Har du varmepumpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du varmepumpe?

Med høye strømpriser, og enda høyere i tiden som kommer, vurderer vi å investere i en varmepumpe. Er litt betenkt og har lite lyst å kjøpe katta i sekken. Er også bekymret for lydnivået innedelen produserer. Hvis DU har varmepumpe, hadde det vært fint å få høre dine erfaringer. Fornøyd? Ufornøyd? Spart noen penger?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke varmepumpe! Varmepumpe er genialt, men du må huske på at dess høyere strømprise dess dyrere blir det å bruke varmepumpe også...

Skal ikke ha mye høyere strømpriser før vedovn er veldig mye billigere enn til og med varmepumpe!

Panasonic sine varmepumper er GARANTERT ikke katta i sekken! Markedsleder!

PS! Du bor perfekt for en varmepumpe! Beliggenhet har nemlig en del å si, må ikke være for kaldt...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at en ordinær vedovn skal være billigere enn ei varmepumpe (i drift) så skal jaggu strømmen være dyr. Langt dyrere enn idag. Og det betinger at vedprisen ikke øker. Men dersom du med vedovn mener pelletsovn, da kan jeg tildels være enig.

Jeg vurderte luft-til-luft VP for noen år siden. Leste side opp og side ned. Den gangen var Daikins gulvmodell en av de aller beste, men også en av de dyreste. Søkte den gang om tilskudd til energitiltak og var en av de heldige som fikk finansiert 20% av VP-en (med maks 5000 i støtte). Men det som skjedde den gangen var at alle leverandørene satte opp prisene for å utligne regjeringens forsøk på ENØK.

Jeg vurderer nå VP påny, men har ikke lest side opp og side ned denne gangen. Har noen konkrete modelltips så skrik ut.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyrer med (selvhohd) ved, og kommer neppe til å investere i varmepumpe. Det er ikke pga varmepumpene, men planløsningen på huset mitt.

Har flere naboer som har varmepumpe, noen er fornøyde, og noen misfornøyde. Det jeg har sett er at de som har "åpne" løsninger er mer fornøyd enn andre, spesielt hvis de har to etasjer og det er en veldig åpen trappeløsning. De som har alt på en flate, og gjerne mer "lukede avdelinger" er ikke så fornøyde. De får ikke fordelt varmen skikkelig, et rom er veldig varmt, mens de andre er mye kjøligere.

Plassering av VP er også kritisk, der er det nok ikke alle som har vært like heldige.

Men har du en åpen løsning så er det absolutt penger å spare, men det tar jo noen år før du har spart det inn da.

Har hørt mye positivt om Daiken og Mitsubishi, men er langt fra noen ekspert.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med spredning av varmen er også noe jeg har tenkt på en del. I første etasje hvor den eventuellt skal installeres, er det ganske åpent. Vi har vedovn også, og fyrer en del med ved, men i motsetning til varmepumpen kan den jo ikke styres med fjernkontroll Den skal jo først hentes (eller evt. bringes), så skal den ned i kjelleren, så skal den opp av kjelleren osv..

Og jo dyrere strømmen blir, jo raskere sparer man jo inn et evt. kjøp. Det kan ta noen år, men alikevel...

Den globale oppvarmingen går neppe så fort at vi ikke trenger varmovner om 4-5 år

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi har varmepumpe - og en veldig "åpen" løsning på huskonstruksjonen.

Det er den beste investeringen som er gjort med tanke på mest oppvarming for en billigst mulig penge. Har en Jøtul vedovn i tillegg på kjøkkenet.

Det skrives mye "vas" om virkningsgraden - hos oss bruker den i underkant av 500Watt for å holde en jevn innetemperatur - når det er -15 kalde grader ute - på nesten 300kvm boligflate. I sommerens hetebølge klaget ungene på at "det er så kaldt på gulvet" - 18 grader inne 30 grader ute - men ungene har sovet i stua - hele natten igjennom. Alle vet hva som skjer med foreldrene når ungene ikke får sove om natta...............:evil: fordi det er for varmt?

Med varmepumpe - fungerer familien utrolig MYE bedre.

Vi kjøpte vår hos: http://www.jons.no/

Betalte for komplett pakke ferdig installert - kjempeservice :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er varmepunpe i huste i Norge. Geniale saker. Vet null og niks ettersom fattern tar seg av den regningen, men tror det er billigere.

Skal vel legges til at den ble installert da vi bygde hus, og at alt ble lagt opp for dette. Hos oss finnes ikke panelovner, bare gulvvarme (varmt vann). Og gulvvarme er deilig en kald januarmorgen...

Bidro kanskje ikke så mye til diskusjonen her?

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Panasonic (luft til luft) varmepume i ca. 3 år nå, og må bare si at det kan anbefales! Kjøpte fra http://www.bauer-energi.no som innstallerte alt. Har ikke hatt noe problemer med den, lavt støynivå på innedelen (ca. 26 db. på laveste) og god virkningsgrad her i Sørlandsklimaet. Ved kaldere vinterklima så vil selvfølgelig virkningsgraden være lavere.
    Som det nevnes tidligere i tråden så vil det være en fordel med en åpen løsning i huset hvis man ønsker god temperaturfordeling.

Det har nok blitt litt høyere strømforbruk på sommerstid (pga. kjøling) her i huset etter at varmepumpen ble innstallert, men du så deilig det er! :-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg litt på dette for en liten periode siden, hadde tenkt å montere opp en selv på leiligheten! men grunnet at me nok ikke kommer til å bo lenge nok i plazaen til å tjene den opp så ble d ikke noe av d! Dessuten er d litt mer waste på en liten leilighet enn i et hus!

En varmepumpe gir vanligvis rundt 3 ganger så mye varmeenergi som man putter energi inn for å produsere varmen..

Dette varierer jo selvsagt like mye som boxer fargen til folk, avhengig av effektfaktoren på pumpen, og tempen utendørs (dess kaldere dess mindre effektiv) En varmepumpe liker seg best i noen plussgrader, perfekt for kyst.... Mindre bra greier i indre telemark...

Så varmepumpe til riktig bruk (og selvsagt ikke til kjøling om sommeren) er genialt, da sparer man penger. Bruker man den til kjøling også så blir det ikke store innsparingen, men man får jo komfort i stedet! Som han over her sier

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysgjerrighet: Hvor mye støyer utedelen? Litt sånn "hvor-langt-er-et-tau-spørsmål", men poenget mitt er om man må ta hensyn til naboer?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting kan eg bare si deg Tiger:

Ikke monter den rett på treveggen på huset ditt! Betong er ingen problemer!

Så lenge ingenting er løst på pumpen er ikke naboene et problem, men vibrasjoner og lyd gjør sitt til at de aldri monteres rett i nærheten av et soverom... Den durer jo litt, og vibrasjoner i trevegger er ikke uvanlig! Men finnes montasjesett til de som demper....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmeste nabo har en som bråker som et fly. Faktisk såpass at jeg innimellom lurer på hva om det er fly som passerer når jeg spiser middag på vinteren. Da sitter jeg inne, bak vindu, ca. 20-25 m unna pumpa. Nå i sommer har den heldigvis knappest vært i bruk, så utekveldene har vært velsignet rolige.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Av ren nysgjerrighet: Hvor mye støyer utedelen? Litt sånn "hvor-langt-er-et-tau-spørsmål", men poenget mitt er om man må ta hensyn til naboer?
    Utedelen på Panasonic varmepumpe har et støynivå på 45-50 db på maks. Men normalt vil støynivået være mye lavere da utedelen regulerer hastighet etter behov. Jeg vil si at hvis naboen din har soveromsvinduer nærmere enn 10 meter fra utedelen så kan det godt bli et problem. Men du kan godt ha noen busker eller lignende som støyskjerming imellom hvis du vil redusere støyen mot naboen. :wink: Jeg har ikke noe erfaring med andre merker enn Panasonic, så det kan godt være andre støyer mer. Det vil jo også være mange ting som vil spille inn på hvordan lyden merkes hos naboen, så du får ta avstanden med en liten klype salt.

For støytall på Panasonic varmepumper kan du sjekke her: http://www.bauer-energi.no/index.php...,11,33&show=33

(Bauer-Energi er forøvrig den ene av 2 distributører som er godkjent av Panasonic Norge)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer varmepumpe selv. Toshiba har gjort det bra i tester i dine penger siste 3 år og i tillegg bra i en eldre test fra forbrukerrapporten. Panasonic så det (utifra testene) ut som ikke har vært helt tilpasset norske forhold, men har kommet med nye modeller som er tilpasset nå!?! Det virker uansett ikke som Panasonic varmepumpen har vært noe problem for dere som har den og skriver her.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring sier at thosiba er hakket bedre enn panasonic. Det er mindre støy!!
    Men det er nå 2 år siden jeg drev på med dette, så det er mulig at panasonic har blitt bedre. Uansett min bestemor kjøpte seg thosiba og den er så stille at det nesten skummelt... Panasonic og thosiba er begge kjempe merker som du ikke kommer til å angre på!! men dropp disse fantasiske sakene på netthandelen osv....

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Jeg har hatt varmepumpe i 4 år nå. Kjøpte for 4 år siden en A9 (kinapumpe med mitsubishi kompressor) Denne fungerte sånn passe. Måtte demontere den pga kjøkkenfornyelse, monterte den derfor i kjellerleiligheten på 45kvm. Her er den perfekt.
    Kjøpte i fjor sommer en Toshiba Daisekai 12. Oi Oi Oi... skal si det var forskjell.
    Den har en veldig stille innedel (untatt på full guffe), og en stille utedel. Naboen bor ca 7 meter fra der utedelen er montert. Han kan ikke høre noe støy.
    Inne har luften blitt mye bedre, ikke behøvde vi fyre med oljeovnen eller peisen i vinter som var. Ikke trengte vi bruke radiatorovner. Huset er uisolert på 3 av 4 vegger. Bygget i 1942. Ikke akkurat ideelt for varmepumpe altså.

Mitt råd er :
    * Legg ut noen ekstra kroner på kvalitet. (Toshiba, Mitsubishi, Sanyo eller Panasonic)
    * Kjøp med montering.
    * Kjøp større effekt enn du tror du trenger.
    * Ikke monter pumpe for lavt. Da er det vanskeligere å spre luften.
    * Kjøp nå før kulda setter inn og alle skal ha varmepumpe samtidig.

Mvh
    Kristian

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke varmepumpe, men i likhet med mange andre vurderer jeg det. Vi har en temmelig åpen løsning (stor trappegang), men for å utnytte en pumpe maksimalt burde den nok vært montert i kjelleren (entreen). Da ville jeg muligens kunne dempe bruken av varmekabler, siden man kan rette luftstrømmen mot gulvet (fliser). Problemet er at utedelen må stå på baksiden av huset, og det blir da både langt og knotete å trekke rørene.

Alternativet er å montere i stuen (en etasje opp), og da blir rørtrekket særdeles kort, men vi får kun varmet opp to etasjer. I kjelleren må vi uansett kjøre med varmekabler, og innsparingen blir minimal. Oppvarmingen i stua skjer vanligvis med en vanlig gulvstående radiatorovn, og så supplerer vi med vedfyring. Med pumpe i stua ville radiatorovnen blitt helt overflødig, men den innsparingen er liten, for å si det mildt. Det går jo litt ved, men ikke i store mengder.

Jeg har derfor konkludert med at for vår del vil en varmepumpe sannsynligvis neppe kunne lønne seg, men komfortfaktoren vil øke markant. Det har jo også en verdi.

Jeg tror det lønner seg å få pumpen montert av fagfolk, jeg har liten tro på Foma-løsningen med gjør-det-selv. Det finnes mange gode fabrikater, både Toshiba, Sanyo, Daikin, Panasonic og Mitusbishi m.fl lager gode pumper. Panasonic gir muligens mest for pengene, men det er mye gråimport av disse pumpene, og da er du avhengig av at forhandleren gir garanti. Den er lite verd når forhandleren slår seg konkurs og starter på nytt. Det finnes det eksempler på. Såvidt jeg kjenner til er det kun Bauer Energi som er offisiell importør av Panasonic til Norge, og som tar garantiansvaret dersom forhandleren forsvinner. Forutsatt at forhandleren kjøpte via Bauer Energi, selvsagt.

En annen faktor er at nå ser det jo kanskje ut som at det kommer en offentlig støtteordning igjen. Årsaken er selvfølgelig den overhengende faren for svært høye strømpriser til vinteren. Det kan jo derfor lønne seg å vente med kjøpet, men det vet man jo ikke.

Vanskelig, dette her...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må jaggu le. Den tidligere regjering klarte å få en tilskuddsordning som omfattet luft-luft VP. Det er en løsning som passer mange husttander og økonomi. Men, hva finner de såkalte sosialdemokratene på? Jo, luft-luft VP vil ikke bli innordnet den nye tilskuddsordningen for Enøk. Ja, ja, da sparer de jo litt utgifter og kan sette enda litt til inn på Petroleumsfondet, som er så svært at vi ikke kan bruke dem...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vent til de begynner å skattelegge den "gratis" parkeringsplassen på jobben din du, for at du skal ta "offentlig transprtmiddel" til jobb. For meg så innebærer det å gå nesten 2km til et busstopp.

Tror du jeg angrer på hvem jeg stemte på?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har da ikke begynt å skatte fra de rike enda! Mao alle som har en normal lønn. Hvis alle tjener likt da blir alt bra.. man får like mye på sosialen som hjemme.

Mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •