Noen (hobby) jurister her? Problemer med huseier ved leie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen (hobby) jurister her? Problemer med huseier ved leie

Er ikke av relatert, men poster i generell chitchat, så det får stå sin prøve.

Først en liten intro:
    I høst mottok vi en regning fra huseier for fellesutgifter. Denne bestred vi, da vi mente at denne ikke stemte, i tillegg hadde vi ikke noe dokumentasjon på utgitene, i tillegg til dette var den for 2 år, i motsetning til et år av gangen som vi skulle ha fått.. Vi hadde møte med huseier, og fikk tilbud om å betale halvparten av den aktuelle regningen.
    Etter konsultasjon med advokat fant vi ut at det hørtes som en grei løsning, og vi aksepterte tilbudet så sant vi fikk se på regnskapet. Tilbudet stod da ikke lenger ved lag, og vi var like langt.
    Vi avtalte å ha nytt møte med huseier, og vi sa klart ifra at vi måtte ha et regnskap på utgiftene før det ble aktuellt å betale regningen.
    Vi hørte ikke noe mer fra utleier (på ca et halvt år) før vi traff styreformannen på utsiden av bostedet.
    Det var et møte som, hva skal jeg si, ikke var mye behagelig. Styreformann gikk verbalt til angrep på oss og lurte på hvorfor vi ikke hadde betalt. Vi prøvde å komme med vår side av historien, at vi ventet på regnskapet, og at de skulle ta kontakt for nytt møte, men det var ikke mulig å komme igjennom til styreformannen.
    Styreformannen sa rett ut at "betaler dere ikke nå, så kommer jeg med politiet og kaster dere ut, det er noe jeg har gjort mange ganger før".
    Etter dette tok jeg kontakt med med en annen i styret i selskapet som eier bygget, han kom med tilbudet vi tidligere hadde fått på nytt, bare nå har utgiftene steget videre. Vi fikk til i morgen, fredag, kl 1300 på å bestemme oss.

Vi har fremdeles ikke mottatt noe regnskap på utgiftene. Det eneste som kan ligne, er en oppstilling med strøm 2003 xxxx kr, fyring 2003 xxxx kr strøm 2004 xxx kr osv.... Dette mener vi at ikke er nok siden dette kan være tall tatt ut av luften.
    Jeg har selv idag tatt kontakt med regnskapsfører, og han ga meg samme oppstilling på nytt. Fortsatt like langt.

Er det noen som har råd til hva vi skal gjøre? Er det vi som leiere som er vanskelige, eller er det den proffesjonelle part (utleier) som svikter her?
    Slik det virker for oss, gjør huseier det de kan for å ikke ta det med til forliksrådet, kan det være fordi tallene er tatt ut av lufta og de ikke har noe regnskap?

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da 3 år med juss så jeg kan jo forsøke (har dog ikke studert husleieloven så det kan jeg ikke så mye om)
    Etter å ha sjekket Lovdata så synes dette å være den rette Paragrafen for problemet:

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved dette på samtlige leiere i eiendommen.

Av dette kan vi i alle fall trekke følgende slutninger:
    1. I den kontrakten dere har undertegnet er det tatt inn en særskilt klausul om at dere skal betale strøm og fyring UTENOM husleien? Hvis det ikke er det er saken grei; da kan ikke huseier kreve noe av dere jf. første ledd.

2. Dere kan som du har skrevet kreve å få regnskapet årlig (og beskjed om å betale mye raskere vil jeg tro) Han kan i alle fall ikke komme med krav som retter seg to år bakover hvis dere ikke har fått noen regning på det tidligere.

3: Det fremgår av første ledd at dere kan kreve å få se et regnskap over de totale fyring/strømutgifter for hele boligen og hvordan disse er blitt fordelt på de enkelte enhetene/leilighetene. Det er mao ikke nok som de har gjort å komme med noe tall uten noen forklaring på hvordan disse er kommet frem.

Ser at de truer med å kaste dere ut... Her står dere sterkt.
    For det første så må en oppsigelse være skriftlig og følge visse formkrav hvis ikke er den ugyldig. At noen truer med utkastelse ved et tilfeldig møte gjelder da selvsagt ikke som en gyldig oppsigelse.
    Hvis det er klausuler i kontrakten deres som gir eier rett til øyeblikkelig utkastelse ved misligholdt leie kan dere løse problemet som følger etter lovens § 3-8:

Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Leieren skal så snart som mulig gi utleieren melding om deponeringen og begrunnelsen for den.

Deponering etter første ledd skjer ved at beløpet settes inn på konto i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Beløpet, herunder renter, skal bare kunne disponeres av leieren og utleieren i fellesskap. Finansinstitusjonen skal likevel kunne utbetale beløpet i samsvar med rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom.

Ellers ville jeg kontaktet leieboerforeningen, forbrukerrådet og hørt hva de anbefalte. Forliksråd er heller ikke så dumt....
    Jeg er som sagt ikke ekspert på husleieloven, og dere må ikke ta alt jeg skriver her som den hele og fulle sannhet. Det er kun sånn jeg forstår det etter å ha lest gjennom loven. Tror imidlertid ikke jeg skal være helt på viddene heller

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så lett å komme med gode råd her, men jeg er rimelig sikker på at det med at styreformannen skulle kunne "komme med politiet" for å kaste dere ut er en kjempebløff.

Du sier lite om forholdene ellers, f.eks om dette er en større utleiegård med andre leietakere, og eventuelt hvordan disse har forholdt seg til fellesutgiftene.

Er det virkelig slik at dere ikke har noen form for kontrakt som regulerer hva dere skal betale, og eventuelt hva slags fellesutgifter dere må påregne? Dersom dere har en kontrakt, og denne ikke sier noe om dette så burde saken være grei. Det er jo også avgjørende hva kontrakten sier om oppsigelse av leieforholdet.

Som sagt, vanskelig å gi råd på den tilgjengelige bakgrunnsinformasjonen. Jeg er heller ingen jurist, bare så det er helt klart.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok ny oppdatering:

Det står i kontrakten vår at vi skal betale for oppvarming, og det er jo noe vi ønsker å gjøre. Det som kom frem av brevet vi fikk var at vi skulle betale strøm (vi har egen strøm, og fellesstrøm skal gå inn i husleien), brensel til oppvarming og vaktmestertjenester.
    Så bare der burde vi i utgangspunktet kunne fjerne strøm og vaktmestertjenester fra regnestykket. I tillegg har vi jo som sagt våre tvil til de tallene som står på oppvarming.
    Vi betaler også fast et akonto beløp i måneden for fellesutgiftene. Dette er, og har alltid vært (dvs. aldri justert) på 600 kr,- pr måned. Vi vil forvente at et slikt beløp er nogenlunde rett, men noen justeringer vil det selvfølgelig alltids bli. Hvis akonto-beløpet skulle vært rett i henhold til kravet måtte det ha vært på nærmere 1500 kr pr. mnd, noe som hadde medført at vi aldri hadde flyttet inn i den aktuelle leiligheten.

Igår sjekket jeg med noen andre som leier av samme selskap, et inkasso selskap. Sjefen i dette selskapet hadde også fått krav om fellesutgifter i fjor høst. Han syns også at kravet virket urimelig høyt, så han fikk etter en del om og men sett på bilag. Der viste det seg at det var mye som ikke stemte. Han fikk til slutt justert det han skulle betale, og var nå ferdig med saken.
    Han sa også at selv han aldri tok sjangsen på å snakke med formannen, for han var "klin gærn". Den uttalelsen var fra en sjef i et inkasso-selskap, og det i seg selv mener jeg at sier en del.

Idag lå det et brev i postkassen ang. kravet. Vi fikk beskjed om at hvis det ikke var gjort opp innen 14 dager ville det bli oversendt til namsmannen for innkrevning.
    Kan de gjøre dette når vi har bestredet kravet? Er det ikke god inkasso-skikk å ikke sende noe videre før saken er løst? Ev. behandlet i forliksrådet?

Personlig så tror jeg huseier gjør alt han kan for å ikke ta saken til forliksrådet, han prøver å presse på en løsning, med å gi oss noen tilbud, men som vi vurderer at vi ikke kan ta stilling til siden vi aldri har fått noe dokumentasjon på kravet.
    Jeg vet at huseier har tatt andre lignende saker til forliksrådet før, og det har ikke gått så bra for huseier. Sist hadde de et krav på 180 000 på en tidligere nabo. Denne naboen nektet også for fellesutgifter og sluttet til slutt å betale leie fordi huseier ikke rettet mangler selv etter uttallige påminnelser. Dette kravet ble etter en runde i forliksrådet til 20 000.

Jeg begynner etter hvert å bli temmelig oppgitt over hele saken. Det er sånn nå at hvis det (høye) beløpet viser seg mot formodning at stemmer, så betaler jeg det med glede bare for å bli ferdig med saken.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ikke så lett å komme med gode råd her, men jeg er rimelig sikker på at det med at styreformannen skulle kunne "komme med politiet" for å kaste dere ut er en kjempebløff.

Du sier lite om forholdene ellers, f.eks om dette er en større utleiegård med andre leietakere, og eventuelt hvordan disse har forholdt seg til fellesutgiftene.

Er det virkelig slik at dere ikke har noen form for kontrakt som regulerer hva dere skal betale, og eventuelt hva slags fellesutgifter dere må påregne? Dersom dere har en kontrakt, og denne ikke sier noe om dette så burde saken være grei. Det er jo også avgjørende hva kontrakten sier om oppsigelse av leieforholdet.

Som sagt, vanskelig å gi råd på den tilgjengelige bakgrunnsinformasjonen. Jeg er heller ingen jurist, bare så det er helt klart.
    Det som er viktig med kontrakten er at vi skal betale noe utenom den faste leien, noe vi gjør, og noe vi ønsker å gjøre. Huseier skal da tross alt ikke ta oppvarmingen på sin kappe når det er presisert i kontrakten.
    Utover dette, så er ikke kontrakten videre spennende, da hva som er lov å ta betalt for står beskrevet i husleieloven, og denne er ufravikelig.

Vi reagerer som sagt på at vi fikk regning for 2 år, når vi skulle fått for et år. Manglende dokumentasjon på kravet, feil innhold i kravet, samt at akontobeløpet var uforholdsmessig mye feil, og i tillegg til at det ikke var justert.

Den nye husleieloven som kom i 2000 har langt på vei gjort at leietakere skal kunne lettere forutsi sine utgifter, men noe gjenstår tydeligvis fremdeles.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange køddhuer som leier ut...

Stå på krava, skal ganske mye til for at han kan kaste dere ut! Som regel er det et større problem å bli kvitt en leietaker enn det er at leietaker blir kastet urettmessig ut for å si d sånn...

Men forstår godt frustrasjonen din!

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Det er mange køddhuer som leier ut...

Stå på krava, skal ganske mye til for at han kan kaste dere ut! Som regel er det et større problem å bli kvitt en leietaker enn det er at leietaker blir kastet urettmessig ut for å si d sånn...

Men forstår godt frustrasjonen din!
    Utleier skal da klare å bli kvitt oss... noe som de sikkert ønsker veldig sterkt. Vi leverte for en tid tilbake oppsigelse på leiligheten, så vi er ute av den innen 1.juni. God tid i forveien til en ev. utkastelse som først vil skje 5-7 uker etter å ha mottatt et 4.18 skjema, noe som vi enda ikke har mottatt.

Vi ønsker som sagt å gjøre opp for oss, men vi vil at det skal skje på riktig måte. Vi har hele tiden oppført oss profesjonelt. Sendt svar pr post dagen etter vi har mottatt noe fra dem. Utleier derimot har kanskje brydd seg med å skrive en håndskrevet halv a4 side som de har puttet i postkassen vår. Hvis de ikke har gjort det, så har de kanskje ringt og vært sinna på telefonen, og andre ganger igjen har vi aldri fått noe tilbakemelding

Edit: Leif

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg rett nå så betaler dere for den strømmen dere forbruker selv( i leiligheten) og kravet dere har fått mot der dreier seg om fellesstrøm utover dette som det ikke står noe om i kontrakten og det gjør det heller ikke om vaktmesterutgifter? Og i tillegg har dere betalt et akontobeløp allerede for dette selv om det ikke står noe om dette i kontrakten?

Loven er nå slik:
    § 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4.

Hvis det bare er avtalt at det skal betales brensel i tillegg til husleiebeløpet så kan de ikke gjøre gjeldende krav om strøm og vaktmestertjenester utover det som er oppvarming. Høres helt på trynet ut hele opplegget.....

Det jeg ville gjort: Sendt en protest på kravet til utleier (rekommandert) hvor dere gjør klart at kravet vil bestrides. Han kan da ikke i utg.pkt gå til tvangsinndrivelse før dette er avgjort.Skriv også gjerne at dere vil ta saken inn for forliksrådet om dette ikke kan løses på rimelig vis dere imellom.
    Kontakt så juss-buss (i Oslo) eller hjelpetjensten til et annet juridisk fakultet (dette er gratis) og spør om de kan hjelpe dere. Ring forbrukerrådet/ombudet og stå på krava....
    Hvis de sender saken tiol namsmannen, ta kontakt der og forklar at kravet er omstridt og spør hvordan de råder dere til å gå frem..

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Forstår jeg deg rett nå så betaler dere for den strømmen dere forbruker selv( i leiligheten) og kravet dere har fått mot der dreier seg om fellesstrøm utover dette som det ikke står noe om i kontrakten og det gjør det heller ikke om vaktmesterutgifter? Og i tillegg har dere betalt et akontobeløp allerede for dette selv om det ikke står noe om dette i kontrakten?

Loven er nå slik:
    § 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4.

Hvis det bare er avtalt at det skal betales brensel i tillegg til husleiebeløpet så kan de ikke gjøre gjeldende krav om strøm og vaktmestertjenester utover det som er oppvarming. Høres helt på trynet ut hele opplegget.....

Det jeg ville gjort: Sendt en protest på kravet til utleier (rekommandert) hvor dere gjør klart at kravet vil bestrides. Han kan da ikke i utg.pkt gå til tvangsinndrivelse før dette er avgjort.Skriv også gjerne at dere vil ta saken inn for forliksrådet om dette ikke kan løses på rimelig vis dere imellom.
    Kontakt så juss-buss (i Oslo) eller hjelpetjensten til et annet juridisk fakultet (dette er gratis) og spør om de kan hjelpe dere. Ring forbrukerrådet/ombudet og stå på krava....

Det er avtalt i avtalen at vi skal betale for oppvarming, det står også en del annet der, men dette er i strid med husleieloven, så dette har ingen innvirkning.

Du forstår det riktig med at vi betaler selv for den strømmen vi forbruker. Fellesstrøm (lys i oppgang osv) skal ikke tas betalt for på siden, men skal være en del av den faste husleien, dette fra websidene til leibeboerforeningen.

"Det er bare adgang til å avtale at leieboeren skal betale husleie, tillegg for brensel eller elektrisitet, depositum og annen garanti. Utleierens utgifter til trappevask, kabel-tv, vaktmester, offentlige avgifter, fellesstrøm og liknende skal være inkludert i husleien. "

Brensel betaler vi via akontobeløpet, og i tillegg så regnet vi med justeringer på beløpet og avregninger hvert år, dette har ikke vært tilfelle.
    Elektrisitet har vi egen kontrakt med kraftselskap og egen strømmåler for.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg rett og slett ikke hva utleier har å fare med.....
    Skriv dette du har forklart her kombinert med det fra leieboerforeningen i et rekommandert brev til utleier, og gå til enten forbrukerrådet e.l. eller forliksrådet om de ikke gir seg. Gi for all del ikke etter og betal (med mindre de gir seg på et tilnærmet symbolsk beløp for å få saken ut av verden og spare dere for en del styr.)

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har ikke tenkt å gi oss, ikke noe problem det.... nå blir det mer og mer en prisippsak også. Det forliksrådet kommer med betaler vi mer enn gjerne, da blir det i alle fall "rett"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •