Rettigheter ifb. harddiskfeil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rettigheter ifb. harddiskfeil

Hei alle!
    Har en litt kinkig sak som jeg ønsker innspill på. For litt under to år siden kjøpte jeg en bærbar PC. Denne uka kræsja harddisken. Sendte den inn til reparasjon/bytte hos firmaet jeg kjøpte den av. De sier nå at de kan gi meg en ny disk, men de får ikke kontakt med den gamle, slik at jeg vil miste dataene som ligger på den. En evt. rekonstruksjon av dataene hos et firma Ibas må jeg dekke selv, sier de. Og det koster fort femsifrede beløp.

Jeg er selvsagt klar over at jeg burde hatt backup av dataene, men jeg mener som forbrukerrådet at selgeren bør dekke de tap jeg har som følge av at produktene deres har mangler. Dessverre er dette en sak hvor det enda ikke finnes noen presedens/prinsippavgjørelse å vise til. Og for å gjøre det ekstra vanskelig, så kjøpte jeg PC-en via enkeltmannsforetaket mitt, så jeg er usikker på om forbrukerkjøpsloven gjelder for meg i dette tilfellet. Hvilke muligheter har jeg for å forfølge dette, annet enn å hyre inn advokat?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøpte pc'en på firmaet er det vel kjøpsloven og ikke forbruker kjøps loven som gjelder hvis jeg ikke husker helt feil

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo rett i at forbrukerrådet hadde en sak på dette, og de mente helt klart at det var selger/produsent's jobb å få ut dataene hvis den krasjer som følge av en produksjonsfeil e.l...

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at disken skal erstattes, men de skal ikke være pliktige til å erstatte de tapte dataene tror jeg. skal noen betale for gjennoppretting bør det i såfall være produsenten, ikke forhandleren. At du ikke tar backup virker for meg som litt utrolig hvis dette har vært viktige data. det du kan gjøre er å be dem om å gi en god beskrivelse av problemet. er det ett dataproblem eler er det ett mekanisk problem. ved data relaterte problemer kan man somregel få ut en del info ved å kjøre program som feks file scavanger. jeg har har hatt god erfaring med å bruke microconect easy ide sammen med file scavanger for gjennoppretting av tapte data fra 2,5 disker.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artikkel om emnet Her

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linkene. Er klar over at Forbrukerrådet står på min side i denne saken. Dessverre så er firmaet jeg kjøpte disken av helt uenig med Forbrukerrådet, slik at jeg må gå til sak mot dem dersom jeg ønsker å forfølge dette. Forbrukerrådet kan forøvrig ikke hjelpe meg, siden jeg ikke er forbruker i denne sammenhengen, men næringsdrivende (pr. def.). Det jeg lurer på, er om det finnes tilsvarende instanser til Forbrukerrådet, som kan hjelpe næringsdrivende med slike problemer?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt tullerusk eller? jobber selv hos en av de store pc produsentene og det er abselutt ikke mulig at produsentene tar på seg ansvar med tap av data.
    Iallefall ikke bærbar, de blir bært rundt, lagt ifra seg og puffa på hele tiden. Et lite dunk ned i stuebordet mens det blir skrevet til harddisken så er det gjort.
    Og mange av de billigste modellene har ikke skrivehode stans ved berøring eller kraftig forflyttelse.
    Nei, det det ender med hvis denne idiotiske "loven" blir vedtatt er at når du kjøper en pc så må du enten skrive under på en erklæring at produsenten fraskriver seg alt ansvar ved skade på disk (de gir jo selvfølgelig ny, men betaler ikke for uttak av data).
    Eller så blir de solgt uten harddisk og du må bestille din egen ifra Komplett :razz:

Nei, folk får heller bli flinkere til og ta backup. Det er jo ren idioti og ha alle feriebildene ifra et tiår tilbake et eneste sted.
    Skaff dere RAID 1 i hjemmepcen og ha bildene på forskjellige medier.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    resultatet av dette blir jo at kostnadene ved å hente fram dataene igjen blir velta over på forbrukerene, sånn at alle må betale utgiftene for de som ikke tar backup og prisene på disker 3 dobles.
    spørs om forbrukerrådet egentlig har tenkt gjennom dette godt nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må prisene på diskene tredobles? Tar en utgangspunkt i en pris på 6000 kr pr harddisk for en gjenoppbygging (de faktiske kostnadene er nok langt lavere) samt en gjennomsnittlig pris på 1000 kr pr harddisk, så betyr det altså, i EivindLundes verden, at hver tredje harddisk får en reklamasjonsfeil i løpet av de første fem årene (DOA reklamasjoner kommer i tillegg).

Skal en ha en saklig diskusjon om temaet er det kanskje greit å forholde seg til saklige fakta også.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IBAS tar 3500kr bare for og ta i disken din... Så det er helt klart at forhandlerne ikke vil betale dette når ingen vet 100% hvem sin skyld det er!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt håpløst å forlange at dataene som ligger på en hardisk skal dekkes av leverandør, surt for oss som ikke har kritiske data på diskene våre men alikevel må betale for kostnadene ved å hente data utav andres disker pga. ekstremt mye høyere harddiskpriser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det i utgangspunktet er klargjort at en harddisk ikke er et såkalt sikkert lagringsmedia, så blir det brukerens ansvar og sikre seg mot tap av kritisk data.
    Har du kritisk data så ligger dette på raid sikret system og/eller har backup. Punktum. Alt annet er å gamble uannsett hvordan du ser på det.

Forbrukerrådets forslag kan jo sammenlignes med at du krever erstatning for tapt arbeidstid av fabrikanten når lyspæren i lyset på arbeidspulten din går.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, om jeg kjøper en vaskemaskin på Elkjøp, og den ødelegger klærne mine, så er det klart at Elkjøp er erstatningsansvarlig overfor meg. Ikke for å erstatte jobben eller daten jeg ikke fikk, pga. at finskjorta ble ødelagt, men å erstatte selve skjorta. Det er ingen grunn til at det samme ikke skal gjelde dersom en harddisk ødelegger dataene jeg putter inn i den. Det får være min sak hvor mange kopier jeg har av dataene, eller hvor mange skjorter jeg har i "backup". Denne harddisken har ødelagt disse kopiene, og dem vil jeg ha tilbake.

En robust backupløsning er ikke akkurat gratis. Hvorfor skal man forvente at en forbruker skal investere i en slik, for å forsikre seg mot mulige mangler i produktet de har kjøpt? En harddisk er forventet å vare i 5 år, og da er det selgerens ansvar dersom det blir feil på den før den tid.

Men uansett om jeg har et rimelig krav eller ikke, finnes det institusjoner lik Forbrukerrådet som kan hjelpe selvstendig næringsdrivende?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardisker er slitasjeprodukter med mekanisk bevegelige deler, elektromagnetisk lagring osv. Det er mao. ikke mulig og sikre seg mot defekter. Akkurat som på en bil og evnt. vaskemaskiner. Det er da naturlig og forlange reperasjon om denne slutter og fungere og evnt. leiebil under reperasjonen. Men det er ikke naturlig at du kan kreve erstattning for tapt kjøretid osv. Harddisker er et litt spesielt tilfelle siden dem inneholder data du ønsker tilgang til selv om harddisken er defekt.
    Men jeg mener det blir forbrukerens ansvar og tilse at dem har sikret seg, når det på forhånd er avklart at harddisken er et slitasjeprodukt.
    Om feilen er pga. kjent feilproduksjon hvor produsenten har unlatt og tilbakekalle produktet osv. så snakker vi selvsagt om noe helt annet.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tar 10min+- å ta backup på en dvd, hvor vanskelig er det....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på en måte helt enig med Seeker. Det dreier seg ikke om å erstatte tapt arbeidstid el. i forbindelse med et ødelagt produkt, men å erstatte det harddisken faktisk har ødelagt. Jeg tror dessuten noen overdriver de faktiske utgiftene ved restaurering av data voldsomt. Dersom forbrukerrådet får gjennomslag for forslaget sitt dreier det seg ikke om en tre- eller firedobling av diskprisene, men på lengre sikt vil kanskje prisene stige med noen prosent.

Dersom flere land innfører samme ordning vil også harddiskprodusentene etterhvert begynne å fokusere på sikrere datalagring for forbrukerne. Kanskje kombinert med et bedre tilbakemeldingssystem som sier tidligere i fra før et evt. kræsj (dagens SMART-system kan helt sikkert forbedres...). Personlig mener jeg i alle fall at dette på lengre sikt vil gagne oss forbrukere.

For øvrig så finnes det nok ikke noe "forbrukerråd" for bedrifter. Noen av fordelene ved å betale moms for varene (som en privatperson) er nettopp at du har et sterkere vern i tilfelle tvister som dette. Å kjøre saken gjennom et advokatfirma blir vel dyrere enn å betale restaureringen selv...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Man fikser ikke kun bremsene på en bil hvis disse ryker og man kjører i en fjellvegg, men fikser hele bilen!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at det er kjedelig for Seeker, men jeg håper virkelig ikke denne saken får medhold.

En harddisk til en bærbar er oppgitt med flere parametere, for eksempel, støttoleranse, hvordan vet produsenten at Seeker ikke har fått et slag mot den bærbare datamaskinen eller mistet den i gulvet? Et annet parameter er driftstemperatur, en harddisk kan være oppgitt for drift fra 5 til 50 grader. Hvis jeg hadde tatt med min bærbare utenfor idag, så hadde jeg brutt dette parameteret.

En vanlig grunn til at harddisker slutter og fungere, er at den får veldig ujevn strømtilførsel, dette kan være for mye strøm, eller for lite strøm. Hva om det har vært overspenning i strømnettet når den har stått til lading, og dette har skjedd, hvem har skylden? Er det sluttbrukeren som har koblet pcen til et strømnett som ligger utenfor spesifikasjonene til laderen?

Veldig overordnet regnesykke, men anta at 1 av 10 harddisker går i stykker i løpet av 5 år grunnet disse problemer, og det koster 15.000 for og rekonstruere data fra disse, så vil det koste forbrukeren 1500 kroner mer per harddisk for og dekke inn harddiskprodusenten sine kostnader.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    tar 10min+- å ta backup på en dvd, hvor vanskelig er det....
    Tror mange undervurderer kostnadene ved å ta backup. Dersom du skal sikre deg mot at en harddisk når som helst kan feile, må du til enhver tid ha minst to kopier av alle data (som du ønsker å ta vare på). Det er lite praktisk å brenne en ny DVD hver gang du trykker CTRL-S i Word. Det finnes løsninger som gjør dette, men som forbruker har jeg aldri sett slike. Det er altfor enkelt av selgeren å bare forlange at "brukeren må ha backup", og skyve kostnadene over på ham.

Kjøpsloven (og forbrukerkjøsloven) er veldig klar på at selgeren er erstatningsansvarlig for tap som kjøperen har som skyldes mangel ved det produktet han har kjøpt. Vaskemaskinprodusentene forlanger ikke at jeg skal ha to sett av alle klærne mine, i tilfelle vaskemaskinen ødelegger det ene. Som kjøper skal du ikke gå rundt og forvente at produktet skal feile, det er en risiko selgeren må bære.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •