Kan noen anbefaler blader om hifi/hjemmekino med tester ect? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men det er forsåvidt artig å se 4 menn på rad som helt tydelig ikke konsentrerer seg om bladet de har i hånda. Like greit å ta det ned, alle skjønner hva de egentlig ser på uansett.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som meg er det mange her som abonnerer på "DVD og Hjemmekino". Føler vel til tider at dette bladet er en samling brosjyre-oppgulp, og lite informativt. De lister f.eks. ikke referanseutstyr som blir brukt i testene og i den grad de faktisk tester blir det mye synsing.

For meg blir dette en samling produktnyheter, og mindre spennende ut fra et seriøst testsynspunkt. Det hjelper likevel på inndekkingen av abonnementsprisen at de legger ved et par DVD-filmer i løpet av abonnementsåret...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    har bestilt abbonement på Home theater builder... er det noen som har lest det, er det ett bra blad?

http://www.hometheaterbuilder.com/
    Er du fornøyd med bladet Burre?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Som meg er det mange her som abonnerer på "DVD og Hjemmekino". Føler vel til tider at dette bladet er en samling brosjyre-oppgulp, og lite informativt. De lister f.eks. ikke referanseutstyr som blir brukt i testene og i den grad de faktisk tester blir det mye synsing.

For meg blir dette en samling produktnyheter, og mindre spennende ut fra et seriøst testsynspunkt. Det hjelper likevel på inndekkingen av abonnementsprisen at de legger ved et par DVD-filmer i løpet av abonnementsåret...
    Men dette kan du jo være med på å gjøre noe med da Roffe. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    har bestilt abbonement på Home theater builder... er det noen som har lest det, er det ett bra blad?

http://www.hometheaterbuilder.com/
    Er du fornøyd med bladet Burre?
    njeeee..... Det kommer sjeldent, og er syltynt. Men mye av stoffet der er ting man godt kan ta vare på, og få bruk for siden. Er noe stoff man aldri ser i andre blader, og ganske mange gode tips.. men jeg ville ikke glatt anbefale det. kommer nok ikke til å fornye..

re hi-fil: :lol:

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hometheatermag.com/

Dette har jeg selv abo.på , og synest det er bra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Men dette kan du jo være med på å gjøre noe med da Roffe. :wink:
    Det forrige innlegget mitt ble skrevet før jeg ble gjesteskribent for bladet. Jeg prøver så godt jeg kan å leve opp til egne krav, men nå når jeg sitter på andre siden av gjerdet ser jeg at det er vanskelig å skrive "perfekte" testartikler... ops:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer roffe. Ver så grei å ikke skriv floskler som:

- Rosinen i bildepølsa
    - Biff eller pølse
    - og annet platt tjatt

Takk for oppmerksomheten

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

- Rosinen i bildepølsa
    - Biff eller pølse
    - og annet platt tjatt

Takk for oppmerksomheten
    Det var Gorm det, mener jeg....

Ellers strålende godt skrevet omtale av RSP-1068. gjennomlysende entusiasme nettopp der det passer inn, og god "visualisering" av opplevelsen. (uten å bruke for mange ukjente ord)
    virker også ærligere enn normalt, da det poengteres om få kompromisser.(normalt utelates bare minusene :? )
    eneste spørsmål jeg ble sittende med: hvordan hadde det blitt med noe billigere effektforsterkere?
    hvordan ser kontrollen ut?
    Men alt i alt, glimrende skrevet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm uttrykker seg bra han.

Poenget mitt er at uttrykket "rosinen i pølsa er at..." er ofte benyttet i utgavene av D&H og L&B når journalisten skal beskrive noe som er oppsiktsvekkende med et produkt. Og når da Gorm trår til med "Biff eller pølse?" så mistenker jeg dette miljøet for å ha særdeles god greie på utstyr, men lite variert smak når det gjelder mat :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rosinen i pølsa høres egentlig ikke spesielt positivt ut synes jeg. Hvem har nå lyst på rosiner i pølsene?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller i boller for den saks skyld. Rosiner skal spises rett ut av eska.

Men er ikke klisjéene en viktig del av hifijournalistikken? Og når de finner på et ustyrtelig festlig ordspill ("Slapp av med Slappa") må det jo gjentas minst tre ganger. Det er en naturlov, tror jeg.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og der var vi tilbake på tema igjen :wink:
    jeg abonnerer på hi-fi choice, hi-fi news, dvd&hjemmekino. lyd og bilde kjøper jeg løst siden det lønner seg i forhold til filmen man ikke får med når man abonnerer. skjøper også fidelity en gang i blandt, samt ett par svenske når jeg får tak i. god sengelektyre alt sammen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg abbonnerer på DVD&Hjemmekino (tilbudssaken fra i høst, om jeg fortsetter å abbonnere kommer vel an på om jeg får et bra tilbud). Kjøper Fidelity iblant, når økonomien tillater.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg abbonnerer på Fidelity
    Har lest noen lyd og bilde blader og et DVD og Hjemmekino..

DVD og hjemmekino har mange spennende produkter til test, men alt for mange DVD filmer.......

Lyd og bilde skriver bare positivt om alt, m.a.o ikke seriøse tester.

Fidelity er det beste bladet jeg har lest, det er tykt og har seriøse tester.
    Ellers mye spennende, bortsett fra hifi pasta og vin som jeg syns ikke passer helt inn i bladet..

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært med på en større test av DVD-spillere for TV2 ble jeg ettertrykkelig klar over hvor viktig det var å ha en vitenskapelig og metodisk riktig testing av komponentene under like forhold.

De fleste testene man har i norske tidsskripter er en skribent som sitter og tester hjemme hos seg selv og prøver å huske hvordan en annen komponent var under helt andre forhold. Dette blir som oftest kun underholdning og sitering fra brosjyrer.

Jeg har abonnert på en lang rekke tidsskrifter, men nå er det kun tyske Video det går i. Jeg kjøper også andre tidsskrifter av og til, men da kun for produktbeskrivelse og underholdning.

Robert-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    De fleste testene man har i norske tidsskripter er en skribent som sitter og tester hjemme hos seg selv og prøver å huske hvordan en annen komponent var under helt andre forhold. Dette blir som oftest kun underholdning og sitering fra brosjyrer.
    For sammenligningstester er det viktig å kjøre ting under like forhold. Når det gjelder tester av enkeltprodukter må det nødvendigvis testes etter andre kriterier. Det innebærer at men tester mot en referanse! Man tester dermed ikke mot hukommelsen, slik det indikeres her. Sitater fra brosjyrer gjøres stort sett i faktaboksene med tekniske spesifikasjoner, ellers har jeg foreløpig til gode å se en lengre test som bruker vendinger fra produktbrosjyren.

Underholdning vs. fakta er for meg ikke en enten/eller. Testing blir sjelden helt objektivt, siden referansen man tester mot er noe man lever med hele tiden. Det blir omtrent som ved filmkritikk: Den enkelte skribents smak vil påvirke resultatet. Personlig har jeg tro på å presentere det man oppfatter som fordeler og ulemper på en måte som er forståelig, korrekt OG underholdende. Får man til det, så har man noe som absolutt er verdt å lese.

De norske bladene synes jeg generelt sett har gode skribenter (innser at dette kan oppfattes som selvskryt, men jeg må da understreke at der er jeg inhabil). Det som skiller bladene synes jeg mye mer er hvilke produkter som testes enn kvaliteten på det som skrives.

"Lyd og bilde" tester alt, inkludert kameraer, scannere, reiseradioer etc. De dekker med andre ord et bredere produktspekter enn de andre bladene.
    "DVD & hjemmekino" har fokus på utstyr til hjemmekinoen og anmeldelser av DVD-plater. Det gjør at bladet er mer fokusert på et smalere produktspekter, som igjen gir flere sider til tester og artikler rettet mot hjemmekinoentusiaster.
    "fidelity" er et klassisk hifi-blad med fokus på lyd. Her testes det gjerne stereoprodukter og det er tettere mellom de absolutte sikleobjektene som man ikke har råd til. Et enda smalere produktspekter enn DVD&HK gjør at man kan gå mer i dybden innenfor fagfeltet.

PS. Ellers har jeg selv falt i "rosin i pølsa"-fellen opptil flere ganger. Jeg synes ikke det er noe galt i det. Det viktige er å ha et variert språk. Å gjenta samme floskel i en enkelt artikkel er derimot ikke så bra. Jeg liker ordspill som spiller på produktnavn, men innser at enkelte kan reagere på dette også. Hvis et produkt ved navn "Slappa" innbyr til avslapning, så ligger jo ordspillet snublende nær, og det er etter min mening bedre å skrive "Slapp av med Slappa" enn "Meditasjon med Slappa"...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, enig der. Men som sagt, det er overfokus og gjentakelse av samme ordspill som gjør det hele litt tåpelig; man får inntrykk av at skribenten er så kjempestolt av sin festlige kreasjon at han bare MÅ bruke den til døde. Det er ikke sjelden man ser slike gjentatt i både overskrift og ingress, og kanskje også i selve teksten.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klisjeene skal uansett være krydder og ikke hovedtema. Ellers faller ofte DVD og HK, og L&B i den fella å skrive artikler man kan lese for så å sitte igjen med absolutt ingen som helst ting etterpå. En tekst som ikke inneholder objektive beskrivelser av ellers delvis objektive og delvis subjektive betraktninger kunne like gjerne stått i en brosjyre, eller på en melkekartong. Teksten skal bære preg av hvilket inntrykk skribenten fikk da han lekte med produktet, samtidig som skribenten skal være dyktig nok til både å kunne sette ord på det, vite hva som skjer og hvordan ting høres ut, og ikke minst vite hva han skal gjøre for å få testet de viktigste aspektene.

Jeg vurderer abonnement på Voice Coil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

- Rosinen i bildepølsa
    - Biff eller pølse
    - og annet platt tjatt

Takk for oppmerksomheten
    Det var Gorm det, mener jeg....
    Neida, ikke meg. Tittelen jeg skrev på artikkelen var "High-End på billigsalg". Noen syntes tydeligvis at kjøttmat er bedre. 8)

Rosinen har jeg heller ikke nevnt. Jeg har nok dratt noen stygge paralleller til bilbransjen, men har holdt meg unna mat tror jeg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •