SIBA's fantastiske ansatte

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SIBA's fantastiske ansatte

Var idag innom SIBA på Kvadrat(Rogaland) hvor jeg tittet litt på flatskjerm tv'er. En ansatt kom bort og spurte om jeg trengte hjelp hvorpå jeg spurte, retorisk, om de brukte DVE eller lignende kalibrering på tvene eller om tvene sto på fabrikkinnstilling. Hvordan skulle jeg kunne gjøre en god bedømming hvis tvene var fabrikkinnstilt?

Svaret var "Alle tv'ene har innebygget DVE kalibrering fra fabrikken". Jeg ba ham bekrefte om det var Digital Video Essentials og det var det!

Det som begynte med et retorisk spørsmål utviklet seg til en stk sjokkert kunde. Tenk på "the average joe" som skal kjøpe nytt tv og all misinformasjon som blir presentert. Nå er dette det verste tilfellet jeg har vært borti men men....

Hva er det verste dere har hørt`fra en selger?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar

Svaret var "Alle tv'ene har innebygget DVE kalibrering fra fabrikken".

:lol: :lol: :lol:

Newcomer Sheeraph sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe... det var litt av noen TV'er de selger
    Noen andre godbiter de har på tvene sine?

Tar jeg ikke feil er det lovsatt at alle butikker skal ha fabrikkinstillinger. Går inn under "favorisering".
    Det er ikke akkurat et statshemmelighet at enkelte produkter, tv'er eller hus, gir mer penger i kassen enn andre. Akkurat her kommer favoriseringen inn.
    Eller tar jeg feil nå?

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her må jo jeg si at en tidligere ansatt på Akers Mic I sin tid hadde en konge-kommentar.. "..nei, det derre nye DVD greiene er no dritt, Laserdisc'en har kommet for å bli!!.."

han ble sykemeldt og slutta etpar måneder senere..

mvh
    Stian

:grin:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianLarsen
    "..nei, det derre nye DVD greiene er no dritt, Laserdisc'en har kommet for å bli!!.."
    LOL

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du huske på da at 99% av folket ikke har lyd og bilde som hobby som oss særinger, og derfor er langt mindre kritiske når de skal handle lyd og bilde, ganske enkelt fordi de vet lite om emnet! Samtidig at 99% av folkene som jobber med å selge lyd og bilde kan fuck all om hva de faktisk selger, og ikke minst hva som ellers finnes på markedet! Ignorance is bliss liksom! Så jeg er ikke det minste sjokkert over hva du opplevde på Siba! Alle tall er beregnet gjennom DVE som kom ferdig innstallert på displayet til recieveren min eller noe i den dur

Kjenner en type som har jobbet på Elkjøp i en årrekke, og han presterte å påstå overfor meg at et eller annet 5000-kroners alt-i-et surroundanlegg var HiEnd, og det råeste han noen gang hadde hørt...Naturlig nok var han omtrent en milimeter fra hjerteinfarkt da jeg kunne berette at kablingen til kinoen min koster mer enn det! Den store massen vil bare ha litt lyd i stua, og har ingen interesse av å finlytte til forskjellige komponenter eller bygge anlegg som kan blåse ut stuevinduet!

Og vi med denne hobbyen har nok alle et felt hvor vi ikke er helt på nivå med de som interesserer seg mer enn gjennomsnittlig for det aktuelle feltet. Blir samme greia med datamaskiner for eksempel. Det store flertallet vil bare ha en maskin som kommer seg på nettet, kan spille av litt musikk og brenne noen cd-plater, mens andre bygger maskinen selv, bytter komponenter ukentlig og modifiserer hardware og software for morro skyld! Komplett galskap ja, men hvor frisk er man i knollen når man måler avstanden fra syv høyttalere til lytteposisjon med pinlig nøyaktighet, ommøblerer halve huset for å få subwooferen til å spille i riktig fase og blåser ut potensiellt hørselskadelige lydtrykk for morro skyld?

Så kan man med rette bli småkvalm av inkompetansen til de store kjedene og deres ansatte, men strengt tatt, slikt angår ikke entusiaster som oss som holder oss borte fra slike butikker uansett, og vet hvor de virkelige godsakene ligger! Klart de driver med villende feilinformasjon, men om de er uspekulerte eller uvitende betyr fint lite, for kundene deres vet intet og mistenker intet, og tror de får spesialistråd, så de ender stort sett opp fornøyde!

Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne karen har kanskje fått noe feilinformasjon fra en ansatt i Elkjøp en gang:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/12/10/451882.html

Ellers er jeg litt enig med sistnevnte her, selv om det er en skam at selgere vet såpass lite om det de selger. Jeg ble selv litt irritert av et par selgere her for en stund siden. Her var det faktisk snakk om fotobutikker, spesialbutikker altså. Kameraer er nesten det eneste de selger, og det bør de kunne godt. Neida, var innom to butikker for å se på digitalkamera. Skulle selvsagt kjøpe kamera på nettet, men det er jo greit å få litt "hands on" først. I følge selgerne i to fotobutikker spilte det ikke noe rolle hva slags kamera jeg kjøpte. Bildekvaliteten var lik på alle kameraene nå. Det viktigste var at du fant et som du synes var stilig å se på virker det som. Dooooh, da blir jeg litt frustrert, som en litt mer oppdatert person enn mannen i gata. Hadde jeg møtt på en god selger som faktisk kunne sakene sine, så er det ikke umulig at jeg hadde slått til der og da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Så kan man med rette bli småkvalm av inkompetansen til de store kjedene og deres ansatte, men strengt tatt, slikt angår ikke entusiaster som oss som holder oss borte fra slike butikker uansett, og vet hvor de virkelige godsakene ligger!

Så visst du er ein entusiast så går du ikkje til ein lavpris kjede for å handle f.eks
    TH42PV500, 436XDE, Veritas 2.4i, Pioneer VSA-AX10Ai, DV-989. Monster kabler,Onkyo A-9755, 42PF9830, DVR-630, osv.

Dette er ting som går under katogorien godsaker hos meg, finst andre bra merker enn Arcam, Marantz, Thule, B&W, Vincent osv.

Har og opplevd selgere som ikkje visste ka dei snakka om på steder lagd for entusisater. Så lenge du veit sjøl ka du er på jakt etter og ka du trenger, så betyr det ingenting ka butikken heiter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompetansen til selgerne er uten betydning, fordi:

a) De som ikke har peiling skjønner ikke at de er feilinformert og lever lykkelig med sitt nye produkt.

b) De som har peil hører ikke etter på selger alikevel.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen Tiger. Jeg prøver alltid å lese meg litt opp på et emne før jeg bestemmer meg. Desto viktiger beslutning, jo mer informasjon bør man finne frem før man bestemmer seg. Selv om eksemplet til trådstarter og andre er grelle, så finner jeg faktisk ikke noe værre enn innen finansverdenen. Merk mine ord, pass dere for Acta.

Mvh

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det samme vil du finne i alle yrker. Det finnes dem som bryr seg og intreserer seg for jobben og de som bare skal ha en jobb. Nå er det slik at det siste oftere skjer i yrker med lavere lønn ettersom det oftere er ufaglært arbeidskraft. Jeg har selv truffet på de som ikke kan noe og de som kan noe i disse lavpris butikkene, noe jeg også har truffet i mer "spesialist butikker". Lavpris butikkene fungerer i fleste tilfeller for mannen i gata, han får stort sett vite det han trenger å vite som f.eks "hva er best av plasma og LCD til tv bruk" (finnes jo eksempler på noen som prøvde å selge en 40" samsung til ett eldre ektepar som kun skulle se tv via kabel på 3m avstand og ikke noe mer). Hvis du skal fin lytte på ulike høytalere iforhold til forsterker osv. så sier det seg selv at du oppsøker en butikk som har egne lytterom. Skal du ha prosjektor oppsøker du ikke den med kraftigst belysning på denne siden av atlanteren.

Men jeg ser det er generelt mange som klager på at tv'ene aldri er skikkelig innstilt osv. La merke til at omtrent alle fjernkontrollene i en butikk jeg var innom la ute. Hvis du har da brukt x antall timer på å stille inn 40-40 tv'er. Hvor frustrerende er det da å oppdage at kunder har etter en dag ødelagt innstillingene på 30 av dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg unngår konsekvent å snakke med selgere i Elkjøp og denslags butikker. Siste gang for noen år siden skulle jeg kjøpe oppvaskmaskin. Hadde null peil når jeg kom inn i butikken, og visste mer enn selgeren etter bare å ha lest lappene som hang på de forskjellige modellene! Har også opplevd hvor overraskende elendig man kan bli behandlet ved eventuell reklamasjon.

I dag betaler jeg gladelig litt mer for å få korrekt informasjon om produktet samt trygghet på god kundebehandling ved reklamasjon osv.

Newcomer loggon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Lefdal på Forus/Stavanger, Selgeren var igang med noe på Pcèn da han sa " SPØR I VEI, DA VELL!" hmm Jeg stod bare og tittet på Pioneer 506 men tenkte da kan Fyndbørsen være et bra tema! Det var et dårlig tema viste det seg!
    Kan dere matsje prisen på 42"XDE var ? èt, med tanke på 5-7 k i forskjell kunne gi et kjøp her, men krølltoppen av en selger ble arg og overhøvlet meg med en rekke argumenter så Jeg følte meg ganske uvell etterhvert, bla. så var det ikke noen garanti på skjermer kjøpt uten for Norge osv. Jeg sa "er vi ikke med i EØS ol." ! Viste også til bruker erfaringer på avforum men var nå så forulemprt av denne krølltoppen av en selger at Jeg aldri hadde kjøpt Tv i den butikken!!.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike folk er desverre overrepresentert i denslags butikker. Det finnes også fornuftige folk der, men det er sjelden man treffer dem, og de har en tendens til å finne andre steder å jobbe etter en kort stund. I "gode" butikker er det stikk motsatt synes jeg. Det finnes ett og annet råttent eple her og, men de har også en tendens til å forsvinne til neste gang du besøker butikken. Det er mine erfaringer

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel slike ting skjer overalt. Jeg var for en stund siden ned hos hifiklubben i grensen og tittet litt sammen med noen venner. Vi sto å tittet litt på the matrix nede i kjelleren og klagde på at bilde hadde veldig mye screendoor. Da snudde selgeren seg å så på oss med surt tryne å sa: det er DLP! ok sa jeg og gikk bort og tittet på projektoren, der stod det med store bokstaver LCD!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianLarsen
    Her må jo jeg si at en tidligere ansatt på Akers Mic I sin tid hadde en konge-kommentar.. "..nei, det derre nye DVD greiene er no dritt, Laserdisc'en har kommet for å bli!!.."
    Husk at da DVD'en kom var bildekvaliteten dårligere enn Laserdisc pga dårlig kompresjon og elendige mastere, og jeg må innrømme at jeg selv ikke trodde at DVD kom til å ta over for Laserdisc for entusiastene, men i beste fall bli noe for vanlige forbrukere. Vi hadde jo også floppen med Video CD ferskt i minne på den tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestemmer meg som regel alltid hvilket produkt/er jeg vil ha før jeg går til kjedene. Da skal jeg enten handle der eller ikke, uavhengig av råd fra butikkansatte. Jeg kan heller ikke si meg særlig imponert over kunnskapsnivået til ansatte i hifi butikker.

Jeg kjøper like gjerne ett produkt i en kjede hvis de har det jeg skal ha og de er billigst som i en dedikert hifi butikk.

Takk og pris for AVforum sier jeg

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiff
    Så visst du er ein entusiast så går du ikkje til ein lavpris kjede for å handle f.eks
    TH42PV500, 436XDE, Veritas 2.4i, Pioneer VSA-AX10Ai, DV-989. Monster kabler,Onkyo A-9755, 42PF9830, DVR-630, osv.

Dette er ting som går under katogorien godsaker hos meg, finst andre bra merker enn Arcam, Marantz, Thule, B&W, Vincent osv.

Har og opplevd selgere som ikkje visste ka dei snakka om på steder lagd for entusisater. Så lenge du veit sjøl ka du er på jakt etter og ka du trenger, så betyr det ingenting ka butikken heiter.
    Joda, man kan unntaksvis finne litt snacks hos de store lavpriskjedene, men kan man mer om produktet enn selgeren er det da ingen vits å konferere med denne selgeren!!! Så med mindre man har tenkt å iverksette noen prutetriks er det bare å plukke produktet med seg og komme seg ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av loggon
    Var på Lefdal på Forus/Stavanger, Selgeren var igang med noe på Pcèn da han sa " SPØR I VEI, DA VELL!" hmm Jeg stod bare og tittet på Pioneer 506 men tenkte da kan Fyndbørsen være et bra tema! Det var et dårlig tema viste det seg!
    Kan dere matsje prisen på 42"XDE var ? èt, med tanke på 5-7 k i forskjell kunne gi et kjøp her, men krølltoppen av en selger ble arg og overhøvlet meg med en rekke argumenter så Jeg følte meg ganske uvell etterhvert, bla. så var det ikke noen garanti på skjermer kjøpt uten for Norge osv. Jeg sa "er vi ikke med i EØS ol." ! Viste også til bruker erfaringer på avforum men var nå så forulemprt av denne krølltoppen av en selger at Jeg aldri hadde kjøpt Tv i den butikken!!.
    Vet ikke om jeg skal le eller grine av slikt...
    Hadde også en artig opplevelse i denne butikken for kort tid tilbake. Kom inn og trakk kølapp med bare to nummer før meg på "tv avdelingen". En selger kommer bort rett etterpå og trykker uheldigvis to ganger på kølapp maskinen slik at han står da med to kunder (den ene meg). Han beklager dette og spør hva jeg ønsker hjelp til, jo jeg skal kjøpe meg en flat tv sier jeg. Da roper han på en kolega som svinser rundt en annen reol lengre nede i butikken. Han kommer bort til meg å spør hva han kan hjelpe med, "jo takk jeg skal kjøpe meg en stor flat tv, da min gamle 29" røk i går" sier jeg. Han står en liten stund og ser på veggen med alle skjermene og sier: Den der borte ser fin ut, den i sølv... Ja eller hvis du liker en svart har vi jo den der borte... Det er da jeg finner ut at en fra hørføner-avdelingen skal hjelpe meg... Jeg takker fort for meg og rusler ut av butikken med mine 30.000 kroner i behold.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Var idag innom SIBA på Kvadrat(Rogaland) hvor jeg tittet litt på flatskjerm tv'er. En ansatt kom bort og spurte om jeg trengte hjelp hvorpå jeg spurte, retorisk, om de brukte DVE eller lignende kalibrering på tvene eller om tvene sto på fabrikkinnstilling. Hvordan skulle jeg kunne gjøre en god bedømming hvis tvene var fabrikkinnstilt?

Svaret var "Alle tv'ene har innebygget DVE kalibrering fra fabrikken". Jeg ba ham bekrefte om det var Digital Video Essentials og det var det!

Det som begynte med et retorisk spørsmål utviklet seg til en stk sjokkert kunde. Tenk på "the average joe" som skal kjøpe nytt tv og all misinformasjon som blir presentert. Nå er dette det verste tilfellet jeg har vært borti men men....

Hva er det verste dere har hørt`fra en selger?
    for å svare deg på det opprinnelige spørsmålet kan jeg si at alle tvene er fabrikkinnstilt. med det store tempoet av utskiftinger av modeller, salg av demoex osv så er det rett og slett ikke mulig pr dags dato for oss å kalibrere alle tvene med dve. kalibrerer vi én, må vi nesten kalibrere resten også, enig? jeg skulle gjerne gjort det, men da måtte vi ha ansatt en person til for å holde på med dette hele dagen

edit: smooth emnetittel da

vegard, siba liertoppen

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •