Er Elkjøps prisgaranti heilt på styr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Elkjøps prisgaranti heilt på styr?

Er det noke som heiter "lokal prisgaranti" på elkjøp? Har kjøpt en Panasoniv Pa50 på elkøp til 14.995,- med bordstativ. Ser at Siba selger denne til 13.995,- med bordstativ. Sa dette til en kamerat som ville ha en og, sa han skulle ta en utskrift med seg fra Siba sin side og bruke elkjøps prisgaranti.

Men det gikk ikkje.... Han fikk beskjed på Elkjøp-butikken at prisgarantien bare var "lokal", og at han måtte betale 15.995,- som var ny pris på tven. Men han kunne informere om at hadde kameraten min budd i Trondheim eller Stavanger der Siba har butikk-utsalg, ville han ha kunne nytta seg av prisgarantein siden det da ville ha vært lokal konkuranse.

Blei j..... provosert... Er det tilfelle at elkjøpsprisgarant er sånn, eller er eg heilt på trynet? Kan noken vise til en eventuell link på nettet, fann desverre ingen.. (dårlig å søke).

Takk for all hjelp

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er totalt bull!!!

Jeg kjøpte et telefonsett på elkjøp for 800 kroner, og gikk på nettet når jeg kom hjem. Der såg eg Siba hadde den til 549... Gikk tilbake til elkjøp og de gav meg pengene igjen kun på at eg muntlig sa til de at siba hadde den til 549!

Dette var i Bergen, og så vidt eg vett er d ikke siba butikk i bergen, jeg såg på en annonse på nett på Siba i stavanger!

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ultra81: Prisene på Elkjøps nettside gjelder butikkene i Oslo-området, og muligens TrHeim. Det stemmer at prisgarantien ikke gjelder nettbutikker og tilsvarende.

De garanterer at du ikke finner produktet billigere hos en av dere's konkurrenter, og dette gjelder "lokalt".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så blir da spørsmålet. Hva er definisjonen på "lokalt"? Jeg sitter rimelig bra lokalt uansett hvilken netsjappe jeg surfer på f.eks. :-P

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nå uenig uansett, lokalt eller ikke... Skal ikke spille noen rolle, men han rett over deg sier at nettbutikker ikke gjelder....

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten en sak for forbrukerrådet dette. Alle "vet" jo at Elkjøp har prisgaranti. I begynnelsen så gjaldt denne 100%, mot webshop også. Men nå korter de altså inn enda mer i det stille. Jeg bor i Kristiansand hvor de har butikk 50 meter fra Expert. Der "gidder" de ikke konkurere mot hverandre, er det billigere på Expert får du nesten beskjed om å handle der da, siden det er rett rundt hjørnet. Utenom er det vel 2 butikker av litt størrelse. I realiteten ingen konkurranse, som igjen gir en totalt verdiløs prisgaranti hvis de ikke kan konkurrere mot andre kjeder i andre byer. At Elkjøp som skryter av at de er så billige fordi de kjøper store partier for alle butikkene sine på en gang. Så skal de liksom ikke klare å selge produktene sine til samme pris i sine egne butikker? :?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisgarantien, som det ikke har vært annonsert for på ett års tid gjelder kun lokal konkurranse, dvs butikker innenfor lokalt område med fysisk utsalgsted. Den gjelder ikke internett. Hvis noen velger å matche prisen så kan det henge sammen med at man ønsker å beholde kunde/ha salget. I teorien kunne personen ikke gitt tilbake en krone. Videre så gjelder ikke internett prisene for Tr.heim/oslo. De gjelder internett butikkene og kun de.

Noe av grunnen til at prisen kan variere fra ulike internett sjapper og butikker med fysisk utsalgsted ligger jo gjerne i noen millioner i utstilling og husleie..

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et kamera hos Lefdal i desember 2004. Lefdal gikk med på at prisgarantien gjaldt mot nettbutikker også. I dette tilfellet fikk jeg likevel ikke penger igjen, selv om Lefdal godtok nettbutikker som reelle konkurrenter (hvorfor skulle de ikke det?). Avslaget skyldtes at forretningsadressen til firmaet var i Frankrike, og at varene ble sendt derfra, selv om hele nettstedet var på norsk, og priser oppgitt i kroner.

Men det var Lefdal, da. Hvordan det er med Elkjøp vet jeg ikke. De opererer jo med ulike priser i butikk og nettbutikk også...

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de korter inn i det stille stemmer ikke helt.. er jo 5år siden jeg jobba der, og da gjaldt ikke prisgarantien produkter på web. Dersom du handler i butikker med større konkurranse, feks Oslo og TrHeim er det nok lettere enn ute i periferien, feks Molde og KrSund. Her er lokale konkurrenter avgrenset til konkurrenter i samme by, eller like utenfor.

Uansett kan dette like gjerne være forskjellig fra selger til selger hvor strenge de er på dette, og hvilken tone du kontakter selgeren med. Behandler du selgeren som dritt, blir du gjerne behandlet sånn selv.

Ultra: Be kompisen din handle på Siba istedet, så sparer han noen kroner.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt problemer med Lefdals prisgaranti ihvertfall...Jeg visste ikke engang at Elkjøp hadde det :?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anta at jeg bor 5 mil fra nermeste elkjøp og 5 mil fra Siba,
    Altså midt i mellom butikkene.

Og at det ikke finnes andre butikker som er nermere.

Da vil jeg regne begge som mine lokale butikker.

Da må ve Elkjøp gå med på prisgarantien?

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blueline
    Anta at jeg bor 5 mil fra nermeste elkjøp og 5 mil fra Siba,
    Altså midt i mellom butikkene.

Og at det ikke finnes andre butikker som er nermere.

Da vil jeg regne begge som mine lokale butikker.

Da må ve Elkjøp gå med på prisgarantien?
    Etter min mening må dette defineres lokalt rundt Elkjøps lokale, ikke ditt bosted. Men er det få butikker i området blir det vel regnet som lokale konkurrenter, til tross for 100km geografisk forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har ingen prisgaranti. Det har forbrukergjengen forbudt dem. Du finner ingen info hos elkjøp om at de har prisgaranti.

De har derimot 30 dagers returett.

I de fleste tilfeller der du sier at du ønsker å levere tilbake noe og du oppgir at grunnen er at det selges rimeligere andre plasser så får du mellomlegget.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig de hadde det da tråden ble opprettet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisgarantien på lefdal/elkjøp ble fjernet for over et år siden.

Elkjøp har nå 30 dagers full returett, usikker på om lefdal har dette.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og tråden ble opprettet i -06. Så folk svarer på en gammel problemstilling.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •