Flere som liker øl? - Side 546

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  7
Side 546 av 573 FørsteFørste ... 46 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 542 543 544 545 546 547 548 549 550 556 566 ... SisteSiste
Viser resultater 10,901 til 10,920 av 11441
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eg drikker sikkert 50 boksar Hansa Fatøl for kvar gong eg prøver noko anna. Veldig glad i det faktisk. Men var innom Rema 1000 og Spar ein liten plass under båtferien. Der fekk eg faktisk røska med meg 15 forskjellige sortar øl som ikkje er "vanlege" i daglegvarebutikkar. 10 av desse hadde eg aldri smakt før. Så det må eg sei var imponerande!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 40 liter IPA på flaske. Første prøvesmak om 14 dager.

Satser på bryggedag på onsdag også.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,953
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det noen Frydenlund Bayer 0,6 på stampuben i hovedstaden. Slett ikke verst.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det noen øl hjemme, golyd og gomusikk. Slett ikke verst :P

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt dere koser dere karer.

Her er bryggedag godt i gang. Blir en "Nutty Brown Ale" i dag. Lite humle, og fokus på malten. Fint å servere til de som ikke liker IPA.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,953
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake fra hovedstaden. Vært ute og malt rekkverk på alle verandaene idag, er dødssliten, så nå kunne det kanskje passet med en liten øl?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne det. Fridag i morgen. De to eldste er på ferie med mine foreldre. Kona og den nyfødte er på besøk hos naboene.

Slipknot på full guffe og hjemmelaget øl i glasset. Eneste jeg har som er ferdig akkurat nå, er det minst vellykkede ølet jeg har laget, men det får holde. Neste helg har jeg ca 42 liter IPA tilgjengelig. Gleder meg.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,396
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt en ny øl som jeg kanskje skal smake i helgen.

Lervig Konrad Imperial Stout.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,953
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Neste helg har jeg ca 42 liter IPA tilgjengelig. Gleder meg.
    IPA er godt. Ikke drikk opp alt på en gang da! Ellers blir det tidenes skallebank!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,163
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona kome hjem med noe viktig litteratur i dag. Tro om hun prøver å fortelle meg noe.....

Vedlegg 106484

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,305
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en Nøgne Ø IPA på polet i går for å få smakt IPA. Det blir nok den siste. En som smakte sa så greit at "dette har ingenting med øl å gjøre"

Men noe godt kom det ut av kvelden 50 liter med vikingøl (honning-ale med einer og einebær) ble brygget. Orginal gravity på hyggelige 1067.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,396
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Kjøpte meg en Nøgne Ø IPA på polet i går for å få smakt IPA. Det blir nok den siste. En som smakte sa så greit at "dette har ingenting med øl å gjøre"

Men noe godt kom det ut av kvelden 50 liter med vikingøl (honning-ale med einer og einebær) ble brygget. Orginal gravity på hyggelige 1067.
    Synd. Men ikke gi opp den sterke smaken ennå, tips prøv hveteøl og Saison først, prøv så et par mildere IPA feks Proper Job og broolyn IPA.
    IPA har absolutt med øl å gjøre, er den ølen som har mest smak.

Jeg var overrasket selv med den første IPA jeg smakte. Synes det var veldig bittert, men etter et par prøver til så var jeg solgt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt mye rart, men at IPA ikke har noe med øl å gjøre er vel noe av det mest spesielle. For all del, det er selvsagt greit å ikke like det. Det er flere typer øl jeg ikke liker spesielt godt, men jeg holder meg for god til å karakterisere de på den måten. IPA er spesielt og for mange alt for bittert. Jeg bruker å si at dersom man kommer seg gjennom noen glass så "forsvinner" bitterheten mer og mer og all smak og aroma kommer frem. Når jeg drikker IPA bruker jeg like mye tid på å lukte som å smake. Det er så mye god smak og aroma at det er vanskelig å gå over til andre øltyper. I alle fall samme kveld. Dersom jeg har flere typer jeg skal gjennom iløpet av en kveld, så venter jeg alltid med IPA til sist.

For å gjenta. Jeg har ingen problemer med å forstå at noen ikke liker IPA. Det har jeg tatt konsekvensen av og brygget nettopp en "Nutty Brown Ale", og skal brygge en "Cream of Three Crops". Hverken fattern eller svigerfar drikker IPA nemlig. Etter det står det en sjokolade/kaffe stout på bryggelista, men har ikke bestemt meg for hvilken oppskrift jeg går for enda.

Var på vorspiel i går (gidder sjelden å gå ut, så jeg avslutter som regel der). Der hadde en kompis brygget en Wit med koriander og appelsinskall. Herregud for et nydelig øl. Friskt og godt.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,305
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IPA var helt klart ikke i min smak i allefall. Men nå har jeg da smakt det.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt på kanten, men prøver alikevell :)

Jeg er i gang med å bygge en bar, og skal ha tappekran. Har kjøpt et lite kjøleskap hvor jeg tenkte å ha fat og slikt liggende, så slange etc fra kjøleskapet og rett opp til tappekranen.

Tenker denne tappekranen:
    Tappetårn med 2 kraner

Sett på dette settet:
    Startsett Cornelius fat nytt

Det jeg lurer på er om jeg har alt jeg trenger for å brukt tappekranen. Eller må jeg ha en pumpe eller noe også: Pumper - BryggeUtstyr
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,396
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IPA var helt klart ikke i min smak i allefall. Men nå har jeg da smakt det.

Da tror jeg det blir vanskelig med honning alen din også. Disse Ales har jo mye mer smak enn feks pils.

Jeg vet ikke hva slags øl du er vant til.

Det er kanskje greit å prøve Pale ale og saison ol føre IPA. En IPA eller hvilken som helst ale, med unntak av Wit kan ikke helles nedpå som feks pils.

Jeg tar små slurker IPA, ølen varer mye lenger enn en pils, men så er også IPA sterkere øl.

Når jeg drikker Imperial Stouts så tar jeg enda mindre slurker, der er det så mye smak og kompleksitet at man trenger litt tid.
    Jeg synes det er kjempekoselig å virkelig nyte øl, fremfor å helle nedpå som man gjør med billig pils, Budweiser, eller corona. Men man må være obs på dette, noe jeg selv ikke var når jeg første gangen smakte IPA og Imperial Stout første gang. Brant meg på å ta store pils-slurker og det er absolutt ikke å anbefale. Da kaster du bort meningen med Ale.

Honning alen din er nok en sånn som nytes, og ikke en sånn som helles nedpå på fest.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,953
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enig med Teddy og Danke her, angående IPA. Dere sier det veldig fint og diplomatisk! Jeg ville nok ha sagt at det er IPA og Bitter som ER øl! Og pils er stort sett skvip. Det må det vel være tillatt å mene?
    Men smak og behag, og så bortetter..

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,305
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk har forskjellig smak ja.Det er jo nettop det som har frembragt så mange typer øl.

Jeg liker lyse øl med lite bitterhet, og vil heller ha masse aromahumle. At andre liker bitrere saker har jeg ingen problemer med å skjønne, men det er altså ikke slik jeg liker ølen min.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,396
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk har forskjellig smak ja.Det er jo nettop det som har frembragt så mange typer øl.

Jeg liker lyse øl med lite bitterhet, og vil heller ha masse aromahumle. At andre liker bitrere saker har jeg ingen problemer med å skjønne, men det er altså ikke slik jeg liker ølen min.

Da anbefaler jeg at du prøver en kald Wit, med en sitronskive oppi. Mye bedre enn pils, men lyst og mildt.

Anbefaler også at du prøver deg på en Ipa igjen når du har fått prøvd noen fler øl enn pils.. Nødvendigvis ikke fra Nøgne Ø som har en av de kraftigste IPA i Norge.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,305
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Da anbefaler jeg at du prøver en kald Wit, med en sitronskive oppi. Mye bedre enn pils, men lyst og mildt.

Anbefaler også at du prøver deg på en Ipa igjen når du har fått prøvd noen fler øl enn pils.. Nødvendigvis ikke fra Nøgne Ø som har en av de kraftigste IPA i Norge.
    Takk for tipset. Jeg får finne meg en oppskrift på en Wit. Den har jeg ikke smakt før.

Men jeg har da smakt mer enn pils. Jeg har flere kompiser som brygger stout og porter. En del forskjellige APA har jeg smakt. Noen gode og noen mindre gode.

Av ALE er det vel Newcastle brown ale som har falt best i smak av kjøpeøl.

Side 546 av 573 FørsteFørste ... 46 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 542 543 544 545 546 547 548 549 550 556 566 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •