Kjøpe eller leie?(Oslo)/ Ing. erfaring også!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe eller leie?(Oslo)/ Ing. erfaring også!

Heisann,

flytter forhåpentligvis til oslo i høst for å bynde på HIO på ingeniør i bygg. Står da over et stor valg, leie eller kjøpe? Som 18åring synes jeg at nesten at det er litt tidlig og bestemme meg for å kjøpe osv, men usansett!

Ved leie føler jeg at pengene blir kastet ut glasset, får ikke noe igjen for de. Og alle vet jo at leie i Oslo er svindyrt! Andre alternativ er å kjøpe en leilighet litt utenfor sentrum(sentrum er svindyrt!) som feks Torshov.

Krypinnet jeg er ute etter er til meg og dama, så et-roms er et alternativ.

-Ønsker gjerne tips erfaringer rundt dette!
    -Og hvis noen her er bygg ing. eller annen type ing, fortell meg gjerne litt om utdannelsen osv

Takk takk!

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så halvgalt å leie, jeg leier også sammen med dama, jeg jobber og hun studerer. Vi leier på grønnland, her betaler vi 6000 for 50 kvm i ganske bra standar. Denne fikk vi via utleiemegleren.no, Jeg hadde nok ikke kjøpt noe selv om det er det "beste" alternativet. Man får MYE utgifter hvis man kjøpter, men man kan jo alltids selge igjen da. Dere er jo ganske unge så det er jo snakk om inntekt også da, for økonomi er noe som virkelig kan ødelege et forhold, f.eks hvis den ene ikke kan betale for seg over lengere tid etc. Så planlegging er veldig viktig når de gjelder økonomi.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe til to personer så tror eg iallfall eg hadde gått for minimum en to roms... Greit å ha et rom å legge seg i om man f.eks skal tidlig opp og den andre ikke skal det.....

Gjelder jo forsåvidt leige og d ja

Har du mulighet til å kjøpe så kjøp! Ingen tvil!
    Bare ikke gå over det du har muligheter til å betale ved en senere anledning hvis rente stiger osv...

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Har du mulighet til å kjøpe så kjøp! Ingen tvil!
    Bare ikke gå over det du har muligheter til å betale ved en senere anledning hvis rente stiger osv...
    Hør, hør. Har selv eid en to roms i drøye to år. Skulle jeg solgt i dag, ville jeg ikke gått en krone under 30% over det jeg ga for den.

Og slapp av, prisene kommer IKKE til å synke (IMHO), jeg vet at det finnes noen få individer som tror dette, men jeg innbiller meg at de ikke har satt seg godt nok inn i markedet i Oslo. I verste fall kan prisene stagnere og stanse opp en periode, men da må det nok en seriøs knekk i enten nasjonal- eller verdensøkonomien. Enkelte har sittet på gjerdet og venta i årevis, og sagt at NÅ er toppen nådd, NÅ vil prisene synke/bobla sprekke, osv. Disse har i dag skjegget sitt ganske fullt av postkasser.

Er du derimot overbevist om at du aldri noensinne vil kjøpe deg leilighet, kan det være greit å leie. Ta en kikk på andre storbyer i Europa, prisene i Oslo har masse å gå på, Jeg anbefaler sterkt å komme deg inn i boligmarkedet så fort som mulig.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og samboeren min var i samme situasjon sist sommer. Vi endte opp med å kjøpe en leilighet utenfor sentrum frem til jeg er ferdig på skole. Tror ikke vi betaler mer i lån og husleie enn det ville kostet oss å leie en leilighet, samt at leiligheten etter oppussing og "normal" prisøkning er verdt betraktelig mer nå.

har man råd til å kjøpe er det ingen tvil!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du mulighet til og kjøpe så kjøp. Men pass opp for typiske ungdomsleiligheter med lavt innskudd og skyhøy f.gjeld, de blir ett mareritt og få solgt igjen etter noen år..

ang torshov så er jo det langt fra noe billig område.. faktisk 5. høyeste kvm pris i hele oslo, bak vestkanten (frogner, majorstuen, ullern, aker, st.hanshaugen) kvm prisen her ligger i snitt på 31700 men 1-2 roms har gjerne også endel høyere kvm pris enn det.. når det er sagt skal det uansett vanskelig gjøres og tape på kjøp av bolig her i byen.. lykke til!

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaultier
    har du mulighet til og kjøpe så kjøp. Men pass opp for typiske ungdomsleiligheter med lavt innskudd og skyhøy f.gjeld, de blir ett mareritt og få solgt igjen etter noen år..
    Veldig godt og viktig poeng!!

En tommelfingerregel, når du er ute på boligjakt, er å forholde seg til kvadratmeterprisen. Den riktige måte å regne ut denne på er som følger:

(VERDITAKST+FELLESGJELD) / BOAREALE

Mange kjøper i blinde uten å være klar over hvor dyre leilighetene deres faktisk er!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •