Heving av kjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heving av kjøp

Når er det rimelig å kreve heving av kjøp?

Har en H\K AVR 630, kjøpt ny for ca 1,5 år siden. Denne har nå vært til reparasjon 3 ganger.

1.Feil: Statiske smell i forsterker, selv når den er avslått.
    -Leverer den inn, verkstedet finner ingen feil og får den tilbake en uke seinere, og:
    2.Feil: Den tar fyr!
    -Fikk den på plass i stuen, koblet opp mot dvd og 2 høyttalere og pang! det smeller 1 gang når jeg slår den på. (Den slår seg automatisk av igjen). Tenker ****, nå har jeg bæsja på foten, så jeg kobler ut alt utenom strøm (alt var riktig koblet, vanskelig å gjøre noe feil med så få ledninger) bruker fjernkontrollen denne gangen og !!!!PANG!!!! stikkflamme ut på siden og en flamme som varer kanskje 10sek, så bare røyk. (Dama var hysterisk og på vei med pulverapp.)
    -Personlig avskriver jeg dette som en transportskade og leverer den tilbake samme dag, men får skylden for å ha sprengt bakre surround kanal (husk, kun 2 høyttalere var tilkoblet og seff til frontkanalene)

-Får den tilbake med feil 1, statiske smell IGJEN.
    Er lei nav å være uten lyd så jeg venter noen uker til jeg skal på jobb igjen med å stresse.

-For 3 uker siden leverte jeg den inn for n`te gang og hentet den i dag, koblet opp, KUN mot strøm, og lot den stå for seg selv. Statiske smell er der som vanlig og jeg er lei. Har vært nesten hele våren\sommeren uten forsterker og når den er på plass skvetter man hvert 3.minutt fordi det høres ut som fanden kommer ut av forsterkeren! Og dama tror den skal ta fyr igjen og vil ikke at jeg skal bruke den i det hele tatt!

Til dere som har vært så greie og har lest hele denne historien:

Er det ikke rimelig at jeg enten kan heve kjøpet, eller at jeg får en ny forsterker?
    Verkstedet finner dessverre ikke feilen, men hva er vanlig å gjøre i slike situasjoner? Hjemmebesøk av butikkpersonalet?
    Hva sier kjøpsloven?

Håper noen kan gi meg litt info her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadda ein Minidisk spiller, som va på reprasjon 3 ganger. Fikk tils slutt av verkstedet at den 4 gangen jeg leverte den inn, kunne jeg gå tilbake til butikken og forlange ein ny ein. Så lenge jeg kunne dukumentera det at jeg hadde levert den inn 3 ganger før. Det va jo ikke vanskligt, verkstedet har jo dukumentasjon at dei har sett på den 3 ganger før. Jeg va så heldige (eller uheldige) etter den 3 gangen den hadde vært inne på verkster for 3gang, så funket den som den skulle. Til den beil stjålet.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les Forbrukerkjøpsloven her.

Spesiellt §30, §31 og §32:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
    (se også 31 og 32)

I og med at det er snakk om samme feil, vil jeg si du har krav på heving av kjøp, eller å få ny identisk vare.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Har egentlig intrykk av at butikkmedarbeidere kan alle lover og regler til punkt å prikke, men av en eller annen grunn så gjelder ikke disse før man selv tar det opp....

Problemet mitt er vel at verkstedet ikke finner noen feil, men kan ikke skjønne dette da feilen er konstant hos meg.

Kan heller ikke skjønne problemet, vanlig praksis er vel å gi kunden ny vare og sende den ødelagte tilbake til produsent som feilvare.

Neste steg i feilsøkingen var visst å frakte hele mitt anlegg ned i butikken til dem, men det kan de bare glemme. Da må jeg kjøre 7 turer eller leie flyttebil....

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 3 gangs rep. har du krav på å få ny vare som John refererte til, de må jo følge forbrukerkjøpsloven.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurte men er det noen andre elektrisk ting som har vansker hjemme hos deg? Eller er det bare denne har du prøvd en annen stikkontakt bare i tilfelle det er en kortsluttning i veggen? greit å sjekke slik at huse plutselig står i bran?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problemer med andre ting og har både pc`er (2stk + ekst. hardisk) DVD og flatskjerm koblet til samme sikringskursen og til hverandre på signalsiden.

Det elektriske anlegget skal være bra, men kan jo ta en runde med meggeren og lete etter jordfeil. Det har jeg faktisk ikke tenkt på en gang.

Er kun interressert i å ha en forsterker som virker, men det virker som de i butikken tror jeg bare vil ha ny vare. Kan på en måte skjønne det siden den er erstattet av en nyere modell, men på en annen side er denne 2000,- billigere enn det jeg betalte...

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner god har vært ute for noen lignende for en stund siden. Slo meg bare at det er lurt å sjekke ELanlegget fikk noen overaskelser når en venn gikk igjenom mitt. Nå har jeg dedikert 16amp sikring til bilde og en annen 16 amp til lyd. Med alt av overspenningsvern og skilletrafo

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krev pengene igjen! Du har rett på det.

Skriv ut forbrukerkjøpsloven og ta denne med deg i butikken, begynner de å sutre der nede så drar du bare fram lefsa, og truer med å ringe til forbrukerinspektørene eller TV2 hjelper deg....

Du har rett på den summen du betalte for produktet, så ikke godta noe annet!

Jeg har hatt nøyaktig samme feilen med en Marantz sr5200, Stikkflamme, pulveraparat, turer fram og tilbake fra Hifiklubben osv). Etter andre reperasjon og tredje flamme så forlangte jeg pengene tilbake, denne kostet 5499 på hifiklubben da jeg kjøpte den, men var gått ut av produksjon og var tilsalgs for 3k i det tidsrommet jeg reklamerte, jeg ble (selvsagt) tilbudt 3000 som oppgjør, men godtok ingenting før jeg satt med 5499 i handen.
    Etter lang og hard kamp med klubben kranglet jeg meg frem til 1500 i rabatt på Denon avr3805, som ble innkjøpt samme dag. (dette var før 3806's tid.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en tur ned i morgen, da får vi se hva de sier. Er lei av å pakke ned forsterker nå, burde fått dem til å betale for tiden jeg har brukt på å få en vare jeg kjøpte ny hos dem til å virke som den skal.

Leste forresten nettopp servicerapporten jeg fikk med nå sist, selvfølgelig er det min feil da jeg "ikke har gitt den nok kjøling"!!!! Til opplysning så står forsterkeren øverst på et bord og driver per idag 2 høyttalere. Lurer på hva som skjer når jeg hiver på 5 høyttalere til....Eller setter den inn i en vanlig stereobenk.

Står også at "den ikke er lønnsom å reparere" uten at de har spesifisert feilen de tydeligvis har funnet. Dette bryr de seg tydeligvis lite om. Er jo ihvertfall ikke mitt problem hva som lønner seg eller ikke. Skal jo ha et produkt som virker jeg. De har ihvertfall mistet meg som kunde fremover.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •