Hva gjorde du under førstegangstjenesten? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var brøytebilsjåfør for hele skytefeltet ovenfor Setermoen i perioden 98-99.

3 måneder med bamsemumspatrulje først, og så 7 måneder som lastebilsjåfør etterpå. Kjørte brøytebil hele natten, og sov hele dagen. Trente 2-3 timer pr. dag og gikk ned 18 kg. (finnes ikke spor av det nå btw )

Selv om vi i utgangspunktet hadde en enkel tjeneste fikk vi ikke fred - troppsjef var krigsskoleutdannet fjernoppklaringsmann og NK var Stormer. Herregud for en fantastisk tid. Selv om jeg hadde en periode i kakebu på grunn av en lei episode på "stripa" kom jeg inn på befalsskolen for kavaleriet på Rena (etter anbefaling av troppsbefalet mitt), men et meget godt jobbtilbud ble prioritert. Jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg angrer på det...

En ting som er sikkert er at dette var det beste året i mitt liv. Drikking, slossing, kompiser, fisketurer, jakt, kriging og alt det der er oppskriften på et godt liv.

Det høres ikke spennende ut å kjøre brøytebil, men du verden - det var det virkelig. Å kjøre med spissplog i 80 km/t på en vei som er totalt gjennblåst og uten brøytestikker er en fin måte å få pumpet adrenalinet rundt i kroppen på. Vi fikk også risikotillegg på 300,- pr. natt pga at faren for blindgjengere i Kobbryggdalen var tilstede. Vi merket dog aldri noe til det :-)
    En gang hadde noen smarte oppklaringsfolk observasjonspost helt inntil veien, noe som resulterte i 3 brukne skitupper. Hverken jeg eller oppklaringstroppen var klar over hvor nærme vi var katastrofe. De hadde slått leir nesten midt i veien, og når jeg passerte i ca 60 km/t med spissplog og fokksnøen var hardpakket i 60 cm høyde kan dere sikkert tenke dere hvordan den lille koselige rasteplassen deres så ut etterpå :lol:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Du var ikke sammen med en som het Magne? Fornavnet begynner på S, og han er fra Nittedal
    Magne begynner med M.....:twisted: ;-)

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HMKG'91, og jammen spilte jeg signalhorn og trompet. Dessuten blåste jeg angrepssignal under NATO-øvelse i '99. AGen min virket ikke, så den sto igjen i leiren. Artig opplevelse i soloppgang rundtomkring Grong kl 6 om morran i mars...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud for en fantastisk tid. En ting som er sikkert er at dette var det beste året i mitt liv. Drikking, slossing, kompiser, fisketurer, jakt, kriging og alt det der er oppskriften på et godt liv.
    Det er greit med noen kompiser når man skal sloss:-D

Artig å høre at du trivdes i nord, men de aller aller fleste gjør det i førstegangstjenesten. Veldig flinke å legge forholdene til rette. Skulle du noen gang ønske deg nordover igjen, så er døren åpen, og du som er fiskemann i tillegg. Skal love deg noen vanvittige fisketurer, sommer som vinter. Fikk du testa snøscooter? Finnes ikke noe mer moro som er motorisert. Så får du lyst å mimre litt tilbake til førstegangstjenesten og tenker på å reise nordover, så kan vi kombinere hi-fi, hjemmekino, fiske, scooter.
    Invitasjon herved avgitt:-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Magne begynner med M.....:twisted: ;-)
    Flisespikkeri! Jeg mente etternavnet

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det er greit med noen kompiser når man skal sloss

Artig å høre at du trivdes i nord, men de aller aller fleste gjør det i førstegangstjenesten. Veldig flinke å legge forholdene til rette. Skulle du noen gang ønske deg nordover igjen, så er døren åpen, og du som er fiskemann i tillegg. Skal love deg noen vanvittige fisketurer, sommer som vinter. Fikk du testa snøscooter? Finnes ikke noe mer moro som er motorisert. Så får du lyst å mimre litt tilbake til førstegangstjenesten og tenker på å reise nordover, så kan vi kombinere hi-fi, hjemmekino, fiske, scooter.
    Invitasjon herved avgitt

Vet du hva, det setter jeg stor pris på! Jeg har drømt om å reise på fisketur til Troms/nordnorge mange ganger etter militæret, men det har ikke latt seg realisere. Kanskje jeg skulle takket ja til en tur til sommeren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva, det setter jeg stor pris på! Jeg har drømt om å reise på fisketur til Troms/nordnorge mange ganger etter militæret, men det har ikke latt seg realisere. Kanskje jeg skulle takket ja til en tur til sommeren.
    Aaahhh, jeg drømmer....

Dersom dere holder ut med en sørlending, så er det rett før jeg inviterer meg selv med på noe som høres vidunderlig ut. Fiske- og naturopplevelser renser hodet på en utrolig god måte, og kan anbefales alle som ikke har forsøkt det...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVForum på fisketur 2007.

"AVForum har gleden av å invitere sine ytterst respektable medlemmer til en sjelerensende naturopplevelse i Midt-Troms. Kom deg vekk fra stressende Hi-Fi og Video, slipp flesket løs i naturskjønne opplevelser sommeren 2007. Turen vil ha en varighet på 7 dager, og i løpet av denne perioden vil man leve på naturens premisser, med kun det nødvendigste i sekken. Vi bor selvfølgelig under åpen himmel, og vi har denne gang vært så heldige å få en lokal kjentmann - Vetteman - til å lede ekspedisjonen. Turen innledes med en kveld hjemme i kinoen til Vetteman, hvor turen planlegges. Etter endt tur vil man demobilisere hos den lokale guiden, med øl og spekemat i nevnte kino"

Eller??? :-D :-D :-D :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"AVForum har gleden av å invitere sine ytterst respektable medlemmer til en sjelerensende naturopplevelse i Midt-Troms. Kom deg vekk fra stressende Hi-Fi og Video, slipp flesket løs i naturskjønne opplevelser sommeren 2007. Turen vil ha en varighet på 7 dager, og i løpet av denne perioden vil man leve på naturens premisser, med kun det nødvendigste i sekken. Vi bor selvfølgelig under åpen himmel, og vi har denne gang vært så heldige å få en lokal kjentmann - Vetteman - til å lede ekspedisjonen. Turen innledes med en kveld hjemme i kinoen til Vetteman, hvor turen planlegges. Etter endt tur vil man demobilisere hos den lokale guiden, med øl og spekemat i nevnte kino"

:-D
    Påmeldingsliste:

Akto
    Anfield

;-)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skal dere innom de gamle traktene på setermoen så vil jeg være med! Men var ikke scooter kjøring halve vitsen? Vinterferien'07?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scooter er for samer, her er det fisk som gjelder

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Scooter'n satt ikke fast, denn var bærre parkert" - Same til fastkjørt jægerlag en plass i finnmark.

Må jeg starte poll også nå? Scooter vs. fiske? Med scooter kan du jo kjøre til de mest avsidesliggende isvann hvor det kan pilkes etter stor ørreten, eller whatever som fiskes i avsidesliggende islagt vann.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://i13.photobucket.com/albums/a2...terflokken.jpg
    Ingen av disse har scooter

Men over til temaet. Jeg har veldig lyst å være med, men nå spørs det om dere vil ha med noen som ikke er helt tørre bak ørene enda. Ikke gjennomført militærtjeneste og kun 21. Som vanlig er det med forbehold siden jeg kan være jo sjøen på jobb.

Kan jo alltids komme i kofte og med samekniv. I skikkelig karbonstål er den effektiv for å bruke til det meste.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fiske- og naturinteressen stor nok, tror jeg nok jeg kan svare på vegne av oss andre: Hjertelig velkommen! :-D

Håper akto og vettemann er enige nå da....:|

Sitat Opprinnelig postet av Påmeldingsliste:

Akto
    Anfield
    CFD

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på Skjold. Stedet der man ikke merker at man har kjørt igjennom. Det var før det var vanlig med digitalkamera hos alle, så jeg har ikke bilder liggende lett tilgjengelig.

Kompaniet mitt dro til KFOR3, men jeg ble ikke med. Byttet heller til et mer behagelig kompani. Tropp 1, KPC skulle være "best"... Hadde en småypp nyutdannet løytnant som måtte bevise noe.

Våpen jeg har skutt med:
    AG3 - skarpskyttermerke i sølv
    Glock 17
    MG3
    M71 Skarp
    HK79 Skarp
    Karl Gustav blåmann
    Håndgranat skarp
    12.7 50 skudd multipurpose

Så de skøyt med skarp eryx mot en gammel golf....

Ellers så lå vi mye i telt... Vi hadde flaks med været det året, snørekord og ned mot -40 grader... Mange minner, men jeg vil helst slippe å gjøre det igjen.

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var som sagt i Kavaleriet i Panserbataljonen i Nord-Norge. Tjenestegjorde hovesaklig i forsyningstroppen. Under øvelser så hadde vi en slappkiste der vi solgte brus, sjokolade, chips, røyk og snus. Mao. ikke de militære forsyningene som inngikk i den porteføljen. Fikk prøvekjøre M-548 (stort beltekjøretøy, amunisjonsvogn) og kjørte selv M6 tankbil. Så, dersom det blir krig så skal jeg kjøre tankbil på nærmeste flyplass. :| Lever sikkert lenge da...

Under en helg i leirn var vi en gjeng som ble med adm.off for "å bruke opp ammunisjon som snart gikk ut på dato". Det betød heftig skyting med AG3, MP5 og Luger.

Begge de sistnevnte benyttet 9mm ammunisjon. Det rare med å skyte med Luger var at den roterte rundt sin egen senterakse.

Halve troppen var trøndere, som naturlig nok hadde sin egen "fantastiske" hjemmebrent. Og siden vi hadde tilgang på dieselpumpene i leiren, var det ikke mange biler som ikke kjørte på avgiftsfri diesel...

Hele tjenesten kan kort oppsummeres som kjedelig, vennskap, galskap og fest.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hahaha, jeg ler meg skakk! Selvfølgelig skal vi få til dette!!! Vi har jo kjempegod tid til å planlegge, hvis det er sommeren 2007 som er ønsket, og dere skal slippe å ligge under åpen himmel. (ihvertfall ikke hele tiden):-D
    Men vi kan ikke legge helt bort Hi-fi og Hjemmekino-aspektet. Kommer det slike eksperter nordover, så blir jeg nok nødt til å "misbruke" dere til litt kalibrering og tweaking
    Invitasjonen står åpen! Det var IKKE fleip fra min side!
    Påmeldingsliste står åpen! Kanskje vi skulle lage en egen tråd på dette?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Kanskje vi skulle lage en egen tråd på dette?
    God ide ;-)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på skjold nå og er Storm Ingeniør. Har vært inne siden januar, så det er ikke så lenge igjen. På mandag tar jeg over som adm ass i ABCvKp. Har gjort masse gøy og som eneste i troppen som besto sprengnings sertifikatet har det blir mye sprengning. Vanvitig fett og bare hente så mye HMX og TNT du kan bære og blåse steiner, trær, H bjeker til dundass. Bruker vanlig militær formel: 2x det som trengs. Har også sprengt en del skarpe miner (noe som ikke er lov, men hvem bryr seg når Lt. er best i norge på miner) Har også fått scania lappen og har 3 biler til disp nå som jeg blir adm ass. Har da også blitt en del terreng kjøring og på onsdag satte jeg og en til oss fast med gjørme over bakdiffen.. Liker meg godt jeg. Er jo så klart mye dritt man skal igjennom, men det går over. Er nok av de som kommer inn nå som ikke skjønner/ klarer å se det.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var 13 mnd på ungdomsskulen her(sivilarbeidar). Starta der ein ungdomsklubb, som eg driv den dag idag, snart 3 år etter. Har etterkvart utvikla seg til ei grei inntektskilde når ein har så dyr hobby

Greit arbeid å vere sivilarbeidar, kjekt å jobbe med ungdom. Personleg trur eg(kan berre spekulere her sidan eg ikkje har vore i militæret) at eg fekk mykje meir ut av dette året enn eg nokon gong ville fått av militæret.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk med med 9mnd på skjold og 3 mnd samtrening på haslemoen før vi reiste til KFOR VI og VII. Hadde en utrolig lærerikt tjeneste, selvom det var mye hat da vi lå ute i -35 og skulle vente på at øvelsen skulle bli ferdig. Eller da vi skulle ta en "liten" flankemarsj. Angrer aldri på at jeg dro inn og hadde gjort det samme om igjen i samme situasjon. Fikk smakt på mye mat, selvom forsvaret var mye rausere med det meste bare du kom deg ut fra Norge. Fikk skutt med mye rart Eryx, 84mm, MP5, AG3, MG3, P80, AK47, 12,7mm, flere andre russer modeller fra 1945-1980, kastet håndgranat, HK47 men fikk desverre aldri prøve M71. Fikk blålappen på MB i utlandet, men fikk nesten aldri kjøre. Folk turte ikke å sitte på med meg...skjønne hvorfor...

EDIT: kan ikke glemme ett ordtak som vi fikk inn med teskje:

"Smerte er svakhet som forlater kroppen"

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •