Jobbintervju - hjelp!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jobbintervju - hjelp!!

Fikk en telefon om at jeg er velkommen til jobbintervju på drømmejobben...
    Problemet er at jeg er svært uerfaren når det gjelder slikt. Tidligere har jeg hatt (og har) jobber litt lavere på "stigen", og det holder å møte opp og se ut som en normal fyr som ikke kommer til å stikke av med kassabeholdningen...
    Nå derimot skal jeg på intervju hos et firma innenfor finansbransjen..

Hjelp!
    Hva skal jeg ha på meg?
    Tips til ting jeg blr forberede?
    Jeg føler meg ute på tynn is jeg... Kom gjerne med erfaringer her..

(Dere med fete anlegg har sikkert også noen fete jobber. Hvordan fikk dere jobben?)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri vært på et jobbintervju uten å få jobb tilbud! Litt stolt av d, og eg mener den "superhemmelige" oppskriften min er ganske så enkel: Vær deg selv! De gjennomskuer skuespill lett som bare det!

Kle deg fint, vurder dress etter som hvilken jobb, (innen finansverdenen høres ut som dress som kleskode! )

Ellers veldig lykke til! Gi melding innpå koss d gikk!

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dress ja... Lurte litt på skjorte og dressbukse, men er ikke sikker...

Har stort sett fått jobben jeg og, så jeg får nesten prestasjonsangst. Selv om jeg burde jo booste selvtilliten skikkelig nå.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk full dress for å gi best inntrykk så er du iallefall på sikre siden der.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg vært på noe jobbintervju. Men jeg har vært på et kurs der hvor man lærer hvordan en skal oppføre seg under et jobbintervju!

Det er jo et møte hvor førsteintrykk teller veldig mye. Det er bl.a veldig viktig med et godt og fast håndtrykk og øyenkontakt slik at intervjueren skjønner at det er litt tak i deg Vær deg selv. Du bør også forberede deg på noen spørsmål som intervjeren sanssynligvis vil stille deg!

f.eks: Nevn de tre beste og negative sidene ved deg! (mange søkere får problemer på dette) og hvorfor skal jeg ansette deg fremfor noen andre?
    Ofte stiller de spørsmål om hobyer, hvilke venner du henger sammens med, hvor ofte du fester og om det kan ha noen påvirkning på jobben du skal gjøre.

Du kan også forberede noen spørsmål til intervjueren om bedriften og den eventuelle jobben du kan få! Da virker du interessert og ivrig etter å få jobben. Noe som selvsagt telles som positivt.....

En trenger jo ikke å pynte seg med fult utstyrt dress og slips! Pen bukse og ei fin skjorte er bra nok!

Lykke til!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bukse, skjorte og en tynn jakke med dressjakkesnitt er en god start. Du er ikke stivpyntet men du er representabel. Da må du også ta av deg jakka når du kommer inn til intervjuet, og det er en fordel om du er litt nervøs og blir varm i toppen

Skriv ned et par spørsmål som er relatert til det administrative, ikke selve jobben. De spørsmålene vil erfaringsmessig bli besvart før du rekker å spørre uansett - noe som gjør at du ikke får spurt om noe fornuftig. Du vet hva jobben går ut på men du vil gjerne vite mer om rammene rundt bedriften.

Se de du snakker til i øynene, men flytt blikket til de andre i rommet med jevne mellomrom - inkluder alle i samtalen. Dette gir deg et selvsikkert preg uten å virke arrogant. Takk ja til kaffe eller mineralvann, det gir deg noe å fikle med innimellom. Du vil kunne unngå å fikle med andre ting.

Lykke til

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips som kommer!

Noe av dette kan man tenke seg til, men det er veldig greit å ha en oversikt å titte på, lett å glemme ting.
    Veldig fint med tips fra de som har vært på noen intervjuer, små detaljer kan fort bli litt stress, som f.eks å takke nei til kaffen og bli sittende uten mulighet til å ta en slurk og fikle litt.

Skal selvfølgelig si i fra hvordan det går!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jobb ja ;)

Har selv søkt på jobber i over en måned nå og ikke hørt noe som helst.
    Det var helt inntil uken som var, da gikk jeg selv ut og snakket med folk fra et par steder jeg ønsket jobb (tenkte nok litt ekstra over utseendet da ja, ny klipp noen nye skjorter og generelt litt stiligere enn vanlig) og det gjorde nokk susen med litt ekstra selvtillit og stil ja! ble jeg bedt om å legge igjen en søknad på 5 jobber på en uke. og det må jo sies å være framgang :-D

Jeg er med andre ord enig i det som blir sagt her, gjør noe småtteri, fiks håret noen stilige nye klær og skaff deg selvtillit! får du ikke jobben da er den ikke for deg men har du sjans så er den i boks

Lykke til får den sikkert.

*venter selv i spenning på svar etter intervju, svaret kommer på tirsdag*

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.nav.no/page?id=690
    http://www.bi.no/templates/artikkel____39836.aspx
    http://www.dinside.no/jobb/cv-intervju/
    http://www.orapp.no/oversikt/Argang_.../jobbliv/23652
    http://avis.dn.no/student/article530.ece
    Etc, google er din venn

Finansbransjen er litt konservativ, så jeg hadde nok tatt dress. De jobbene jeg var på intervju på var dress snarere regelen enn unntaket. Nå vet jeg ikke hvilken bedrift du søker deg inn i, men hvis du føler deg ukonfortabel i dress kan du jo f.eks. droppe slipset

Prøv å sett deg inn i bedriften du søker til. Hvor mange ansatte er det? Hva er deres kjernevirksomhet? Hva består stillingen praktisk sett av? (Noen ganger kan man få seg en overraskelse da stillingsbeskrivelsen er noe vridd for å tiltrekke seg mange folk). Forbered gjerne noen spørsmål (enten rundt bedriften eller stillingen), det kommer ofte spørsmål om det er noe du lurer på.

Lykke til.

Mvh

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha kjennskap til selskapet:
    -Om det finnes årsrapporter må du minimum lese den siste.
    -Om de har sendt ut pressemeldinger må du lese de siste de sendte ut.
    -Hvilket marked er de i idag og i morgen?
    -Hvem er konkurrenter idag og i morgen?
    -Hvilke utfordringer har de idag og i morgen?
    -Søk litt på selskapet i nett-avisene.

Deg selv:
    -Hvorfor er du interessert i akkurat dette selskapet og denne jobben?
    -Hva kan du bidra med?
    -I hvilken stilling ser du deg selv om 5 år?
    -Finn 3 sterke og svake sider ved deg selv, husk at de svake gjerne kan være sterke i en annen setting. ;-)

Forbered deg, men ikke sitt der og rams opp noe de allerede vet. Husk at dette er et intervju som går begge veier og du må være interessert og stille spørsmål. Du bør hverken være passiv eller for bråkjekk. Husk at dette skal være som en samtale mellom kolleger og ikke som en eksamen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips allerede i denne tråden. Noen påstår at de som intervjuer allerede etter 1 minutt har bestemt seg for om kandidaten er den rette. Mao. noe så udefinerbart som personkjemi. Resten av intervjuet går egentlig ut på at du "holder deg på matta og ikke tabber deg ut".

Antrekket skal være slik at intervjuerne ikke i etterkant kan huske hva du hadde på deg. Da har du truffet riktig. Ikke for pent antrekk, og ikke for uformelt.

Noen sier at du skal "være deg selv" under intervjuet. Det mener jeg er feil. En intervjusituasjon er kunstig. Det er en del spilleregler. Les reglene og følg spillet. Spiller du riktig så vinner du.

Har selv intervjuet en del mennesker, og det som gjør at jeg stryker dem fra lista er:

- De møter ikke på tiden
    - De leker bajas og kan alt

Det som gjør at man blir usikker og vurderer å stryke dem fra lista er:

- De gir inntrykk av å ha søkt mange jobber samtidig
    - De har ingen spørsmål
    - De kan ikke redegjøre for de valg de har tatt hittil i arbeidslivet / skolen / fag

Husk at du er innkalt til intervjuet, fordi man anser at du er faglig kvalifisert for jobben.

Et tips til slutt: Dersom du på slutten, og det faller naturlig, så spør om firmaet har informasjon til et oppdrag de ønsker du skal arbeide med. Si at dersom du skulle være så heldig å få jobben, så kan du starte forberedelsene før første formelle arbeidsdag. Da viser du initiativ.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også befunnet meg på andre siden av bordet og det er viktigere at man føler det er en person som man kan jobbe sammen med enn at det er en som kan alt.

En taktikk som er vanlig blandt intervjuere er å ta et domene de kan meget godt og grave dypere og dypere til man skjønner at vedkommende ikke vet mere. Alle vil til slutt komme til kort her, men:
    -Om vedkommende bløffer når han kommer til kort er han ikke aktuell
    -Om vedkommende ikke vet hvor/hvordan han skal finne ut av/lære mer om domenet er han ikke aktuell
    -Om vedkommende kastet inn håndkleet straks man begynte å grave er han også uaktuell

Ellers enig om man ikke skal "være seg selv" altfor raskt. Man skal være profesjonell og korrekt uten å være kald. Å klappe folk man ikke kjenner på skulderen eller å dra en grisevits er ikke noe sjakktrekk.

Og en ting til som ingen har nevnt: klaging/sladder om tidligere arbeidsgivere eller medarbeidere er en absolutt nono. Det betyr at man vil være like lite diskret med sin neste arbeidsgiver, men det blir neppe der man hadde dette intervjuet.

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En side jeg har lest som har vært svært praktisk: http://www.soyouwanna.com/site/syws/...interview.html

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, dette var noe dritt, nesten værre en å være helt uaktuell. Har nå fått vite at jeg var en meget god nummer to...

Greit for selvtilliten, men så irriterende da...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste gang er du den beste nummer 1!!!!!

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg i gang igjen!