik?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Noen av våre tidligere mest aktive brukere har jo som kjent fått interesser i ulike mediaenheter, noe som ser ut til å begrense ytringene noe, som selvsagt er litt synd... Det får vi prøve å finne en bedre løsning på.

Jeg tror tiden har kommet for å gjøre et større løft på innholdssiden. Vi trenger litt mer mat å diskutere rundt. Det er selvsagt diskusjonen som er viktigst i så måte, innhold finner en jo over alt, men legger vi ut interessante tester, artikler, guider og annet er det plutselig litt lettere å starte diskusjoner rundt disse temaene, spesielt hvis vi går litt i dybden. Modellen rundt dette jobber vi med om dagen, og du skal ikke se bort fra at det skjer noe om ikke så alt for lenge...

Det som uansett er hoved-driveren på AVforum, og vår viktigste ressurs, er selvsagt våre entusiastiske medlemmer! Mister vi disse grunnet alt for mye prismas er jo det veldig synd. Samtidig må en erkjenne at prisdiskusjon er viktig for mange i kjøpsøyeblikket, men det er viktig at vi skaper de nødvendige rammer rundt dette. Pr. dato har vi skilt ut prisdiskusjon i egne fora, samt på AVnytt, som fungerer i varierende grad. Med såpass mange nye medlemmer inn til enhver tid er det en relativt stor jobb for moderatorene å holde dette ved like, noe vi nok må erkjenne at også krever mer innsats å holde orden på i tiden fremover.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...Oppsettene på minHK og HiFi fra den yngre garde tror jeg for øvrig vi skal ta i mot med åpne armer, for om 10 år er de vår viktigste medlemsmasse...

Mange av oss blir "gamle" og ofte lei av AV og teknikk etter hvert (båten, bikkja og hytta blir plutselig viktig liksom), slik er livet, og hvis vi skal holde AVforum gående over tid er det veldig veldig viktig at vi også er en plass for den yngre garde. Jeg som faktisk har hengt her inne i over 5 år nå ser jo nettopp det at nye brukere kommer til, gjerne brukere som har vært moderat passive over en lang tid, og plutselig blir de aktive, fulle av kunnskap og glød! Var jo slik det fungerte for meg en gang i tiden også!

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå skal det jo sies at å lage evig med interresante innlegg ikke er det letteste, og så lenge det er fritt fram med skriving her så sklir det jo ofte litt ut, men for meg og mine interresser synes jeg alt er ok jeg.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik det går når et "nisjeforum" går over til å bli kjent. Det var akkurat samme historien på hw.no når de gikk fra delphi-forumet til forumet på egen server og egen .no portal.

De "perfekte" trådene vannes ut av (for noen) uinteressante tråder, men jeg vet ikke om et eneste forum i vekst som slipper unna denne utviklingen.

Det var en periode jeg leste ALLE (og da mener jeg alle) trådene på hardware.no, og også avforum i begynnelsen, men det er jo såklart umulig i dag.

Tror vi kan kalle fenomentet voksesmerter, eller strekkmerker

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det dere nevner, MEN:

LL sier at det var så mye mer å lese før. Kanskje LL og andres kunnskap var mindre før, og at man var takknemmlig for at de som var travere på forumet i 2003 "gadd" å svare på spørsmål.

Det må ikke bli slik at de som har vandret her siden 2003 nå ikke lenger gidder å svare de nye spørsmålsstillerne. Selv er jeg lei av å lese om "får bare sort/hvitt bilde via s-vhs". Men, jeg ønsker likevel å hjelpe.

For de som bare er her for å bli stimulert av high-end-problemstillinger bør kanskje være litt mer aktive og finne på nye innlegg selv...og ikke bare forvente at andre skal stimulere...

My $0.02

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også slik at forumet har vokst slik at det er vanskelig å følge med i samme grad på alle tråder. Så i større grad er det blitt behov for klinkende klare overskrifter. For å si det på en annen måte: Jeg har ikke noe større kapasitet for å skrive på forumet enn tidligere, men mengden av tråder er mangedoblet. Videre må man regne med en viss grad av ettervekst. Diskusjon på et forum er læring, og når man øker sin kunnskap blir det etterhvert mindre interessant å diskutere problemstillinger man har diskutert mange ganger før. Man må kunne regne med at de som nylig har tilegnet seg samme kunnskap er villig til å svare dem som ikke har nådd fullt så langt kunnskapsmessig. Det som er en killer for forumet er dersom de nye medlemmene kun er interessert i å få svar. Nye medlemmer blir raskt litt erfarne, og da er det viktig at også de bidrar med kunnskap tilbake. Ellers stopper det hele opp. Man kan kanskje se på kunnskap som en stafettpinne man sender videre. Det er kjedelig i lengden å fortsette å dele ut kopier av samme stafettpinne over tid...

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig en bra tråd

Jeg er enig i at det har blitt utrolig lenge mellom de "kjekke" trådene. Føler det bare dreier seg om pris, pris og hvor mye billigere det er i sverige.
    Ærlige tester, omtale av produkter, hvordan ting virker ol. det savner jeg virkelig. En annen ting er kanskje omtale av andre produkter en det som selges på klubben og centeret for ikke å glemme elkjøp hadde vært knall. Ref "hjemme hos" repotasje i det siste Hjemmekino bladet.

Kjelli

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg at en stor del av konfirmasjonsanleggene blir byttet ut etter noen år, og at mange av de som blir kritisert for å legge ut det de lille de har, i håp om tips, tweaks og å sikle på andre anlegg, ved en senere anledning vil være mye mer dedikerte til hobbyen en de som kritiserte in the first place.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes at forumet fungerer optimalt. Rett blanding av nye og erfarne brukere. God takhøyde for å stillle "dumme" spørsmål. Selv om noen reagerer negativt på enkle spørsmål er det alltid en som gidder å svare den som trenger hjelp.

At det er prisdiskusjoner synes jeg også er bra.

Det er også slik at vi ikke trenger å lese alle tråder, men heller de som vi har interesse for.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en sønn på 11 år som har lagt ut anlegget sitt her på minhjemmekino, og det han får av tilbakemeldinger er med på å inspirere ham til å gjøre forandringer og videreutvikle anlegget. Kan diskutere forskjellige ting med ham nå også, og han dribler de fleste "legfolk" rimelig kjapt, men har også evnen til å forklare andre hva han synes, og hva han mener. Om 5-6 år vil jeg tro han også er i stand til å føre relativt høytsvevende diskusjoner her på forumet, og være en ressurs dersom han ikke får andre interesser, gud forby. Dersom han ikke hadde fått sjansen, men hadde fått bare kritikk fordi han liker CV, ville nok interessen snart blitt borte.

Slik tror jeg det er med mange "fjortisser" her inne, uansett alder, og det er vel disse som vil drive forumet videre om noen år? Hvis ikke det blir rekruttert til forumet vil det ganske kjapt dø ut, spesielt hvis en aldri får svar på de enkle spørsmål. Det er jo tross alt de enkle tingene man først får problemer med, fordi man "ikke vet bedre", og så utvikler man seg derfra.

Har man mer "kompliserte" problemer er det også hjelp å få, noe som tyder på at det er stor bredde blant medlemmene, noe som er positivt.

Må da være slik dette forumet er ment å fungere, eller har jeg tatt feil?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg veldig positiv til at nye rekrutter kommer til. Hovedformålet med dette innlegget var primært å skape litt blæst rundt temaet, samt å få folk til tenke litt gjennom sitt bidrag på forumet. Det er vel og bra at det legges ut forskjellige anlegg i alle prisklasser. Jeg stusser likevel litt over måten dette av og til blir gjort på. Et uskarpt bilde, hvor en så vidt kan skimte en eller annen dvd-spiller er ikke spesielt interessant for andre brukere. Jeg vil påstå at det faktisk gjør vondt verre, både fordi det trekker ned kvaliteten på de anleggene som ligger ute på minHjemmekino/minHifi, men også fordi det gir et solid inntrykk av useriøsitet. Litt selvinnsikt og selvsensur må vi da bedrive? Selv om vi snakker om rimelige produkter kan det vel være mulig å ta et skikkelig bilde og presenterer det hele på en ryddig måte?

Mitt andre punkt, som kanskje er det som irriterer meg mest for tiden, er det inderlige pris-maset som finner sted i alle tråder. Veldig mange produkttråder ender opp med en masse diskusjoner rundt pris. Her bør vi også blir flinkere og holde prisdiskusjoner til trådene som er dedikert til dette. Jeg kan selvfølgelig godt forstå at mange er opptatt av prisen på produkter (det er selvfølgelig jeg også), men jeg synes det har vært veldig mange spørsmål knyttet til dette den siste tiden. Ofte så er disse også veldig hypotetiske, slik som "når får jeg produkt X til en (ofte usannsynlig) lav pris?" Selvfølgelig er det ingen som vet svaret på dette, så derfor bør vi også forsøke å holde litt igjen på slike spørsmål...

Uansett, det er gode kommentarer som kommer frem i denne tråden. Takk for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Mitt andre punkt, som kanskje er det som irriterer meg mest for tiden, er det inderlige pris-maset som finner sted i alle tråder. Veldig mange produkttråder ender opp med en masse diskusjoner rundt pris. Her bør vi også blir flinkere og holde prisdiskusjoner til trådene som er dedikert til dette.

Jeg for min del leser mye om produkter jeg har interesse for. Da synes jeg det hadde vært greit med litt diskusjoner rundt pris i selve tråden. Legg merke til at jeg skriver "litt".

Jeg har samtidig forståelse for at ingen liker at halve tråder går med til prisdiskusjon. Men det er veldig strengt her på avforum og jeg synes faktisk det er for strengt. Det er min personlige mening og jeg har stor forståelse for at noen synes selv litt diskusjon rundt dette blir for mye. Men jeg synes at det er litt slitsomt å lete etter pristråder rundt alle produkter jeg synes virker spennende.

Jeg personlig synes det burde vært lov å nevne i det minste markedspris eller lavest oppnåelige pris. Kunne ikke det vært mulig eller får dere andre "hikke" av et slikt forslag?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du snakker om å "lete etter". Du finner pristrådene i Prisjakt-kategoriene, er det så vanskelig, da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du finner pristrådene i Prisjakt-kategoriene, er det så vanskelig, da?
    Nei

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •