Har du varmepumpe? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå stående en 1 stk Panasonic varmepumpe klar til montering.

Monterte en hos min bror i går og ble forbauset over hvor stille både ute og innedelen er.

Skal få montert min til helgen så sant jeg får tid.

kjøpte fra Onnza i sverige og monterer selv, sparer en del tusen på det.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt varmepumpe nå i snart to år, og angrer ikke et sekund! Kjøpte en Panasonic 6,5kw.
    Satte den øverst i gangen utenfor stua, men det ble ingen suksess. Fikk ikke sirkulasjon nok, så det endte med at jeg saget av veggen mellom gang og stue 1m opp fra gulvet, fjernet døra mellom gang og stue, og laget denne litt bredere. Da ble det andre boller gitt... Full sirkulasjon i hele etasjen, og itillegg ble liksom stua mye større. Gangen ble med ett en del av stua.
    Luftkvaliteten er blitt mye bedre etter vi fikk pumpa også (mener W iallefall, men så er da hun også allergisk mot det meste).
    Utedelen bråker litt. Min står på trevegg utenfor badet. Merker den litt når man står på badet og den suser for fullt, men ellers ikke.
    For å si det sånn... jeg kjøpte en favn ved like før jeg kjøpte pumpa. Nå to år etter har jeg fortsatt langt over halve favna igjen!

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da vært innom bransjen.
    Har ikke varmepumpe ennå selv, men vurderer det sterkt nå som strømprisen antagelig legger seg på et stabilt høyt nivå. Hvorfor får jeg bare høyt blodtrykk av å tenke på...

Noen kommentarer til det som er skrevet her (om jeg gjentar noe andre har skrevet i farta, så får dere ha meg unnskyldt), og til luft-luft varmepumper generelt.

Når det gjelder støy er det sjelden utedelen i seg selv støyer, da er det gjerne noe feil . Derimot kan vibrasjoner og resonnans gjøre at støynivået likevel overskrider akseptabelt nivå. Det er derfor viktig å være omhyggelig med plasseringen, plassering på vegg mot soverom ,dagligstue e.l er ikke å anbefale.
    Husk også at den avgir en del vann på vinterstid, noe som kan føre til rimelig heftig isoppbygging under lengre kuldeperioder. Og en issvull som har bygd seg opp over natten kan gi en ubehagelig overraskelse hvis utedelen er plassert slik at vannet renner ut i gangveien din..

- En luft-luft varmepumpe blir mindre effektiv jo kaldere det blir, det er altså på høsten og våren den er mest energibesparende. Avhengig av modell selvfølgelig, men fra ihvertfall fra -15 og nedover kan det være at du taper mer i levealder enn du tjener inn på strømforbruket(Og kanskje fra -10 også på en del modeller). Men det er tross alt ikke SÅ mange dager det er så kaldt.
    - Pass på at varmepumpa er inverter-styrt.
    - Skal du montere selv må du vite hva du gjør. Det er ikke noen heksekunst, men det er en del hensyn å ta, og krever noe spesialverktøy.
    - Bransjen er full av cowboyer, kjøp av anerkjente firmaer som har flere bein å stå på enn luft-luft varmepumper. (Så vidt jeg vet har SmartClub trukket salget av "kina-pumpene" de solgte i noen år, det er helt sikkert noen som selger de samme nå , gjerne under et annet navn ..)
    - Tro ikke på historier om reduksjon av oppvarmingutgifter opp mot 75%.. Greier du å redusere fyringsutgiftene med 20-25% skal du være kjempefornøyd..

Til deg som "bare" får varmet opp to etasjer, husk at stabil og god varme i 1.etg også fører til mindre varmetap fra kjeller og opp ;-)

De tilbakemeldinger jeg har hørt fra de som har installert varmepumper er ganske entydige i forhold til bedre inneklima, mindre støv osv. så det er ikke BARE redusert strømforbruk som er fordelen her, ihvertfall ikke om man sammenlinger med fyring med elektriske panelover.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser foreløpig ut som det ikke blir noen støtteordning for luft til luft varmepumper denne vinteren: http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1437729.ece

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over nyttår blir det selveid leilighet, der blir det balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Ingen varmepumpe desverre.
    Satser på monoblokkene forstsetter som varmeovn også der....men vurderer og gå over til evnt midgard ettersom strøm ikke blir inkludert i leien når den tid kommer...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har jeg ikke sett denne tråden før nå???

Jeg vurderer luft/vann varmepumpe, dette skal visstnok inkluderes i støtteordningen. Vi har vannbåren varme og dobbeltmantlet bereder. På de kaldeste dagene sluker denne 12 kw, det putrer og syder som et hjemmebakstapparat. I tillegg har vi selvsagt ved (selvhugget og håndkløyvd). Det virker som luft/vann er lite utbredt, men det kan kanskje ta seg opp hvis prisene synker. Ser at KVT tilbyr slike systemer ned til 35.000 inkl.mva, det er jo ikke så ille. Er dog litt usikker på kvaliteten, er vel Carrier-pumper. Noterer meg at Toshiba, Sanyo, Daikin, Panasonic og Mitusbishi blir nevnt som gode pumper.

Men ærlig talt, hvis myndighetene har som mål at flere skal kjøpe varmepumpe, så må de gi støtte så det monner. Selv om detaljene ikke er klare ennå, så frykter jeg at støtten ikke blir det helt store. Hvis det blir som tidligere, max 5000,-, så er jo det ingenting. De skulle slått litt på stortromma og gitt større ENØK-tiltak fritak for moms.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestilt en Panasonic HE9DKE, og regner med å få den montert om et par uker. Det blir spennende å se hvor bra (eller dårlig) det fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Det ser foreløpig ut som det ikke blir noen støtteordning for luft til luft varmepumper denne vinteren: http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1437729.ece
    Faren min skal få installert varmepumpe, han har fått tilskudd på kr 3000,-. Tror dette er maksgrensen. Det er iallefall bedre enn ikke noe.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er det ikke en luft-luft-pumpe faren din skal få installert?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Men da er det ikke en luft-luft-pumpe faren din skal få installert?
    Det er mulig jeg ikke har forstått dette med varmepumper helt riktig...? Det skal bli installert en Toshiba RAS M18 med en utedel og to innedeler. Det inverter og R-410A gass som må ha høyere trykk enn den gamle gassen (r407?). Er ikke dette luft til luft?
    Det er bare sånn som går tvers gjennom veggen, ikke til vann eller bakke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det var enøk. Ser ut som dette varierer fra kommune til kommune. http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/tilskudd_og_lan/

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba RAS M18 er en luft til luft varmepumpe. Ifølge informasjonen din så er det tydelig at enkelte kommuner har støtteordinger som gir tilskudd til denne typen varmepumper. Så da er det sikkert fornuftig å sjekke opp i dette i den enkelte kommune for de som vurderer innkjøp av varmepumpe.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •