sweet-spot? må sitte der?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sweet-spot? må sitte der?

Sitter å undres litt :razz: i min pure ungdom kjøpte jeg meg en ganske stor å kraftig Sony reciver ( stereo ) og noen tålig bra Mirsh høytalere, dette var i venyl tiden ;-) , dette spilte bra erindres jeg, trengte ikke å sitte på en bestemt plass for å få best lyd bilde osv, Men nu i disse Dolbytider etter å ha kjøpt komponenter til x $$ :razz: så har jeg fått inntrykk av at alle snakker om å sitte i "sweet-spot" for å få den rette og beste lyden? ER vi alle her en gjeng med eremitter?? :razz: ikke alle har hus med eget rom med plass til kino benker hm, da jeg har mitt i stua, å da er det jo trist egentlig å innvitere folk hjem på film når den beste opplevelsen blir i midten ( MINN PLASS HA HA )
    Så til kjernen, er det slik at i et budsjett oppsett det bli slik?? Har hatt mange her hos meg på film kveld å de synes det er bra, men jeg vet at JEG har den beste plassen da :grin:

--------------------------
    Harman Kardon Avr7500
    Harman Kardon HD 750 cd
    Harman Kardon Avi200II
    Sony RDR-HX900
    Acer pd523 pj
    Ikea lerret

B&w dm603
    B6w dm601
    Jamo senter
    Uscarvor sub 12 ( vil ha SVS )
    exelent subb 10 ( vil ha SVS )

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører jeg på musikk MÅ jeg sitte i sweetspot for å få maksimal glede av musikken. Ser jeg på film synes jeg ikke det er like viktig, da kan jeg godt la venner sitte der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg lar også min plass gå til gjestene av og til på film ha ha, men dette viser vel at hjemmekino er for oss ungkarer :razz: ( snakker for meg selv her ) ego hobby mao, men det passer meg bra

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg film med venner, overlater jeg alltids sweetspot til dem, jeg har jo tross alt tilbrakt mange nok timer der fra før

Men ved musikk så er jeg enig i at en del av magien forsvinner ved å forlate sweetspot

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :razz: da må det vel være galt, er jo mange her som har utstyr til mange tusen, å der er kun en plass hvor en får mest glede av dette hmmm, mao dette må være en ego hobby :razz: , men gud så fin hobby da, er veldig glad i dette jeg også, men merkelig er det

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søtflekken er hellig!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På film spiller det liten rolle, og har man litt sosiale antenner overlater man plassen til noen andre.

På musikk MÅ man sitte i sweet-spot, og det er kun av den enkle grunn at musikk i stereo er mer enn bare lyd mellom høyttalerne. Du skal kunne, med et riktig oppsatt system, få lyder bak deg, foran deg, rundt deg, og utenfor veggene. Slik er de fleste innspillinger, og instrumentene plasserer seg i lydbildet. Sitter man ikke dønn i midten, så forsvinner all plassering, dybde og tildels stereoperspektiv. Bruker man musikk som "bakgrunnsstøy", så spiller det ingen rolle. Men ved lytting, finnes det kun en plass :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •