Hvor godt hører du?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor godt hører du?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett eller annet som ikke funker som det skal på min pc. Bruker stort sett opera, og selv etter installering av Flash får jeg ikke lyd.

Hjelper heller ikke å bruke Explorer 6.

Jeg har alltid trodd jeg er litt tunghørt (mye bass i bil i mine yngre dager) men alle, tilogmed forsvaret påstår at hørselen er upåklagelig.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass ødelegger ikke hørselene, vel? Det som er skadelig er vel høye toner, skarpe smell og verktøylyd over lang tid.

Funker utmerket i Mozilla.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg satt hele tiden og var nervøs for at dette var en av de "morsomme" "Hør etter nå; ......... VRÆÆÆÆÆÆÆÆÆL!!!" Flash-videoene som har vært så populære...

Men dette var altså ekte vare, heldigvis.

Jeg besto testen. Fikk dog vite at jeg kunne muligens ha et hørselsproblem, og det må være fordi jeg svarte Ja på at jeg kan synes det er vanskelig å konsentrere meg om en samtale når det er mange tilstede. Tror ikke jeg hører dårlig av den grunn, men. Tror det har andre årsaker.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Bass ødelegger ikke hørselene, vel? Det som er skadelig er vel høye toner, skarpe smell og verktøylyd over lang tid.
    Lydtrykk er skadelig. Og med mye bass kommer gjerne skrikende diskant og.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så mer ut som reklame,enn en hørselstest.Dype toner kan da også skade hørselen,det er bare snakk om hvor mange dB,og hvor lang tid man blir utsatt for det.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det reklame, men det gir en indikasjon om du hører dårlig, og burde vurdere en skikkelig test.

Selv strøk jeg på 1000Hz på venstre øre. Hørte noe dårligere på sesjonen i -97 også. Så det var jag klar over.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full pott no problemo

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full pott her også.

Det som skader hørselen er lyd du ikke liker for å si det sånn. høre på musikk høyt med gode høyttalere og annet utstyr slik at lyden ikke vrenger vil ikke være skadelig så lenge du liker lyden. Dette lærte jeg av en kar når jeg drev med pa. (dette gjelder vel kanskje mest de som er kresne på lyden, for enkelte kan jo høre på hva som helst av anlegg) De fleste er vel også enig i hvor vondt det gjør i øra hvis det feks skurrer og vrenger, selv om det ikke er spesielt høyt.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    Det som skader hørselen er lyd du ikke liker for å si det sånn. høre på musikk høyt med gode høyttalere og annet utstyr slik at lyden ikke vrenger vil ikke være skadelig så lenge du liker lyden. Dette lærte jeg av en kar når jeg drev med pa. (dette gjelder vel kanskje mest de som er kresne på lyden, for enkelte kan jo høre på hva som helst av anlegg) De fleste er vel også enig i hvor vondt det gjør i øra hvis det feks skurrer og vrenger, selv om det ikke er spesielt høyt.
    Dette tror jeg på og...

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God hørsel her også Brukte de små jalla sony høytalerne først, og på en eller annan måte funka ikke 4kilohertz lyden på de, så jeg måtte bytte til vegaene, da hørte jeg godt!

fikk foresten full "pott" på sesjon under lyd testen der også

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4Khz? Det er jo i 17-18Khz området og oppover det begynner å bli intressant. Dvs. om du har svidd av noe eller evnt begynner å bli gammel. ;-)

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    4Khz? Det er jo i 17-18Khz området og oppover det begynner å bli intressant. Dvs. om du har svidd av noe eller evnt begynner å bli gammel. ;-)

Jeg hører 4khz lydene ganske så bra, men høytalera jeg satt med da, likte ikke helt den frekvensen, tror jeg "små sprengte" dem før jeg tok den hørsel testen istad, lurte på hvor godt dem spilte på receivern min som front høytalere, skrudde opp helt til jeg hørte noen metalliske lyder og mye "vind blafring" og en ellers fin å sprakende mellomtone

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full pott her også.

Det som skader hørselen er lyd du ikke liker for å si det sånn. høre på musikk høyt med gode høyttalere og annet utstyr slik at lyden ikke vrenger vil ikke være skadelig så lenge du liker lyden. Dette lærte jeg av en kar når jeg drev med pa.
    Har hørt et sted at nesten halvparten av alle orkestermedlemmet lider av en eller annen form for øresus/hørselskade.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12

Medisinske tester går ikke høyere enn 8kHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh.
    Men om det er 8Khz tak så virker det kun å være fokus på hørsel av tale i testene.
    Sweetspoten til normale stemmer ligger vel på 1-5 khz om jeg husker rett.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full pott her også.

Lureste "faktaopplysningen" jeg har hørt! :razz:
    Har stort sett hatt god lyd på de konsertene vi har holdt. Har fått tinitus likevel. Kan bare ikke forstå dette da lyden var god... :?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du stått som musikker, teknikker eller arrangør? Musikkere får jo ofte problemer fordi de står nærmes instrumentene som spiller høyt (forresten, man kan jo også lure på hvorfor feks gitarister skal ha ett *******s stort stack bak seg, microfonen er oppfunnet og meste parten av lyden fra gitar går ut gjennom pa'en uansett..)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt at lyd som ikke er forvrengt kan være høyere før den blir farlig, enn lyd med forvrengning.

Men det går vel ikke på om man liker lyden, men om den målbart er forvrengt/ikke forvrengt. Men selvsagt; er man nøye på lyd og ikke liker forvrengning, så kan man jo kanskje si at lyd man liker ikke er skadelig. Men da blir jo argumentet forskjellig fra person til person. Noen liker vel kanskje forvrengt lyd også.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AndreasLie.
    Vil gjerne arrestere deg på en rekke punkter. Jeg har vært trommis i 26 (eller hva det nå var) år, uten at det betyr all verden.Ser du nå skriver at:
    Musikere får jo ofte problemer fordi de står nærmest instrumentene som spiller høyt
    .
    Dette er selvsagt stort sett riktig.
    Betyr det da at følgende sitat utgår?
    Det som skader hørselen er lyd du ikke liker for å si det sånn. høre på musikk høyt med gode høyttalere og annet utstyr slik at lyden ikke vrenger vil ikke være skadelig så lenge du liker lyden.
    I så fall så kan jeg fortelle deg at følgende er pga de liker det.
    man kan jo også lure på hvorfor feks gitarister skal ha ett *******s stort stack bak seg
    Og så er det ganske tøft.... :-P

Føler de dem arrestert nå? :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •