Nytt fotoapparat - noen forslag??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt fotoapparat - noen forslag??

Har bestemt meg for å "pensjonere" mitt Canon A70 kompaktkamera. Det jeg nå ser etter er et kompaktkamera med et godt zoomområde, samt god fokus slik at en kan ta gode bilder tett inntil objektene. God optikk er bedre enn maksimal oppløsning. Trenger nok ikke mer enn 5 mp oppløsning, og zoomområdet fra 7xoptisk og oppover?

Jeg trenger da litt hjelp og kommentarer fra dere andre fotointeresserte der ute (Akto, hører du... ;-) ). Budsjettet er på rett over 3k, så etter et par dagers surfing har jeg nå disse tre kandidatene:

Konica Minolta Dimage Z6

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.asp...915&plid=58915

Kodak EasyShare Z740

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=47220

FujiFilm FinePix S5600

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=56491

Noen som har kommentarer eller erfaringer til kandidatene? Dersom du har andre tips som kan være aktuelle så si gjerne i fra.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville spurt deg om du virkelig trengte såpass stort zoomområde. Jeg har selv hatt et Dimage Z2 og zoomen ble meget sjelden brukt. Jeg kvittet meg med det og kjøpte Canon A620 (7.1mp , 4x optisk) og en god manuell fokus. Av andre kameraer (uten noe særlig innstillingsmuligheter) er fuji F10 er glimrende valg. Bare Natural mode gjør at dette kameraet er noe av det beste på markedet idag. Brukbare bilder ved ISO800 er også positivt..

Skal du litt opp i pris så ville jeg valgt et olympus E-500 ,men dette er Dslir og gir deg ikke mulighetene til å ta opp video eller forhåndsvisning av bilde. Dette koster 5500kr og har bedre oppløsning enn feks Canon 350D som så mange sverger til. Det følger også med kvalitetsopptikk (17-45mm er meget bra.) Siden 35mm faktoren her er 2x så må du multiplisere det linsen har med 2. Altså 28-90 ,men dette er kanskje litt lite zoomområde? Da kunne evt kjøpt pakken som er 1000kr dyrere som inneholder 14.5-45 og 40-150. 14-150 linsen er ikke like god som 14-45 ,men den er fortsatt vesentlig bedre enn feks kitobjektivet til canon. Men da er prisen omtrent det dobbelte av hva du er på jakt etter? Det skal også sies at olympus har fjerning av støv fra CCD brikken og bruker Fourthirds linsesystemet.

Men husk! Det er vidvinkel du vil ha når du skal ta bilder av mye på en gang. God vidvinkel er mer praktisk enn god tele i 90% av gangene. Med kompaktkamera så er det et kompromiss og jeg synes rettog slett det er ekkelt å bruke et kamera som har en vidvinkel som starter på 38mm. Du må mye lenger fra med 38mm kontra 28mm (mer enn du tror) og derfor ville jeg heller prioritert god vidvinkel.

Av megazoom så ville jeg nok Panasonic Lumix DMC-FZ5. Dette var bedre å holde i (les også større) enn Z6 og mer stødig (les tyngre). Bildestabilisator er et must hvis du skal ta bilder på over 150mm. Ellers kan det bli vanskelig å få gode bilder i lummert lys.
    Ellers ville det vært veldig fint om fuji kunne kommet med et godt megazoom kamera med like gode støyegenskaper som F10. Aperture på under 3 hele veien og bildestabilisator. Med fokusring og zoomring. Da tror jeg det ville vært mange som ville kuttet ut speilrefleksen og brukt det.

Denne posten ble lang den.. Håper du ble litt klokere. Ville nok valgt Fuji kameraet av de du har valgt.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Anfield

Jeg er ikke noen ekspert på foto, men da jeg handlet kamera synes jeg www.akamera.no var til god hjelp. Der har man grundige tester med masse detaljer og bilder tatt med de forskjellige kameraene.

Test: Konika Minolta z6:

Test:FujiFilm FinePix S5600

Det siste fant jeg ikke noen test på, men håper uansett dette hjelper deg litt.

Lykke til ;-)

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg Fujifilm s5000 for 1 1/2 år siden. Solgte det etter en stund pga pengemangel, måtte kjøpe nytt cam nå i høst og endte da opp med S5500. Det har større oppløsning og en egen Fujifilm ccd-brikke som genererer mindre bildestøy enn det gamle gjorde. Kan absolutt anbefale cameraene fra denne serien.

Lett i bruk, suveren batterikapasitet, og ikke minst gode bilder.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt sånn at skal jeg ha zoom så vil jeg har speilrefleks... Disse kamerane under her er jo nesten like store også...

Litt annen pris enn speilrefleks, men eos300d er ganske billig rundt omkring, og du får da et MANGE hakk bedre kamera.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene, guys!

Har gjennomlest stort sett alt som er på www.akam.no ja. Bl.a. der jeg fant disse tre variantene.

Sikkert et godt tips det om jeg virkelig trenger så stor optisk zoom. Mulighetene og fleksibiliteten på nært hold, og muligheter for vidvinkel er jo nesten viktigere. Alle disse var det imidlertid mulig å få vidvinkellinse til. Kodaken var vel eneste variant uten bildestabilisator, så der forsvant vel den kandidaten ut av lista.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Takker for tipsene, guys!

Har gjennomlest stort sett alt som er på www.akam.no ja. Bl.a. der jeg fant disse tre variantene.

Sikkert et godt tips det om jeg virkelig trenger så stor optisk zoom. Mulighetene og fleksibiliteten på nært hold, og muligheter for vidvinkel er jo nesten viktigere. Alle disse var det imidlertid mulig å få vidvinkellinse til. Kodaken var vel eneste variant uten bildestabilisator, så der forsvant vel den kandidaten ut av lista.
    Har noen bilder tatt med fujifilm 5500 her som viser litt forskjellige situasjoner. natt, snø og div. bildet som er tatt av månen er tatt med 5500 med olympus teleconverter.Beste telekonverteren i denne prisklassen, og den passer på fujien..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør også ta en titt på Nikon Coolpix serien med kameraer. Disse er kjent for å ha god optikk.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nikon med vidvinkelkonverter gir deg 19mm på vanlige kompakt. En meget god 19mm også =). Jeg ville nok valgt et et kamera som starter på 28mm og går oppover. Selv har jeg et Canon 620 som jeg er veldig fornøyd med , litt liten vidvinkel (35mm) og ok tele (140mm). God manuell fokus (eget området på skjermen som blir forstørret, VELDIG greit å ha hvis autofokusen bommer,som skjer med alle kamera noen ganger).

Dette har kun 35-140mm zoom og OK støykarakteristikk. Optikken er dog god og går fra F2.8 til F4.1 , dette gjør at du ikke trenger så veldig mye lys på tele kontra andre kamera. ISO 50 og ISO100 er prikk like og ISO200 kan fint brukes hvis bildene. Batterikapsiteten er også MEGET god. Jeg byttet batterier på juleaften og måtte bytte de igjen for 3-4dager siden , etter ca 800bilder!! Har 8stk GP 2500mAh batterier (2sett). For meg ville valget stått mellom det og Fuji F10 ,men dette er ikke megazoom kamera ,men F10 er absolutt et godt valg pga at man kan ta bilder uten blitz i allslags lysforhold pga ok støy helt opp til ISO800

http://www.akam.no/anbefaling/digita...ra_ricoh/18868
    Dette er også et godt alternativ ,men litt mye støy på bildene kanskje , zoomområdet er dog meget bra.

EDIT: http://www.dpreview.com/
    Dette er fotosiden med de mest objektive og mest grundige testene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg øker budsjettet noe? Hva med denne:

http://produkt.akam.no/product.php?product_id=29820

Får jo stort sett skryt uansett hvor jeg leser.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på olympus kameraer i denne prisklassen?

Har selv og er kongenøgd med olympus, og de jeg snakker med er fornøyd! Det er kvalitet!

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forgive me Anfield, men jeg kupper tråden din litt.. ops:

Kan noen av dere kameraguruer regne ut hva 18-55 betyr mtp zoom?

edit: det er kit-linsa til 350D jeg tenker på nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 350D kan du gange med 1,5
    Altså 27 - 82,5mm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk www.xd.no

og da gjerne Canon PowerShot S2 IS
    http://www.xd.no/asp/info.asp?link=r...2&likepattern=

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    [SIZE=1]Kan noen av dere kameraguruer regne ut hva 18-55 betyr mtp zoom? edit: det er kit-linsa til 350D jeg tenker på nå...
    18-55 blir 3X zoom ( 55/18 ). Men dette er et helt unyttig tall som kun brukes som salgsargumenter på kompaktkamera da det ikke sier noe som helst om hvilket område du har zoom i.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VENT! Det er 1.6 i cropfactor på canon sine entrylevel og prosumer dSLR. Kit linsen er ikke så veldig god ,men den duger da til man får kjøpt seg noe bedre. Men S2 IS er et fint kamera , kanskje litt overpriset siden prisen har vært den samme en god stund. Canon har også ofte litt varmere og mer koselige farger enn mange andre. Det er selvfølgelig ingen Crop factor på 1Ds , 5D , 1DS MarkII osv siden disse har en fullsize sensor. Dette setter meget store krav til optikken så det er kanskje like greit at vi har cropfactor siden dette gjør at vi kan bruke dårlig opptikk (siden vi ikke bruker hele linsa).

Canon 1D og 1D mark har 1.3 i crop,men dette er nok uaktuelt og egentlig bare tull å bringe opp her siden dette er dyre kamera.
    Det er NIKON som har 1.5x cropfactor.
    Olympus har 2x cropfactor..(på E500 iallefall, men tror også det gjelder for E300 og E330 siden sensoren omtrent er den samme)

Men S2 IS er et godt kjøp. Litt dyrt ,men et godt kjøp. At det kun har 5MP har lite å si egentlig , det er ikke så egnet for fotografi innendørs siden dårlig støykarakteristikk ,men alt i alt et godt kjøp. Tror du vil bli meget fornøyd.

Igjen vil jeg anbefale www.dpreview.com .

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for (relativt) enkle svar :grin: Har et 350D underveis i posten nå.
    Skulle gjerne valgt 20D, men prisforskjellen ble for stor mtp min begrensning som fotograf... :?
    Så nå sitter jeg bare å håper på at jeg ikke valgte feil minnekort. 9 MB/s i skrivehastighet er kanskje ikke det råeste, men forhåpentligvis krever ikke kameraet mer. I hope...

Funnet ut hvilket kamera du skal ha Anfield?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Funnet ut hvilket kamera du skal ha Anfield?
    Hehe, nei er fremdeles på look-out. Akkurat nå virker det som om jeg hever grensen littegranne og ser på Canon S2 IS. Har vært godt fornøyd med Canon tidligere, og jeg har litt "lojalitets-gen" i meg....;-)

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hehe, nei er fremdeles på look-out. Akkurat nå virker det som om jeg hever grensen littegranne og ser på Canon S2 IS. Har vært godt fornøyd med Canon tidligere, og jeg har litt "lojalitets-gen" i meg....;-)

må jo bare nevne denne pakken: Her speilrefleks med 2 objektiver til under 7000 kroner. kameraaet har fått bra tester og.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når grensen min i utgangspunktet var rundt 3k, så ser du selv at dette ikke blir aktuelt regner jeg med....:wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •