Hva bør man forvente av rabatt? (Ikke AV relatert)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør man forvente av rabatt? (Ikke AV relatert)

I Mai pusset eg opp badet mitt i leiligheten. I den forbindelse trengte eg jo selvsagt en del varer, fliser, lim, membran osv osv. Eg brukte en "lokal" butikk oppi streeten, som eg riktignok visste var billig, og eg sjekket ingen priser opp mot andre butikker fordi eg var så godt fornøyd med tidligere småhandel der.

Eg handlet ustyr for nesten 9000 kroner i et jafs der, alt som skulle til for fasaden, og ene eigeren stod der så kjekk og sa at eg hadde fått gode rabatter.

Han som kom og la flisene på badet kikket litt på prisene og mente at å si at eg hadde fått gode rabatter var latterlig (Han drev eget firma og hadde en del jobber fra folk som var blitt henvist til han fra denne butikken så han visste en del om prisene)

Eg suste opp til butikken og traff den andre eigeren, han regnet over, og på d beste hadde eg fått 3-4 % rabatt på hele kjøpet. Dette sa han at personlig syntest han dette var litt lavt siden eg hadde vært en "god" kunde og ikke sprunget rundt og presset priser. Når eg handlet enkle ting hos han fikk eg 15% uten å spør. Men han kunne ikke gjøre noe med prisen eg hadde fått av han andre....

Så drøyde dette, og i dag var eg oppe og snakket med han, ble FULLSTENDIG avvist med følgende argument: De var så billige i forhold til andre at rabatt kunne eg ikke forvente. Dette blir jo umulig for meg å motbevise på f.eks flisene, da de kjører egne fliser i forhold til kjedene i bergen...

Så mitt spørsmål: Er det helt latterlig av meg å forvente en total rabatt på hele summen på ca 15-20% når eg handler på denne måten? Eg sa til han på forhånd at eg stoler på at rabatten er god, og han sa jada jada gutten min!

Skuffet er eg iallfall! Men ikke så mye å gjør med det, bortsett fra å bruke denne saken når eg handler med han andre eigeren for å få masse rabatt, og snu i døra når han andre er der!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av de som butikkene kaller en "dårlig kunde". Om jeg skal bruke over et par tusen så pruter jeg, og sjekker priser hos andre.

Det viktigste man kan ha i mente er at et salg er et salg, det er bare fortjenesten som varierer - det er her kunden kommer inn. En selger kan være fornøyd så lenge han oppnår positiv dekningsgrad, og alt over 10% pleier å gå greit. Informer de om at du har tenkt til å sjekke priser overalt, da pleier de å komme med tekniske utredninger hvorfor du skal velge deres produkt. Vær kald og si at det er prisen som avgjør, men at du kan vurdere å gå for akkurat deres løsning om du får deres beste pris. Men - stol aldri på en selger

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier som regel å være temmelig kynisk eg også, men var så fornøyd med denne butikken tidligere...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok drøyt å forvente 15 % rabatt på alt du handler der, rekner med at butikken har forskjellig fortjeneste på varene sine som dei fleste andre butikker. Så visst han f.els kanskje hadde 17 % fortjeneste på salget du snakker om, så er det dårleg butikk å gi deg 15 %. Personleg tar eg all rabatt som ein rein bonus.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gir han ene som eiger 50% av sjappå 15% til meg uten at eg spør om d???

Fordi d er god butikk, fordi eg kommer tilbake hver gang eg skal ha den minste lille ting eg vet de har, og i tillegg kjører eg opp der i tilfelle de kanskje har noe eg er litt usikker på om de har!

Han andre fyren oppnådde kun en ting etter samtalen i dag. Eg kommer ikke til å handle der!

Eg ser du sier at d ville vært dårlig butikk å gi meg 15% når noen av varene kun hat 17% avanse? Åssen kan d være dårlig butikk? 2% avanse på den ene varen av 20 varer, og eg hadde fortsatt å komt igjen og igjen?

Det han butikkmannen glemmer i dette tilfellet er at småhandling vil eg ikke få prosenter på, mitt poeng er at når man handler ALT på en plass, på en gang så er rabatt noe eg forventer å få... Hvertfall når han sier at eg får gode prosenter hos han.

Eg kunne jo gått en annen plass som akto skriver at han gjør, fått en pris der, stukket opp til han andre og forhandlet, att og fram osv...

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus

Så mitt spørsmål: Er det helt latterlig av meg å forvente en total rabatt på hele summen på ca 15-20% når eg handler på denne måten? Eg sa til han på forhånd at eg stoler på at rabatten er god, og han sa jada jada gutten min!

Skuffet er eg iallfall! Men ikke så mye å gjør med det, bortsett fra å bruke denne saken når eg handler med han andre eigeren for å få masse rabatt, og snu i døra når han andre er der!
    Er ikke latterlig i det hele tatt å forvente MINST en gjennomsnittlig rabatt på 20%, når du handler alt av varer hos dem. Kommer selvfølgelig litt ann på hvor mye av varene som er lager/bestillingsvare. Handler du det meste på samme turen skal det ikke være noe problem å prenne rabatten enda litt opp.

Forøvrig blir det nevnt 17% avanse lenger opp... Antall varer med avanse på under 20% i ei byggevaresjappe, kan du telle på én hånd! MAX!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Helt enig med deg her! Litt skal man ha igjen for å være trofast i en butikk!

Hjemme i bygda er d en sports butikk! Sjekker ALLTID med denne før eg handler større ting i Bergen! Som når eg skulle ha ryggsekk! Visste at G-Sport hadde hatt Recon pack stående lenge! Etter å ha vært noen turer i bergen og sett på sekken ringte eg hjem til han, fra 4799 til 4000 uten å diskutere! Sånn skal d være når butikken vet at eg kommer tilbake neste gang eg skal ha noe også!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker ikke om 20% dekningsgrad på byggevarer. Vi snakker om mye mer. De fleste snekkerfirmaer får 50-60% rabatt både på Byggmakker og Maxbo, så da kan dere selv regne ut resten. Opprett byggekonto først som sist, si at dere skal pusse opp/bygge på for ca 400-500.000,- og vil ha konto med rabatt. På den måten bør dere kunne oppnå 20-30%.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Vi snakker ikke om 20% dekningsgrad på byggevarer. Vi snakker om mye mer. De fleste snekkerfirmaer får 50-60% rabatt både på Byggmakker og Maxbo, så da kan dere selv regne ut resten. Opprett byggekonto først som sist, si at dere skal pusse opp/bygge på for ca 400-500.000,- og vil ha konto med rabatt. På den måten bør dere kunne oppnå 20-30%.

Har selv jobbet i byggevareforretning. 50-60% rabatt var ikke uvanlig på en del varer for bransjefolk.
    Nå er jeg så heldig og har en bror som er snekker, så alle slike kjøp går gjennom han og svigers er rørlegger. Kjekt og ikke minst økonomisk med slike kontakter i nærmeste omkrets!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet eksempel på god butikkvirksomhet:

Har rabatter på alt elektrisk på Nexans. var nede og skulle handle alt eg trengte til badet. Nexans er jo kun leverandør til grossister. Først så var d en del faste rabatter på alle ting eg handlet som eg ville fått uansett koss mye eg handlet den gangen. d låg på alt fra 25 til 45% rabatt. Når eg så handlet for såpass mye som eg gjorde i et jafs, denne gang nesten 10000, fikk eg 30% oppå totalprisen igjen!

Da får eg lyst å handle om igjen der! Klart at eg sikkert kunne gått på clas eller biltema og shoppet dårligere utstyr til litt billigere peng, men med sånne rabatter er valget lett!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •