Er det bare meg som ikke liker blått? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Rødt som i ML displayene er den beste fargen.
    Jeg vet ikke hva ML er, men hva er det ved denne rødfargen som gjør den bedre enn andre farger?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakgrunnsbelysning er en uting, uansett farge. Et optimalt display i mine øyne, er et sort display, hvor kun tallene / bokstavene lyser, og da helst i en gulgrønn farge.

Blått er lekkert å se på, men upraktisk. Ihvertfall for meg. I en bil derimot, vil jeg helst ha rød bakgrunnsbelysning, ala Audi...

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg vet ikke hva ML er, men hva er det ved denne rødfargen som gjør den bedre enn andre farger?
    Marxist-Leninistene?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ML = Mark Levinson

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Sånn, da har jeg fått reparert min Sunwave, så nå ser den slik ut:

Det gikk greit å bytte ut lysdiodene, og jeg byttet også ut seriemotstandene til diodene for å redusere strømforbruket. Motstandene som er beregnet for de blå diodene blir feil for de orange diodene, men det er en grei sak å bytte dem.

Uansett, for meg ble nå fjernkontrollen MYE bedre!

Kunne tenke meg å gjøre noe lignende selv!
    Hva med å lage en DIY oppskrift for denne prosessen ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var inne på tanken når jeg gjorde denne jobben, men så tenkte jeg at det var litt i overkant sært, og at det neppe ville ha verdi for andre...

Jeg tok dessverre bare ett bilde av "innmaten" (vedlagt), men jeg kan ihvertfall ta en kjapp tekstlig beskrivelse:

1) Kontrollen er "klipset" sammen, og det er ingen skruer å løsne for å åpne den. Det er fort gjort å lage merker i plasten, så jeg brukte neglen på tommelfingeren i sprekken langs kanten, og fikk vippet den fra hverandre. Det er 3 "hakk" på hver langside, og to i hver ende. Jeg lot neglen gli langs sprekken for å lirke disse hakkene fra hverandre, og jeg fikk ingen skader i plasten. Ta ut batteriene først.

2) Alt elektronikken henger i den ene halvdelen, og er festet med 5 skruer. Ved å løsne disse, kan kretskortet vippes opp, men det henger fremdeles fast i den lange flexikabelen langs siden. Denne er limt/klistret fast, og jeg var veldig forsiktig for å unngå strekk/krefter på denne. Lysdiodene (6 stk) er montert på baksiden av kretskortet, og jeg lot være å løfte ut selve displayet, og festet heller kretskortet i en "helping hand", og støttet opp på en slik måte at flexikabelen ikke ble belastet.

3) Lysdiodene er montert på en rekke på kortet, og de er rimelig små. De fjernes enklest ved å bruke loddelisse, men vær oppmerksom at de også er festet med en liten limkladd. De henger ikke så veldig godt, og jeg fikk dem løs ved å holde loddelissen slik at den fordelte varmen, og deretter presse litt forsiktig med loddebolten. Loddepunktene bør deretter rengjøres fra overskuddstinn med loddelissen.

4) Jeg brukte dioder av typen HSMD-S660, og de er ørlite større enn originaldiodene, og må monteres ørlite offset på kretskortet. Dette er kurant å se, for silketrykket indikerer hvor linsen på dioden skal stå for å ikke komme i konflikt med diffusoren (som ikke er demontert). Dette er det greit å skjønne når man ser det. Jeg var litt redd for at det nye lyset ikke skulle bli 100% jevnt, så jeg var ekstremt nøye med monteringen, men om de står ørlite skjevt tror jeg ikke det betyr noe. Selv med bare en diode montert så ble lyset nokså jevnt (jeg testet). Jeg kjøpte diodene fra Farnell, men også andre typer kan benyttes om de bare har riktig størrelse. Andre farger er da selvfølgelig også mulig.

5) Etter montering av diodene er det bare å skru fast printkortet igjen, og med de diodene jeg brukte er det valgfritt å bytte formotstanden eller ikke. Jeg byttet dem for å spare strøm, selv om diodene tåler å bruke den motstanden som er montert. Jeg byttet til 220 ohm (fra 150 ohm), og fikk da samme diodestrøm som de blå diodene hadde. Motstandene har størrelse 0603, men jeg bruke 0805 siden jeg bestilte feil, og det går akkurat å montere selv om de er litt for store fysisk. De motstandene som eventuelt skal byttes står nederst på kortet, og er: R76, R77, R1, R2, R3 og R4 (se bildet).

Etterpå er det bare å klipse kontrollen sammen igjen og nyte det.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra dette !

Takker for oppskriften ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som delvis nevnt i tidligere innlegg her så er blått den fargen som er minst egnet til bakgrunnbelysning i kontrollpanel. Dette fordi vi oppfatter rødt og grønt lys bedre enn blått. Og om du behøver mindre lys for å lese, så har du bedre nattsyn etterpå. Derav dette typiske røde lyset du ser på ubåt filmer når dem skal ut på broen om natten osv.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rødt lys er jo minst skadelig for nattsynet.
    Derav rødt lys i opsen (operasjonsrom) på bl.a ubåter.
    Dette fordi man trenger nattsynet i periskopet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere er inne på, rødt (og delvis orange) brukes både i ubåter og jagerfly fordi det er best egnet til å bevare nattsynet.

Nå har jeg hatt et par kinokvelder med fjernkontrollen etter modifisering, og forskjellen er enorm. Nå er det ikke ubehagelig i det hele tatt, mens det tidligere var direkte plagsomt og med et irriterende etterbilde på netthinnen.

For den som kan gjøre en slik modifikasjon kan den anbefales på det varmeste. Jeg kan kanskje også være behjelpelig med å gjøre jobben om noen har behov for det, mot betaling for komponenter og frakt. Garantien ryker selvfølgelig, men på en fjernkontroll til noen hundrelapper er det akseptabelt.

Dersom kontrollen kun benyttes i opplyste rom har det ikke noe særlig for seg å modifisere den, men for bruk i mørke rom er det uvurderlig.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg blått er blodharry på hifiutstyr, men på røslige amerikanske sluttrinn er det ok.

Liker grønt godt, fordi det er en farge som er behagelig for mine øyne. Og man må ha lik farge på alle komponentene.

Ikke mitt anlegg, dette her koster flere hundre tusen. *drool*

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0