Er det bare meg som ikke liker blått?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det bare meg som ikke liker blått?

Blå lysdioder er altfor billige! :evil:

Slik det er nå så puttes disse evindelige blå lysdiodene inn i all verdens utstyr, og det er så ufattelig irriterende. Blått er en håpløs farge på alt utstyr som er beregnet på bruk i mørke omgivelser. Nattsynet mitt blir ihvertfall totalt ødelagt av det. At VAG bruker det i bilene sine angår meg ikke, for jeg kommer aldri til å eie en VAG uansett, men at så mye AV-utstyr også blir infisert av blåsyken er plagsomt.

Til jul fikk jeg en Sunwave SRC-3000 universalfjernkontroll, og den er slettes ikke verst, men med det bedritne blå baklyset er jeg nesten nødt til å ha på solbriller i hjemmekinoen for å kunne bruke den. For å bruke touch-displayet må man jo nesten se på det, og da ender jeg opp med et svevende rektangel på netthinnen i lang tid etterpå. ARGH!

Jeg har allerede åpnet Sunwaven, og er helt på nippet til å bestille amber/orange lysdioder slik at jeg kan få reparert den... :idea:

Er det bare meg, eller finnes det også andre som faktisk ikke digger blått i ett og alt. For meg er det slettes ikke "blått til lyst", ihvertfall.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig, jeg vurderer selv å bytte ut de blå diodene i HTPC-en min, sånn at jeg kan ta av meg solbrillene. Jeg har tre sorte bokser med noenlunde diskrete røde dioder, og en med fryktelige blå dioder. Matcher ikke helt. Til subforsterkeren jeg har i bilen (Dynabel) følger det med en volumkontroll, den har en EKSTREMT sterk diode som hadde truffet meg midt i øynene hvis jeg hadde montert den. Denne er alt for sterk i dagslys, så den er selvsagt ubrukelig nå som det er mørkt døgnet rundt. Jeg ser ikke bort fra at blå dioder blir "so 90's/00's(?)" om noen år.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volkswagens instrumentpanel har også blått lys. Forferdelig å se på i mørket. Men etter ett år har jeg nesten akseptert det, men bare nesten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes blått lys er utrolig tøft i forsterkere. Så lenge det ser litt ordentlig ut Men kan vere enig at det er veldig irriterende på film. Nå er jeg så heldig at jeg kan slå av de blå neonlysene og displayet på forsterkeren min ved kun å trykke på en enkelt knapp på fjernkontrollen Så jeg har ikke noe problem med dette!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blått er fint

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo tilføye at det ikke bare er som forstyrrende element jeg misliker blått lys, det ser bare også generelt jalla/billig ut. For øvrig synes jeg blå er en fin farge, bare jeg slipper å ha det i lysene på forsterkeren min.

Edit: Apropos farger; Jeg fant en morsom setning hos Bilradiospesialisten:
    Blåfargen på OEL displayet, kombinert med grønn eller rød belysning på frontpanelet sier alt — ren kvalitet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg ser ikke bort fra at blå dioder blir "so 90's/00's(?)" om noen år.
    Det tror jeg du får rett i. Blått er "kult" bare fordi det er relativt nytt, men det er garantert forbigående, siden det tross alt har større ulemper enn omtrent alle andre farger.

Ellers var jo sitatet fra Bilradiospesialisten et skikkelig gullkorn...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser definitivt ut for at majoriteten av de som har tatt seg bryet med å stemme liker blått best, men jeg kan jo håpe at flere med vettet i behold stemmer etterhvert...

Ellers har jeg nå bestilt inn komponenter (lysdioder og motstander) til å reparere Sunwaven min. Jeg skal rapportere tilbake hvordan det gikk, forhåpentligvis med bilder.... :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker på hva jeg skal stemme. Er det snakk om displayfarge her, eller er det indikeringsdioder? Jeg er fornøyd med Denonforsterkeren min, den har i hovedsak røde dioder samt et display som i hovedsak er nærmest hvitt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker primært på baklyset på et display. Det har jo eksistert VF-displayer (VakuumFluorescent) i mange år, og disse har forskjellige farger, blått inkludert, men de er uten baklys, og dermed er de i praksis ikke særlig plagsomme.

Mine to H/K-komponenter (AVR130 og DVD22) er også blåinfisert, men det er i praksis bare power-diodene som er plagsomme, siden de ikke kan dimmes. De er i tillegg også usedvanlig kraftige, så de lyser nesten opp kinoen.

Så altså: Avstemmingen gjelder primært displayer hvor det finnes en lysende bakgrunnsfarge. Sunwave-fjernkontrollen er jo et godt (dårlig!) eksempel:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da slutter jeg meg til mindretallet og stemmer grønt.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på thule er det rødt, ikke spess kult, men tror det hadde sett litt jalla ut om det hadde vært blått eller orange. Men jeg liker blått best.

Newcomer hunden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste/peneste fargen er jo helt klart GRØNT,behagelig og ikke en framtredende og forstyrrende farge.Grønt er konge :smile:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har jeg fått reparert min Sunwave, så nå ser den slik ut:

Det gikk greit å bytte ut lysdiodene, og jeg byttet også ut seriemotstandene til diodene for å redusere strømforbruket. Motstandene som er beregnet for de blå diodene blir feil for de orange diodene, men det er en grei sak å bytte dem.

Uansett, for meg ble nå fjernkontrollen MYE bedre!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå så den virkelig billig ut :grin:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok oransje faktisk er hakket verre enn blått for mitt vedkommende, i hvert fall hva displayer angår. Disse to fargen er to motpoler, med oransje som "70/80-tallets" konge mot "det hippe og kule blå husk-solbriller-lyset".

Edit: Oransje display er grunn nok for meg til å ikke kjøpe Yamaha-receiver.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nå så den virkelig billig ut :grin:
    Pøh, du er bare misunnelig... :-)
    Faktum er at den er mye bedre å bruke i mørke omgivelser med denne fargen.

Jeg registrerer jo at de fleste som har stemt i denne tråden liker blått best, og at "mitt" fargevalg ikke er spesielt populært. Det er også litt interessant at mange ikke har noen preferanse for fargen (jeg antar at folk skjønte meningen med det nederste alternativet...).

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    ....Faktum er at den er mye bedre å bruke i mørke omgivelser med denne fargen......
    Enig, bare se på reklameskiltene når du er ute å kjører bil, de blå er utydelige og tildels uleselige. Hmm....men så er jeg også over 40 ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Enig, bare se på reklameskiltene når du er ute å kjører bil, de blå er utydelige og tildels uleselige. Hmm....men så er jeg også over 40 ;-)
    Det du sier der er riktig, men det har ikke så mye med alder å gjøre. Vi mennesker har nemlig dårligere oppløsning for blått i skarpsynet vårt:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...dcone.html#c3b

Dette skyldes både at vi har relativt få blå-sensitive koner i øyet, og at de vi har ikke er lokalisert så sentralt i øyet som de røde og grønne.

Ergo, blått er kanskje "kult", men særlig smart er det ikke...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rødt som i ML displayene er den beste fargen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •