Kjøpe forsterker i Tjsekkia (Praha)... Toll o.l?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe forsterker i Tjsekkia (Praha)... Toll o.l?

Nå har det seg slik at jeg skal på klassetur til Praha til høsten. Lurte litt på om det er mulighet, og om det er lønnsomt, å kjøpe seg forsterker, og evt. annen HIFI der? Hvordan er utvalget og kvaliteten? Prisnivået et ganske lavt, og garanti blir det jo så som så med... Har tenkt på en Pioneer VSX-1015-S. Koster for tiden 5695 på komplett, men den er nok kanskje så billig som 2500,- - 3000,- der, tipper jeg.

Lurer også på hvordan det stiller seg med toll og slikt. Blir vi stoppet i tollen på vei ut av Tsjekkia, og i så fall hva skjer om de finner den? Eller er det i Norge at det er sjanse for at vi blir stoppe? Må jeg betale moms og slikt om de finner den i Norge?

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er ute og reiser har du lov til å ta med varer tilbake til Norge for 5000kr tollfritt. Dvs at det ikke er noe problem med en forsterker til 3000kr.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke 6000? Og du må ha vært borte i minimum 24 timer?

Andreas

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke 100% sikker, men det var ikke for så lenge siden av den verdien sank, tror det skulle være rundt 4000-5000 nå...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    Er det ikke 6000? Og du må ha vært borte i minimum 24 timer?

Andreas
    Kan godt være, jeg stod mellom 5 og 6000, men valgte det minste da jeg ikke var sikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Takk for svar. Så jeg skal i hovedsak ikke få problemer med tollerne i Tsjekkia altså... Er det noen sjangs for at de kommer til å vil kreve penger for at jeg skal få ta den ut av landet? Bruker vel vanligvis å være slik at man betaler toll for å ta noe INN i et land, og ikke UT av det? Sant? Er ikke helt inne på det.. Men er fremdeles litt usikker på hva Tsjekkiske tollere kan komme til å si om de finner en splitter ny Pioneer VSX-1015 i bagasjen min... Det finnes vel kanskje litt korrupsjon o.l der nede...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Okei. Takk for svar. Så jeg skal i hovedsak ikke få problemer med tollerne i Tsjekkia altså... Er det noen sjangs for at de kommer til å vil kreve penger for at jeg skal få ta den ut av landet? Bruker vel vanligvis å være slik at man betaler toll for å ta noe INN i et land, og ikke UT av det? Sant? Er ikke helt inne på det.. Men er fremdeles litt usikker på hva Tsjekkiske tollere kan komme til å si om de finner en splitter ny Pioneer VSX-1015 i bagasjen min... Det finnes vel kanskje litt korrupsjon o.l der nede...
    Det er ikke noe problem å ta noe ut. Har selv handlet ting til over 6000kr der nede. Hvis du sier i butikken at du er fra utenfor EU kan du også få sånn skjema at du kan få igjen Tollen som du har betalt til Tsjekkia. Jeg gjorde ikke det, så vet ikke helt hvordan det funker.

Mine erfaringer i Tsjekkia er at det ikke er noe problem, og du treffer jo ingen tollere på vei ut. Det eneste probleme jeg kan komme på er hvis du skal innom andre land. Polen f.eks. vet ikke åssen reglene er der. Men det kommer jo an på om du skal kjøre buss eller fly.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal kjøre buss heeeeele veien fra Mosjøen til Praha... blir nok noen mil Skal heller ikke innom andre land, annet enn gjennom Tyskland da... Men det går sikkert bra. Så du har altså vært i Tsjekkia å kjøpt HIFI. Hvordan er prisnivået? Har de godt utvalg av det nyeste? Har du generelt andre tips å gi meg?

Takk for svar, er jammen kjekt å ha dette forumet :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjøpt Hifi, men andre ting. Vet ikke hvordan utvalget er, men i en av hovedgatene så har de en skikkelig HIEND butikk. Den ligger rett ved siden av Vero Moda i gaten som Ligger til venstre når du kikker opp på nationalmuseet. (Rett ved New York)(New York er en klesbutikk) Det er rett opp gata ved den store plassen ved det astronomiske Uret.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, høres digg ut! Tipper jeg blir å sjekke en del slike butikker der ja... :-D Hvor High-End er den butikken da? For high-end til at de har Pioneer VSX-1015?

En annen ting også: hvordan er det med engelsk-ferdighetene? Enn med tysk? Kan litt tysk, nok til å gjøre meg litt forstått... Engelsk er jo selvfølgelig en annen sak ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde den største CD spillern til Krell (260.000). Går Fint med engelsk. Det er jo et turiststed. De hadde også litt billigere ting der, du må gå helt inn i butikken for de gromme sakene. Litt gjemt butikk også for den saks skyld.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Har ikke nå peil på slik high-end... holder meg til de rimeligste til mellomprisede produkter som testes i L&B...gidder ikke en gang å lese tester av de dyreste high-end. Men det kan jo være artig å bare lytte litt på det da :-) Håper bare de ikke er så grettne at jeg ikk får høre når jeg ikke skal kjøpe. Har du noen anelse om det finnes noen andre HIF-butikker inne i byen (slik at jeg ikke må reise så langt) ??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke, var ikke det jeg brukte tiden på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Jaja, jeg skal kose meg i Praha ;-) Takk for tipsene :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til åssen prisleiet er i tsjekkia, men i romania som er veldi billigt på nesten alt så er elektronikk dyrt, ca det samme som her hjemme.. Og at rumeneren har i snitt 1000 kr i mnd. Tenkte på det samme i sommer, sjekke hva jeg kunne spare, men fant ut at det var ikke stort. (high end butikkene var det der og

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har googlet litt, og vært og sett på mange elektrobutikker i Praha. Dette er vanlige kjeder, lik Expert og komplett.no, som selger over nettet. Fant til min store overraskelse ut at det faktsik var akkurat litt dyrere for en Pioneer VSX-1015 i Tsjekkia enn her i norge... :-/ Så da tror jeg nok at de planene er lagt på hylla. Norge har vel faktisk ganske billig elektronikk i forhold til mange andre lang i verden...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •