Fant en gammel platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fant en gammel platespiller

Etter å ha rotet litt rundt i en kjeller fant jeg en eldre LP spiller som stod å støvet ned og jeg spurte om jeg kunne låne den av eieren og han som ikke hadde brukt den på flere år sa at det var helt greit. Jeg koblet den opp på en eldre forsterker med egen phonoinngang og har nå sittet i 5timer og hørt på LP plater. Selvom dette kun er en Denon DP-15f , så er jeg veldig imponert over lydkvaliteten på gamle plater som jeg har liggende =) DP-15f skal ikke være noe særlig etter hva jeg har lest.

Nå har jeg sikret flere plater av Dire straits og pink floyd. Også fant jeg en plate av Kari bremnes på qxl(av alle plasser). Får allerede frysninger av Kari Bremnes på CD , satser ikke på at det blir noe dårligere på LP.

Det er dog endel negative ting som irriterer meg litt. Spilleren står nå på spikes->underlag->dempeføtter->Underlag og fortsatt er det slit med at selv den minstre vibrasjon kan få det til å skippe litt.. Dette kan enkelt løses av å rett og slett legge noe vekt på selve spilleren,evt øke vekten på spilleren.
    Platene må også være fint behandlet og endel de jeg har her er ikke så fint behandlet , og det er relativt irriterende.. Støv er også noe drit.

Men jeg har tross alt sittet her med hodetelefonene i 5timer og vært halveis i nirvana. Vil anbefale andre (som ikke har gjort det) å få lånt en gammel platespiller, byttet stift (må selvfølgelig ikke dette) og kjøpe seg en god LP eller 2.

Jeg fant også en gammel spiller som skal settes i stand. Dette er ikke akkurat en highend spiller ,men jeg synes den ser bra ut. Bilde ligger her

Jeg tror jeg holder på å bli frelst, sukk.. Nå blir det enda mer å bruke penger på :???:

Update: Nå har jeg hørt på Dire Straits - Making movies på LP og i MP3 formatet (320kbit stereo) og vil si at musikken er mer levende på LP selvom platen jeg fant ikke er av den beste kvaliteten så det blir endel susing. Musikken virker mer levende og jeg får lyst til å sette på platen en gang til (må desverre snu den ,men det kan man leve med). Det kan også bare være at jeg er veldig trøtt og ørene burde ha lagt seg for lenge siden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sagt det tidligere her også.... Det med LP kommer aldri tilbake. Lyden er helt spesiell. Prøv med første skiva til Tracy Chapman. Den er magisk på LP. En utrolig bra lyd også.... Nostalgien i LP lyden er helt unik

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se kanskje etter en Denon DP 57 eller lignende hvis du er Denon frelst, eller Kenwood KD marmor serien, Technics sine litt større gamle modeller, Dual 701, 1219 el. lign., Philips 212, Luxman, Pioneer, Micro Seiki, markedet flyter over av billige gode spillere. Eller kjøp en ny Nottingham Horizon..., uansett, en vegghylle vil gjøre underverker for lyden, og følsomheten for vibrasjoner blir borte, dette er et "must".
    At pickuppen skipper kan kanskje være fordi nåletrykket ikke er optimalt ?
    Rengjøring av plater ? Se her : http://www.svalander.se/tips/cleaningtips.htm#manuell

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg fant også en gammel spiller som skal settes i stand. Dette er ikke akkurat en highend spiller ,men jeg synes den ser bra ut. Bilde ligger her
    Å, det var morsomt å se Garrard-spilleren igjen... Opphavet hadde en slik en fram til ca 1990, nå har jeg kun loddet bak på armen igjen :sad:

Husker godt hvor gøy det var å spille smurfe-plater på 45" (og ikke minst 78"), kanskje det er på tide å finne seg en platespiller både for lyden og nostalgien...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •