Subjektiv/Objektiv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subjektiv/Objektiv

Jeg har lag merke til at det er mye "krangling" i enkelte tråder, og sist i en tråd om hva som er negativt med SVS: http://avforum.no/forum/h-yttalere/35212-negative-ting-med-svs-1.html

Det første jeg legger merke til er at de fleste "negative" sider ved produktet i aller høyeste grad er subjektive meninger. Stygg, stor, vanskelig å kalibrere (mitt forslag forøvrig), dårlig til musikk osv.

Noen av argumentene var åpenbart et resultat av dårlig kunnskap, mens andre igjen gikk helt på smak. Jeg forstår virkelig at noen går ut å påpeker åpenbare feil i argumentene når påstandene er helt urimelige. Jeg påstod jo selv at SVS er vanskelig å kalibrere, men dette bunner altså i manglende kunnskaper og gjelder generellt meg og subber. Dermed er det ikke riktig å si at dette er en negativ side ved SVS.

Lygren ville åpenbart at ingen skulle forsvare SVS og at tråden skulle omhandle negative sider. Dette synes jeg er tåpelig, og det var feil å stenge tråden!

Måtte bare få det ut, og da hører vel dette hjemme under generell chitchat?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nerbye, vi trenger ikke enda en SVS vs. resten tråd, det har vi mer enn nok av fra før av. Poenget med tråden var å formidle de negative aspekter ved SVS, noe som ble gjort og ettersom det ikke var stort mer å finne enn størrelse i dagens marked hadde tråden utspilt sin rolle.

Hvis du ønsker lese om SVS finnes det en offisiell tråd du kan lese deg gjennom. Lurer du på kalibrering finnes det også et utall tråder her inne, og du må gjerne lage en ny hvis du har flere spørsmål.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråder av typen "Det MÅ være noe i veien med SVS subber?" finner man i forum over hele verden

Jeg kan godt forstå hvorfor, det er simpelten en del jantelov, og en del sunn skepsis.

Jeg leste for litt siden igjenom den gamle SVS tråden hvor jeg først hørte om SVS. Til å begynne med var jeg skeptisk til at subbene kunne brukes til noen ting i det hele tatt. Til slutt lot jeg meg rive med og bestillte en, men jeg var da fremdeles HELT sikker på at de aldri i livet kunne brukes til musikk.

Nå var jeg også da av den oppfatning at subber generelt ikke kunne brukes til musikk. Det var spesielt et album som hadde voldet alle mine tidligere subs store problemer; Hans Zimmer - Soundtrack From Gladiator.

Bassen der er meget dyp, samtidig som den har mye tekstur. Absolutt alle subs jeg så langt hadde hatt hadde vært nødt til å kaste inn håndkleet, til og med den lovpriste Infinity Kappa Sub kom til kort der.

Prøv da å forestill deg min store overraskelse når jeg noen dager etter at jeg hadde fått PB10en fant frem CD'en bare for å få bekreftet mine mistanker. PB10en hang med på alle dynamiske utsving, og den lave forvrengningen førte selvfølgelig til at alle teksturer kom uskadde frem!

Derfor har jeg ingen store problemer med å forstå hvorfor det er noen som leter etter grove feil hos SVS. De er helt enkelt for gode til å være sanne.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nerbye, vi trenger ikke enda en SVS vs. resten tråd, det har vi mer enn nok av fra før av. Poenget med tråden var å formidle de negative aspekter ved SVS, noe som ble gjort og ettersom det ikke var stort mer å finne enn størrelse i dagens marked hadde tråden utspilt sin rolle.

Hvis du ønsker lese om SVS finnes det en offisiell tråd du kan lese deg gjennom. Lurer du på kalibrering finnes det også et utall tråder her inne, og du må gjerne lage en ny hvis du har flere spørsmål.
    Jeg lager masse tråder og får masse svar! Jeg er kjempefornøyd med forumet. Det jeg synes var litt teit er at du stengte en tråd fordi noen ville påpeke åpenbare feil i argumentasjonen.

Du mener tydeligvis at vi har diskutert SVS nok, og jeg mener at vi tydeligvis ikke har det siden interessen for slike tråder er såpass stor. Det er selvfølgelig riktig av administrator å passe på at ingen blir utsatt for personlige angrep, og der gjør dere en flott jobb, men hvorfor skal vi ikke kunne diskutere SVS når vi ønsker det?

Dette er ikke noen stor sak for min del, men rett skal være rett.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som etter min mening ødela den tråden, var at de som hadde innvendinger mot SVS ikke fikk ha tråden i fred. Stadig måtte fornøyde SVS-eiere inn og forsvare produktene sine. Men sånn blir det gjerne med produkter som vekker sterke følelser.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det på et litt annet vis. Når noen feks påpeker at SVS er vanskelig å kalibrere (henger ut meg selv her) så må da de som vet bedre kunne si at dette er galt? Det er kun mangel på kunnskap, og hvis en først sliter med å kalibrere sub så hjelper det lite å bytte til en annen boks av et annet merke som pøser ut de samme frekvensene.

Noen mente også at størrelsen var en negativ greie, mens jeg selv synes det er kjempetøft at den er så diger. Skal alle få lire av seg feilaktigheter uimotsagt da?

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det som etter min mening ødela den tråden, var at de som hadde innvendinger mot SVS ikke fikk ha tråden i fred. Stadig måtte fornøyde SVS-eiere inn og forsvare produktene sine. Men sånn blir det gjerne med produkter som vekker sterke følelser.
    Men har du først kjøpt noe vil du jo gjerne forsvare det.
    Og ihvertfall hvis du er super uenig i det som blir sagt.

Ett annet problemet er vel at folk svarer uten å ha hold i det de sier.
    Fordi de har hørt fra en som kjente en som hadde hørt det...

Ikke alle tar seg tid til å sjekke påstandene sine.
    Det skjer her stadig vekk...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv må jeg si at jeg er delvis enig med pnerbye og lygren. Begge har noe i det de sier. Det er riktig som lygren sier at tråden skulle handle om negative sider ved SVS, og jeg skjønner da godt at det ikke bør utøves "halleluja"-rop for SVS sånn uten videre i den tråden. Men som pnerbye på sin side sier så kan noe av det negative som nevnes kun være personlige meninger (greit nok), eller mangel på kunnskap. For å bruke pnerbyes eksempel hvor han sa at SVS var vanskelig å kalibrere, og hvor jeg sa at dette kunne skyldes manglende kunnskap om kalibrering av subber generelt. Dette må være lov å si da dette ikke bør settes som noe neg. for spesielt SVS. Det gjelder jo så å si alle subber.

Tråden burde kanskje ha blitt holdt åpen, om ikke annet hadde det blir mye morsom lesing etterhvert

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom faktisk ikke frem et eneste moment i den tråden som ikke tidligere er diskutert om og om igjen i den opprinnelige SVS tråden (teknisk). Hvor mange ganger må de samme tingene nevnes? Er det rett og slett latskap som gjør at det startes enda en tråd som fortsetter de allerede talløse pro/con SVS diskusjonene? Den opprinnelige tråden har i skrivende stund 2705 innlegg. Hvis en ikke finner svar der, så finnes det ikke noe svar. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådens utgangspunkt var fin, men skal feilaktige utsagn bli stående ukommentert? Tror ikke det, men enkelte synser om produkter de aldri har hørt, og DET skal selvfølgelig plukkes fra hverandre!

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Er det rett og slett latskap som gjør at det startes enda en tråd som fortsetter de allerede talløse pro/con SVS diskusjonene? Den opprinnelige tråden har i skrivende stund 2705 innlegg. Hvis en ikke finner svar der, så finnes det ikke noe svar. :wink:
    Derfor bør det være mulig å finne sidetall, evt post#, der ordet man søker på finnes.. (Flott at de utheves og rødmerkes i tråd).

Om jeg er lat kan diskuteres, men å bla gjennom de til nå 136 sidene for å finne ut HVOR det man søker på står blir for mye for de aller, aller fleste. Late eller ikke!!

Edit: De 136 sidene er da selvfølgelig i den offisielle svs-tråden

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo søke i en tråd også!

Men det opprettes stadig nye tråder om gamle emner. Av og til glimter noen til med ny kunnskap også. Det er ikke alltid at en ønsker å fortsette på en gammel tråd rett og slett fordi de færreste gidder å lese 190 sider for å sette seg inn i debatten før de bidrar. Det er vel også slik at noen ønsker å stille et spørsmål med en marginalt annen vinkling enn spørsmål tidligere. Dette vil også få andre utfall.

SVS-tråden jeg refererer til i post 1 har en litt annen vinkling en tidligere tråder om emnet, men diskusjonen behøver ikke bli noe annerledes av den grunn. Jeg synes den utvikler seg som andre tråder. Noen kommer med påstander, og noen av dem blir tilbakevist. Det som er uheldig er at noen blir litt vel personlige i debatten, og dette bunner i misforståelser. Mulig jeg selv også har latt meg provosere til uheldige uttalelser i enkelte debatter, men det bør en jo holde seg for god til.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du kan jo søke i en tråd også!
    Heheh, det viste jeg ikkeops:
    jaja, man lærer noe nytt hver dag :-P

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire
    Men har du først kjøpt noe vil du jo gjerne forsvare det....
    Skjer ofte, ja. Men jeg har mest respekt for de som klarer å innrømme at produktet de kjøpte ikke alltid passer for alle andre, og forsøker å holde seg så objektiv som mulig (gjelder generelt, og ikke kun SVS....;-) ), og heller anbefaler produkter til andre uavhengig av hva de har selv. Selvfølgelig da basert på egne erfaringer, og ikke ting de har lest.....

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Lygren ville åpenbart at ingen skulle forsvare SVS og at tråden skulle omhandle negative sider. Dette synes jeg er tåpelig, og det var feil å stenge tråden!
    Helt enig med deg på dette punktet. Sendte en PM jeg, for jeg tenkte det var nok "syting" på forumet.

Jeg synes faktisk at det er moderatorenes oppgave å moderer eller fjerne upassende innlegg. Hva om det kommer frem nye negative sider, som kunne passet inn i den stegte tråden? Med så kort fartstid i det Norske markedet, vet vi jo svært lite om f.eks levetid osv.

Kanskje det var ment for at ingen skulle forsvare SVS, men som jeg ser det blir det omvendt. Nye brukere og evt nye svakheter som måtte oppstå etterhvert kunne passet fint i den tråden

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herre min hatt, her er det tydeligvis noen som har litt tungt for det. Bruk søkefunksjonen, det finnes neppe er stein som ikke er snudd når det gjelder SVS på dette forumet. Nye svakheter (som ikke passer inn i den tekniske tråden)???? Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, så jeg tror faktisk bare jeg går og legger meg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for det meget hyggelige svaret ditt Gorm,

Poenget er nettopp at den tekniske tråden har over 2500 innlegg. Når informasjonsstrømmen blir så stor, vil det bli svært vanskelig å danne seg inntrykk av alle ulempene ved produktene. En rekke personer har nettopp i denne tråden yttrykt at tråden var nyttig inntill folk gikk off topic.

For å bruke et annet eksempel fra forumet, så ble BEL tråden så stor til slutt at man valgte å lage en "BEL oppsummert" - tråd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De eneste "feil" som ble nevnt i denne tråden var størrelse og problemer rundt kalibrering. Størrelse trenger da ikke "plukkes fra hverandre", det får være greit. Kalibrering kan nok diskuteres noe mer, men tråden fikk allerede god anledning til å imøtegå denne påstanden, noe som også ble gjort. Hvis det er behov for mer informasjon om dette temaet, er forumet fullt av tråder om nettopp dette. Påstanden ble faktisk delvis dementert av Pnerbye (som var den som nevnte denne potensielle svakheten), som før øvrig også har en helt egen fin tråd om emnet.

Poenget er at vi ikke kan opprette nye tråder for generell SVS-diskusjon annenhver uke, det sier seg selv. Hvis det er snakk om et nytt SVS produkt eller funksjon, f.eks. den nye Ultraen stiller saken seg selvsagt annerledes, men når det er snakk om eksakt samme diskusjon som vi har mer enn nok av fra før av, fyller det bare forumet med prat som allerede har blitt diskutert opp i mente... Som nevnt her er det fullt mulig å søke i den enkelte tråd, hvis en lurer på noe spesifikt i f.eks. den offisielle tråden.

Vi må påpasse at kvaliteten på innholdet her inne forholder seg på et anstendig nivå, og da må vi til tider gå til inngrep som jeg mener var helt korrekt denne gangen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det må for øvrig gjerne lages en "SVS oppsummert"-tråd, selv om jeg nok frykter denne bare utvikler seg til "SVS generell tråd del 2".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaffekopp
    Jo takk for det meget hyggelige svaret ditt Gorm
    Det var nok litt sent, og virket nok "strengere" enn det var ment. Sorry

Sitat Opprinnelig postet av Kaffekopp
    For å bruke et annet eksempel fra forumet, så ble BEL tråden så stor til slutt at man valgte å lage en "BEL oppsummert" - tråd.
    Og hva har man oppnådd når tråd nummer to er like lang som den opprinnelige tråden? Alt er jo da nevnt to ganger, og de fleste spørmålene hadde kanskje vært besvart om nye forumbrukere hadde lest den opprinnelige tråden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •