#AVforum.no på IRC. Undernet eller EFnet??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

#AVforum.no på IRC. Undernet eller EFnet??

Det eksisterer nå en kanal #avforum.no på undernet.
    Lurte på hva folk bruker mest, kanskje EFnet er bedre?
    Hva med .no, skal det være med i kanalnavnet? (blir mer å taste hehe)

Stem i vei!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: #AVforum.no på IRC. Undernet eller EFnet??

Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Det eksisterer nå en kanal #avforum.no på undernet.
    Lurte på hva folk bruker mest, kanskje EFnet er bedre?
    Hva med .no, skal det være med i kanalnavnet? (blir mer å taste hehe)

Stem i vei!

Pfft, du mangler jo Ircnet!! Der er jeg mest og derfor stemmer jeg for det!
    --
    Thorbjørn

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, aldri vært der jeg. legger det til...
    EDIT: faen det går ikke å endre avstemningen. Da blir det ikke noe av!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    quakenet:-D

Newcomer skai sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang. kanalnavnet, synes iallefall jeg det er best å ha avforum.no med .no etter, så folk som kanskje ikke har vært på forumet før tar seg en tur innom..greit med url som kanalnavn..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martyrium
    quakenet:-D
    Enig med du

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei til IRC

I "gamle dager" (les: 1990 - 1995) tilbragte jeg MANGE timer på IRC. Det var da det bare var universiteter med på nettet. I den senere tid er jeg enig i at dette er blitt en fjortis-greie. Mye usaklig og lite oversiktlig.

Jeg sier NEI TIL AVFORUM PÅ IRC! :evil:

Hvorfor?
    Fordelen med avforum som et forum er tilgjengeligheten av historikk over de gullkornene som er kommet fram. Man trenger ikke være på kontinuerlig for å være en del av gruppen.
    Jeg ser at IRC gir umiddelbar feedback, men det er ingen kvalitetssikring av det som sies, og det forsvinner når det er sagt.

Kort sagt: Det som sies på IRC blir som en fjert i orkan. Et innlegg på forumet lyser som en stjerne på kunnskapens himmel.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du er litt poetisk Roffe..

Hva med en egen forum chat? Vet det finnes, har sett det før.....

Mvh

AK

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Nei til IRC

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Irc bør ikke være en erstatning for forumet, men et supplement. Hvis noen kommer med noen "gullkorn" på irc så husker kanskje noen det lenge nok til å legge det inn på forumet! Hvis det er noe de glemmer etter 30 sekunder, så er det kanskje like greit.
    Er uenig med deg. Jeg tror at hver person har en begrenset kapasitet til å bidra med ting til avforum.no, enten det er på IRC eller på Web. Kall det gjerne en persons "avforum-båndbredde".

Jeg tror seriøst at en IRC-kanal vil stjele "avforum-båndbredde" fra avforum.no. Legg til at jeg og flere andre bare har tilgang til IRC hjemmefra, siden en del firmaer sperrer for IRC i brannmuren sin, så vil du etterhvert dele forumet i to grupper.

Jeg frykter at vi får postinger av typen: "Jeg lurer på om det går an å koble XXX til YYY via ZZZ. Svar meg (etnick) på #avjalla.no på fjortisnet.".
    Dermed mister avforum.no en god del verdifull informasjon. Jeg har INGEN tro på at slike ting blir lagt inn i forumet i etterkant.

Godt mulig at IRC blir et supplement, men det blir i så fall et supplement for en mindre gruppe av avforums medlemmer. Jeg kan ikke delta fra min jobb-PC. Slik er det sikkert for andre også. Jeg savner en GOD begrunnelse for at vi trenger en flyktig chat-kanal i tillegg til det jeg oppfatter som et glimrende forum.

Og når det gjelder prisdiskusjon: Det er IKKE forbudt! Det er jo egne kategorier NETTOPP for det.

Så jeg gjentar min parole: NEI TIL AVFORUM PÅ IRC

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Folk må få lov til å gjøre som de vil. Ønsker du ikke delta på irc, så er det ingen som tvinger deg. :wink: Og du kan ikke tvinge folk til å holde seg unna irc. :evil:
    Nei, selvfølgelig ikke. Men en offisiell avforum.no kanal på IRC blir noe annet. Hvis "alle" flytter sin oppmerksomhet over til en avforum.no-kanal på IRC, så vil avforum.no på web bli signifikant dårligere. PM, mail, blader og telefon er IKKE konkurrenter til web-forumet, siden de ikke utgjør toveis mange-til-mange kommunikasjon.

For å sammenligne, så spilte jeg i en periode Planetarion, som er et rent Web-basert online-spill. Omtrent like interaktivt som et forum. Problemet ble etterhvert at alle diskusjoner gikk via IRC, og hvis du ikke var der "der og da", så ble man ikke inkludert som premissgiver til taktikk og strategi i spillet. Jeg gav opp etterhvert, fordi mangelen på IRC-tilgang gjorde at jeg ikke kunne følge hva som skjedde.
    Jeg har som sagt ikke tilgang til IRC, og frykter derfor å bli "frosset ut" av det gode selskap hvis mye av trafikken går over til IRC. Kravet om å være på hele tiden for å være inkludert blir mye tøffere.

Jeg kan ikke forby noe, men jeg har lov å ha en mening. Den er at avforum.no i sin nåværende form er inkluderende for alle og har en moderert linje som gjør forumet verdt å lese. Jeg ønsker å få med meg det som skjer. Hvis mye går over IRC mister jeg dette. Mangelen på kategorier i en IRC-kanal gjør også at samtalen blir mer rotete, samt at kicking, banning, flooding og maktsyke småkonger i form av channel-ops blir en forstyrrende faktor. IRC er såpass anarkistisk at det IMHO ikke egner seg til seriøse diskusjoner.

Jeg håper derfor at medlemmer av avforum.no diskuterer AV her på web-forumet, og ikke på IRC.

Derfor NEI TIL AVFORUM PÅ IRC!

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg Roffe!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Nei til IRC

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg frykter at vi får postinger av typen: "Jeg lurer på om det går an å koble XXX til YYY via ZZZ. Svar meg (etnick) på #avjalla.no på fjortisnet.".
    Dermed mister avforum.no en god del verdifull informasjon. Jeg har INGEN tro på at slike ting blir lagt inn i forumet i etterkant.

Så jeg gjentar min parole: NEI TIL AVFORUM PÅ IRC
    Bilforumet.net har både irckanal og forum tilsvarende denne. De er ikke plaget av at folk ber om å få svar på irc fremfor forumet, begge foraene lever sitt eget liv og fungerer bra. Tror ikke dette er noe stort problem eller en stor trussel for forumet forøvrig.

Hvis dere f.eks slang det på ircnet (som jeg foreslo) vil dere hvertfall slippe "fjortisene", da den norske bestanden på ircnet typisk har en gjennomsnittsalder som er ti år høyere enn på efnet
    --
    Thorbjørn

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    For å sammenligne, så spilte jeg i en periode Planetarion, som er et rent Web-basert online-spill. Omtrent like interaktivt som et forum. Problemet ble etterhvert at alle diskusjoner gikk via IRC, og hvis du ikke var der "der og da", så ble man ikke inkludert som premissgiver til taktikk og strategi i spillet. Jeg gav opp etterhvert, fordi mangelen på IRC-tilgang gjorde at jeg ikke kunne følge hva som skjedde.
    Jeg har som sagt ikke tilgang til IRC, og frykter derfor å bli "frosset ut" av det gode selskap hvis mye av trafikken går over til IRC. Kravet om å være på hele tiden for å være inkludert blir mye tøffere.
    Nå syns jeg du drar en meget tynn sammenligning her da! Planetarion var et real-time-spill der man var ekstremt avhengig av å være tilgjengelig med en gang det skjedde noe, og derfor var IRC det beste valget for kommunikasjon. Jeg spiller selv Hattrick nå, og der har vi et meget aktivt diskusjonsforum, selv om IRC er i bruk.

Etter mitt syn, så er AV Forum mye nærmere Hattrick enn Planetarion i natur, og jeg tror derfor at blir IRC blir mer et supplement der folk kommer til å chatte mer løst om ting og tang.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IRC har sine fordeler. Fordelen er at man får fortere kontakt med personer man snakker med. Kjekt sted å få hjelp fort. Det er mer liberalt, noe som kan være både positivt og negativt.

Ulempen er at det vil alltid spore av, man har takeovers... kort sagt listen er lang over ulempene.

Om dette virkelig skal gjøres, vil jeg anbefale at dere får et regelsett først og OPer som blindt følger reglene. Siden det skal vise til dette forumet synes jeg lygren bør være med på å sette reglene da han eier forumet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

For min del må dere bare chatte som dere vil! Antar at dere der kan "tømme" dere for all frustrasjon og annet dere måtte få av dette forumets rigide regler! Neida, for all del, såfremt ikke forumet mister medlemmer til fordel for denne irc-kanalen, har ikke jeg noe problem med det! Min mening er imidlertid den at forum som dette er langt bedre egnet til den type diskusjon som her forekommer en irc-type chatteprogrammer... Historikk er en viktig ting, struktur en annen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •