Morsomheter fra HiFi-Klubben - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Stå i kø på HiFi klubben i går (lørdag). Bak disken står det en kar og jobber. Køen vokser og vokser. Etter 30 minutter i kø, spør fyren bak meg om det kun er en som ekspederer. Fyren bak kassen svarer da; neida vi er fire stykker her i dag. Jeg brukte de neste 20 minuttene (fortsatt i kø) på å tenke over hvor morsom han var. :evil:
    Hvis fyren bak deg ikke stod for langt unna til å se kassen så var det vel et litt teit spørsmål også da
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå i kø på HiFi klubben i går (lørdag). Bak disken står det en kar og jobber. Køen vokser og vokser. Etter 30 minutter i kø, spør fyren bak meg om det kun er en som ekspederer. Fyren bak kassen svarer da; neida vi er fire stykker her i dag. Jeg brukte de neste 20 minuttene (fortsatt i kø) på å tenke over hvor morsom han var. :evil:
    Hvis det var helt tydelig at det bare stod en bak disken så var det vel et rimelig teit spørsmål også da.

Litt som å si "uff så dyrt dette er" til dama i kassa på supern når du handler.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis fyren bak deg så at det bare var en i kassa så var det vel et heller teit spørsmål også da, skjønner godt at ekspeditøren svarte ironisk. Neppe han som har bestemt at han stod der alene

Litt som å klage til kassadamen om at matvarene er dyre når du handler på rema
    --
    Thorbjørn

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    We get your point, Hybris :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    We get your point, Hybris :wink:
    Hele siten gikk ned når jeg styra med dette, fikk noen sql-errors og greier, så jeg prøvde liksågodt et par ganger, men tydeligvis ble det postet selvom jeg fikk feilmedling
    --
    Thorbjørn

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he ! Regnet med at det var noe slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også fått mange feilmeldinger. Får ikke startet nye tråder og dermed får jeg ikke lagt dette inn på feilmelding heller. Får svare på innlegg så kan like godt legge det inn her.

Er det flere som har problemer ?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men Mag har fixet dette nå.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    De har beynt med "rima" (sikter til en kjent norsk butikkjede, men kan ikke nevne navn) konseptet; ansettelse først, deretter litt opplæring. Hva med å prøve å finne mennesker som er entusiastiske i utgangspunktet, og deretter begynne litt opplæring før de slippes løs på kundene? For meg virker det som om de ansatte i Hi-Fi Klubben ikke bare søkte seg dit, men også la inn søknad til ymse matvarebutikker. Dette er ikke bare en "jobb" på hjørnet. Man må kunne fakta, og når ekspeditøren ikke vet hvordan han skal koble en subwoofer på en forsterker som har én pre out, ville jeg vurdert å bytte jobb.
    En liten diggresjon:
    Vel, nå blir det jo mer og mer salg av både DVD-spiller, surround "anlegg" og TV-er på "rima", så da vil det vel være naturlig for disse "rima"-ansatte å søke jobb på hifi-butikker, eller omvendt? Så lenge man kan dra en vare gjennom en strekkodeleser, så er man vel kvalifisert til å jobbe både på rima, hifilkubben og andre?
    eller?

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

Du har et poeng der. Håper ikke det er tilfelle, selv om det kan virke slik. Servicen hos Hi-Fi Klubben er god den, men de burde luke litt ugress nå. Har vel handlet rundt 15 produkter der de siste 8 årene, og må innrømme at kompenansenivauet var betraktelig bedre før.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kan lite de som jobber på HiFiKlubben. Men så tjener de heller ikke spes bra heller da. De får ikke flinke folk til å jobbe for en slikk og ingenting.

Derimot skal jeg ikke si at jeg har opplevd noen særlig kompetanse i noen av de utallige hifibutikkene jeg har besøkt, med unntak av en butikk i Bergen. I kjelleren der var det et rom de kallte for Runar-rommet. Han jeg snakket med der på vinteren 95/96, han visste svært mye mer enn den gjennomsnittlige selgeren i bransjen.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder hva slags anlegg de har hjemme, er det morsomt med de som har "alt" hjemme. Man kan gå inn og spørre om et anlegg og få høre at "det har jeg hjemme på et rom som er mindre enn ditt" etc. og så etterpå sende kompisen inn for å spørre om et helt annet anlegg, og det har han også hjemme.

Det gjelder ikke spesielt HiFi-Klubben, men generelt både i brune- og hvitevarebransjen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt morsomt å se ting fra andres perspektiv jeg.. Hvis jeg hadde stått i hifi butikk hele dagen koblet høytalerledninger og annet... Så tror jeg at jeg hadde blitt rimelig fort lei... Dessuten så har jeg følelsen av at mannen i gata ikke har peil heller. Standard spørsmål blir som regel hvor mye skal du legge i f eks hjemmekino? 10.000??? Ok, her har vi bla bla bla... Kunden sier ok.. Tar med seg et eller annet hjem og smeller det i kontakten.

Ikke alle er helt hifi frelste vet... Som meg... Mange sier jeg er gal som bruker så mye tid og ressurser på hjemmekino.. Enda jeg bare har rundet 20.000 grensen...

Just a thought...

Enig da, hvis man har en "kompetanse" profil så burde man forvente litt mer enn av "løp og kjøp" butikkene.

I Oslo Hifi Center løp selgeren frem og tilbake å spurte (de spm jeg hadde spurt) en annen selger.. Etterhvert ble han aggressiv, ved at han nesten tvang meg til å kjøpe.... Tok frem ting og lette igjennom halve lageret.. Herregud, sa at jeg måtte tenke over det. Men men...

Er faktisk ikke så stor margin i mange av elbutikkene. Vet ikke hvordan det er på hifi markedet, men vil tro at marginene er høyere. Siden man når en mye smalere kundegruppe. Dette betyr fortsatt ikke at man gjør det bra... Vet ikke hvordan marginene er i avshop??? Er vel sikkert tynne?

Mvh

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dere har nok et poeng i forhold til marginer. For bare 10 år siden var marginbildet et helt annet, i dag er markedet preget av høy konkurranse og meget rask skifte i teknologi (som egentlig, litt historisk sett, har vært relativt stabilt på brunevarer/HiFi).

Når det gjelder marginer på eksempelvis AVshop, er de selvsagt meget begrenset, men da dette er en ren nettbutikk, er det jo selvsagt et resultat av vi ikke lagerfører osv. HiFi forretninger må jo gjerne ha litt ekstra for lokaler, lagerhold og mer, som jo er helt greit. Det som er problemet, er selvsagt at folk etterhvert finner de samme produktene på nettet, og handler de der, og ofte benytter seg av kompetansen hos fagbutikkene. Dette er selvsagt verken rettferdig eller noe som vil kunne fungere i lengden for varehandelen. Det som ofte skjer, er at varehandelen begynner å føre egne merker som ikke kjøres i netthandelen. Dette er eksempelvis Screenplay fra InFocus, og inntil nylig Harman Kardon, bare for å ta to eksempler. Harman Kardon er etter min mening mer eller mindre dødsdømt hos HiFi forretningene nå når de velger å kanalisere produktene sine via nettet...

Dermed, min hypotese er at faghandelen i stadig større grad vil måtte forhandle til seg egne unike merker som kun selger i butikk (ta for eksempel Teac hos Hi-Fi Center Kjeden). I USA, og så nærme som Sverige, har imidlertid netthandelen langt større utbredelse, så det blir spennende å se hva som skjer her på berget også fremover.

Resultatet av eventuelt økt netthandel vil nok også bety enda større problemer for faghandelen, hvis de ikke skjerper seg og tilbyr sine kunder en merverdi de føler det er verdt å betale litt ekstra for! Det tror jeg fremdeles en rekke kunder er villige til, og dermed antar jeg at vi også om 10 år finner store kjeder for lyd og bilde, samtidig som netthandel vil øke en del for de som vet hva de vil ha...

Dette gjelder jo også for kjeder som Spaceworld, som jeg selv arbeider i, vi har jo opplevd enorm konkurranse fra nettbutikkene, men klarer faktisk holde fortet enda, selv om spesielt utsatte grupper som multimedia selvsagt har fått føle hva direkte distribusjon innebærer!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns egentlig at bransjen er kommet inn i en ond sirkel hvor butikkene konkurerrer seg i hjel.

Ved f.eks å annonserer 32 widescreen TV apparater til under 5000,- så skapes det et feil inntrykk i markedet at en TV koster så lite, selv om butikken kanskje selger den 1000 kr under innkjøpspris. Dette gjør det vanskelig å få solgt apparater med fortjeneste.

Det samme gjelder hjemmekinoanlegg. Når man hører om kunder som kommer i butikker og sier de skal investere i hjemmekinoanlegg. Desverre så tenker kunden at han skal bruke 2500 på alt som kunden har sett annonsert hos enkelte kjeder. Også dette anlegg som selges med tap.

På denne måten konkurrer også de store kjedene ut de små butkkene hvor ofte man finner entusiastene. Disse har som regel ikke råd å annonsere produkter til tapspriser.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enig i det der...
    Det er noen av de samme tendensene som mobiltelefon-bransjen, som har ødelagt for seg selv. De har tilbudt veeeldig lave priser på mobiltelefoner (pga.sponsing), og dermed får folk sjokk når et batteri koster mer enn selve telefonen. De små mobilforretningene klarer heller ikke konkurrere mot kjedene, som kjøper store partier og dumper prisene. Det er rett og slett nesten ingen fortjeneste.

Det ser ut som HiFi-bransjen (og andre) går i samme fellen, kanskje på grunn av kjedene. For kundene er det nok bare hyggelig at det blir mer konkurranse via nettet, med lavere priser. Men når kjedene skaper inntrykk av at en god TV eller et bra hjemmekino-anlegg ikke koster minimalt, blir folket lurt. Punkt 1, de går hjem med produkter som er dårlige (men så lenge de ikke har sett/hørt bedre så gjør det kanskje ingen ting), punkt 2 så oppfordrer det til bruk og kast (når reparasjon overstiger nypriser), punkt 3 så fører det indirekte til at man ikke vil finne noen som har god service og produktinnsikt. Det er en litt ond sirkel det der...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp tjener mest på å selge TV-er, dvd-spillere og videospillere (brunevareavdelingen). De er gode på å selge billige produkter, og gir en akseptabel service til kundene. De tjener penger på dette, og da sier det seg selv at de ikke selger hver TV med tap. De konsentrerer seg om volum, og driter i om noen er spes interessert. Det er ikke oss de tjener penger på. Marginene i deler av HiFi-bransjen er stoore, men mange brenner inne med dyre produkter. Dette er et problem som elektrokjedene har i svært liten grad, så de har ikke den lekkasjen. Dersom dette blir en stor ekstrakostnad for en butikk, så er det deres dumhet, og ikke markedets onde sirkel. Hvis konkurransen forsvinner går det ut over alle som kjøper, både på kvalitet og pris, og de som selger kan nyte tilværelsen med fete lommebøker...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •