Gorm på TV2-Hjelper deg :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fikk ikke sett, reprisen, går den lørdag eller søndag?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Nå er det jo åpenbart at det er noens private preferanse som gjør at Panasonic kommer på siste plass. At det klages på hønsenettingen til de andre LCD'ene i testen, for så å gi siste plass til den eneste projektoren som faktisk gjør noe med problematikken er jo bare rart. Og til TV bruk ser jeg ikke noe galt i å stille opp skarpheten på Panasonic'en som også har testens raskeste iris. Treg iris "effekten" må være noe av det mest irriterende jeg har opplevd, nesten værre enn regnbuer. Testen blir nesten ytterligere ubrukelig i.o.m. at det bare skiller 2000 mellom billigste og dyreste. Den eneste riktige konklusjonen for en slik test burde være å ikke kjøpe noen av projektorene uten en demonstrasjon først, og så forsikre om at uansett hvilken man velger så har man til prisen gjort et godt kjøp.
    Når det gjelder AE900 og Panasonic's løsning på screen door problematikken så er den tilgjengelig på alle projektorene i testen. Det er jo bare å justere bildet uskarpt. Dette er imidlertid ikke en løsning, men snarere å legge til enda et "problem". "Sisteplass" er også en tåpelig måte å uttrykke det på, for den får tross alt 16 av 20 mulige poeng. At den har testens raskeste iris stemmer godt, men den har også testens dåligste kontrastnivå. Det helper lite at irisen er rask når virkeområder er så lite. Forresten er irisen i TX200 like rask innenfor samme "vikeområde".
    Når det gjelder det å ikke kjøpe før du har fått demo, så er ikke det så lett. Det at salget av disse "billige" projektorene er styrt over på nettbutikkene gjør jo nettopp demo umulig.

Ellers vil jeg anbefale deg å lese hele testen, for de tre minuttene på TV2 kunne umulig gjengi testen, som går over 11 sider i bladet, på en sakelig måte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Flott test!

Mange gode egenskaper som ble nevnt for både lcd og dlp teknikken.

Synes kanskje at regnbueflimmer problematikk burde vært nevnt.
    Det er nevnt i testen, men det var ikke mulig å få med alle aspekter i en så kort TV-sending. Det er derfor det henvises til bladet for et komplett bilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder AE900 og Panasonic's løsning på screen door problematikken så er den tilgjengelig på alle projektorene i testen. Det er jo bare å justere bildet uskarpt. Dette er imidlertid ikke en løsning, men snarere å legge til enda et "problem".
    For å ta det siste først: Ja, jeg er enig i at det er suboptimalt at det ikke er mulig å skru av "Smoothscreen"-funksjonaliteten.

Jeg mener også at du strekker det litt langt når du sier at det bare er å justere bildet litt uskarpt for å få samme effekt på de andre projektorene. Jeg er rimelig sikker på at Panasonics smoothscreen ikke bare er en optisk sak, effekten varierer nemlig med kildematerialet, og med bildeinnholdet. På enkelte filmer, og spesielt i actionsekvenser, så virker det som om SD "kommer og går" i større grad enn på andre filmer. Det kan se ut som om denne effekten er størst på filmer med god bildekvalitet, f.eks LOTR-trilogien.

Men jeg må jo understreke at dette bare er mine observasjoner.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder AE900 og Panasonic's løsning på screen door problematikken så er den tilgjengelig på alle projektorene i testen. Det er jo bare å justere bildet uskarpt. Dette er imidlertid ikke en løsning, men snarere å legge til enda et "problem". "Sisteplass" er også en tåpelig måte å uttrykke det på, for den får tross alt 16 av 20 mulige poeng. At den har testens raskeste iris stemmer godt, men den har også testens dåligste kontrastnivå. Det helper lite at irisen er rask når virkeområder er så lite. Forresten er irisen i TX200 like rask innenfor samme "vikeområde".
    Når det gjelder det å ikke kjøpe før du har fått demo, så er ikke det så lett. Det at salget av disse "billige" projektorene er styrt over på nettbutikkene gjør jo nettopp demo umulig.

Ellers vil jeg anbefale deg å lese hele testen, for de tre minuttene på TV2 kunne umulig gjengi testen, som går over 11 sider i bladet, på en sakelig måte.
    Jeg må innrømme at jeg i begynnelsen faktisk vurderte å returnere min AE900, pga. At smoothscreenen irriterte meg etter at jeg har blitt "bortskjemt" med DLP's fillrate/skarphet i flere år. Men heldigvis brukte jeg projektoren nok de første par dagene til at jeg ikke bare vendte meg til det, men faktisk også begynte å foretrekke det. Og jeg kan love at det var en merkelig transisjon. Jeg skjønner godt at folk kan foretrekke DLP, men for meg som er overfølsom for regnbuer håpet jeg i det lengste at det kunne gå ann å stille inn denne LCD projektoren til et nivå der SD'en ikke lenger var plagsom slik som Panasonic lover med sin smoothscreen teknologi. Det å påstå at det bare er å stille andre prosjektorer uskarpt for å oppnå den samme effekten syns jeg er en voldsom forenkling. Jeg er ikke selv en tilhenger av å tilføre bildesignaler "falsk" informasjon gjennom støyfilter/skarphetsinnstillinger/skalering osv. Men så tok jeg meg selv i å tenke: Hvorfor det egentlig? For hvis det SER bedre ut, ja så bør det jo være det som teller?

Så det viktigste spørsmålet når det gjelder valg av prosjektor i dag må være hva den skal brukes til, og hvor den skal stå. Skal du se på TV, ja så kjøp deg en TV. Skal du se på film, men har ikke råd til DLP samtidig som du hater SD, så er det bare en projektor som kan anbefales av dem i testen, og det er AE900. Sett opp skarpheten slik at du OPPLEVER bildet som skarpere (Selv om du tilfører falsk informasjon), samtidig som SD er nesten helt borte. Fargene er flotte, og med et High Contrast lerret skal man være bra kresen for å klage på både kontrast og sortnivå. Jeg vil påstå at for å skjelne noe særlig mellom D5 projektorene i testen på de områdene, så må du nesten ha et dedikert kinorom med mørke vegger og 100% lyskontroll. Og hvor mange av "TV2 hjelper deg" seerene er det som har det?

Nå skjønner jeg at mine innlegg her høres ut som de alltid like saklige "denne projektoren er best for den har jeg" innleggene. Så jeg må jo nesten si noe stygt om projektoren min for å veie opp for dette.

Om Gorm hadde gitt AE900 minuspoeng for "Joysticken" til lensshiften, eller sagt at den støyer mye. (Det gjør ihvertfall min). Så er dette valide poeng mot denne projektoren. Jeg har egentlig heller ikke noe imot rangeringen, jeg mener bare at den ikke er objektiv nok pga. at Gorm ikke liker smoothscreen. Jeg mener at dersom du hater SD så må AE900 være førstevalget. Men dersom du ikke bryr deg eller legger nevneverdig merke til SD så er nok Gorm sin rangering helt riktig.

Når det gjelder min anbefaling om å få en demo så skal du bo langt ut på bygda for å ikke få sett ihvertfall en av D5 modellene. Og poenget mitt var således at om du får en demo av Z4 for eksempel og liker den, så er det relativt trygt å gå på nettet etterpå å bestille TW600 siden den er billigere.

Ellers kjøper jeg bare DVD&HK hvis det er en bra film med på kjøpet. Anbefalinger av AV utstyr føles tryggere å få et knippe av her på forumet enn å lese EN manns erfaringer uansett å mye peiling han har. For vi mennesker ER jo forskjellige. Pleide dere ikke å ha kommentarer fra flere personer om hvert enkelt produkt før?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde AE700 og "stod på barrikadene" og forsvarte smoothscreen sammenlignet med de andre D4-panelte LCD-projektorene. Men nå som Epson kom med D5-panelene (som også AE900 har) så er det strengt tatt en unødvendig funksjon med Panasonics smoothscreen. Skal du strengt tatt plages med SDE på dagens LCD-projektorer så må du sikke under 1,5xbildebredden, og det er det vel svært få som gjør.

Mulig Gorms ordvalg virker "tabloide", men det er faktisk noe seriøsitet i dette. Jeg holdt på å slite ut fokusknappen på min AE700 for desperat å forsøke å få et skarpere bilde. Med min TW600 så opplever jeg ingen problemer skarphet eller fokusproblemer, og savner ikke smoothscreen i det hele tatt.

PS! At det kun er en manns mening er vel ikke helt riktig. Var jo flere som var med i testpanelet på denne samletesten, selv om den er skrevet av en person.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg mener også at du strekker det litt langt når du sier at det bare er å justere bildet litt uskarpt for å få samme effekt på de andre projektorene. Jeg er rimelig sikker på at Panasonics smoothscreen ikke bare er en optisk sak, effekten varierer nemlig med kildematerialet, og med bildeinnholdet. På enkelte filmer, og spesielt i actionsekvenser, så virker det som om SD "kommer og går" i større grad enn på andre filmer. Det kan se ut som om denne effekten er størst på filmer med god bildekvalitet, f.eks LOTR-trilogien.

Men jeg må jo understreke at dette bare er mine observasjoner.

Effekten varierer ikke med kildematerialet for det er en fast linsekonstruksjon som ikke kan justeres i forhold til kildematerialet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Ellers kjøper jeg bare DVD&HK hvis det er en bra film med på kjøpet. Anbefalinger av AV utstyr føles tryggere å få et knippe av her på forumet enn å lese EN manns erfaringer uansett å mye peiling han har. For vi mennesker ER jo forskjellige. Pleide dere ikke å ha kommentarer fra flere personer om hvert enkelt produkt før?
    Bare så det er sagt, det er ikke bare min vuredring som ligger til grunn. Vi har selvsagt vært flere i testpanelet, og det inkluderer også redaktøren selv.
    Jeg syns forøvrig du er litt på jordet når du kritiserer en test du faktisk ikke har lest, men bare har sett et lite utdrag fra. Det vi har "trukket for" er; dårlig kontrast og sortnivå, elendig gjengivelse av 1080i (soft/uklart), og den generelle mangelen på skarphet sammenliknet med de andre projektorene i testen (takket være smoothscreen).
    Vårt testeksemplar støyet ikke i det hele tatt, bortsett fra en høyfrekvent pipetone når den sto i standby. Under drift var den svært stillegående, men jeg har snakket med andre som har opplevd eksemplarer som har støyet en del. Mandagsutgaver kanskje?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mandagsutgaver kanskje?
    Det virker som Pana har endel mandagsutgaver i projektorleieren.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste nr. av Svenske Hemmabio stikker Epson TW-600 av med seieren:

1. Epson TW-600 41/50 poeng
    2. Mitsubishi HC3000 38/50 poeng
    3. Hitachi PJ TX-200 37/50
    4. Panasonic PT-AE900E 36/50
    5. Sanyo PLV Z-4 36/50

Epson er den eneste som skiller seg ut poengmessig. De fire andre scorer veldig likt. Så det er helt tydelig at personlige meninger kan være avgjørende for rangering. Men jeg synes det er morsomt for TX-200 og Hitachi at Gorm snur fra å slakte den til å kåre den til beste.

Det er tydelig at de "nye" er sultne på suksess. Så det skal bli spennende å se hva 1080*1920 PJ'er vil havne på om et år eller to. Jeg regner med at det ikke vil bli satset like mye på neste generasjon med 720*1280 paneler? Folket er vel klare for HD og ikke "HD light"?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten varierer ikke med kildematerialet for det er en fast linsekonstruksjon som ikke kan justeres i forhold til kildematerialet.
    Jeg kan som sagt ikke forklare det på annen måte enn at det virker som om effekten varierer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser testen i hemmabio ser du at de har hatt problemer med bildebehandlingen i sin enhet, noe som er stikk i strid med vår (og alle andre tilgjengelige testers) erfaring. Både i testmaterialet på DVE og HQV (link) utmerker TX200 seg med bedre bildebehandling enn TW600. Kankje det finnes mandagsutgaver av TX200 også, enten det eller så har de kanskje ikke gått grundig nok tilverks?
    Ser også at de ikke har fargekalibrert projektorene, slik at blant annet TW600 får kritikk for litt "uekte farger".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også at prisforskjellen mellom HC3000 og LCD'ene er lavere i Sverige, noe som forsvarer at HC3000 "scorer" litt høyere. Hadde ikke prisen vært en faktor ville jo alle DLP'ene rykket forbi LCD'ene i rangeringen (noe de som er følsomme for RGB-flimmer selvsagt ikke er enige i).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke prisen vært en faktor ville jo alle DLP'ene rykket forbi LCD'ene i rangeringen (noe de som er følsomme for RGB-flimmer selvsagt ikke er enige i).
    Må desverre si at jeg er enig allikevel, Gorm....;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Men jeg synes det er morsomt for TX-200 og Hitachi at Gorm snur fra å slakte den til å kåre den til beste.
    Her kan jo Hitachi i stor grad også "takke seg selv". Projektoren er bra den. Men hadde de beholdt sin pris på 19.900,- så hadde de ikke vunnet testen, for å si det sånn....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantert ikke, men den litt "flåsete" *Gorm med kompassmåling av lysstyrke o.l tidlig i den offisielle TX-200 tråden har fått en annen lyd.

Edit: * gjelder kun denne kommentaren, mener selvfølgelig ikke at han er det hele tiden.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Jeg fikk ikke sett, reprisen, går den lørdag eller søndag?
    Reprisen går i dag (Lørdag) klokka 13:30.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns forøvrig du er litt på jordet når du kritiserer en test du faktisk ikke har lest, men bare har sett et lite utdrag fra.
    Jeg har ikke lest testen deres, men jeg har sett alle D5 projektorene i bruk. Da har jeg grunnlag til å rangere dem, akkurat som dere. Og det er egentlig ikke engang rangeringen deres jeg reagerer på, men grunnlaget. Deres opplevelse av AE900 er bare ikke forenelig med min. Det må jeg få lov til å kommentere uten å måtte betale 70,- for et blad jeg sjelden finner noe intressant i.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall er jeg glad det er Gorm som er journalist i DVD & Hjemmekino og ikke deg. For å rangere AE900 fremfor alle andre D5-LCDer på ren bildekvalitet er rett og slett ikke god bedømming (IMHO). I mine øyne er det det samme som å si at LCD har bedre bildekvalitet enn en DLP, og alle som har AB-testet det vet hvordan det går.....;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    I så fall er jeg glad det er Gorm som er journalist i DVD & Hjemmekino og ikke deg. For å rangere AE900 fremfor alle andre D5-LCDer på ren bildekvalitet er rett og slett ikke god bedømming (IMHO). I mine øyne er det det samme som å si at LCD har bedre bildekvalitet enn en DLP, og alle som har AB-testet det vet hvordan det går.....;-)
    Så vidt jeg erindrer så rangerte jeg selv AE900'en som både den værste og den beste. Det jeg sa var at dersom man plages av ScreenDoor og regnbuer så er AE900 det beste alternativet. Kun under de omstendighetene. Jeg har vel ellers sagt 2 ganger i denne tråden at jeg er enig i Gorms rangering til en viss grad, men ikke begrunnelsen. Jeg har videre sagt at jeg selv ikke likte smoothscreen i utgangspunktet, og vurderte å returnere min AE900. Men etter en stunds bruk vendte jeg meg til den, og nå elsker jeg den. Om jeg setter filmen på pause så ser bildet råttent ut (Uskarpt), og det gjør det også litt kjipt å bruke HTPC med MCE, men så lenge ting er i bevegelse så er smoothscreen for meg et mye bedre alternativ enn sylskarpe D5 panel som virkelig, fremdeles etter min mening, bare er gode argumenter for å drite i LCD fullstendig og heller basere seg på regnbuemedisin og en DLP projektor.

Min rangering for ordens skyld:

(AE900) Om du hater ScreenDoor
    TW600 Pga. prisen (billigst)
    TX200 Pga. optikken
    SanZ4 Pga. prisen (dyrest)
    (AE900) Om du hater SmoothScreen

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg