Har det rablet for Apple?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har det rablet for Apple?

Sak 1: Apple nekter å reparere iPod-spillere som er over ett år gamle. Det mener Forbrukerrådet er ulovlig, men Apple nekter fortsatt:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114988

Sak 2: Apple-forhandlere selger iPod med tap på grunn av Apples dårlige kundeservice. Nå går Hi-Fi Klubben ut mot produsenten:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115077

Kan man holde på slik? Dersom jeg starter egen webshop så kan jeg da bare si til mine kunder at "nei, jeg synes produktet du har kjøpt skal ha 8 måneders garanti og 11 måneders reklamasjonsrett. Take it or leave it. Dersom du gidder å anmelde meg, så....samma for meg.".

Vi burde egentlig ha puttet iPod og iTunes i nederste skuff og låst den.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bare laber lydkvalitet, men en får med markedets dårligste service også. En sånn MÅ jeg bare ha.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke det første eksemplet på Apples slappe holdning til kundeservice. Det første var batteriene i den orginale Ipoden som kun holdt et år, og ikke kunne byttes ut, så var det Nanoen hvor skjermen ble ripet bare man stirret for hardt på den, også i de tilfellene nektet Apple å ta ansvaret.

Da er det godt at man kan stemme med lommeboka, og det har jeg gjort for lenge siden. Du finner ingen Apple produkter i lommene mine!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da iallefall jeg bestemt meg! Ingen produkter fra den kanten her. :-(

En annen ting jeg reagerer på er 2 års reklamasjon, skal ikke disse produktene vare lengre? Det står da i kjøpsloven at dersom en vare er ment å vare lenger enn to år har man 5 års reklamasjonsfrist på varen. Så vidt jeg vet gjelder faktisk dette for mobiltelefoner, så hvorfor ikke på denne typen vare også?

Til slutt: Er litt vanskelig for VG å skille div. kjeder fra hverandre, Harald Haaland er sjef både for HI-FI klubben og HI-FI kjeden (HI-FI Center Kjeden ?). :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøpe apple når man kan kjøpe alt det andre som finnes??

Aldri skjønt helt d derre...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    En annen ting jeg reagerer på er 2 års reklamasjon, skal ikke disse produktene vare lengre? Det står da i kjøpsloven at dersom en vare er ment å vare lenger enn to år har man 5 års reklamasjonsfrist på varen. Så vidt jeg vet gjelder faktisk dette for mobiltelefoner, så hvorfor ikke på denne typen vare også?
    For min del helt utrolig. Det nærmest oser arroganse av Apple! Blir vel slik når man har klart å legge sin hånd over markedet og skape en slik markeds makt som dem har fått til (les:alle MÅ ha Ipod).

Nr1: Det er ikke kunden sitt ansvar å påbevise at feilen på produktet var der da han/hun kjøpte det. Tvert i mot er det levrandøren sitt ansvar å bevis at feilen IKKE var der slik jeg tolker det.

Nr2: En Ipod må da være ha en beregnet levealder på mer enn 2 år! Hvis dem ikke har 5 års reklamasjons rett, vil jeg anbefalle dem (som min jus lærer sa det så flott) å skrive at dette produktet kan man ikke regne med at varer i over 2 år. Hvis ikke vil jeg si at det er 5 år. For hvis det er slik at Ipoden ikke skal vare mer enn i 2 år, blir det i alle fall ikke noe kjøp fra meg slik jeg har tenkt.

Dette er prinsippielt meget viktig. Synes Apple burde ta seg selv i nakkeskinnet her og rette opp i dette tullet. Kutt ut arraogansen og gjør kundene fornøyd!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker iTunes og iPod selv, men det blir nok andre alternativ når man får presentert slik arroganse fra eplefabrikken. :twisted:

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste spikeren i kista for min del, blir null apple-produkter på meg!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte en iPod Mini for en tid tilbake, men endte opp med en Zen Micro på grunn av pris per gigabyte samt mulighet for å bytte batteri. Åpenbart et godt valg, for jeg kjenner mange som har måttet krangle lenge for å få fikset iPoden sin, og en av dem ga opp til slutt.

Men ærlig talt. Høy pris, råtten service, slitsom proprietær programvare som støtter få formater og ingen mulighet for å bytte batteri? Da går det an å ofre litt på design og kjøpe Rio, MSI eller iRiver.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Siste spikeren i kista for min del, blir null apple-produkter på meg!
    Håper flere tenker spm deg, da blir de nok litt mindre "eplekjekke"fremover. :-)

Servicen bare MÅ bli bedre dersom produktene deres blir boikottet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Som ansvarlig for Apple i en av landets største kjeder innen feltet må jeg dessverre bare bekrefte VG og Akams informasjon rundt reklamasjon. Dette er selvsagt lovstridig og Apple vil måtte gi seg på dette før eller siden, der forhandleren i mellomtiden sitter med problemet. Forhandleren kan selvsagt ikke nekte å følge norsk lov og praksis og må med andre ord rydde opp for egen regning.

Problemet skyldes rett og slett en feil tolkning av den norske loven i Apple systemet, men vil nok forhåpentligvis bli korrigert med det første.

"Problemet" er jo at produktet er genialt, det hersker det liten tvil om...

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Har selv en iPod som jeg har vært fornøyd med så langt. Men når man leser slikt, så må man jo prise seg lykkelig over å aldri hatt behov for Apple's "kundeservice"!

Med slike hodninger hos Apple så blir det nok ikke flere Apple-produkter på meg heller i fremtiden. :evil:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Som ansvarlig for Apple i en av landets største kjeder innen feltet må jeg dessverre bare bekrefte VG og Akams informasjon rundt reklamasjon. Dette er selvsagt lovstridig og Apple vil måtte gi seg på dette før eller siden, der forhandleren i mellomtiden sitter med problemet. Forhandleren kan selvsagt ikke nekte å følge norsk lov og praksis og må med andre ord rydde opp for egen regning.

Problemet skyldes rett og slett en feil tolkning av den norske loven i Apple systemet, men vil nok forhåpentligvis bli korrigert med det første.

Hvis Norsk lovgivning er "forvirrende" for Apple's advokater har de kanskje feil jobb? Det skal ikke mye til for å tolke dette slik resten av Norges befolkning gjør det.

Hvor mange forhandlere vil fortsette med å forhandle disse produktene dersom servicen fra Apple er så dårlig?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jo, det hersker det veldig mye tvil om. For meg er i alle fall et så dårlig produkt helt uaktuelt. Men å lage fin innpakning og markedsføring på et elendig produkt, det kan de absolutt.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvis Norsk lovgivning er "forvirrende" for Apple's advokater har de kanskje feil jobb? Det skal ikke mye til for å tolke dette slik resten av Norges befolkning gjør det.
    Hvis det ligger tvil hos Apple, ville jeg anbefalt dem om å lese "video dommen" som faktisk ligger til grunn for 5 års reklamasjons retten man har i forbrukerkjøpsloven.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye makt i å bevisst misforstå ting...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hvorfor kjøpe apple når man kan kjøpe alt det andre som finnes??

Aldri skjønt helt d derre...
    Mange prioriterer design. Selv er jeg en av de.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Mange prioriterer design. Selv er jeg en av de.
    Dårlig lyd, går vel istykker snart, men den er jo pen da!

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble tatt opp på FBI på nrk mener jeg det var her forrige dagen. Det er jo helt høl i hode at ett slikt produkt skal holde så kort. Har selv en 30gb photo er veldig fornøyd med den, den har funka helt fint, helt til nå. den skrur seg ikke av. skal prøve å oppdatere softwaren på den og se om det hjelper.
    Til de som har problemer med batteriet til ipod så er det ett firma som heter ipodbatteri.no som bytter batteri mye billigere enn apple, som skal ha hele 1200 for nytt batteri. Det er helt idiotisk for ett slikt batteri er ikke vært så mye.

Jeg blir også veldig irritert når jeg leser slikt. Når man først går til kjøp av en slik dyr vare så burde den holde lenge.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple tenker vel at det skal være som med mobiltelefoner: Bra nok byggekvalitet til å holde i et års tid før den faller i fisque. Ungdommen kjøper jo bare noe nytt og mer moderne uansett, og de bruker iallefall ikke energi på å klage.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •