Hørselsvern

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Hørselsvern

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hørselsvern

Skal inn i Forcen den 12. og tenkte jeg kanskje skulle passe litt bedre på øra mine enn det forsvartet gjør. Noen som vet hvor man får kjøpt gode øre propper som demper så mye at jeg ikke blåser ut øret med AG'en, men fortsatt hører at noen står bak å skriker? Feks slike som støpes etter øret. Har jo funnet mange fine øre propper til musikk som demper en 30db, og det burde jo funke bra, men tror jeg ikke får ha med ipoden ut i krig uansett.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg var der, brukte vi både propper og vern. Bråkte ikke så mye da. Dette var i 99.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i militæret nå , under skyting med Mg3 og Ag3 har vi gule ørepropper og hørselvern på oss. Det som er mest plagsomt da er trykke fra smellet , det kjenner du. Er ikke anbefalt med ipod på skogtur i forcen .....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at man bruker dobbelt på skytebane, men har snakket med noen kompiser og når du er på øvelse og i felten har du ikke tid til å ta på begge deler noen ganger. Derfor tenkte jeg å få meg ett par som var bedre enn sånne gule. Har hatt ett par gode som jeg brukte når jeg var teknikker før, men de har jeg klart å miste, og tenkte å kanskje finne ett par enda bedre.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på slike i gummi, så har blant annet Tools, Würth og slike mer seriøse arbeidssjapper slikt.

Eller kanskje http://www.starkey.no kan hjelpe deg. De kan ta avstøp av øregangen din, slik at de demper max. Koster riktignok endel, men dette gir også god støydemping.

"STARKEY SOUNDSCOPES

- Spesielt utviklet for jegere og skyttere. Lages på bakgrunn av et unikt avtrykk av øregangen. Utmerket passform, behagelig å ha på seg. Aktivt hørselvern som forsterker lyder som er viktige når man er på jakt. Demper øyeblikkelig lyden hvis et skudd kommer. Brukes blant annet av skiskyttere. Leveres med styrkekontroll. Kan leveres med telespole for radiokommunikasjon."

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes dyrt ut?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker tross alt om hørselen.

Dessuten vet ikke jeg prisen. Ta en telefon dit og hør med produsenten.
    Dessuten kan det jo hende at Lie kan ha god nytte av disse senere også.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Vi snakker tross alt om hørselen.
    Det er jeg enig i. Bare tenker risikoen for tap/skade på disse i forcen jeg.

Og det var ingen som klaget på meg der jeg loffet rundt med dobbelt hørelvern på øvelse. :smile: Litt upraktisk, men du er jo praktisk talt døv, med de fordeler og ulemper dette har.

Befalet var jo helt for at jeg skulle få lov, for de er tydeligvis instruert i å ikke nekte på noe som helst hvis det kan ha helsemessig effekt, og de kan få skylda...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for link Alshus. den proppen så fin ut. har sendt dem spm om pris nå. Som flere nevner her, det er tross alt snakk om hørsel og den kan være grei å ha i god behold. En kompis av meg var i artleriet og skøyt med store kanoner, han hadde merkbart dårligere hørsel etterpå og forsvaret gjør ikke noe med det.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykket på det grønne bildet på nettsiden deres, og kom til:

http://www.soundscopes.no/

Står mye nyttig info der, blant annet litt om hørselen vår. De fleste våpen ligger på omtrent 150dB...

Ligger også en FAQ der:

"
    Hvor lang tid tar det å få et par Soundscope Plus?
    Omtrent 3 uker.

Hvor lang garanti er det på Soundscope Plus?
    12 måneders garanti. To års material- og komponentgaranti.

Kan jeg benytte Soundscope Plus om jeg allerede har en hørselsnedettelse?
    Ja. Soundscope Plus finnes i to versjoner. I basisversjonen er maksimal forsterkning 20 dB. Dessuten finnes en mer avansert versjon med forsterkning opp til 30 dB.

Kan man benytte Soundscope Plus i all slags vær?
    Ja. Man kan benytte Soundscope Plus i all slags vær. De tåler likevel ikke å mistes i vann eller legges igjen ute i regnet.

Demper Soundscope Plus lyd like bra som støyklokker?
    Sammenlignende tester som er gjort viser at dempningsnivået er fullt sammenlignbart med de fleste kvalitets-støyklokker. Både Soundscope Plus og kvalitets-støyklokker beskytter din hørsel naturligvis forutsatt at de benyttes. Beskyttelseseffekten avhenger av en bra passform og at Soundscope Plus plasseres riktig i øret. Derfor skal for eksempel avtrykkstagning av ørene foretas av fagpersonell.

Kan jeg få hørselsskader selv om jeg bruker hørselssvern?
    Man kan aldrig garantere at hørselskader ikke kan oppstå. Dette gjelder alle typer av hørselsvern. For eksempel kan støyklokker lekke om man bruker briller, har skjegg eller vrir kraftig på hodet. Formstøpte propper som Soundscope Plus kan lekke om man beveger mye på kjeven. Skal man for eksempel skyte med enkelte Magnumkaliber med lydnivåer opp mot 180 dB kan man kombinere formstøpte propper med støyklokker.

Hvilke batterier benyttes og hvor lenge varer de?
    Batteriene er vanlige høreapparatbatterier i størrelse 13. I Norge selges kun zink-luft batterier.

Hvordan rengjør jeg mine Soundscope Plus?
    En børste følger med i forpakningen. Har voks satt seg fast, vent til det har tørket med å børste det av. Ikke bruk vann eller rengjøringsmidler ettersom dette kan ødelegge elektronikken. Det finnes spesiallagede engangs rengjøringsservietter til dette formålet.

I hvilke farger finnes Soundscope Plus?
    Selve fremsiden (frontplate, batteriskuff, styrkekontroll) utføres i kakigrønt. Mikrofon/telespolebryter utføres i kakaobrunt. Når det gjelder selve skallet finnes Soundscope Plus i fargene blått, rødt, orange og de kan også lages gjennomsiktige.
    "

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tøft, da kan jeg løpe rundt med super hørsel og lytte på bakken og fortelle deg hvor mange soldater som kommer gående, sånn som de gjøre i gamle indianer filmer :P

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt noe om pris?

(Leste en test på hjemmesiden deres, der den dyreste versjonen kostet 8000 kr.)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp fikk mail tilbake. De mente at de rene hørselsvernene ville være bedre, siden jeg ikke trengte forsterkerning av lyden. Disse vernene kostet fra 1220 til 1320,- Det er ikke så galt. De sound scopsene kostet fra 6000 og oppover etter hvor mye forsterkning og elektronikk inni man ville ha.

Har vært litt rundt idag og sjekket hva som finnes. På würth hadde de ikke noe, bare helt vanlige gule. På jeger butikken hadde de også bare helt vanlig gule og masse klokker og mente at svenskene hadde mye mer sånt enn oss i norge. De mente også at det var en ganske smart ide av meg, fordi de selv hadde fått mye dårlig hørselsvern i militæret, noen ganger hadde de brukt ull fra ammo kasser, sigarett stumper og tomme hylser. ene musikk butikken her hadde noen som fine dempet gjevnt ca 28db, de kan jo virke.

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På jobb har vi fått formstøpte ørepropper. De er av merket Elacin.
    http://www.elacin.nl/elacin_en/index.html
    Du kan jo høre om pris her også, kanskje det er noen kroner å spare

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •