Barnebidrag!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Barnebidrag!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barnebidrag!

Hei, noen som har et lett regnestykke på hvor mye jeg må betale i barnebidrag, har søkt litt rundt, men finner ik så veldig mye. Vet at det går litt på hvor ofte jeg har jenta mi... Noen?

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye du tjener har vel en god del å si!

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei.. det kommer an på hvor mye moren til ungen tjener. eller hvor mye den personen som har barnet mest. Det fikk jeg hvertfall høre av en venn som bodde hos moren som tjente mer enn faren og etter at de nye reglene kom så fikk han mindre penger fordi moren tjener mer enn faren!

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det vel snakk om hvor mye HAN skal betale er det ikke? :wink:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del synsing her ja!
    Bidraget fastsettes utfra barnets alder, din inntekt og hvor stor del av omsorgen du tar.
    MEN aller helst bør dere enes om en privat avtale, trenger du en beregning (evnt som veiledning for privat avtale) finner du den her:

http://bidragsveileder.trygdeetaten....et/dispatcher/

Norcad

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.. vi er enige om vi skal ha like mye.. 50%

Samlivsbrudd er noe drit, men extra ille når man har ei lita jente som er alt for meg..

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler med dere.
    Med 50/50 skal det ikke være mye medmindre den ene parten har lav eller liten intekt.
    NB! Et lite tips. Få en advokat til å skrive en avtale om det dere har avtalt. Hvis det går å gjøre dette raskt og felleskap er det en stor fordel. Jo lenger tid som går jo mer innputt kommer det fra forskjellige personer som ofte vankeligjør enighet.

50/50 er en ordning ordning for begge parter. Du får se barnet mye samtidig som det er tid for seg selv.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delt omsorg er absolutt det beste for alle parter.
    Bidraget vil da bli beregnet utfra forskjellene i inntekt.
    Barnetrygden deles mellom foreldrene.
    Man vil føres i ligningen som enslig forsørger (skatteklasse 2) annenhvert år.

Om dere ikke bruker advokat, så sett opp en god skriftlig avtale. Tenk nøye igjennom hva som kan skje i fremtiden. Hva når den ene parten får ny samboer/ektefelle? Hva når den ene parten får flere barn? OG aller viktigst; Hva hvis den ene parten må/ønsker å flytte? Ikke lett med delt omsorg, når barnet går på skole og foreldrene bor > 200km fra hverandre!

PS! For barnets del, velg et tidsintervall med daglig omsorg som ikke bare blir flytting - flytting - flytting for barnet. 2-3 uker hos hver anbefales fremfor en uke eller mindre i intervall.

Norcad

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal ha delt omsorg, altså barnet skal bo 50/50 hos hver.
    Da bør man bo i nærheten av hverandre. Det er min mening ihvertfall.

Det går greit så lenge barnet er lite, men når det begynner på skole blir det ikke like lett. Da blir to sett venner, ungen får heller ikke noe fast tilhørlighet, og føler at de har to hjem (det er også ekspertenes mening).

Uannsett er ikke bidraget så høyt at man bør bekymre seg over det.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 50/50 ordning for min datter siden 1999, hun er nå 9 år gammel, jeg har henne annenhver uke.

Jeg har gjort meg et par erfaringer:

Når det gjelder penger så har vi en privat avtale som går ut på at vi ikke betaler noe bidrag til hverandre. På denne måten blir det for oss aldri noen krangel om penger. Vi er enige om å dele på alle utgifter, samtidig har vi begge en barnetrygd hver og har skatteklasse 2 annenhvert år.

Akkurat nå bor vi ikke mer enn 400m fra hverandre, men det gjorde vi ikke før. Det å ikke bo i nærheten av hverandre er ikke noe problem, barn fikser dette uten problem, to sett venner, to hjem, to julaftener, to bursdager - alt dette går veldig bra. Mange ganger ser jeg at det heller gir fordeler for barnet enn ulemper. Men at de går på en skole er nok det beste.

Vil på alle måter anbefale delt omsorg, det er vel den eneste måten både far og mor kan få en sjanse til et godt og nært forhold til sine barn ved samlivsbrudd.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for alle svar..

Nå har det seg sånn at jeg har 2 valg da,

1: Hun må få hovedansvaret, altså 60% på hu og jeg får a 40%, for at hu skal få hjelp til leilighet å sånn, og da blirr det 4km unna bare..

2: Vi går for 50/50, da må hun flytte hjem.. er jo bare 6 mil en vei, men jeg vil desverre ikke at dattera mi skal vokse opp med den fam.. (jeg har mine gode grunneer til det).. hehe

Så det jeg lurer på er om vi skal gå for 60/40 til hun får seg arbeid, for så å gå for 50/50 da... Eller er det dumt...?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 50% omsorg for min sønn, og har hatt det i 6 år nå.
    Det beste rådet jeg kan gi, utfra erfaring, er å gå for en løsning nå som du også kan godta i all fremtid.
    Ting vil skje med både livet ditt og eksen sitt, og dermed er det ikke sikkert det er like stor enighet om å endre dette i fremtiden.
    Desverre er det slik i lovgivningen her i landet at det er en stor økonomisk forskjell for eksen din fra 60% omsorg (hovedomsorg) til delt omsorg. Dette kan gjøre det enda vanskeligere for henne å ville endre på dette igjen i fremtiden, selv om hun får jobb.
    Det at mamma'n har bedre økonomi kommer jo datteren deres tilgode og ikke sant?
    I ditt tilfelle ville jeg nok godtatt 40%, satt opp en god skriftlig avtale, betalt et lite bidrag med glede, og godtatt at sånn er det, og sånn blir det. Om du i fremtiden gjør mine erfaringer til skamme og får 50/50 delt omsorg, er jo det en kjempepositiv overraskelse! :-)

Norcad

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen..

Ja jeg blir nok gån med på 60/40, for jeg kunne se amer for det sa mora. Så da blir det bra for alle... Men åssen skriftlig avtale norcad? Er ikke inn i dette jeg...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •