Flere som liker øl? - Side 482

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  7
Side 482 av 573 FørsteFørste ... 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 478 479 480 481 482 483 484 485 486 492 502 512 522 532 542 552 562 572 ... SisteSiste
Viser resultater 9,621 til 9,640 av 11447
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    05.45??? Damn, da hadde jeg vurdert å servere et par 0,33 til ungene...:twisted:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Det frister litt av og til gitt. Vi har prøvd "alt" men "klokka" til minsten står på vekking kl 05.45 gitt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ja det var tidlig, men det ble med to stk 0,33. *snip*
    Ja....eller.....nei.... Det ble to 0,33 og en 0,5 til. Drikker ikke oftere enn at jeg kjenner det. 0,33-ene ligger nok rundt 8% og 0,5 ligger rundt 7,5%. Det ble rett og slett for godt, og når kona tok seg en fjelltur og jeg hadde stuen for meg selv etter ungene la seg så ble det noen til gitt.

Skål.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skål ja
    Hadde egentlig bestemt meg for å ikke drikke øl i dag, meeeeen, det skulle jo tatt seg ut, sant?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,553
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte også at det kommer mye nytt til Fredrikstad polet etter September 1. Selv hamstret jeg inn noen få øl til Fredag eller Lørdag idag.

Det ble Ørbæk IPA, Haandbryggeriet dobbel dose DIPA, Nøgne Ø Brun og Brewdog Riptide.

Spent på Ørbæk IPA og dobbel dose... På veien hjem fra byen gikk jeg innom Rema og kjøpte meg en Ladegaards pils også.

Noen som har prøvd dobbel dose og Ørbæk IPA?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørbæk IPA er meget bra. Hvis de har Fynsk forår er den også meget bra som sommerøl. (Også fra Ørbæk)
    Hvor mye koster en sånn i Norge nå ? De ligger på 20-25 her i Danmark.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,553
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Ørbæk IPA er meget bra. Hvis de har Fynsk forår er den også meget bra som sommerøl. (Også fra Ørbæk)
    Hvor mye koster en sånn i Norge nå ? De ligger på 20-25 her i Danmark.
    Husker ikke, var mellom 40 og 50kroner. Trolig 50.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,553
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja....eller.....nei.... Det ble to 0,33 og en 0,5 til. Drikker ikke oftere enn at jeg kjenner det. 0,33-ene ligger nok rundt 8% og 0,5 ligger rundt 7,5%. Det ble rett og slett for godt, og når kona tok seg en fjelltur og jeg hadde stuen for meg selv etter ungene la seg så ble det noen til gitt.

Skål.

Hei, teddy. Nå har jeg vært på Europris og kjøpt meg bryggersett. Jeg droppet å kjøpe ølråvarene der da jeg tenkte du har noen andre tips.

Fikk ølsett for ca 380kr totalt.

Nå har jeg:

Gjæringsdunk? 24liter
    Gjærlås?
    Korkpresser
    korker
    Hydrometer?
    Termometer

Har jeg alt jeg trenger unntatt råvarene nå?

Spennende hehehe.

Tips om råvarer/ølsett/oppskrift mottas med takk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette Danke.

Jeg handler stort sett hos olbrygging.no og bryggselv.no. Mest sistnevnte. Ellers har man vinogbar.no også. Finn en oppskrift på noe du liker, og bestill ferdig knust korn (malt) og humle. Humle må man stort sett kjøpe 100gr av i slengen, og kan koste endel ved først innkjøp om man skal ha flere typer. Det finnes flere oppskrifter med kun en humletype, noe som kan bli billigere. Ellers kan man jo eksperimentere litt selv, men det anbefaler jeg å vente med til man har brygget en stund.

Jeg er av typen som lærer ved å se noe bli gjort istedet for å lese meg til det, så youtube er mye brukt her i huset. Legger ved en link til deg. Anbefaler deg å se hele serien. Endel av dette gjelder ikke deg (feks i starten når han knuser malten), men det er lærerikt å se hele prosessen likevel. All Grain Home Brewing (1 of 8) - YouTube

BIAB-brygging KAN være noe for deg, men det får du nesten vurdere selv. BIAB står for Brew In A Bag. Du ser fort hvorfor det har fått navnet.

BIAB: Brew Tutorials: BIAB (Brewing in a bag) - YouTube

Jeg har sett MANGE timer med brygging på youtube etterhvert. Man lærer noe hele tiden.

Det du trenger er et meskekar. Det er etterhvert vanlig å bruke en kjølebag som man bygger litt om til dette. Det ser du også på youtube.

Pils er gjerne det vanligste å brygge, men anbefaler deg å vente med det til vinteren. Pilsen trives best i kalde rom under gjæringen. Selv kommer jeg til å sette 2-3 batcher i vinter som er klare til sommeren. (de er klare før, men best når de får stå veldig kaldt på flaske, lenge)

Jeg er veldig glad i IPA, og det er veldig "i vinden" nå. Per Inge sin IPA (olbrygging.no) er en grei start, og den er ikke særlig bitter. Ellers må man nesten bare finne en øltype eller spesifikk øl man liker og finne en oppskrift. På norbrygg.no/forum finnes mye ekspertise, og jeg anbefaler deg å lese mye der. Det fine med denne hobbyen er at det er få (om noen) som er veldig hemmelighetsfulle når det kommer til fremgangsmåter og oppskrifter. Vestkyst-oppskriften feks er lagt ut av Espen Lothe selv. Espen var hjemmebrygger i mange år før han tok steget i 2009.

Lykke til, og spør om du lurer på noe. Jeg er forholdsvis fersk i faget selv, men jeg vet muligens hvor du kan finne info om det du lurer på.

PS: du skriver bryggekanne 24liter. Hva mener du her? Kokegryte, eller gjæringskar? Om du vil ha håp om å få rundt 24liter i gjæringskaret til slutt, så anbefales det minimum 36liter kanne om jeg husker rett. Selv bruker jeg BB30 som fungerer litt annerledes enn meskekar og gryte.

Ølbrygging Beer Brew 30

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,553
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette Danke.

Jeg handler stort sett hos olbrygging.no og bryggselv.no. Mest sistnevnte. Ellers har man vinogbar.no også. Finn en oppskrift på noe du liker, og bestill ferdig knust korn (malt) og humle. Humle må man stort sett kjøpe 100gr av i slengen, og kan koste endel ved først innkjøp om man skal ha flere typer. Det finnes flere oppskrifter med kun en humletype, noe som kan bli billigere. Ellers kan man jo eksperimentere litt selv, men det anbefaler jeg å vente med til man har brygget en stund.

Jeg er av typen som lærer ved å se noe bli gjort istedet for å lese meg til det, så youtube er mye brukt her i huset. Legger ved en link til deg. Anbefaler deg å se hele serien. Endel av dette gjelder ikke deg (feks i starten når han knuser malten), men det er lærerikt å se hele prosessen likevel. All Grain Home Brewing (1 of 8) - YouTube

BIAB-brygging KAN være noe for deg, men det får du nesten vurdere selv. BIAB står for Brew In A Bag. Du ser fort hvorfor det har fått navnet.

BIAB: Brew Tutorials: BIAB (Brewing in a bag) - YouTube

Jeg har sett MANGE timer med brygging på youtube etterhvert. Man lærer noe hele tiden.

Det du trenger er et meskekar. Det er etterhvert vanlig å bruke en kjølebag som man bygger litt om til dette. Det ser du også på youtube.

Pils er gjerne det vanligste å brygge, men anbefaler deg å vente med det til vinteren. Pilsen trives best i kalde rom under gjæringen. Selv kommer jeg til å sette 2-3 batcher i vinter som er klare til sommeren. (de er klare før, men best når de får stå veldig kaldt på flaske, lenge)

Jeg er veldig glad i IPA, og det er veldig "i vinden" nå. Per Inge sin IPA (olbrygging.no) er en grei start, og den er ikke særlig bitter. Ellers må man nesten bare finne en øltype eller spesifikk øl man liker og finne en oppskrift. På norbrygg.no/forum finnes mye ekspertise, og jeg anbefaler deg å lese mye der. Det fine med denne hobbyen er at det er få (om noen) som er veldig hemmelighetsfulle når det kommer til fremgangsmåter og oppskrifter. Vestkyst-oppskriften feks er lagt ut av Espen Lothe selv. Espen var hjemmebrygger i mange år før han tok steget i 2009.

Lykke til, og spør om du lurer på noe. Jeg er forholdsvis fersk i faget selv, men jeg vet muligens hvor du kan finne info om det du lurer på.

PS: du skriver bryggekanne 24liter. Hva mener du her? Kokegryte, eller gjæringskar? Om du vil ha håp om å få rundt 24liter i gjæringskaret til slutt, så anbefales det minimum 36liter kanne om jeg husker rett. Selv bruker jeg BB30 som fungerer litt annerledes enn meskekar og gryte.

Ølbrygging Beer Brew 30
    Et gjæringskar? altså en kanne med kork som rommer 24liter, var den største jeg fant..

Meske kar? Hva kan jeg bruke som det, en tom kjølebag? Hmmm.

Søsteren min har jo gjort dette, hun skjønner vist mer av det enn meg.

Jeg har fått med meg vørter, gjær og temperatur.. Vet ikke helt også at jeg må la det koke, og at det IKKE skal koke etter man tilsetter gjær.

Er helt fersk, men vil trene litt først på enkle ting. Håpet er at jeg skal klare å brygge et godt juleøl til meg og familien. Vi får se.

Tanken var først å starte med et ølsett, altså minst mulig arbeid, bare for å få en start. Lurte på om det finnes noen slike sett på nett. De hadde på Europris, men så ganske kjedelig ut.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle spørsmålene dine finner du svar på om du ser youtube-videoene jeg la ut og ser på nettbutikkene jeg linket til. American Pale Ale Ølsett

*her begynte jeg på en lengre utgreiing, men les denne så blir du langt klokere*

Hvordan brygge "Allgrain"

Uansett om det er ølsett du satser på, så er det fornuftig å vite litt om prosessen. Når det kommer til ølsett, så er Craig din venn. Har sin egen kanal på youtube, og er veldig kjent i miljøet.

Home brewing the easy way part 1 - YouTube

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,553
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle spørsmålene dine finner du svar på om du ser youtube-videoene jeg la ut og ser på nettbutikkene jeg linket til. American Pale Ale Ølsett

*her begynte jeg på en lengre utgreiing, men les denne så blir du langt klokere*

Hvordan brygge "Allgrain"

Uansett om det er ølsett du satser på, så er det fornuftig å vite litt om prosessen. Når det kommer til ølsett, så er Craig din venn. Har sin egen kanal på youtube, og er veldig kjent i miljøet.

Home brewing the easy way part 1 - YouTube

Takk da har jeg et godt utgangspunkt. :smile:

Har endel tomflasker jeg har trengt å bruke. Hvordan rengjør jeg de, med Klorin og zalo??

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir brukt litt forskjellig, men krystallsoda eller kaustisk er mest vanlig. Jeg har kjøpt krystallsoda. Det er mildere. Les litt om det på norbrygg.no.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,604
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte også krystallsoda når jeg drev og la vin, fungerte veldig bra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies, at krystallsoda er omtrent det samme som maskinoppvaskmiddel. Jeg bruker i tillegg (som de fleste hjemmebryggere virker det som) Star San. Det er desinfeksjonsmiddel. En ting du må lære med en gang er: ALT MÅ VÆRE RENT!. Utrolig viktig. ALT som er i kontakt med vørteren etter koking MÅ være helt rent. Utrolig kjipt med surt øl etter all den jobben.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,553
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies, at krystallsoda er omtrent det samme som maskinoppvaskmiddel. Jeg bruker i tillegg (som de fleste hjemmebryggere virker det som) Star San. Det er desinfeksjonsmiddel. En ting du må lære med en gang er: ALT MÅ VÆRE RENT!. Utrolig viktig. ALT som er i kontakt med vørteren etter koking MÅ være helt rent. Utrolig kjipt med surt øl etter all den jobben.
    hmm, hva med zalo litt klorin og skylle med rent vann?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skyller med "rent vann" så kan hele desinfiseringen bli ødelagt. Det beste er å bruke noe som man slipper å skylle bort. Star San er genialt. Jeg skyller flaskene mine i dette rett før flasking av ølen, og da er det skum igjen i flasken. Dette er ikke farlig og ødelegger heller ikke sluttresultatet. "Dont fear the foam" er slagordet. Korkene ligger også i Star San før korking.

Ser noen bruker klor, men les deg opp på blandingsforhold og la det renne godt av. Jeg ville aldri brukt det, men det er selvsagt opp til deg. Jeg brukte Zalo første gang jeg brygga. Men det bør i så fall være flasker som er ganske rene i utgangspunktet, og du bør skylle med rikelig varmt vann. En god vane er å skylle ølflaskene med en gang du har tømt dem. Da er det langt mindre arbeid å få de rene når du skal bruke de igjen. Du må uansett bruke desinfisering i tillegg til rengjøring.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver gang jeg har brukt StarSan til desinfeksjon har gjæreprosessen gått med lavere intensistet enn når jeg har brukt krystalinsk desinfiseringsmiddel.

Pusher'n min av øl-kit og alle andre skriver at StarSan er best... Må kanskje gi den en ny sjangs.

En pakke med Belgisk Tripel står klar til brygging i helga. Den kommer til å snurre med et forventet alkoinnhold på røffly 10% :twisted:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,553
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm utålmodig jeg. Kanskje det blir et kjøp av Europris skotske export sett imorgen på vei hjem.

Er hissig på å komme igang...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Myye lettere å koke sprit i stedet, da blir jo alt desifinsert underveis

Side 482 av 573 FørsteFørste ... 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 478 479 480 481 482 483 484 485 486 492 502 512 522 532 542 552 562 572 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •