Hva gjorde du under førstegangstjenesten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjorde du under førstegangstjenesten?

http://avforum.no/forum/generell-chitchat/41039-rstegangstjeneste.html fikk meg til å mimre litt for meg selv... og ville bare starte en tråd der folk kan fortelle hva de gjorde når det var kledd i kongens klær.

Jeg syns selv at førstegangstjenesten var et kjempe kjekt år. Hører om mange som er skeptiske til dette når de må inn, og en skremmende stor del har samme synet når de forlater uniformen.

Jeg var selv på Setermoen, Artilleri leiren, i det som da hette Samvirke batteriet. Dvs. ill-ledere for artilleriet som gikk sammen med infanteri og kavaleri enhetene. Dette var kontingenten som var inne høst 2002 til vår 03.

Jeg var lagleder på et rele-lag bestående av 3 gogutter.

Hva har jeg kjørt/sittet på med:

- Fører på BV 206, å som jeg savner den vogna
    - Fikk kursing (men aldri blålappen) på skuter. Kanskje det kjekkeste jeg noen gang har kjørt.
    - M113 panservogn, morro å ha prøvd.
    - Satt på med Leopard og fikk prøve oss litt i tårnet.
    - Hadde et par turer i Bell 212, skikkelig gøy å fly taktisk.

Skal siest at vi måtte bytte motor i BV'n 3 ganger det året vi var inne. Den gikk under navnet "*******svogna" på verkstedet. :twisted:

Hva jeg har skutt med:
    - AG3 selvfølgelig, vi fikk samme skytekurs som jegerene, har mange 1000 skudd med både skap og rødfis på samvittigheten, noen 100 blåfis ble også brukt Har sølv "NAIS" og bronse i Dugleik.
    - MG3, for en tung drit, og den er jo 100 ganger verre å pusse enn AG'n.
    - MP5 eller "jente 5", morro leketøy, vi skøyt på ballonger på strak arm og fra hofta.
    - Glock, er søren meg ikke lett å skyte med.
    - 12.7 rifle, skøyt 10 skudd med slike sprengstoff fylte kuler, rett og slett skummet kraftige saker.
    - Fragment granat, egent litt teit, for vi måtte bare hive dem og dukke ned bak en murvegg. Er noen fæle sekund der etter at du har dratt ut pinnen, og bare står å venter på at befalet skal si du kan kaste.
    - M- 72, vi fikk skyte med "live" granater og ikke bare atrapp. Skøyt på noen blikkplater som var formet som tankser, var ganske stilig.
    - "sendte koordinater til M109 kanon", den traff der den skulle, men var vel strengt tatt ikke jeg som skøyt. Ganske hefitg å stå vedsiden av når de fyrer av på lang-distanse-skying. Skøyt 25km på det meste (om jeg husker rett.)

Fikk også være med på demonstrasjon av anti-tank miner og anti-personell miner. Fyttiflate så kraftige saker. De der personell-mine greiene med mange hundre (tusen?) stålkuler i, blåste vekk en helt liten bjørkeskog der hvor vi fikk dem demonstret.

Vasking og trasking husker jeg ikke så mye av lenger Er bare go'minner fra teltet, nordlys, komeraderi og action som sitter igjenn nå.

Og gode minner om fantastiske do-besøk i vill natur
    Hva har så dere opplevd det året dere var i førstegangstjeneste... evt. vervet.?

Noen bilder, tok alt alt for få bilder det året

En luring klarte å velte bakvogna angrer på at jeg ikke tok bilde av stål-biten mellom vognene. Fancy vridd space-frame stuff

Ser kanskje ikke så skummelt ut, men når du er midt oppe i tjukkeste skuen, helt alene og ikke har radio eller mobil dekning, så er elvekryssing ganske scary.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok 4,5 dagers tjuvperm og ble dimma etter 2mnd... digg! :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Påsketur bare for turen, hoppene og farten sin skyld... digg!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke mer enn 2 dager i førstegangstjeneste Pga når jeg va 16år, så krasjet jeg i ett Trail løp, og knuste kneskålen i den eine foten min. Derfor har jeg problemmer med å stå lenge og gå mye.

Hadde jeg hatt muligheten så skulle jeg gjerne vært der og gjort min plikt.

Husker jeg va veldig happy når jeg måtte reise hjem, men er litt bitter på det nå da.

Sitter og tenker på det nå, så skulle jeg ønske dei hadde gitt meg ein kontor jobb eller noe i den duren der iallefall.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Kavaleriet. 3 måneder på Trandum, og 9 måneder i Panserbataljon Nord-Norge.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanitetssoldat på Bodø hovedflystasjon.
    turnus: 2uker på og 2 uker fri.

Assisterte lage ved småkirurgi, foretok sikkert 400 blodprøver, 100vis av urintester og klamydia sjekk.

Ellers gikk tiden med til tv titting, playstation, og noe helge fyll.
    Noe skyting med AG3, MG3 og Glock.

Sanitetssoldat utdannelsen er fullgod medisinsk del til Ambulanse utdanning.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I Kavaleriet. 3 måneder på Trandum, og 9 måneder i Panserbataljon Nord-Norge.
    Ditto!

3 måneder på Trandum og 9 måneder i Stormeskadronen på Setermoen, som
    MG-1'er. John J Rambo er jo bare en pingle

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rena HTTS/KampESK høsten 04 http://www.mil.no/haren/htts/start/;...questid=703182 Ikke trist å få leke cowboy og indianer med laser sim våpen :twisted: . Og få 113 lappen. Savner kjerra.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 dager som stormer på Setermoen, deretter en tur til saniteten og flyet hjem dagen etter. Fikk beskjed om at de hadde tatt inn for mange, og de lurte derfor på om jeg kunne tenke meg å reise hjem siden jeg lå på grensen til tjenestedyktighet pga. dårlig syn. Ba om å få et døgn til å tenke meg om, men valgte å dra hjem siden jeg hadde studieplass på NTNU.

Helt greie fem dager det, angret en god del de første to årene men er i ettertid fornøyd med at jeg slipper sånt rep-tull fram til fylte 44. Mann ble det av meg likevel, var vel muligens ikke en av de som trengte et slik "modningsår" aller mest... :wink:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i marinen.
    6 uker på Harald Hårfagre i Stavanger, etterfulgt av radaroperatørkurs i Bergen. Toppet med resten av perioden (tot. 13 mnd.) ombord på mineleggeren KNM Vale, hvor jeg var radaroperatør. Reiste fra Nordkapp til Oslo, var på land i de fleste store byene på turen.
    Stort sett positive opplevelser.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stormeskadron 4 på setermoen, kjørte cv-90 så bar det år til sydligere breddegrader...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rep tull er bare tull. Er vel i praksis helt slutt på slikt nå for tiden? Hadde med oss noen gamle jeger-travere på øvelse en gang, det eneste de gjorde var å følge etter oss, så etter 3dager fikk de dra hjem. Gjorde ikke en dritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Rep tull er bare tull. Er vel i praksis helt slutt på slikt nå for tiden? Hadde med oss noen gamle jeger-travere på øvelse en gang, det eneste de gjorde var å følge etter oss, så etter 3dager fikk de dra hjem. Gjorde ikke en dritt.
    tror nok rep er ganske så slutt. Var inntrykket jeg fikk når jeg pensjonerte meg.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rep frem til 44 er vel egentlig bare de som blir kalt inn til heimevernet som har nå til dags! Nok et eksempel på koss sykt systemet er! Helt vilkårlig kem som blir trukket ut til d og....

7 uker på madla, 2 mnd i harstad resten i bergen på haakonsvern, Kystjeger kommandoen, stridsbåt 90, opplæringsskvadronen for skipssjefer på SB90! Skipselektriker ombord og hovedtillitsvalgt for de menige i kjk skvadronen i Bergen.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var lader og vognfører på stridsvogn (Leopard 1) i kampeskadronen på Rena (sammen med HenninHG). Var gøy å kjøre rundt i vogna, men det meste av tjenesten kunne jeg gjerne vært spart for.
    Har imidlertid fått prøvd en del gøy da, som å skyte med AG3, MP5, MG3, og ikke minst 105 mm kanon :-D. Og for å skryte litt, så har jeg faktisk skutt med skarp pil, noe som nærmest kun forekommer når ammunisjonsfabrikken skal teste ut noen nye granater. (Grunnen er veldig lang rekkevidde, så de blir ikke brukt til øvelser)
    Legger ved noen bilder fra min tid i grønt...

LEO 1 A5 NO2:

Fra skytefeltet på Hjerkinn:

Også skarp pil da...

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 mnd i Marinen/ Sjøforsvaret ved 22' MTB-skvadron som Torpedomann ombord på KNM Skarv og KNM Geir. (år 2002)

Hadde 'the time of my life'..
    Savner den tiden.

Det er båter fra samme skvadron som blir sendt nedover til Libanon nå..

MTB er hårete! :-D

http://22mtb.com/Video/tp613.mpg <-- Videoklipp.. :-)

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var først 3 mnd på Helgelandsmoen i Ringerike som rekrutt. Fikk opplæring på rep av Scania, beltevogn og Mercedesen. Dro deretter nordover til Setermoen og sanitetskompaniet. Etter en dag ble jeg omplassert til Panserbataljonen og omskolert til våpenreperatør. Kikket sannsynligvis inn i løpet på hver eneste AG3 i Nord-Norgei løpet av de 9 mndene :-D

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innrullert i marinen, men tjenestegjorde i hæren. Førstegangstjenesten var på KNM Harald Hårfagre i Stavanger, deretter et opphold på Vigdel Fort (ligger på Jæren) for opplæring, og så tjenestegjorde jeg i Østfold Regiment som lå i gamlebyen i Fredrikstad. Nå er hele regimentet forøvrig nedlagt.

Hva jeg gjorde? Jo, jeg var droneflyger. Her er en artikkel om denne tjenesten:

http://www.modellfly.info/downloads/...003_S11_12.pdf

Jeg var flyger på MATS C (ikke stordrone). Flyene vi fløy er den typen som vises på det første og siste bildet i artikkelen. Kul tjeneste, men det egner seg i grunnen mest for folk som har drevet med modellfly fra før.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.5 mnd på evjemoen utenfor kristiansand.
    De resterende 9,5 mnd i HMKG Eller: Hans Majestets Kongens Garde

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus
    stormeskadron 4 på setermoen, kjørte cv-90 så bar det år til sydligere breddegrader...

Du var ikke sammen med en som het Magne? Fornavnet begynner på S, og han er fra Nittedal

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •