modell fly/helikopter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

modell fly/helikopter

Sitter å tittet på Punk'd og fikk litt lyst på modellfly/helikopter.
    Ser jo utrolig morro ut, noen her på forumet som driver med slikt?
    Pris/butikker etc ?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har helikopter! Eg og vil ha det! Eneste eg egentlig kunne tenkt meg!

Han måtte kalibrere hele opplegget og fikk d til! Var utrolig interressant sa han! Virker veldig gøy når de er ute og flyr! Har kun sett på, men de som kan d skikkelig gjør jo alt med slike ting!

Han kompisen mekket litt på det etter et bitte lite uhell, og skulle teste d litt... Dette gjorde han innendørs.... Ting var ikke helt i orden når han gjorde dette innendørs............... Etterpå var ihvertfall ikke ting i orden!

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Sitter å tittet på Punk'd og fikk litt lyst på modellfly/helikopter.
    Ser jo utrolig morro ut, noen her på forumet som driver med slikt?
    Pris/butikker etc ?
    pris er heilt avhengig av kor stort dei skal være og ko fort de skal gå.
    mwn du kan få dei til under 1000, men skal u ha noe itt skikkelig så må du ut med ca 3000 ( for helicopeter, det er dyrest trur eg ) og opp over til at du må ta lånn for å kjøpe.

men bare så det er sagt, eg er ikkje helt sikker på alt eg har skreve her, for eg snakket med ein kompis av ein kompis ( for eit halvt år siden ) om akkuratt dette, så eg er ikkje heilt sikker.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på med modellfly, litt til og fra i ca 16år.
    Men helikopter prøvde jeg først for 2 år siden, har nå 2 små elektro helikoptere.
    Helikopter er vanvittig mye vanskeligere enn modellfly, modellfly kan du fint lære deg å ta av, fly med enkle svinger og lande på ca 1 uke hvis du har interessen og kontroll over fingre i orden.

Helikopter derimot er en helt annen sak, å fly framover og svinge i fart er ganske likt modellfly, men å holde det stabilt stille i luften krever svært mange timer dyp konsentrasjon.

Du må hele tiden korrigere falltendenser til høyre/venstre, fram/bak, opp/ned og rotasjon rundt sin egen akse.
    Rotasjonen rudt egen akse har du en gyro til å hjelpe deg med, men den drifter likevel litt, så det må små korrigasjoner til der og.
    I begynnelsen var jeg helt utslitt etter 5min med hovering (å stå stille i luften), og det tok lang tid før jeg mestret det sånn ganske bra.

Å fly større fly/helikoptere er veldig mye enklere enn små, de små har veldig dårlig "balanse" og flyr veldig fort i forhold til størrelsen.
    Skal du prøve deg på fly bør du så absolutt skaffe en trainer modell med minst 160cm (40size) vingespenn, 180cm (60size) er vedig fine.

Som nybegynner på helikopter er det helt likt, men det er snakk om rotorblad lengden. Men her er 60size helikoptere så dyre at de færreste har råd til å begynne på de.
    30size er vanlig nybegynner størrelse, men regn uansett med å punge ut med rundt 10.000kr for et flyklart 30size helikopter. Dobble prisen om du vil opp i 60size.

Men det er vanvittig morro!

Edit:
    Det finnes veldig mange flyklubber i norge hvor du kan få svar på alle spørsmål, og mange har eget fly og helikopter med 2 fjernkontroller (en til deg og en til instruktør), slik ta du kan prøve, mens en instruktør tar over kontrollen når du mister den
    PS: regn med en del utgifter i reparasjoner og

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Jeg og et par kamerater er blitt hekta på noen små radiostyrte isoporfly som en kan få kjøpt for 250kr stk på de fleste leketøysbutikker Noen vil kanskje hevde at dette er litt barnslig, men så lenge det er vindstille og regnfritt er dette veldig gøy! Spesielt hvis katta er ute

Disse flyene har vel en rekkevidde på ca 20-30 meter, kommer det utenfor rekkevidde må du begynne å løpe etter det! Flyet vil nemlig bare fortsette rett fram hvis signalet forsvinner!

Etter litt trening kan en kontrollere disse flyene veldig godt! Men må selvsagt være vindstille da, er jo tross alt bare isopor....

Mitt fly ble desverret tatt av vinden HØYT oppe i luften og Forsvant i skogen

Må vel til by`n og kjøpe et nytt et

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Kyosho Piper J-3 Cub.

Fikk det av kona i morgengave Er jeg verdens heldigste mann eller??
    Er ikke det mest avanserte, mangler bl.a balanseror. Men det er utrolig morro å fly!

Uten bensin erfaring så vil jeg anbefale å begynne med noe eletrisk. Eletriske motorer til modellfly har blitt veldig mye bedre de siste årene. Og jeg har ennå ikke klart å fly "ut" et batteri. Etter 8-9minutter i luften gjør enten nerven at jeg "lander" flyet, eller så krasjer jeg...

www.elefun.no har mye kjekt.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi, mye spennende her ser jeg Spørs om det ikke blir et slikt til våren kommer.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har holdt på (til og fra) med modellhelikopter siden en gang på åttitallet (oi, jeg begynner å bli gammel), og det er veldig gøy.

Disse små elektromodellene er på mange måter lite egnet for nybegynnere, siden de er mer krevende å fly enn større modeller. Rimelige (alt er relativt) modeller er Thunder Tigers Raptor-serie. Selv flyr jeg en 50-size, og vil mene at dette er en bra nybegynnermodell som også er svært kapabel for viderekomne. Dette er ikke en elektromodell, så det lønner seg å få hjelp av noen som er erfarne. Det er mye som skal justeres og trimmes inn riktig.

Men skikkelig utstyr koster. Du må regne med 10k og oppover for alt du trenger.

Ellers er en simulator et helt fantastisk hjelpemiddel. Jeg bruker en som heter Reflex XTR, den er bra (og koster et par lapper).

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kollega av meg driver masse med dette, og han bestiller det meste av utstyr fra Tower Hobbies.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å lest litt rundt, tror jeg nok jeg vil begynne med et elektrisk lite fly for senere å oppgradere når jeg mestrer flygingen. Men det ser fryktelig morro ut!

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Har et Kyosho Piper J-3 Cub.

Fikk det av kona i morgengave Er jeg verdens heldigste mann eller??
    Er ikke det mest avanserte, mangler bl.a balanseror. Men det er utrolig morro å fly!

Uten bensin erfaring så vil jeg anbefale å begynne med noe eletrisk. Eletriske motorer til modellfly har blitt veldig mye bedre de siste årene. Og jeg har ennå ikke klart å fly "ut" et batteri. Etter 8-9minutter i luften gjør enten nerven at jeg "lander" flyet, eller så krasjer jeg...

www.elefun.no har mye kjekt.

Hehe, jeg hadde en kompis som hadde det flyet der, men han kjørte på fotballbanen her så kobla kontollen så kjørte han i målet og knekte hele drittn i to

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Kristian`s Hifi]Hehe, jeg hadde en kompis som hadde det flyet der, men han kjørte på fotballbanen her så kobla kontollen ut så kjørte han i målet og knekte hele drittn i to[ /quote]

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Kristian`s Hifi]
    Sitat Opprinnelig postet av Kristian`s Hifi
    Hehe, jeg hadde en kompis som hadde det flyet der, men han kjørte på fotballbanen her så kobla kontollen ut så kjørte han i målet og knekte hele drittn i to[ /quote]

Fader det kom to ganger:S hmm..hvorfor?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •