Bra kinoer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: Bra kinoer

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bra kinoer

Hei, for at vi ikke skal skli helt ut på en annen tråd så lurer jeg på hvem kinoer som er bra og hvem man burde holde seg unna. (Lyd og bilde)
    Jeg bor i nærheten av Oslo men gjelder jo overalt i landet.

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du på farten, så er det bare å stikke innom den nordligste THX-sertifisert-salen i Norge. Og den ligger i VERDAL.
    da kan du jo tippe Lotto med det samme
    Kinoen har flunkende nye lokaler, og ble åpnet aug-03, den er en opplevelse.

http://www2.filmweb.no/norsk-kino/verdal

Gazza

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del er det Oslo som er aktuelt.
    :wink:

Men kjekt å vite.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stavanger er del vel kun sal5 som er THX sertifisert...
    I Bergen husker jeg ikke helt lenger, men jeg mener at i alle fall kp1 er thx...også forum kino da, tror jeg.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Colosseum har grei nok lyd, vel og merke hvis man sitter på rett sted. Men hjemmekinoen min er langt bedre, særlig når det gjelder basstrykk. Og den kunne vært enda mye bedre hvis jeg hadde hatt et eget rom til den istedet for en leilighet på 38 kvadrat...

Ikke det at jeg vil kalle hjemmekinoen min så veldig hi-end heller...tror den er mer mid-end.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX betyr ikke nødvendigvis den beste lyden, har vært i kinoer som ikke er THX-godkjent som har bedre lyd enn Colosseum.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden ikke bare dreier seg om bra lyd, men også bra bilde, så blir det vanskelig å holde Colosseum utenfor.

Lerretet i Colosseum gir en vanvittig innlevelse. Jeg har god erfaring både med lyd og bilde hvis man sitter litt foran midten av salen. Da innlemmes du bildemessig i filmen på en måte som ingen andre kinoer klarer.
    Enig i at lyden kan bli bedre, men den er jo blitt mye bedre enn den var og er bra nok til at den ikke ødelegger den visuelle opplevelsen.

Ellers må jeg si at Nova 1 i Trondheim, som var en av de første THX-sertifiserte salene i Norge, fortsatt rager ganske høyt. Bredt lerret i forhold til salen, og svært bratt stigning fra seterad til seterad gjør at det blir en topp opplevelse nesten uansett sete.

Ellers er jeg imponert over hva de har fått til i Fredrikstad. Alle salene er THX-sertifiserte, og de største salene er virkelig bra og med bedre lyd enn Colosseum, ihvertfall. God stigning mellom seteradene har de også, selv om jeg ikke tror de matcher Nova 1 på akkurat det. Selv om jeg bor i Halden tar jeg ofte turen til Fredrikstad.
    Kinoen her i Halden er grei nok, men matcher ikke Fredrikstad på de STORE opplevelsene (som Ringenes Herre og lignende). Dessuten blir filmene tatt av plakaten alt for fort. Men lyden er overraskende bra, selv om den IKKE er THX-sertifisert. Ulempene er litt dårlig beinplass, en håpløst plassert inngang, og litt for stor avstand fram til lerretet (det er en scene mellom fremre rad og lerretet).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino 1 i Arendal er god, særlig sal 1.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden på Colosesum er jo veldig varierende. På kanskje 1% av plassene er lyden ekstremt bra. Resten av plassene varierer fra god til håpløs.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Lyden på Colosesum er jo veldig varierende. På kanskje 1% av plassene er lyden ekstremt bra. Resten av plassene varierer fra god til håpløs.
    Får man en god plass nær midten av salen er lyden ihvertfall så bra at sammen med det digre bildet blir totalopplevelsen STOR.

Det er så vidt meg bekjent ingen saler som har god balanse i surround-lydbildet ut mot kantene av salen. De nærmeste høyttalerne blir da påtrengende sterke i forhold til resten.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvis det er den jeg så Ringens brorskap på, håper jeg virkelig ikke at den er typisk for en god kino (jeg har ikke vært på en god kino på det jeg kan huske...). Skarp, skingrende lyd, altfor sterke lys på utgangene som vel hadde en del av skylden for at bildet var utvasket og grått istedenfor svart, mindre bass enn i en gjennomsnittlig walkman (ja, ja, der overdriver jeg kanskje litt...) og veldig variabel fokus fra framviser til framviser (det skyldtes nok en doven maskinist mer enn selve kinoen). Og jeg må si at jeg har ennå ikke vært på en kino med bedre lyd og bilde enn jeg har i kjelleren! Det trengs ingen super-fantasisk-fenomenal-high-end-hjemmekino for å slå det aller meste av kinosaler! En brukbar prosjektør (som min Barco Graphics 808) og et brukbart lydanlegg (Onkyo 939, Mirage høyttalere, Zachary sub + basspumper) vil dunke det aller meste av kommersielle kinoer. Enkel årsak: Det er altfor dyrt å ha tilsvarende kvalitet i en så stor sal, og kinoer har jo et visst krav til inntjening.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hvis det stemmer at kun 3 seter er THX-godkjente bør ca. 0,3% av setene ha godkjent lyd! :lol:

De nærliggende setene er vel heller ikke så ille da, siden du anslår 1%.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Lerretet i Colosseum gir en vanvittig innlevelse.
    Når man sitter midt på og forholdsvis nær lerretet er det glimrende med et avrundet lerret, men når man sitter på siden er det mye bedre med et flatt lerret. Da slipper man at den nærmeste siden av bildet ser ut som et widescreen-bilde på en 4:3-tv mens det på den borteste siden ser ganske normalt ut. Med et flatt lerret blir "sammentrykkingen" i bredden konstant over hele bildet, og da legger man mye mindre merke til det.

Så det er ikke bare lyden som suger totalt når man sitter på siden i Colosseum...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvilken kino man sitter i så ødelegger det hele film opplevelsen dersom man må sitte på siden.. Det er ihvertfall min mening... :?

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvis det er den jeg så Ringens brorskap på, håper jeg virkelig ikke at den er typisk for en god kino (jeg har ikke vært på en god kino på det jeg kan huske...). Skarp, skingrende lyd, altfor sterke lys på utgangene som vel hadde en del av skylden for at bildet var utvasket og grått istedenfor svart, mindre bass enn i en gjennomsnittlig walkman (ja, ja, der overdriver jeg kanskje litt...) og veldig variabel fokus fra framviser til framviser (det skyldtes nok en doven maskinist mer enn selve kinoen). Og jeg må si at jeg har ennå ikke vært på en kino med bedre lyd og bilde enn jeg har i kjelleren! Det trengs ingen super-fantasisk-fenomenal-high-end-hjemmekino for å slå det aller meste av kinosaler! En brukbar prosjektør (som min Barco Graphics 808) og et brukbart lydanlegg (Onkyo 939, Mirage høyttalere, Zachary sub + basspumper) vil dunke det aller meste av kommersielle kinoer. Enkel årsak: Det er altfor dyrt å ha tilsvarende kvalitet i en så stor sal, og kinoer har jo et visst krav til inntjening.
    Er fast kinogjenger i Arendal hver sommer, og kan bekrefte at sal 1 er ypperlig. Ikke noe tull med den! Hvis du er misfornøyd; bad i Pollen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Er fast kinogjenger i Arendal hver sommer, og kan bekrefte at sal 1 er ypperlig. Ikke noe tull med den! Hvis du er misfornøyd; bad i Pollen.
    Med Mastiffs hjemmekino som referanse tror jeg de fleste offentlige kinoer kommer til kort. Ikke ta det som kritikk av Arendal kino, det er bare noen som er så sinnsykt bortskjemte (ja, nå er jeg litt misunnelig igjen... )

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal har bra kino, alle fire salene er vel thx såvidt jeg har forstått. Men setene er så j**** trange!

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler også Prinsen kino i Trondheim. De har pusset opp de fleste salene for ikke så lenge siden. Bra lyd og heftig lydtrykk i de største salene, med kjempegodplass til beina, koppholdere og justerbare seter.
    Føltes som om alle seteradene flyttet seg i den siste Matrix-filmen...

Newcomer Snowman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino City i Drammen er kjempe bra, THX og bra bilde.

Hilsen Petter

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bergen er KP5 best, ganske liten og kvadratisk. Lite/ingen klang og man får et ganske utmerket lydperspektiv nesten uansett hvor man sitter, takke været kort avstand til alle høyttalere. Nesten like bra som hjemmekino!!!!!!!! :lol:

KP1, KP2 og KP3 er også THX godkjente, men sliter litt med å være for avlange. Alikevel gode saler. KP1 er helt jævlig hvis man sitter feil, så selv kill bill på en av de fremste radene, helt ute på siden. Tenker avstanden til lerret var 2% av billedbredden, og i tillegg helt skråstilt. Får man derimot gode seter kan denne salen også være ganske så kongelig.

Forum er et ekkohelvete!!! Elendig akustikk, med hard mellomtone og diskant som smeller mellom veggene. Bassen er også tynn. Jeg liker HØY lyd, men på forum er det bare ubehagelig. Er IKKE thx-sertifisert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •