Hva slags jobb har du? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 65
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja d lurer eg også på....

hadde rørleggere på besøk, en hjelpearbeider, en fagmann og en lærling....

Lærlingen gjorde all jobben og tjente minst av alle!

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men hvordan "måler" man om noen fortjener en forfremelse da? Man merker om noen gjør en god jobb eller ikke. Hvis 2 stk er ansatt i samme stilling, den ene har fag brev, den andre ikke, men begge gjør en like god jobb. Hvorfor skal da han ene få dårligere lånn? Gjør det samme som den andre personen, men på "arket" er han ikke like god? Det jeg prøver å si er at man skal ikke se seg blind på hva det står på cv'en. Man kan være like godt kvalifisert/gjøre en like god jobb selv om man ikke har x anntall timer på skole benken på det. Jeg mener man lærer jobben sin når man gjør den ikke på skole benken

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastrubatør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    Sant nok, men hvordan "måler" man om noen fortjener en forfremelse da? Man merker om noen gjør en god jobb eller ikke. Hvis 2 stk er ansatt i samme stilling, den ene har fag brev, den andre ikke, men begge gjør en like god jobb. Hvorfor skal da han ene få dårligere lånn? Gjør det samme som den andre personen, men på "arket" er han ikke like god? Det jeg prøver å si er at man skal ikke se seg blind på hva det står på cv'en. Man kan være like godt kvalifisert/gjøre en like god jobb selv om man ikke har x anntall timer på skole benken på det. Jeg mener man lærer jobben sin når man gjør den ikke på skole benken
    Selvsagt, men siden det er en menneskerett på lik linje med førerkort og ingeniørutdannelse så ser jeg ikke problemet med å lønne ufaglært noe høyere. Da vet man i det minste at man har vært igjennom basisen i faget. Veldig greit system å forholde seg til.

Problemet er som oftest å premiere ståpåvilje og faglig dytkighet. Men hvis man er "uheldig" og er på rett seted til rett tid kan man bli oppdaget. I noen fag er det mye å hente.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Mastrubatør
    Sett på korken på cognacen nå Audiomur....

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er automatikerlærling i et firma som lager pakkemaskiner og roboter..

Når jeg sier roboter er det ikke sånne med to bein og øyne, er robot armer som f.eks sveiser osv, ganske gøy egentlig

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    visst alle hadde tjent likt hva er det vitsen med å ta f.eks fagbrevet? Jeg er rørlegger lærling...greit, jeg tjener ikke like bra som f.eks "læremesteren" min..men det er jo han jeg spør når jeg lurer på noe! han har generelt mer peilig enn meg, men nå som jeg har jobbet i over 2år og skal opp til fagprøva neste måned merker jeg at jeg begynner å bli ordentlig selvstendig og får "egne" jobber som jeg selv drar på. Jeg gleder meg til å avlegge prøva og få thumbs up, både slik at jeg tjener MER og føler meg "klar". Et sånn lite klapp på skulderen som sier "ja nå er du rørlegger gutten min" visst en eller annen tamp skulle kommet nå og ikke ha vært igjennom samme "*******" som meg og tjene like mye hadde det vært utrolig ræva gjort.

Det er som med sertfifikatet på bil. Jeg har hatt det i 2år nå, og har merket at jeg behersker ting mye bedre etterhvert som tiden går. Man lærer så lenge man lever tror jeg! Man kan aldri vite alt, og være flinkest i alt, men man kan gradvis forbedre seg og levere et produkt som er godkjent og lovlig.

Men nå skal det jo sies at om en person uten f.eks fagbrevet i et yrke skal ha full lønn eller ikke får jo være opp til arbeidsgiver og arbeidstaker. Jeg kjenner fler som har jobbet som f.eks røreleggere i 20år, uten fagbrev, men som tjener fult. De kan jobben sin fult ut! Men da kommer også spørsmålene om erfaring (noe han har fått igjennom 20år), arbeidsgiver osv osv...

(men jeg er bare 20år og har lite livserfaring, hehe... så venligst ikke døm mine meninger nord og ned:-D ....med det første )

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får man bot når man kjører bil uten å ha tatt førerkort? Hvorfor får man IKKE bot når man kjører bil med gyldig førerkort??

Hvorfor får man lavere lønn når man ikke har fagbrev? Hvorfor får man høyere lønn når man har fagbrev??

Fordi man har bevist at man fortjener det! Kort og godt! Fagbrevet er beviset som blir etterlyst herunder!

En elektriker er et supert eksempel på dette. Man kan være så god "hobbyelektriker" eller hjelpearbeider som man bare vil! Man får ikke lov å jobbe som elektriker før man har tatt fagbrevet og bevist minstekompetansen som kreves her ilandet for å jobbe som elektriker. Før man har bevist dette synest jeg ikke man kan si at man skal ha like god lønn som en som har bevist det!

Dette har absolutt ingenting med å gå på skole å gjør! En fagmann som har tatt fagbrev gjennom hjelpearbeider ordningen er like god som en som har tatt d gjennom tradisjonell ordning via skole og læretid! Og merkelig nok så skiller d ikke mellom lønn på disse to som har fagbrev....

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber som Kundeansvarlig i Telenor Mobil, og Intervjuleder i Norsk Statistikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går 4. året på siv.øk på HiA, hadde håpt å tjene mer enn andre når jeg blir ferdig med studiene, men det jeg "taper" i inntekt de 5 årene studiene varer blir vansklig å tjene inn i forhold til eks. en snekker. For har du ikke vært flink, tatt ett vansklig studie på mange år og tjener deretter så skal staten karre til seg mest mulig av lønna. Moralen er: det lønner seg ikke med lang utdannelse i Norge fordi årene med tapt inntekt og nåverdien av inntekt etter skatt ikke nødvendigvis blir større enn en som f.eks tar snekker og begynner å jobbe etter vgs.

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Europastudier (EU) på UiO. Jobber litt ved siden av, men det er smått med penger til lyd. Sparer dog så mye jeg klarer, så jeg skal nok få til litt med tid og stunder.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Moralen er: det lønner seg ikke med lang utdannelse i Norge fordi årene med tapt inntekt og nåverdien av inntekt etter skatt ikke nødvendigvis blir større enn en som f.eks tar snekker og begynner å jobbe etter vgs.
    Beklager at jeg ordlegger meg sterkt... Men dette er tullprat. Som akademiker over minst 3 år tjener man MYE mer enn en håndverker i livets løp. Er ikke til å stikke under en stol.

Gjentatte studier har vist akkurat dette, og det er forskjellige undersøkelser for forskjellige utdannelser, tid, og alle under en kam, her er tom. de med inntekter over 5 mill årlig tatt bort. Det viser seg at folk med utdannelse i snitt tjener mer. Hvordan det er i ditt personlige tilfelle er jeg usikker på. Men det skal mye til å tjene dårlig med utdannelse.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Trodde at det "yrket" ble ødelagt av staten for noen år tilbake ved at de betalte noenfra øst eudopa for å blande ut hurravannet med metanol.?

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber i Ekornes..Kjører 3 forskjellige cnc-maskiner...Grei jobb egentlig

Newcomer oljetransport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tankbilsjåfør,og kjører på oppdrag for Statoil.Har 4 stk og kjører for det meste i Elverum og Hamartraktene og fyller på hus,til jordbruket og anleggsvirksomhet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, så du driver med Oljetransport oljetransport???

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Automatikkmekaniker i næringsmiddelindustrien, sier ikke hvilken men mesteparten av dere har garantert spist en av våre produkter en eller annen gang

Forskjellen på lærling kontra fagarbeider er at da har vi noen som kan koke kaffe til oss og hente postpakker
    Men fra spøk til revolver, det er som nevnt før og dette har vi hatt diskusjoner om på jobben og. Hvorfor skal en som ikke har fagbrev være dårligere betalt enn en med fagbrev.
    Rett og slett fordi man har "bevist" for de høyere makter at man er kapabel, idag så ses det nesten ikke på hva du har drevet med alle åra. Men at du rett og slett har bevis på at du har drevet med det i alle år!!
    .....det blir bare satt mer og mer vekt på fagbrev idag enn før og sånn er det bare. Synd for dem som ikke har det!
    Det blir som om man skulle bli utkalt i forsvaret noen år senere enn normalt og der står man da som 23-24 åring og blir hersa rundt av en 19-åring! Kjipt, men sånn er det!
    Hvis noen synes det er dårlig gjort at lærlinger får dårlig betalt når dem føler at dem gjør all jobben tar grundig feil!! At dem gjør all jobben og "fagfolka" bare står og ser på er på sin plass, sånn er det her. Lærlinger skal ha lav lønn, dem jobber tregt, må ha hjelp til alt og tørr knapt gjøre en dritt på egenhånd og takler ikke trange jobber høyt oppi lufta og jeg kan ikke stå å se på dem jobbe for da får jeg krupp!! Det går så vanvittig tregt så jeg må bare sette dem igang og gå!
    Men ikke leksjoner meg på grunn av utsagnelser, jeg har vært lærling jeg og

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobba for IKEA, men etter visse uenigheter med sjefen må jeg si opp..
    Så i morgen må jeg skrive på oppsigelsespapirene..

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MÅ si opp, ergo du har fått beskjed om å gå??

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •