Handle på kreditt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Handle på kreditt?

Jeg er en nitten år gammel gutt som akkuratt har startet et nytt år på skole. I den sammenheng mottar jeg stipend. Det tilsvarer ca 2600 kroner i måneden. I likhet med alle andre her inne er den store hobbyen min lyd og bilde. For et år eller to tilbake la jeg ned rundt tjue tusen (som er ganske mye penger for meg) i lyd-delen, og er i dag svært fornøyd med den. Siden den tid har jeg og kjøpt meg to forskjellige tver til 3500 kroner og 5000 kroner. Men nå føler jeg at tiden er kommet for å virkelig oppdatere bildesiden og. Jeg har nemlig tenkt å gå til innkjøp av plasma- eller LCD-tv på en pris opp til 15000 kroner.

Problemet er bare at den eneste inntekten min er stipendet. Og selv om jeg får nok til livets opphold og enda mer der (bor tross alt hos mor ), er det noe upraktisk når man får utdelt de pengene månedlig. Det innebærer at jeg må spare opp i svært mange måneder før jeg får råd til tven jeg har lyst på. Jeg har i løpet av sommerferien skrapt sammen fem-syv tusen kroner ved å ikke dra på en eneste ferie og ved å leve så billig som jeg klarte, så jeg synes det høres litt surt ut å måtte venda enda flere måneder før drømmen går i oppfyllelse.

Jeg har heldigvis funnet en potensiell løsning. Nemlig å handle på avbetaling. Jeg har allerede tegnet opp et potensielt og enkelt budsjett som lar meg betale ned hele tven i løpet av seks måneder samtidig som jeg har nok penger til overs til å betale mobilregningen og andre vanlige utgifter. Et annet problem har allikevel oppstått. Det viser seg at f.eks. Cresco og Deal.no er litt kresne på hvem de lar handle på kreditt hos dem. Det samme gjelder Siba, som krevde at jeg skulle ha hatt fast jobb i seks måneder. Noe jeg ikke har.

Derfor lurte jeg på om noen her inne hadde erfaringer med butikker (fysiske eller nettbutikker) som er enklere å handle på kreditt hos. Jeg har alltid vært punktlig med regninger, så jeg kan ikke se for meg at jeg har noe stygt på "rullebladet" mitt. All hjelp mottas med stooor takk. Jeg vil så gjerne ha en ny tv nå slik at jeg endelig kan få sove om nettene istedet for å ligge våken og tenke på tven. :P

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at du også har utgifter ved å gå til skole, det går fort med et par tusen i bøker. Om det er en ny skole for deg vil du komme inn i et nytt miljø med stor mulighet for at du vil kunne få nye aktiviteter og interesser. Da er det veldig surt om du skal bruke alle pengene du har på å betale ned på "gammel høy pris" på en TV som i løpet av høsten vil bli en gammel modell.

Bil og bolig er det eneste man burde trenge å låne penger til. Husk at når de fleste ikke vil gi deg kreditt/avbetaling så er det en meget god grunn til dette. Jeg synes du heller skal prøve å leve et halvt år til med den TV-en du har idag. Om det er en CRT til 5k burde det ikke være stort å utsette på billedkvaliteten.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke har jobb, tror jeg det blir vanskelig å få handle på kreditt.

Frode

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nei nei.. Ikke handle på kreditt, spar heller pengene du hadde tenkt å bruke til kredittkortregninger. Hvis du ikke klarer å spare disse, så kan du tenke deg hvordan det hadde gått...

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt enig med Soundfre@k. Eneste alterntivet er en slik Her-og-Nå ordning, dersom du VET at du har penger etter 3-6-9 måneder. Unngå spekulering, med andre ord.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig er ikke livredd for å handle på kreditt - har gjort det et par ganger. Lønner det seg? Nei, så absolutt ikke. Gjenstanden man kjøper blir jo en god del dyrere enn om man kjøper den kontant. Men ofte vil man ha en ting , og ikke om to år når man har fått spart opp nok. Jeg gikk inn i mine kredittkjøp med åpne øyne, fordi det ikke 'røsket' så hardt i lommeboka, jeg ville ikke hatt råd der og da ellers, og jeg hadde råd til avbetalingene.
    Men jeg har alltid hatt fast jobb når jeg har gjort dette. Ulempen er at livet fort kan endre seg, og man må betjene slike lån selv om man f.eks. mister den inntekten man har. Det har ikke skjedd meg, og jeg har jo ikke hatt voldsomt stor gjeld noen gang, men det er verdt å tenke på. Men det gjelder vel all gjeld.
    Største problemet med kredittkjøp er at det koster såpass mye mer alt i alt. Men som sagt; har man ikke råd til hele beløpet og ikke vil vente i lang tid med å kjøpe, og man er villig til å betale mer alt i alt for å kunne få gjenstanden , da kan det være greit.

Men om jeg vil anbefale det til andre? Egentelig ikke, siden hver og en må vurdere dette selv ut fra egen situasjon og økonomi. Ville nok kanskje ikke gjort det uten fast jobb. Det er nok et godt råd å heller spare de pengene man ellers ville ha brukt på avbetaling hver måned og så kjøpe gjenstanden når man har spart opp nok. Men det kan jo selvsagt ta sin tid.

En annen ting er at når man først har kjøpt en ting på kreditt og det går greit, føler man plutselig at man har en økonomisk reserve der, og det er lett og bruke det igjen. Det er ikke så smart. Man risikerer å betale i mange år fremover på ting man har kjøpt, brukt og så solgt for lenge siden...

Så - det kan være greit men... Kan vel ikke ukritisk anbefales.

Dersom du finner en løsning som vil gi deg et slikt lån selv som student, så sjekk nøye den lille skriften for å se om det dermed blir enda dyrere for deg enn det ville ha vært om du hadde hatt fast jobb. Innbiller meg at de kanskje 'forsikrer seg' ved at du må betale mer i så fall, men dette vet jeg ikke. Bare sjekk det ut om du ender opp med å gå for dette.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, jeg har allerede satt opp en avbetalingsplan som vil få det hele unnagjort i løpet av seks måneder. Så sjansen for at jeg skal sitte med skjegget i postkassen er svært liten. Jeg har jo allerede 80% av pengene som tven koster. Men om jeg skal betale alt på en gang, må jeg vente helt til november. Noe jeg ikke er særlig begeistret for. Og jeg synes heller ikke at produktet blir betydelig dyrere enn om man hadde kjøpt det der og da. Dette er jo selvsagt avhengig av hvilken nedbetalingsplan du velger. Men jeg som har tenkt å kjøpe meg Samsungs LE40R51 betaler kun en tusenlapp ekstra om jeg betaler den ned iløpet av seks måneder. Noe jeg slettes ikke synes er urimelig.

Jeg forstår selvsagt skepsisen til folk angående nedbetalingsløsninger, vi har jo alle hørt skumle historier om folk som har tatt seg vann over hodet. Men så lenge du handler fra en seriøs bedrift, og velger en av de korteste nedbetalingsalternativene, er dette - for meg - en svært praktisk måte å få ting man har lyst på litt fortere.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Eneste alterntivet er en slik Her-og-Nå ordning, dersom du VET at du har penger etter 3-6-9 måneder. Unngå spekulering, med andre ord.
    Jeg er faktisk brillesikker på at jeg har pengene etter en liten periode. Så dette er så godt som ingen risiko for meg. Jeg har også rester igjen av et bilfond etter at jeg har kjøpt meg en bil, men disse pengene vil jeg helst spare skulle det dukke opp uforutsette kostnader med bilen min. Men de kan fungere som en sikkerhet om noe skulle gå fryktelig galt.

Men en Her-og-Nå ordning, hvordan fungerer det? Å utsette betalingen hadde jo vært enda enklere og gunstigere. Vet du hvilke krav de stiller til kjøperen av f.eks. fast inntekt og slikt? For problemet er at stipendet mitt ikke regnes som fast inntekt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "Her og Nå" får de med jobb mulighet til å utsette betalingen "rentefritt" 3-6-9 måneder, men for det må man betale et gebyr som gjør at man likevel har en effektiv rente. Når mange så ikke klarer å betale hele beløpet etter 3-6-9 måneder får de en saftig rente. De som tilbyr dette tjener meget fett på at folk feilberegner hvor mye penger de vil ha igjen...

Om du absolutt skal låne penger i din situasjon vil antagelig kontokreditt være det billigste.

Å skulle betale utgifter til både bil og skole med kun 2500 i måneden høres ut som et svært trangt budsjett. Du kan være ganske sikker på hvilke inntekter du vil få, men du vet ikke sikkert hvilke utgifter du vil få det neste halvåret.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2500 kr i mnd er snaut. Skal du i tilegg betale ned en tv med ca 1000 kr i mnd så er det litt drøyt. hadde du hatt en månedslønn i tillegg hadde det jo gått fint. Hi-Fi klubben sin kredittkjøps opplegg er veldig bra..

men dette er jo helt etter prioriteringer. prioriterer du anlegg foran absolutt alt så er det jo ingen diskusjon, kjør i vei:-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke engang hvordan du skal klare å holde en bil på veien for 2500 i måneden om du regner med bensin, forsikring, avgifter og reparasjoner.

Men om du:
    -ikke klarer å vente noen måneder på ny TV
    -klarer deg uten å bruke penger på kino/DVDer/klær/bensin/skolebøker/turer på byen
    -har noen som står klare til å betale alle uforutsette utgifter for deg
    -finner noen som er villige til å gi deg kreditt
    så er det vel ingenting som stopper deg. ;-)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her og nå er hvertfall strenge på kreditt, det vet jeg for jeg butikken jeg jobba i før hadde avtale med dem. selv folk med god inntekt fikk ikke kreditt der, så tviler sterkt på at du kommet til å få avtale noe sted. Minste grense for å få Mastercard er at du er student på høyskole/universitet og motar studielån. Hvorfor ikke bare skaffe seg en jobb. er ikke mye du trenger å jobbe for å ha nok til en tv. Selv så har jeg jobba siden jeg var 13 og finansiert mine prosjekter med de pengene.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle vet jo at kredittkjøp er dyrere enn å betale kontant.

So what?

Så lenge du ikke bryr deg om at du betaler litt mer så gjør vel det ingenting.

Hvis du har oversikt over økonomien din og du mener det er mulig, løp og kjøp.

Går det på rævva så selger du TV'en med tap, betaler ut kreditten og er en erfaring rikere.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at han ikke får kreditt.

Mitt råd er å spare penger opp og heller kjøpe når du har pengene kontant. Sannsynligvis er drømme tven blitt billigere når du er klar til å handle.

Tålmodighet lønner seg i slike tilfeller.

K

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk mastercard uten å ha jobb eller studielån. De bare slenger det ut for å tjene penger...

mastercard er foresten meget farlig på byen....hufaameg

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmetv'en er blitt billigere, samt gamlere og en ny drømmetv er like om hjørnet med ny teknologi.

Å ikke være kredittverdig stikker jo kjepper i hjulene, men hvis betalingsplanen din er så god som du sier, så burde du vel greie å selge planen til foreldrene dine, som burde være kredittverdige for 3000kr.

Et eksempel: ved å låne 3000kr i 6 mnd til 25% p.t. i rente, betaler du ca 535kr/mnd. Total renteutgift er ca 220kr. Det koster deg altså 220kr å ikke vente til november, ca 75kr per måned du har TV'en tidligere enn om du ikke tar opp kreditt. Er det verdt det?
    Gebyrer er ikke medregnet her.

Å skaffe seg gjeld er vel noe de fleste har lyst til å unngå. Ved lån til bil og hus er det ingen som leer på øyelokka, men når en 19-åring skal låne 3000kr i 6mnd for å kjøpe seg TV da er det plutselig veldig huff-huff. Alle som har billån er vel egentlig diskvalifisert til å gi råd her da, for dårligere investering enn det finnes vel knapt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Ved lån til bil og hus er det ingen som leer på øyelokka, men når en 19-åring skal låne 3000kr i 6mnd for å kjøpe seg TV da er det plutselig veldig huff-huff.
    Alder er ikke poenget her, det finnes 19-åringer med fast jobb og boliglån. Poenget er at en person uten jobb tror at han kan dekke bil- og skoleutgifter på et knøttlite stipend og ha penger til overs til å nedbetale lån. Enhver saksbehandler som blir presentert et slikt budsjett vil bare riste på hodet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men la saksbehandler riste på hodet da. Et avslag på en kredittsøknad er en eventuell konsekvens av å faktisk ha søkt om kreditt. Får man ikke kreditt må man spare, det er enkelt.

Men rådene her er å IKKE søke om kreditt, men heller spare først. Et råd han ikke spurte om. Når man uoppfordret gir råd om hvordan en annen bør styre privatøkonimien sin smaker det av formynderi.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å spørre mor eller far om et lite lån da? Sjansene er vel store for at du allerede har gjort det... og også den søknaden ble avslått

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.komplett.no de har avbetaling og kvrever ikke at du har fast inntekt.
    Du må være fri for betalingsanmerkninger. Der kan du få opp til 30k.
    Tror du trenger bankid. ( www.bankid.no ) Men de fleste som har nettbank i dag har vel det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •