Backup av dvd spørsmål!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Backup av dvd spørsmål!

Jeg ønsker og ta backup av noen dvd'er. Jeg er ingen mester i dette, og har skjeldent gjort det. Jeg brukte dvd shrink, også noe som heter dvd decrypter..og gjorde vel så og si alt riktig i følge en venn. Men kvalitetsmessig blir den brente dvd'en utrolig dårlig i forhold til den orginale.

Så...er det noen som vet om det er bare sånn det er, at filmen man tar backup av ikke blir like bra som orginalen anyway? Er det noen som kanskje har et forslag til hvordan jeg burde gjøre det (step by step maybe).

Har det noen innvirking av at jeg bruker projektor til å vise både orginal og kopiert dvd i forhold til en flatskjerm på 32"?

Håper nooooen kan hjelpe meg! :-D

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro du tar backup på "vanlige" plater på 4,7G. En vanlig film er som regel større en dette, dermed må bildet komprimeres og kvaliteten blir deretter.
    Har du prøvd å luke ut alt extra som du ikke trenger på plata før du tar backup? Menyer, extramateriale og all verdens språk tar stor plass og vil redusere kvaliteten.

Jeg tar selv backup av tegne/animasjonsfilmer som bruker å få litt hard behandling av søte små fingre, og da tar jeg KUN med filmen med norsk & engelsk tale/tekst.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD film har 2 lag og dermed dobbel kapasitet, selve filmen ligger ofte på ca 6-7GB, så når du ripper den og brenner den på en 1lags plate med 4,7GB, så må det komprimeres ganske mye for å få plass. da blir kvaliteten så som så.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel 4,6Gig det er snakk om her. Merker ihvertfall stor forskjell, men skal prøve igjen med å fjerne det som overhodet ikke trengs.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shrink er en rask og enke måte, men bør kun brukes med minimal komprimering.

Skal man bruke mye komprimering så er det andre mye bedre men mer kostbare og kompliserte løsninger.

Bruker Shrink selv til backup av tegnefilmer som skal slenge rundt i stua, men da har jeg fjernet absolutt alt untatt norsk språk. Da starter filmen med en gang den blir lagt i spilleren og poden spiller å røre fjernkontrollen og det er det beste for alle.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva regner du som minimal komprimering i den sammenhengen, Arendal?
    Selv føler jeg at alt over 75% (dvd. mindre enn 25% komprimering>) går greit, men jeg har kun 32 tommer CRT-TV. Saken stiller eg sikkert annerledes for større skjermer og projektor....

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt spørsmål.

Har bare ett dålig svar og det er så lite som mulig.

Jeg fjerner med andre ord absolutt alt jeg kan og lar det stå til.

Så lenge dette stort sett er tegnefilmer til ungene er kvaliteten underordnet, her gjelder det å slippe riper og menyer.

Skal man ha kvalitet er det beste å kjøpe en ekstra orginal, eller å splitte kopien opp i 2 plater slik at man får en tissepause midt i filmen
    Dette er ikke å anbefale for 2 åringer da de ikke skjønner forskjellen ( de bryr seg ikke heller forresten ). Dessuten tar sønnen min tissepausen i sofaen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv fjerner alt av menyer, språk, teksting etc, som tidligere nevnt her, og hvis jeg da havner på over 90% brenner jeg den, og er fornøyd. Blir komprimeringen større, fordeler jeg den over to DVD'er.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ser man den prosenten dere snakker om hele tida? Og hvordan i huletassen deler jeg opp filmen i 2...går dette med shrink? Jeg er helt blank på dette området gitt!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brenner heller en DL framfor å dele opp DVD'en.

Er du så "grønn" som du sier ville jeg ha googlet litt, det finnes mange utmerkede guider for DVDShrink der ute allerede.

En startside jeg fant nyttig er www.videohelp.com

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Jeg brenner heller en DL framfor å dele opp DVD'en.

Er du så "grønn" som du sier ville jeg ha googlet litt, det finnes mange utmerkede guider for DVDShrink der ute allerede.

En startside jeg fant nyttig er www.videohelp.com
    Er ikke altfor grønn da, men jeg har bare ikke fått det helt til:P takk for linken:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •