Førstegangstjeneste...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Førstegangstjeneste...

Må jo bare spørre, er det flere her inne, som er inne til førstegangstjenste nå, eller som skal snart? Vet det er en del medlemmer her som er i den "rette" alderen for det nå.

Hadde jo vært snedig da om det tilfeldigvis var andre her som er på Madla leir eller som skal dit snart ved neste innrykk. :razz:

Kjipe greier dette militæropplegget ass... :-|

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førstegangstjenesten er det nyttigste en ungdom kan delta på, dessuten er det mye lettere å dra damer når du er ferdig "utdannet" sivilist.

Hvorfor?

1. Du lærer å ta ansvar for egne handlinger
    2. Du lærer å fungere sammen med andre mennesker
    3. Du lærer å vaske klær sjøl
    4. Du lærer å rydde din egen "svinesti"
    5. Du lærer at empati ikke er så verst....allikevel
    6. Du imponerer "dama" når hu ser at du stryker strømper og har de fineste "tellekantene" på klærne i garderoben din. Da blir hu klar som et egg.

Alternativt kan man jo trekke for gardinene, sette seg foran data'n, drikke Cola og spise Pizza for å bryte kroppen skikkelig ned.............

PS! Det er mange interessante kurs/utdanning som kan utføres på fritiden - og de er GRATIS.

Lykke til !

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i alle dager driver folk med på Madla?... søk deg opp til indre troms. Det er der de store leketøyene er

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du ikke glemme hvor de største leketøyene er da... Ikke nord for Bergen hvertfall!

Fett nok d at man lærer å brette kanter, men man blir jo så lei av det at man slutter etter endt tjeneste....

Et bortkastet år med 400000 tapt fortjeneste!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i militæret for 2,5år siden, og det er ikke tvil om at militærtjeneste gjør underværker for enhver kjepphøy tenåring.
    Hvis man bare gidder kan man få ganske mye ut av militærtjeneste, blandt annet i form av kurs/utdanning.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tull

At du har tapt fortjeneste er foe de fleste bare tull, klart det finnes de som hadde jobbet 24/7 om de ikke var inne til tjeneste men dem er det ikke mange av. selv har jeg akkurat avtjent førstegangs tjenesten i Indre troms! og er veldig fornøyd med det.

ja mye annet jeg kunne ha gjort som hadde inbrakt mer penger men alt kan ikke regnes på den måten heller, og å si at førstegangs tjenesten er bra fordi du lærer å brette sokka dine er også litt drøyt men man vokser på det året, og om man er noe tess til å jobbe så får man papir på det ved årets slutt.

jeg fikk et meget godt papir med meg i vår og er godt fornøyd ettersom alternativet hadde vert et "fri år" med enten folkehøyskole eller en dårlig jobb i oslo og fest,fyll og noe dataspill på fritiden. hadde garantert ikke hatt noe mer igjen for det enn militær tjenesten ga meg, rent fysisk og økonomisk.
    Mange kamerater rundt om i hele lander fikk jeg også :-D

Det er forøvri ikke mer en hva 20% som fullfører førstegangstjenesten nå om dagen så om man virkelig ikke vill så kan jo en hoven stortå vere nokk til å slippe.

De som vil slippe militæret for å bo hjemme hos mor og spille wow og andre ting har 0 respekt i min bok.(ikke noe imot spillet men man må ha grenser)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tapte et års arbeids inntekt! Basta, om d ikke gjelder andre, så gjaldt d meg! Eg tok busslappen mens eg var inne, noe eg måtte kjempe så lenge for at sjangsen nesten glapp, denne måtte eg betale for, noget billigere heldigvis. Trucklappen på madla var gratis.

Fysisk var dette året en skam! At sjøforsvaret har/hadde så dårlig tilbud til fysisk fostring vil eg nesten ikke snakke om! Tjenesten min gjorde dessuten at eg ikke heller på fritida fikk trene. Så der røyk den også!

Eg fikk en del kompiser! Me var bare 10 mann på stridsbåtene, så d var veldig ok!

Lærte å jobbe gjorde eg hvertfall ikke! Det eg lærte var at det lønte seg ikke å stå på før 1500, for uansett så skulle vi jobbe til 22 om kvelden...

Eg hadde tilogmed en faglig del, skipselektriker ombord, men d gikk mest i å skure skutebunnen som var full av olje fra di sletne scania motorene ombord... Hvis noen kan forklare meg vitsen med å ha denne bunnen fri fra olje hver fredag klokka 12 så hadde d vært flott!

Fikk et papir med svært gode (om eg kan si d selv) skussmål fra Kystjegerkommandoen. Når eg var på jobbintervju i den jobben eg har nå spurte de ka eg hadde gjort de to åra fra eg slutta som lærling til intervjuet sa eg militæret.... De nikket nesten litt skuffa, og spurte ihvertfall aldri om d papiret, så eg tvile på det blir brukendes til noe som helst.

Eg fikk dog fartstid på sjøen! Det synest eg var superpositivt! Men eg skal jo aldri seile så...

Så har eg en kompis, han jobbet dette året i stedet! han fikk kompiser fra hele landet, god lønn, arbeidserfaring, nyttig erfaring og ikke minst et brukendes papir på at han hadde jobbet....

Så stort sett er d sokkene som eg sitter igjen med av pluss ting i forhold til han....

Måtte bare blåse litt Sikkert kult for en 18-19 åring som kommer fra allmenn å kjøre båt/tanks/fly og knytte vanskelige knuter og skyte og smelle litt, men d var ikke så veldig spennende noe av d eg gjorde....

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle egentlig inn januar06 ,men fikk utsatt det til juni07. Jeg har blitt kalt inn såpass tidlig at jeg ikke får fullført tiden min på båten (matros) før jeg skal inn. De viser ingen forståelse for dette.

Jeg får heller ikke komme marinen ,men må ta til takke med det jeg får siden jeg utsatte min tjenste. Skulle egentlig være serviceelektronikker på en radarstasjon ,men nå kan jeg risikere å løpe rundt i skogen i 1år.

Hadde alt vært mer fleksibelt og jeg kunne gått inn etter teknisk fagskole hadde jeg frivillig reist inn pga at da får jeg fartstid som kadett , noe som jeg må ta i handelsflåten ellers.

Og rydde og brette tøy er noe som ikke er så vanskelig. Er lugarinspeksjoner en gang i uka på båten og ser ingen grunn til å lære å vaske på nytt. Det skal dog sies at jeg fikk mine 2første inspeksjoner ikke godkjent ,men dette er noe man må lære.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sivilarbeider at the moment. En av bare 800 dette året - rekordlavt. Jeg jobber midt i Oslo sentrum og er storfornøyd med jobben. Her var jeg veldig heldig.. Lønna er ikke stor, men jeg får det fortsatt til å gå rundt - Er nå et par centimeter unna å gjøre ferdig et fullstendig Focal Profile surroundanlegg.
    Jeg har.. ideologiske grunner for å ikke dra i militæret. Så, istedet for glattcelle synes jeg heller siviltjeneste hørtes bra ut. 100000 totalt - sånn ca. for ett år, gir mye snacks innen A/V hvis man prioriterer riktig :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Militærnektere skulle ikke hatt det så godt. Har egentlig aldri skjønt at såkalte militærnektere får slippe unna. Hva er grunnen? Redd for å drepe noen? Hvem er ikke det?!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehehe.... Dette kan bli interressant!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle egentlig dratt inn i Januar i år men siden jeg er/var midt i lærlingtiden da så fikk jeg utsatt det. Når eller hvis jeg blir kalt inn igjen aner jeg ikke da Ikke veldig flinke til å gi beskjeder.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Nå må du ikke glemme hvor de største leketøyene er da... Ikke nord for Bergen hvertfall!
    Kanskje ikke de største, men de kuleste:-D

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Militærnektere skulle ikke hatt det så godt. Har egentlig aldri skjønt at såkalte militærnektere får slippe unna. Hva er grunnen? Redd for å drepe noen? Hvem er ikke det?!
    Militærnektere skulle vært banket med en frossen uer mellom bena til den tinet.
    Og det en gang om dagen i 12 måneder!!!!!!! Latsabber!!!!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg avstår fra å dele mine synspunkter jeg, men jeg har ihvertfall ikke vært inne. Jeg synes ikke det burde vært værneplikt, men heller en litt mer professjonell form hvor de som ønsket å gjøre en skikkelig innsats for en "normal" lønn kunne melde seg.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Kanskje ikke de største, men de kuleste
    Det er vel en definisjonssak... Og ikke minst en smakssak!

Prøve en stridsbåt 5-10 meter fra land til enhver tid i 40 knotter så tror eg d er kult d og, og når de i tillegg har gyrostabiliserte laser sikter og hell fire missiler som blir styrt fra under dekk så bye bye tanks

(Dette kan bli den teiteste diskusjonen ever! hehehe )

Tihi!

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å se det på denne måten til alle AV-entusiaster. Det er ikke mulig å bruke flertalls titusner på hjemmekino for så å dra langt inn i bushen. Det var en av hovedgrunnene til sivilarbeid. Og jeg kan fortelle dere at i alle fall på min jobb er det sivilarbeider som gjør mesteparten av jobben.. Ingen latsabbing her i gården, det kan *trygt* sies.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jepp

Jeg er forsovit enig med AK selvom jeg hadde det greit i militæret.
    er rett og slett ikke noe vits i å sende alle gjennom, de som ikke vill, gjør det bare jævligere for alle de andre. Under *******s uka vår var det en som gjorde ordre nekt og det førte til en ekstra runde i en times lang gjørmeløype. yey

men men, om Almenfag gutta syns det er noe kulere en andre kan kanskje diskuteres, jeg har selv gått almen men jeg har alikevel før militæret kjørt stort sett det jeg kunne få henna i :-D bodde på landet. så det å kjøre store ting er ikke nytt for meg. Derimot var det noen Gutter fra beste vestkant i Oslo på troppen min som syns det var veldig stas de stakk i starten gjerne innom bensinstasjoner i indre Troms for å vise seg frem litt ekstra. og snakket litt i det sjulte om hvor fett det hadde vert å komme med en slik beltevogn hjem osv osv. så tror nok det har mer med hva du er vant med å gjøre. eller hva (santa claus)

Ellers var de fleste i troppen yrkesfag folk som nesten samtlige var veldig fornøyd med oppholdet, så jeg tror vi var heldige. alle steder å avtjene førstegangstjenesten er vel ikke like bra. men Indre Troms er slettes ikke ille.

Flertallet dro dessuten derfra med enten Båtførerbevis, Lastebil lappen, Buss lappen, Vekterkurs, Truck fører lappen eller flere av de nevnte.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tror jeg avstår fra å dele mine synspunkter jeg, men jeg har ihvertfall ikke vært inne. Jeg synes ikke det burde vært værneplikt, men heller en litt mer professjonell form hvor de som ønsket å gjøre en skikkelig innsats for en "normal" lønn kunne melde seg.
    Det er jeg enig i. Hadde nok vært den beste løsningen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •