Kjøpe domene, webhotell m.m (trenger hjelp)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe domene, webhotell m.m (trenger hjelp)

Jeg skal lage et nettsted, og i den forbindelse trenger jeg noen råd i tillegg til svar på noen spørsmål.

1. Hvem eier alle domenene som ikke er reservert? Jeg vil ha www.xxxxx.com og www.xxxxx.no (eksempelvis), må jeg da kjøpe begge domenene, eller følger den andre automatisk med?

2. Navn på gode webhotell, som ikke er altfor dyre.

3. Finnes det enkle program for å lage nettsider som kan brukes direkte opp mot evt. webhotell?

Det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert. Takker for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .no domener må du være firma, forening eller lignende for å få eie.

Gå på www.norid.no for å sjekke om domenet er ledig. De administrerer de norske domenene. Der står det også om registrereing etc. Sikkert svar p det meste du lurer på.

Når du kjøper et domene må du betale en årlig avgift for det. Ikke så mye men litt varierende avhengig av hvem du kjøper det hos. Norid som administrerer det hele skal ha kr 50,- pr år tror jeg pr domene fra den registraren du kjøper domenet hos. Registraren har et påslag for sine administrative utgifter.

com og no domener henger ikke sammen. Du må selv registrere begge og betale for dem om du trenger begge.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.b-one.net og www.unoeuro.dk er meget billige webhotell iallefall

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvem eier alle domenene som ikke er reservert?
    Ingen.

Jeg vil ha www.xxxxx.com og www.xxxxx.no (eksempelvis), må jeg da kjøpe begge domenene, eller følger den andre automatisk med?
    Du må kjøpe begge.

Navn på gode webhotell, som ikke er altfor dyre.
    Bruker selv www.domeneshop.no, men ikke som webhotell.

Finnes det enkle program for å lage nettsider som kan brukes direkte opp mot evt. webhotell?
    Frontpage (begynner) eller Dreamweaver (litt mere avansert)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ikke kjøpe både .no og .com domene. Eks.:

www.aaa.no
    www.aaa.com

webdeal.no er billig og bra. Men det finnes også billigere løsninger som b-one.

Dreamweaver er mye enklere og bedre å bruke enn frontpage. Kanksje noe mer knot i førsten, men når man kommer inn i det er det veldig bra.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Man må ikke kjøpe både .no og .com domene.
    Mannen ville jo ha både .no og .com domene for samme domenenavn. Dermed må han kjøpe hvert domene enkeltvis. Noe som illustreres veldig godt ved å klikke på linkene du oppga.
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg vil registrere både .no og .com, men jeg skjønner nå at den ene ikke følger med den andre. Men kan jeg la f.eks .com domene peke direkte mot .no, hvor jeg skal ha "hovedbasen"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Mannen ville jo ha både .no og .com domene for samme domenenavn. Dermed må han kjøpe hvert domene enkeltvis. Noe som illustreres veldig godt ved å klikke på linkene du oppga.
    Det er sant, da missforstod jeg....

Du kan bruke "URL forwarding" Akto. Hos f.eks www.webdeal.no koster dette 10.- pr. mnd.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hovedbasen" har du på egen privat server, eller på en server som du leier, såkalt webhotell. Når du registrerer domenene velger du at de enkeltvis peker mot "hovedbasen".

Sitat Opprinnelig postet av www.domeneshop.no
    La oss si at du har registrert domenet mittnavn.no. Med domenepakke for dette domenet, får du tilgang til et avansert webbasert kontrollpanel der du enkelt kan administrere:

1. Ubegrenset antall DNS-pekere: Du kan opprette så mange underdomener som du bare ønsker, og la dem peke dit du vil (f.eks. www.mittnavn.no -> 194.63.248.12). Du kan legge inn pekere både til IP-adresser (A-records) og til andre underdomener (CNAME-records). Vår DNS-administrasjon støtter også IPv6 (AAAA-records), samt NS, MX og TXT-records.

2. Ubegrenset antall epostadresser: Du kan opprette så mange epostadresser på @mittnavn.no som du bare ønsker. Du får også fem epostkontoer på vår epostserver som du kan logge inn og lese epost på. Hver av epostkontoene er på 500 MB, og kan leses med webmail eller med et epostprogram som støtter POP3 eller IMAP, f.eks. Outlook eller Eudora. Epostadressene du oppretter kan du peke til en eller flere av epostkontoene dine og/eller videresende til andre epostadresser. Har du egen mailserver, kan du la epost håndteres av denne i stedet, og bruke Domeneshop som backup mailserver (MX relay)

3. Ubegrenset antall www-forwardinger: Du kan sette opp at oppslag til www.mittnavn.no skal videresendes til din nåværende hjemmeside, som kanskje ligger på http://www.langtogvanskeligdomene.no/mittnavn/. Du velger selv om www.mittnavn.no skal bli stående i webleseren etter at brukeren er blitt videresendt (såkalt "cloaked" forwarding), eller om det er adressen man blir videresendt til som skal vises (vanlig forwarding).

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B-one.net er veldig bra, jeg har det og det virker som en drøm. Om du registrer deg der med domene så følger det med et enkelt program som du kan komme igang med og få siden opp. Det er ganske likt word og du får ordnet det du må der..

Men .no domene kan du vel ikke få om du ikke er registrert i brønnøysund ( som det sies )

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett annet alternativ er http://www.uniweb.no

Ellers så er det vel bare så søke etter webhotel, web hosting osv så dukker det nok opp en drøss av tilbydere, og så er det bare å sammenligne priser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •