Den digitale platens død

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den digitale platens død

Jeg fikk ikke sove så jeg satte meg ned og reflekterte litt over den digitale fremtiden vår...

Det snakkes jo mye om HD-DVD og Blu-ray for tiden. Jeg sitter med en følelse av at når disse HD formatene blir utdatert, er det slutt på at man kan stikke ned til musikk/videobutikken og kjøpe seg noe som man faktisk kan holde i hånden. På ett eller annet tidspunkt går vel alt via internett, det er jo allerede funnet opp wi-fiber teknologi som gir 1gbps hastighet. Jeg synes det egentlig er litt synd da jeg fortsatt finner glede i å plukke filmer fra butikkhyllene, ta dem med hjem, fjerne plasten, åpne dvd-spilleren og snurre film Litt av sjarmen forsvinner liksom når man sitter foran en skjerm og trykker på et eller annet ikon...
    Det skaper litt mer stemning når man har filmkveld og skal velge ut en godbit fra samlingen. Alle filmene står der på rekke og rad i hylla. Du ser over cover etter cover på leting etter den rette filmen for i kveld, kanskje du stopper underveis, tar frem en gammel film og smiler litt til minnene om actionhelten fra barndommen som poserer tøft på forsiden ;-)
    Har du jobbet lenge for å bygge opp en skikkelig samling føles det bedre når man faktisk ser coveret stå der i hylla, sammeliknet med en undermappe i "mine dokumenter" på pc`n. Gleden over å eie noe forsvinner liksom litt. Eller hva med julegavene? Ikke så reint få av oss får CD eller DVD til jul. Hvordan gjøres det i fremtiden? Samles familien rundt pc`n for å sjekke e-posten sin hvor alle de digitale julegavene er sendt?

Jeg må få presisere at jeg overhodet ikke er noen motstander av internett og alle muligheter som finnes der, jeg bruker det jo mange timer i løpet av uka, men jeg liker på mange måter best at jeg kan se filmsamlingen som har slukt tusenvis av kroner stå samlet i en hylle. Kanskje jeg begynner å bli en sentimental gamling i en alder av 24 år;-)

Hva tenker dere om dette temaet?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si meg totalt enig med deg, liker heller ikke tanken på å total digitalisere filmer/musikk. syntes det er bedre og ha noe man kan holde i, som du sier.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler du deg som en gamling i en alder av 24 år, Marantz? Er selv i ferd med å runde 37, og da jeg mest AV-aktiv, var det LaserDisc som gjaldt. Store glansede cover, gjerne doble som man kunne bla opp, hele fanget var fylt med flotte bilder. Og følelsen av å holde en 12" glinsende plate, tjukk og solid... Men ulempen var at midt i filmen måtte man opp av godstolen for å snu plata. Da DVD kom, så var det liksom litt nedtur. Bare den lille plata der, lissom? Og det puslete coveret...? -nei, dette kan det umulig komme noe godt ut av, tenkte vi, men det har jo ikke blitt så værst allikevel.

Jeg tror nok som du at fremtiden er fri for harde pakker. Kanskje vi bare får en lapp med en nedlastingskode til jul. Men vi har forhåpentligvis noe å se frem til med tanke på lyd- og bildekvalitet, samt litt tilleggssnadder til selve filmen. Kan jo bli litt tøft å bla seg gjennom "covere" på skjermen også? Kanskje "coverene" i mappene på mediesenteret blir levende bilder, animasjoner, linker til mer informasjon om filmen og skuespillere, stillbilder fra filmen, osv. Tror det blir morsomt, jeg.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, husker da vi hadde 3-brettere på LP-cover jeg :cry: Tider det ja.
    Har sansen for det valget man har i dag jeg. Noen laster ned mp3-filer, andre, (les:meg), går en tur for å bla i "store" cover i butikken. Dette håper jeg holder seg lenge ennå, både på musikk og film. Hvis ikke er det en mulighet å hamstre cover og laste de fra nettet. De er jo tilgjengelig der ennå iallefall. Evt. lage cover selv. Sunt med kreativitet.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var flere som var i sterk tvil om mangelen på storformat cover-art og noe stort å bla i ville ødelegge opplevelsen når de gikk bort fra LP og Laserdisk, men det ser ut som om nesten alle har tilpasset seg uten problemer.

Noen som imidlertid vil ha problemer med å tilpasse seg er filmbransjen som gjerne vil både selge og leie ut filmer. Kan prøve å spilitte DVD-markedet opp og titte i krystallkula:

a) utleie.
    Dette markedet vil antagelig forsvinne helt online, uten at kundene nødvendigvis trenger å bruke PC. Man vil kunne bla i meny av filmer fra videospilleren eller få en verdikode på skrapelodd som tastes eller scannes inn.

b) Kjøpe og bytte
    Dette markedet vil antagelig bli overtatt av utleie. Filmbransjen ønsker ikke at man skal kunne se nye filmer bare ved å bytte.

c) Kjøpe standardutgave, se en gang og la filmen støve ned.
    Her vil forbrukerne enten bli mer rasjonelle og gå over til leie eller så vil de gå over til neste kategori for samlere.

d) Kjøpe og samle spesialutgave
    Også her vil dataene ligge online, men det vil være spesialutgaver som er dyrere og som også kan selges i et begrenset antall. Det er viktig her at samleren får noe som kan settes i hylla, det kan være bøker, figurer eller leke og den kan gjerne inneholde koden til filmen som en bruker kan se så ofte han vil. Det vil utvikle seg en stor industri for hvordan man skal lage og pakke noe som minner om filmen og som er fansen vil ønske å ha i hylla.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP3 kontra CD fra butikken er nok en god analogi. Storforbrukere av musikk-på-farten foretrekker sikkert å kjøpe/rappe og laste ned, men de av oss som foretrekker litt alenetid i godstolen foran anlegget, foretrekker å kjøpe harde pakker. Men det spørs vel om dette holder evig. Jeg tror at selskapene kommer til å gjøre ganske mye for å lokke kundene over på et billigere medium, f.eks. litt lavere pris eller høyere pris på gamle medier, diverse ting i tillegg til selve musikken, slik som musikkvideoer, div. interaktivt materiale osv. Nå for tiden jobber selskapene hardt for å få folk til å kjøpe CD-en i stedet for å laste ned, bl.a. ved å legge ved en DVD, legge til CD-rom-materiale osv.

Begrensningen i nedlastet musikk ligger til en viss grad i hvordan og hvor folk forbruker musikk. Den dagen mannen i gata har et mediesenter fast tilknyttet >100 Mbit nett, og det finnes en måte som selv mor klarer å bruke for å flytte musikken med seg ("walkman", bilen, jobben, stua, kjelleren, osv), tror jeg vi vil se en utfasing av faste medier. Mobiltelefonen er kanskje et skritt i denne retningen, og den har vi med overalt. Selskapene er avhengig av at kundene kan høre musikken, og slik det er nå, er det de mest interesserte som ripper/laster ned og legger inn på MP3-spillere, telefonen, kobler til i bilen, osv. Hva dette gjør med lydkvaliteten gir dessverre 90% av befolkningen f* i, de er jo fornøyd med lyden på P4...

Når det gjelder storformat cover-art, har jo faktisk menyene på DVD tatt over noe av denne funksjonen. En bra meny med mye tilleggmateriale er jo et pluss, og spesialutgaver har gjerne mye ekstra menysnadder. I gode gamle dager var spesielutgavene 2-platers LD-sett med 2 eller 3-brettere høyglanset pappcover, stort og heftig. Derfor er jeg ikke så sikker på om vi kommer til å sette ting i hyllene om 20 år. Jeg tror nok at markedet vil segmenteres i vanlige forbukere som laster ned en film og er fornøyd med det, og de som gjerne vil ha noe mer. Og da tror jeg at det blir mer soft tilleggsmateriell i stedet for hyllefyll, altså en videreutvikling av det vi har sett fra LD til DVD.

Trur eg.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kanskje "coverene" i mappene på mediesenteret blir levende bilder, animasjoner, linker til mer informasjon om filmen og skuespillere, stillbilder fra filmen, osv. Tror det blir morsomt, jeg.
    Tror mer på at det blir slik som du sier... Og jeg tror det blir heftig.

I steden for å kikke på DVD-coveret, kan du kjøre igang trailer i full HD og HD-lyd og se hvordan filmen er.... ved bare et tastetrykk.

Og hvis du en dag ønsker å se på en film av Al Pachino er det bare å søke han opp lynkjapt gjennom et 1000mbit fiber-nett, i steden for å rote gjennom flere skap fulle av film-cover.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det var flere som var i sterk tvil om mangelen på storformat cover-art og noe stort å bla i ville ødelegge opplevelsen når de gikk bort fra LP og Laserdisk, men det ser ut som om nesten alle har tilpasset seg uten problemer.
    Dette er vel en konsekvens av menneskets evne til å tilpasse seg. Og ikke minst evnen til å glemme. De som kvitta seg forholdsvis raskt med LP-samlingen tilpasset seg vel temmelig raskt. For oss som titt og ofte tar frem en "trebretter" for å nyte vinyl har større problemmer. Må si det er fett å få seg litt privat tid på gutterommet for å mimre tilbake til gamle dager.
    Når det er sagt så må det også nevnes at jeg synes utfordringen er interessant. For det er en ting som produsentene har som utfordring: tjene penger! I bunn ligger jo vårt behov, våre ønsker og ikke minst hva trives vi med. Vil vi ha det så lettvint som mulig, eller vil vi gå mere i dybden? Dette er det lite trolig vi "idioter" som tror vi har peiling på både utstyr og formater som bestemmer. Vi må ikke glemme markedet. Det er forsatt folk flest som foreldre, naboer og andre kjente som bestemmer. De setter alltid stor pris på en fotballkamp eller en feit film med god lyd og bilde. Eller er det størrelsen på utstyret som teller? ;-)
    Som fatter`n sa: Dette er jo som å være på Lerkendal jo!
    Tiden vil vise, og i mellomtiden er det bare å handle inn alt som er nytt og oppgradere i vildens sky.
    Lykke til!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et viktig poeng, wizkid. Penga rår.

Vi som er opptatt av kvalitet og å gå litt i dybden, ser vel litt på den gemene hop som "idioter", folk som ikke vet sitt eget beste og som ikke vet hva de går glipp av. Men for resten av befolkningen er det vi som er idiotene. Vi flyr gatelangs for å finne det rette utstyret, bruker 1(00)000-vis av kroner på høyttalere, forsterkere og til og med kabler, og nesten all fritid på å få dette til å spille optimalt. Vi husker programmet om de 4 audiofile som gikk på NRK for en tid tilbake? De fleste ristet oppgitt på hodet og tenkte -stakkars mennesker.

For alle ting vi omgir oss med, er det noen lidenskaplig interesserte, og så er det resten av befolkningen. Og hvis vi lidenskaplige tror vi kan styre utviklingen, så er det på tide å våkne opp å lukte på torva. Vi er nok dessverre prisgitt den gemene hop.

Jeg tenker samtidig litt tilbake på tidligere nyvinninger. Elektrisk strøm ble sett på som et leketøy for forskere, og ville aldri kunne blir noe brukbart for folk flest. Og datamaskinen, vel, alle kjenner den historien. Og SMS ble jo opprinnelig utviklet for business-markedet for å kunne sende korte melding om at man blir forsiket til møtet, kjøp Kværner!, etc. Men etterhvert som folk ser nytten i et nytt produkt eller en nyvinning, vil det selge og etterhvert skvise ut gammel teknologi. Dvs. nytten i en nyvinning må det som regel sterke markedskrefter til for å få frem, altså økonomene prøver å skape et behov. Og så er vi i gang, folk vil alltid ha mer, bedre, enklere, plassbeparende, imponerende (for å imponere naboen), osv. Og økonomene sier til forskerne -finn opp nye heftige ting som folk kjøper i bøtter&spann! Og lag det for all del enkelt! Og så sitter vi nerder der og blir nostalgiske, og tenker tilbake på at alt var bedre før.

Men var det egentlig det? :-?

Om 20 år sitter vi i kinoen vår og skal se en ny film i 3D. Peker mot film-ikonet på veggen med fingertuppen og blar kjapt gjennom 5 sek. introen til de siste filmene. -Jeg tror jeg velger den siste thrilleren med dattera til Anglina Jolie, og så velger jeg den pakka med spillet fra filmen og textures til plasmatapeten på veggene. Peker på bestill. Vil jeg lagre den eller bare se den denne ene gangen?, velger lagre, kjekt å ha. Betaler så med online kontoen. Henter et glass cola og popper litt popcorn, og når jeg er tilbake er filmen lastet ned, veggene er "tapetsert" med det rette mønsteret, og anlegget spiller filmmusikk på lavt volum. Tror ikke dette blir så ille, men folk flest vil antagelig riste oppgitt på hodet.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg tror ting ordner seg til vårt beste eg!

Ikke veldig bekymret for at forbrukeren ikke til slutt får det nett som han selv vil!

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Eg tror ting ordner seg til vårt beste eg!

Ikke veldig bekymret for at forbrukeren ikke til slutt får det nett som han selv vil!
    Det er vel akkurat det som er problemet, folk flest er super-happy med dritt komponenter og ræva innspillinger.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bra meny med mye tilleggmateriale er jo et pluss, og spesialutgaver har gjerne mye ekstra menysnadder.
    Tilleggsmaterialet ser jeg veldig sjeldent på, det er greit at det er med så lenge det ikke går ut over kvaliteten på filmen. Med ekstra meny snadder så håper jeg du tenker på flere valg og slikt på menyen, og ikke menyer som tar år og dag før valgene kommer opp eller at "halve filmen" skal spilles av når man bytter fra en "side" til en annen osv.
    Når jeg skal se film så gjør jeg alltid følgende, rett inn i lyd oppsettet og velger lyd spor og skrur av undertekster, så fremt det er ett språk jeg forstår, og så starter jeg filmen. Alt annet som for lenger denne prosessen er uønskede elementer. Sto jo veldig bra i siste Dvd & Hjemmekino i intervjuet med John Dawson, "Hvorfor ikke ha en stor rød knapp foran på spilleren som heter SPILL DEN J.... FILMEN ?"

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tilleggsmateriale tenker jeg på sånt som slettede scener, kommentarer, "making of..." osv, og ikke alskens valg du må gjennom for å se filmen. Skulle ønske alle DVD-spillere hadde den røde knappen Dawson etterlyser, DET hadde vært fremskritt. Men det er vel dessverre slik at jo flere valg man har, desto mer komplisert blir det.

Men poenget mitt var at tilleggsmateriale og godt utformede menyer til en viss grad har tatt over for coverart, og den utviklingen tror jeg vil fortsette når selskapene ønsker at vi skal laste ned i stedet for å kjøpe harde pakker. Tidligere kunne man ta frem en collectors edition LD, og nyte og studere coveret, men på DVD er vil coveret aldri kunne bli noe mer enn et hylster for platen. Den gjengse forbruker ser på filmen og er fornøyd med dét, mens entusiasten gjerne vil ha noe i tillegg. Ikke nødvendigvis miniatyrstatuer og figurer, men noe som forlenger og utvider filmopplevelsen, og skaper atmosfære rundt filmen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •