Finnes det et bilforum? Voyager skrinlagt. Kjøpt Mondeo - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fornuftig av deg. Kan jeg få komme med en liten anbefaling?

Vw og Ford har delt plattform på en av sine modeller, nemlig Ford Galaxy og Vw Sharan.

Selv om de har brukt veldig mye av samme delene, har Sharan blitt karakterisert som det værste produktet Vw konsernet har kommet med noen sinne, mens Galaxyen har blitt en av de beste Fordene. Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en slik bil, men siden du har seriøst vurdert Voyager, Daewoo og andre, bør du iaffal vurdere denne. Har dog ikke satt meg inn i priser på bruktmarkedet, men annenhåndsverdien er veldig bra.

En test fra dinside.no:
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=20038

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Daewooen var det bare W som syntes så så "blank og fin ut" at hun fikk lyst på den. Jeg har ingen erfaring med dem, men etter et kvarter på nettet slo jeg det egentlig fra meg. I verste tilfelle kan det jo hende at jeg må til Molde for å kjøpe bil. :-D
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chrysler ER en møkkabil, har hatt det og kjørt det ved et par anledninger!!

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en variant til av Galaxy/ sharan,nemlig Seat Alhambra,tror ikke det er priset høyere enn VW/Ford.Og alle tre er jo laget på samme fabrikken.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har siste dagene prøvd følgende biler, med noen kappe konklusjoner.

Mazda 626, 2l motor. Kjapp og grei, dette eksemplaret var dessverre preget av barn som ikke helt forsto prinsippet med å holde sykkelen unna bilsiden osv. I tillegg satt jentungen relativt dårlig i baksetet (jeg satt godt), så denne ble dessverre skrinlagt pga. det.

Toyota Avensis, 1,8l motor. Svarte ikke helt til forventningene, hadd det litt trangt til beina, W satt heller ikke helt bra. Virket ikke helt tatt vare på denne heller, men "helhetsinntrykket" var ikke bra. Dette til tross for at Toyota mer eller mindre er bankers.

Nissan Primera, 1,6l motor (blir mindre og mindre). Denne var utrolig lav, virket nesten senket. Greit at jeg har en bratt bakke opp til garasjen, og at jeg veier mine kilo, men har til dags dato ikke subbet nedi med noen biler når jeg er alene og tanken nesten er tom. Det fikk jeg oppleve i dag, fikk inn snuten på bilen før den grusa skikkelig nedi. Ellers var det voldsom hjulstøy av denne, og den gamle Mazda'en (90 mod, 2.0i sedan) er faktisk sprekere og mer behagelig.

Foreløpig konklusjon er at ingen av disse svarte til forventningene, med unntak av Mazda'en som dessverre falt ut pga sittestillingen til jentungen. Hadde sikkert funnet en annen bil av samme type dersomb det hadde vært aktuelt.

Men jeg begynner å lure på om jeg er utrolig sær når det gjelder bil, men skal jeg bruke 100k på en bil som er 8 år nyere enn den jeg har må den iallefall være bedre både med tanke på komfort og støy, samt at den er litt mer dravillig enn Primera'en iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan i allefall på det varmeste anbefale VW Passat 2,0TDI, hatt min i ett år nå og er kjempefornøyd
    God plass og massevis av komfort!

Men det er et men, folk over 190cm vil kanskje slite av avstand til taket angår!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mer enn noen cm over 1,80, men trenger litt plass i bredden også. :-)

Har kommet over en Mondeo fra 1998 som bare har gått 60k, skal titte litt på den i morgen. Har vært litt skeptisk til Ford, men har snakket med et par stykker i dag som mener Mondeo er et relativt trygt valg.

Har vurdert Passat også, men har ikke kommet over noen jeg vil prøve ennå, diesel hadde jo vært greit det og. Har også begynt å snuse på Peugot 406, men svigers har hatt det, og da blir det bare tyting omhvor mye bedre alt var på hans bil. (Hva skal man egentlig med en bil til en halv mill. når man kjører 8k i året?)

Ellers mottas alle forslag med takk. Drar på bilferie 28. juli, forhåpentlig i ny bil.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en komme må forslag må en jo ha en pris å gå etter?

Hva er det tullet med at en Bare kjører 8000 i året. Jeg har 3,5 km på jobb jeg og jeg nekter plent å kjøre noe utdanka skrabberi som er mer enn 3 år gammelt (det var for å sette det litt på spissen )

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du ikke vil kjøre rundt i et vrak, (slik jeg gjør nå :-) ) men trenger du cruisekontroll, klima, GPS, varsler om du kommer over i feil kjørebane++++, samt 150hk dieselmotor, og selvfølgelig stasjonsvogn med alt du kan lesse på av utstyr? At han kjører 8 000 i året er jeg heller ikke sikker på, det er nok nærmere 6, og da er 3 av dem i ferien, kunne leid seg en kjempebil de ti dagene han er på ferie. Men, men han om det..

Jeg derimot har nesten ikke penger, og har derfor ikke tenkt å bruke mer enn 100-130k på bil, har en annen dyr hobby ved siden av :-D

Jeg bor heller ikke i verdens navle, og har derfor litt begrenset utvalg og priser i været i forhold til f.eks. Østlandet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du får noe sikrere enn en Passat. Dønn forutsigbar. Annenhåndsverdien er stabil, det er lenge til det kommer ny modell. Men hvis du er opptatt av det, så vit at det er maaaange andre av dem. Kan godt ta feil bil utenfor Rimi hvis du har uflaks.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen skal jeg ut og kjøre Ford! Har egentlig aldri hatt tro på Ford, men snakket litt med en "mekker" i går. Han mente at Mondeo var OK biler. Har funnet en Mondeo Ghia 98 mod. som har gått 63k (under 8k i året :-D). I tillegg er det stasjonsvogn og selgeren er den samme jeg kjøpte Mazda'en av, så kan det kanskje bli en deal. W og avkom må bli fornøyde også, men det skal sikkert gå bra.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det ut som det blir bil. Mondeo'en står i garasjen, og vi er stort sett fornøyd til nå. Litt småplukk, men brukt er brukt :-)

God plass, og relativt komfortabel, så nå er det bare å krangle på pris.

Det er en 1998, 1,8 GHIA som har gått 64000. Har Aircondition, antispinn og varmetråder i frontrute som de mest avanserte funksjoner bortsett fra "normale" ting.

Kjøper i tilfelle fra forhandler, er det noen som har noen formening om hva jeg bør betale for denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra forhandler, tja, kanskje en 70-90k?

Edit: Litt vanskelig å si egentlig, kommer an på hvor bra helhetsinntrykket av bilen er. Er den forholdsvis strøken må du naturligvis ut med mer enn hvis den har bulker her og der.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel så nær strøken som en brukt bil kan bli...
    Tidligere eier (liten by, lett å spore opp folk) er over 60, har ikke kone, heller ikke små barn. Passasjerseter og bakseter er nesten ikke brukt... Noen få småskraper i lakken, men de kan poleres bort, og en bulk på fremskjerm som skal fikses.

Må ta med at den kjøpes i Kristiansund, og bilprisene her er helt hinsides det som er gangbart på Østlandet. Til gjengjeld får jeg jo litt mer for den gamle her enn jeg ville ha gjort der, så mellomlegget blir muligens omtrent like stort uansett hvor jeg handler :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Det ble Mondeo!

Da har kone og barn bestemt at far skal ha Mondeo i noen år framover. 8) Hadde jeg vært riktig heldig hadde det blitt bil til helga, men noe småpuss pluss en service tar nok litt lengre tid dessverre. Men den gamle Mazda'en er iallefall på vei ut av husholdningen.

I neste uke må vi vel se på DVD spiller og skjermer, slik at de søte små kan se film når vi drar på tur, og mor skal på jakt etter takboks 8)

Satser på at bilferien i år blir enda noen hakk bedre enn den i fjor, selv om det nesten var en høydare med tur til Danmark inkludert. I år går turen til Gøteborg og Liseberg pluss noen avstikkere.

God ferie

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen

Takker for den, men det blir litt lenger øst enn vi hadde tenkt oss. Var i Mariannelund/Astrid Lindgrens verden for to år siden og det var knall. Dette så også tøft ut, men vi skal sikkert på ferie senere også 8)

Er det flere som har tips er det bare å komme med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal til Danmark: Legoland.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i Danmark i fjor, Fårup som "hovedattraksjon" og det var topp, men det passet bedre med Sverige i år. Mulig det blir Danmark neste år, så vi får se da:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0