Rettigheter ifb. harddiskfeil - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av janterje
    En harddisk til en bærbar er oppgitt med flere parametere, for eksempel, støttoleranse, hvordan vet produsenten at Seeker ikke har fått et slag mot den bærbare datamaskinen eller mistet den i gulvet? Et annet parameter er driftstemperatur, en harddisk kan være oppgitt for drift fra 5 til 50 grader. Hvis jeg hadde tatt med min bærbare utenfor idag, så hadde jeg brutt dette parameteret.

En vanlig grunn til at harddisker slutter og fungere, er at den får veldig ujevn strømtilførsel, dette kan være for mye strøm, eller for lite strøm. Hva om det har vært overspenning i strømnettet når den har stått til lading, og dette har skjedd, hvem har skylden? Er det sluttbrukeren som har koblet pcen til et strømnett som ligger utenfor spesifikasjonene til laderen?
    Dersom serviceverkstedet får inn en feil som skyldes feilaktig bruk så er det kjøper som må betale det, ikke noe problem. Men dette er jo en heeelt vanlig prosedyre på andre produkter uten at det skaper noen voldsom stor diskusjon av den grunn.

Veldig overordnet regnesykke, men anta at 1 av 10 harddisker går i stykker i løpet av 5 år grunnet disse problemer, og det koster 15.000 for og rekonstruere data fra disse, så vil det koste forbrukeren 1500 kroner mer per harddisk for og dekke inn harddiskprodusenten sine kostnader.
    Dersom én av ti harddisker ødelegger data innenfor de første fem leveårene pga fabrikasjonsfeil så har diskprodusentene definitivt noe å jobbe med fremover. Noen som sitter på faktiske tall fra Elkjøp, Komplett ol. på hvor mange prosent harddisker som kommer tilbake pga mangler iht kjøpsloven?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janterje
    Veldig overordnet regnesykke, men anta at 1 av 10 harddisker går i stykker i løpet av 5 år grunnet disse problemer, og det koster 15.000 for og rekonstruere data fra disse, så vil det koste forbrukeren 1500 kroner mer per harddisk for og dekke inn harddiskprodusenten sine kostnader.
    Dette er særdeles pessimistiske tall. Jeg tror økningen i kostnad pr harddisk vil være mye lavere. At 10% feiler innen 5 år er vel usannsynlig. Og det finnes billigere firmaer enn IBAS. Infolink tar f.eks. 4000,- for å fikse en disk.

Men la oss uansett anta at prisen vil øke med 1500,-. Hvor mange backupløsninger vet du om som er billigere enn det? Og med så stor sjanse for feil som du hevder her, er vel det noe de fleste bør ha...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Tror mange undervurderer kostnadene ved å ta backup. Dersom du skal sikre deg mot at en harddisk når som helst kan feile, må du til enhver tid ha minst to kopier av alle data (som du ønsker å ta vare på). Det er lite praktisk å brenne en ny DVD hver gang du trykker CTRL-S i Word. Det finnes løsninger som gjør dette, men som forbruker har jeg aldri sett slike. Det er altfor enkelt av selgeren å bare forlange at "brukeren må ha backup", og skyve kostnadene over på ham.

Kjøpsloven (og forbrukerkjøsloven) er veldig klar på at selgeren er erstatningsansvarlig for tap som kjøperen har som skyldes mangel ved det produktet han har kjøpt. Vaskemaskinprodusentene forlanger ikke at jeg skal ha to sett av alle klærne mine, i tilfelle vaskemaskinen ødelegger det ene. Som kjøper skal du ikke gå rundt og forvente at produktet skal feile, det er en risiko selgeren må bære.
    For tiden tilbys "1000 -vis" av online tjenester for backup av data, som tar backup av dataene med en gang de blir endret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    For tiden tilbys "1000 -vis" av online tjenester for backup av data, som tar backup av dataene med en gang de blir endret.
    Kan du gi meg link til eksempel på en slik tjeneste?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men la oss uansett anta at prisen vil øke med 1500,-. Hvor mange backupløsninger vet du om som er billigere enn det? Og med så stor sjanse for feil som du hevder her, er vel det noe de fleste bør ha...
    1500 kr er mildt sakt en voldsom overdrivelse. Noen prosent ekstra pr disk er mer passende.

Jeg kan for øvrig anbefale backupprogrammer som "Fileback PC" som hele tiden swapper viktige data over på en egen harddisk (evt. en minnebrikke eller ekstern harddisk dersom en har bærbar PC). Sannsynligheten for at to harddisker kræsjer samtidig er som kjent ganske mye mindre enn at én harddisk kræsjer. Selv om en tar med innkjøp av program og harddisk/minnebrikke er det ikke snakk om noen umulige utgifter dersom en ønsker å sikre seg litt bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    1500 kr er mildt sakt en voldsom overdrivelse. Noen prosent ekstra pr disk er mer passende.

Jeg kan for øvrig anbefale backupprogrammer som "Fileback PC" som hele tiden swapper viktige data over på en egen harddisk (evt. en minnebrikke eller ekstern harddisk dersom en har bærbar PC). Sannsynligheten for at to harddisker kræsjer samtidig er som kjent ganske mye mindre enn at én harddisk kræsjer. Selv om en tar med innkjøp av program og harddisk/minnebrikke er det ikke snakk om noen umulige utgifter dersom en ønsker å sikre seg litt bedre.
    Det er uansett snakk om at du må ha en ny disk (av omtrent samme størrelse), pluss programvaren, pluss all tiden du bruker på dette. Totalt vil det komme på godt over det dobbelte av hva det ville koste å kjøpe bare en disk. Altså mye dyrere enn hva den fryktede prisøkningen vil bli om selgeren tar på seg ansvaret for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er særdeles pessimistiske tall. Jeg tror økningen i kostnad pr harddisk vil være mye lavere. At 10% feiler innen 5 år er vel usannsynlig. Og det finnes billigere firmaer enn IBAS. Infolink tar f.eks. 4000,- for å fikse en disk.

Infolink tar 4000,- for datarekonstruksjon som du kan gjøre med forholdsvis billig programvare. Dette er trolig snakk om en harddisk hvor elektronikken eller annet er ødelagt. Da må det dyrere prosedyrer til. Jeg kjenner til en nylig sak der en harddisk gikk på denne måten, det kostet 30.000 hos Ibas..

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi meg link til eksempel på en slik tjeneste?
    http://www.mamut.com/no/onlinebackup/
    http://www.online.no/at/sikkerhet/si...erlagring.html

Dette er tjenester med forholdsvis lite gratis plass, men det finns tillegg til gmail, som gjør at gmail kan brukes til det samme, i tillegg ligger det vel på trappene at google kommer med en slik tjeneste ganske snart (ble lekket noe informasjon for ikke så lenge siden, som kjapt ble fjernet igjen)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min eksterne harddisk klikket, I/O feil, ingen som har mistet denne i bakken, fikk ny, men mistet alle dataene.....

Hvis ikke dette er en feil som Maxtor har skyld i så vet ikke eg.... Greit nok om noen mister en harddisk i bakken, bør ikke være så innmari vanskelig å bevise d trodde eg...

Men en I/O feil er jo et sabla godt eksempel på at produsenten absolutt bør være erstatningspliktig....

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til loven burde dette være en ganske grei sak, men personlig syns jeg loven beskytter forbrukerene litt for godt i slike saker. Loven ble vel ikke utarbeidet med tanke på tap av data, og helt perfekt gjenskapning av dataene kan man i mange tilfeller ikke klare å få til, selv om loven sier at man har rett på dette.

En gylden middelvei hadde kanskje vært en ide her. Jeg har ikke løsningen på denne problemstillingen, men om harddisker ble bundlet sammen med backup programvare så kunne det kanskje ha vært en løsning.
    En annen løsning kunne å ha fått et erstatningsprodukt som var bedre enn det som ble ødelagt.

Hvis man sammeligner innholdet på en harddisk med sider med tekst, så vil dette bli utrolig mange sider. Min logikk tilsier at produsent eller selger ikke kan ha mulighet til å ha ansvar for alt dette.

For å snu litt på det... kanskje produsentene søker støtte fra programvare og musikk industrien, slik av ved gjennoppretting av data, så blir det tilsendt en regning for alt det ulovlige innholdet som ev. skulle være på disken? (er sikkert noen lover i dette landet som ikke gjør dette mulig, men en måte må produsentene og forhandlerene bruke for å finansiere et ev. erstatningsansvar)

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle snakker om ekstra disker osv. hva med å ta seg 2 minutter hver fredag til å ta backup til dvd av DEN MAPPEN hvor de kritiske / viktige filene ligger. har man viktige data må man bruke hodet å ta backup. ikke bare med tanke på krasj, men med tanke på tyveri av maskin. har man ikke backup, har man bommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    alle snakker om ekstra disker osv. hva med å ta seg 2 minutter hver fredag til å ta backup til dvd av DEN MAPPEN hvor de kritiske / viktige filene ligger. har man viktige data må man bruke hodet å ta backup. ikke bare med tanke på krasj, men med tanke på tyveri av maskin. har man ikke backup, har man bommet.
    Hva med å bruke to minutter hver fredag til å lære seg rettskrivning? Lagring til optisk media kan være til kopi nummer tre - ikke kopi nummer to. Optisk media er verken spesielt robust eller spesielt sikker. Det eneste som er verre enn å miste kritiske data er når du oppdager at backupkopien heller ikke lar seg lese. I tillegg så er kontinuerlig backup til optisk media MYE mer tidkrevende enn et system som kontinuerlig tar backup til harddisk/filserver.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som er verre enn å miste kritiske data er når du oppdager at backupkopien heller ikke lar seg lese..
    Tell me about it... Harddisk krasj og to backupdvd som halvparten av bildene var borte på... Tjoho!!!

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et viktig poeng i denne saken er rett og slett ikke om man har råd til å ta back, men om man har råd til å la være.
    Idag er det nok av trussler som man ødelegge dataene dine. Harddisken kan gå i stykker, virus kan infisere maskinen din, og er man riktig uheldig kan maskinen fysisk bli stjålet.

Viktige data burde blit tatt backup av uansett, og lagret utomhus. Et raid eller backup til ekstern disk er greit til daglig bruk, men det å flytte dataene utenfor huset, eller i alle fall ut av det samme rommet som pc'en står på, burde blir gjort med gjevne mellomrom.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke to minutter hver fredag til å lære seg rettskrivning?
    Beklager! skjønte du ikke hva jeg skrev? Alltid hyggelig når diskusjoner kommer over på dette planet.

Men poenget mitt er såre enkelt. Har du ikke råd til ekstra harddisk, ta backup du har råd til. tar du backup en fast dag i uken, mister du ikke mer enn en ukes arbeid, må jo være bedre enn å miste alt. håper jeg ikke har skrevet for mye feil nå. I så tilfelle beklager jeg på det sterkeste og legger meg langflat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    http://www.mamut.com/no/onlinebackup/
    http://www.online.no/at/sikkerhet/si...erlagring.html

Dette er tjenester med forholdsvis lite gratis plass, men det finns tillegg til gmail, som gjør at gmail kan brukes til det samme, i tillegg ligger det vel på trappene at google kommer med en slik tjeneste ganske snart (ble lekket noe informasjon for ikke så lenge siden, som kjapt ble fjernet igjen)
    Disse forutsetter jo at man er på nett til enhver tid. Da forsvinner jo mye av poenget med å ha en bærbar...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    Hva om disken krasjer mellom to backups, eller mens du tar backup? Skal du ha fullstendig sikring, kreves det mye mer omfattende løsninger enn det du skisserer her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om disken krasjer mellom to backups, eller mens du tar backup? Skal du ha fullstendig sikring, kreves det mye mer omfattende løsninger enn det du skisserer her.
    Diskspeiling med raid 1. Da må begge harddiskene krasje for at du skal miste data mellom/mens du tar backup. Med dagens harddiskpriser og støtte for raid 1 på omtrent samtlige nyere hovedkort, så er det naturlig og kjøre raid på data som er viktige idag. Selv om du ikke har en detikert server eller lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Diskspeiling med raid 1. Da må begge harddiskene krasje for at du skal miste data mellom/mens du tar backup. Med dagens harddiskpriser og støtte for raid 1 på omtrent samtlige nyere hovedkort, så er det naturlig og kjøre raid på data som er viktige idag. Selv om du ikke har en detikert server eller lignende.
    Og prisen på dette skal altså være lavere enn det man frykter harddiskprisen vil øke med dersom selger blir erstatningsansvarlig i forbindelse med tap av data?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og prisen på dette skal altså være lavere enn det man frykter harddiskprisen vil øke med dersom selger blir erstatningsansvarlig i forbindelse med tap av data?
    Hvis man legger IBAS sine priser i grunn, så er det helt klart at det er mye billigere med speiling

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •